امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علائم سر درد با منشا گردنی

#1

آشنایی با علل و علائم سر درد با منشا گردنی یا سردرد سرویکوژنیک
سردرد ها معمولاً دلایل مختلفی دارند، گاهی اوقات هم کاملاً ناگهانی ظاهر می شوند به همین دلیل باید بدانیم که در چنین مواقعی چکار کنیم و چگونه با آن کنار بیاییم.

کاملا از نامش پیداست، سردرد گردنی یعنی گردن درد و هر مشکلی که به گردن مربوط می شود و سردرد را ایجاد می کند اما ممکن است به دلیل واکنش های مختلف مثل میگرن وضعیت بدتر شود و تشخیص را برای افراد سخت تر کند.

به این مشکل سردرد گردنی گفته می شود که معمولاً به دلیل آسیب دیدگی به گردن اتفاق می افتد. در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک قصد داریم اطلاعاتی در مورد سردرد ها با منشا گردنی را به شما معرفی کنیم تا آن ها را بهتر بشناسید.

سردرد سرویکوژنیک یا سردرد گردنی چیست؟
سردرد سرویکوژنیک (CGH) زمانی اتفاق می افتد که درد از یک منبع خاص در گردن تا سر ارجاع شود. این درد معمولاً یک درد ثابت یا احساس کسل کننده است، اما گاهی اوقات شدت درد می تواند بدتر شود. علائم CGH معمولاً به صورت پهلو بسته است، به این معنی که در یک طرف گردن، سر و یا صورت بروز می کند.

CGH یک سردرد ثانویه است که به دلیل یک بیماری جسمی یا عصبی که از ابتدا شروع شده است، رخ می دهد. CGH ممکن است در اثر تروما، مانند شکستگی، دررفتگی، یا ضربه شلاق، یا یک بیماری پزشکی زمینه ای مانند آرتریت روماتوئید، سرطان یا عفونت ایجاد شود.

در حالی که منبع درد در ستون فقرات گردنی قرار دارد، تشخیص CGH دشوار است زیرا درد همیشه در گردن احساس نمی شود. علائم CGH همچنین می تواند سردردهای اولیه، مانند میگرن و سردرد تنشی را تقلید کند.

علائم سر درد با منشا گردنی 1

چگونه یک مشکل گردن می تواند باعث سردرد سرویکوژنیک شود؟
در ناحیه ستون فقرات گردنی فوقانی، هسته تریژمینوسرویکال منطقه ای از همگرایی رشته های عصبی حسی است که از اعصاب سه قلو و اعصاب فوقانی نخاع سرچشمه می گیرند.

عصب سه قلو مسئول احساس درد در صورت از جمله قسمت بالای سر، پیشانی، چشم و ناحیه شقیقه است. هنگامی که احساس درد ناشی از سرویکوژنیک توسط اعصاب فوقانی نخاع احساس می شود، به رشته های عصبی سه قلو منتقل می شود. این انتقال منجر به احساس درد در نواحی مختلف سر می شود.

عوامل مختلفی می توانند درد را از گردن به سر منتقل کنند، مانند:
آسیب به مفصل پس سری آتلانتو (مفصل بین پایه جمجمه و مهره اول گردنی)
آسیب به یکی از اجزای ستون فقرات گردنی، مانند مهره، مفصل وجه یا دیسک
رادیکولوپاتی گردنی حاصل از عصب نیش خورده در ناحیه فوقانی ستون فقرات
آسیب به عضلات گردن
تومورها در ناحیه گردنی
انتقال درد از گردن به سر

چه زمانی سردرد سرویکوژنیک جدی است؟
در برخی موارد، CGH ممکن است به دلیل شرایط زمینه ای خطرناکی مانند تومور، خونریزی، شکستگی یا ناهنجاری شریانی (اتصال غیرطبیعی بین عروق و وریدها) در ناحیه سر و گردن ایجاد شود. در چنین مواردی، یک یا چند مورد از علائم زیر نیز ممکن است وجود داشته باشد.

تغییر در نوع درد سردرد، مانند سردرد شدید که غیر قابل تحمل است.
تهوع و استفراغ
گیجی و گمراهی
سردردهای ناشی از سرفه یا مانور والسالوا (تلاشی برای دفع هوا با دهان بسته و سوراخ های بینی محکم)
سفتی و تورم گردن
بی حسی در قسمت دست ها
سردرد شدید

حقایقی در مورد علل سر درد گردنی
1. سردرد همراه با گردن درد
گردن ما معمولا عاملی برای نگه داشتن سر می باشد و باعث می شود که سر روی بدن به شکل متعادل قرار بگیرد. معمولاً سردرد های گردنی هم سر و هم گردن را درگیر می کنند. رابطه بین درد این دو قسمت کاملا مشهود است.

البته سر درد و گردن درد این چنینی بستگی به وضعیت ذهنی و عاطفی افراد هم دارد. معمولا اگر فرد بتواند یک پوزیشن مناسب به خودش بگیرد و سر خود را صاف نگه دارد، کمتر دچار گردن درد و سردرد می شود.

2. توازن نداشتن سر و گردن
در چنین حالتی معمولاً افراد مانند بقیه سر و گردن شان متناسب با دیگر اندام ها نیست زیرا عصب های اصلی بدن آن ها به شکل مناسبی قرار نگرفته است. در نتیجه حدود 3 میلیمتر ناقرینگی در پوزیشن سر و گردن دیده می شود.

توازن نداشتن سر و گردن

3. آسیب دیدگی گردن
اگر اخیراً تصادف کرده باشید یا از یک آسیب دیدگی رنج ببرید، احتمالاً درد سر و گردن بعد از چند روز یا بعد از یک هفته یا چند ماه ادامه خواهد داشت و باید آن را بررسی کنید. احتمالاً آسیب گردن در این شرایط باعث سردرد شما شده است. بهتر است که حتماً از یک متخصص متبحر کمک بگیرید تا بدنتان بتواند دوباره به الگوی متعادل خودش برگردد.

4. سفت شدن ماهیچه ها و شل شدن ماهیچه های حمایتی
معمولاً کسانی که بیش از حد از ماهیچه و عضلات کار می کشند یا کسانی که فعالیت جسمانی بالایی ندارند، با این مشکل مواجه می شوند. بعضی از آن ها ممکن است گردن خود را بیش از حد جلو بیاورند یا بیش از حد پایین بگیرند و در نتیجه مشکل آن ها تشدید می شود.

از طرفی به درستی راه نمی روند و همین باعث می شود که ماهیچه پشت گردن بیش از حد سفت شود و عضله های جلو مورد استفاده زیاد قرار بگیرند که همین عاملی برای گردن درد و سردرد خواهد بود.

5. خوابیدن به شکل غلط
خواب مناسب عاملی برای داشتن بدن سالم است زیرا همه ما یک سوم زندگی را در حال خواب هستیم و حرکت نمی کنیم. اگر نتوانیم هنگام خواب پوزیشن مناسبی داشته باشیم و سر و گردن خود را متناسب نگه داریم، احتمالاً با سردرد گردنی مواجه خواهیم شد.

هنگام خواب باید مراقب باشیم که گردن ما روی بالش تکیه داده شده باشد، کمر باید به شکل مناسبی کشیده شود و برای پاهای خود نیز باید از یک بالش استفاده کنیم تا به دیگر مهره های بدن فشار نیاورند.

خواب به شکل غلط

6. ضعف دیواره شکم
بدن ما در هر قسمت به قسمت دیگر وابسته است. در نتیجه مشکلات شانه، قفسه سینه و گردن به دیگر قسمت ها انتقال پیدا می کند. گاهی اوقات ضعف دیواره های شکم و پوزیشن غلط عاملی برای فشار آوردن به گردن می شود.

باید مراقب باشیم که این درد عمیق نشود. برای بهبود این وضعیت باید از حرکات کششی استفاده کنیم. باید یاد بگیریم که چگونه نفس عمیق بکشیم و مراقب باشیم که حرکات شکمی ما بیش از حد سفت و سنگین نباشند.

7. التهاب اعضای بدن
گاهی اوقات التهاب و ضعف اعضای بدن عاملی برای مشکلاات استخوانی، مفصلی و ماهیچه ای است. در نتیجه بدن ما نمی تواند پوزیشن مناسبی داشته باشد. معمولاً التهابات روده و کبد به دلیل کمبود اکسیژن، مواد مغذی و خون، عاملی برای فشار آوردن به ماهیچه ها از جمله گردن درد هستند که همین امر سردرد را هم ایجاد می کند.

8. استفاده از گوشی موبایل
گوشی موبایل عاملی برای مشکلات سر درد و گردن درد خواهد بود و باعث ضعف آن ها می شود، زیرا ما مدام سر خود را پایین می گیریم. همین مشکل در گردن به سر انتقال پیدا می کند و باعث می شود که نتوانیم به خوبی وضعیت مناسبی داشته باشیم.

استفاده از گوشی موبایل

9. مشکلات استروژن
گاهی اوقات تعادل نامناسب در هورمون های بدن از جمله استروژن عامل ایجاد مشکلات گردن درد خواهد شد. استروژن در اکثر مواد مختلف و محیط اطراف ما وجود دارد. مثلاً وازلین حاوی استروژن است و بسیاری از پلاستیک ها هم از استروژن ساخته شده است.

این ترکیبات در لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی، بسته بندی ها، غذا ها، لباس ها و غیره هم وجود دارند. باید مراقب باشیم که استروژن بیش از حد، عاملی برای شل شدن فیبر بدن نشود و سردرد و گردن درد را ایجاد نکند.

10. تنفس نامناسب
می توانید تا چند روز بدون آب و غذا دوام بیاورید اما یک دقیقه هم نمی توانید نفس نکشید بنابراین بسیار مهم است که راه صحیح تنفس را یاد بگیرید. تنفس غلط روی پوزیشن بدن شما هم تاثیر می گذارد.

تنفس باید عمیق باشد. اگر هنگام تنفس شانه های شما تکان می خورد، یعنی تنفس اشتباهی دارید. این تنفس فشار زیادی را به گردن وارد می کند. گردن باید از تنفس ما حمایت کند و ریه ها باید پایین بیایند.

تنفس نامناسب

11. شکل نامناسب مبلمان و صندلی
مراقب باشید که از لوازم مناسبی استفاده کنید. حد نرمال و طبیعی را حفظ کنید. همیشه از مبلمان استاندارد استفاده کنید تا پوزیشن گردن و سر شما را حفظ کند. هنگام دویدن، پریدن، قدم زدن، اسکات و حرکت های دیگر مراقب سر و گردن تان باشید.

12. مراقبت های ضد التهابی
از مراقبت های ضد التهابی استفاده کنید تا بدن شما وضعیت بهتری پیدا کند. مثلاً زردچوبه برای اصلاح سر درد و گردن درد مناسب است و التهابات را کاهش می دهد. همچنین می توانید یک روز در میان از دوش آب سرد و گرم استفاده کنید. منیزیم هم می تواند فشار و تنش روی گردن را از بین ببرد یا تا حد زیادی کاهش دهد.

13. شانه های قفل شده
نزدیک ترین ناحیه به گردن و سر، شانه است. زمانی که شانه مشکل داشته باشد، قطعاً علائم آن روی سر و گردن هم ظاهر می شود. پس چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک اشاره شده است سعی کنید شانه های خود را به شکل مناسبی نگه دارید و از آن ها مراقبت کنید تا دچار سر درد گردنی نشوید.

شانه های قفل شده

چند راه برای کنترل و کاهش سردرد گردنی
اگر در طول روز کاری باید مرتباً سر خود را به هر جهت بچرخانید، چرخش کامل بدن را به جای چرخش گردن در آن بگنجانید. استفاده از صندلی اداری یا چهارپایه قابل چرخش می تواند کمک کند.

اگر مجبورید مرتباً بلند شوید یا اشیا سنگین مانند جعبه را بلند کنید، از زانو خم شوید و در مقابل خم شدن به پشت، روی زمین بنشینید. خم شدن در زانوها به شما کمک می کند تا ستون فقرات در وضعیت خنثی و ایمن تری قرار بگیرد و وضعیت بدن بهتر شود.

اگر لازم است اشیا را در خانه یا محل کار خود بلند کنید، جسمی را که بلند می کنید نزدیک بدن خود نگه دارید زیرا این امر باعث کاهش فشار در ستون فقرات می شود.

هنگام نشستن طولانی مدت در خانه، از نیمکت ها یا صندلی های نرم که در آن فرو می روید خودداری و از وضعیت بد بدن جلوگیری کنید. در عوض، برای ترازبندی بهتر ستون فقرات، روی یک سطح سفت و محکم بنشینید.

هنگام خوابیدن به پشت یا پهلو، فقط از بالش (اغلب یک عدد) به اندازه کافی استفاده کنید تا گردن شما خنثی باشد و به طرفین خم نشود. خوابیدن با بالش های زیاد می تواند سر شما را به سمت جلو یا کنار حرکت دهد و فشار را روی گردن در طول شب ایجاد کند.


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  علائم بیماری پارکینسون در سالمندان
  علائم اضطراب و استرس
  علت بیماری شقاق در زنان چیست + علائم و درمان شقاق بارداری
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
  علائم و درمان شکستگی استخوان انگشت دست
  فیستول مقعدی چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص
  درمان زگیل دست و پا با لیزر یا کرایو؛ علت، علائم و هزینه درمان
  درمان زگیل تناسلی : علائم، دلایل و راههای انتقال

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان