امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درد پاشنه پا : روش‌های موثر برای پیشگیری، تشخیص و درمان

#1

درد پاشنه پا مشکل نسبتا رایجی در این ناحیه بدن است. با وجود این که گاهی اوقات درد این ناحیه ناشی از یک بیماری سیستمیک مثل آرتریت روماتوئید یا نقرس است، اما معمولا این درد یک عارضه موضعی در ناحیه مربوطه است.
درد پاشنه پا : روش‌های موثر برای پیشگیری، تشخیص و درمان 1


درد پاشنه پا معمولاً در زیر پاشنه یا درست در پشت آن ایجاد می‌شود، جایی که تاندون آشیل به استخوان پاشنه متصل می شود. گاهی اوقات این درد می تواند پیرامون پاشنه پا را نیز درگیر کند.

در بیشتر موارد درد پاشنه پا، ناشی از صدمه یا آسیب نیست. در ابتدا معمولاً خفیف است اما پس از مدتی ممکن است شدید و گاهی ناتوان کننده شود. این درد معمولاً بدون درمان از بین می رود، اما گاهی اوقات ممکن است ادامه یافته و به مرور مزمن شود. برای آشنایی بیشتر با این مشکل، علل و روش های درمانی موثر برای آن، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید…

آناتومی پاشنه پا چگونه است؟
استخوان پاشنه (کالکانه) بزرگترین استخوان پا است و تاندون آشیل به پشت و بالای آن متصل می‌شود. بین تاندون آشیل و استخوان پاشنه، کیسه ظریفی به نام بورس وجود دارد که به علت وجود مایع سینوویال در آن، حرکت و لغزش آشیل بر روی استخوان پاشنه پا را تسهیل می‌کند.

در ادامه علل بروز درد در پاشنه پا را بهتر بررسی می‌کنیم…

علت درد پاشنه پا چیست؟
به طور کلی درد پاشنه پا به دلایل متعددی به وجود می آید. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فاسئیت پلانتار یا التهاب نیام کف پایی:
فاشیای پلانتار در واقع یک بافت همبند بلند و ضخیم است که زیر پوست کف پا قرار گرفته است و از قوس کف پا محافظت می‌کند.

فاسئیت پلانتار هنگامی رخ می دهد که این رباط، تحت فشار و یا بار بیش از حد قرار گرفته و آسیب ببیند؛ در نتیجه آسیب، پارگی‌های کوچکی در این رباط به خصوص در محل اتصال به استخوان پاشنه پا ایجاد می‌شود.

مبتلایان به دیابت، افراد چاق، زنان باردار، ورزشکاران حرفه‌ای و افراد مبتلا به صافی کف پا بیش از سایرین در خطر ابتلا به این عارضه هستند.

التهاب تاندون آشیل:
التهاب تاندون آشیل زمانی اتفاق می افتد که تاندون آشیل (عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند) در اثر آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد (overuse) دردناک یا ملتهب شده باشد.

بیماری بورسیت:
بورس‌ها کیسه‌های کوچک و پر از مایعی هستند که در اطراف مفاصل وجود دارند و مناطقی را احاطه می کنند که تاندون ها، پوست و بافت های عضلانی با استخوان ها برخورد می کنند. درواقع بورسیت، همان التهاب بورس است.

خار پاشنه پا:
خار پاشنه پا چیست ؟ رشد غیر طبیعی استخوان در محل اتصال فاشیای پلانتار به استخوان پاشنه را، خار پاشنه پا می‌گویند. این مشکل در اثر فشار طولانی مدت روی فاشیای پلانتار و عضلات پا ایجاد می‌شود.

خارکف پا ممکن است اصلا درد نداشته باشد حتی وقتی که در تصاویر اشعه ایکس قابل رویت باشد. در حقیقت، ایجاد خار پاشنه می‌تواند واکنشی به التهاب غلاف کف پا باشد.

برآمدگی بالای پاشنه پا یا دفورمیتی هاگلند:
این بیماری با نام “خار خلفی استخوان پاشنه پا” یا “ضربه کفش پاشنه بلند” نیز شناخته می‌شود. این نوع برآمدگی ها معمولا در زنان جوانی که به خاطر پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند دچار بورسیت طولانی مدت شده‌اند بسیار رایج است.

آپوفیزیت کالکانه یا بیماری سیوِر (SEVER’S DISEASE):
این بیماری شایع ترین علت درد پاشنه پا در ورزشکارانِ کودک و نوجوان است و معمولا در اثر استفاده بیش از حد و تکرار زیاد آسیب دیدگی های کوچک در صفحات رشد استخوان پاشنه ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در کودکان ۷ تا ۱۵ سال دیده می شود.

سندرم تونل تارسال:
تونل تارسال یک کانال است که در سمت داخلی مچ پا و در زیر قوزک داخلی قرار گرفته است. برخی اعصاب، عروق و تاندون‌ها از میان این تونل عبور می‌کنند که یکی از آن‌ها عصب تیبیال است.

هنگامی عصب تیبیال خلفی به هر علتی در داخل تونل تارسال تحت فشار قرار بگیرد، کارکرد عصب دچار اختلال شده و بیمار احساس کاهش گزگز و سوزش و یا کاهش حساسیت به لمس خواهد کرد.

از سوی دیگر عضلاتی که فعالیت آن‌ها به عصب تیبیال مربوط است نیز دچار مشکل خواهند شد.

التهاب مزمن پاشنه پا:
این عارضه در اثر نازک شدن لایه ضخیم پاشنه پا و یا به دلیل برداشتن قدم های سنگین ایجاد می‌شود.

پیچ خوردگی ها و کشیدگی‌ها:
پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات ، صدماتی هستند که اغلب در اثر فعالیت های بدنی به وجود می آیند. این صدمات رایج هستند و بسته به نوع حادثه می توانند از جزئی تا شدید متغیر باشند.

شکستگی در اثر فشار:
این عارضه به علت فشار مکرر ناشی از کار سنگین و یا ورزش و تمرینات فیزیکی شدید، ایجاد می‌شود. دونده‌ها بیشتر در معرض این نوع شکستگی هستند. همچنین پوکی استخوان نیز می‌تواند باعث ایجاد این نوع عارضه شود.

شکستگی استخوان یک وضعیت اورژانسی است و در این شرایط بیمار به مراقبت‌های فوریتی نیاز دارد.

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات:
این نوع از آرتریت (التهاب مفاصل)، عمدتا ستون فقرات را درگیر می‌کند. روماتیسم ستون فقرات باعث التهاب شدید مهره ها شده و در نهایت ممکن است منجر به درد مزمن و ناتوانی شود.

استئوکندروزیس (OSTEOCHONDROSES):
این دسته از بیماری‌ها به طور مستقیم بر رشد استخوان در کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارند و معمولا علت بروز آن ها اختلال در خون رسانی به مفاصل است مانند بیماری سیور، که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

آرتریت (التهاب مفاصل) واکنشی:
وجود هر عفونتی در بدن می تواند عامل شروع این نوع آرتریت باشد.

درد نواحی جانبی پا ناشی از چیست؟
درد نواحی جانبی کف پا

درد در نواحی جانبی پا می تواند کناره بیرونی و یا لبه داخلی آن را درگیر کند.

این درد ممکن است ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

شکستگی تنشی استخوان: به شکستگی های ریز و کوچک استخوان گفته می شود که در اثر فشار مکرر و استفاده بیش از حد از پا مانند بالا و پایین پریدن مکرر یا دویدن در مسافت های طولانی ایجاد می شود.
پیچ خوردگی
سندرم کوبوئید؛ هنگامی که یک استخوان کوچک در پا جابجا می شود
آرتریت (التهاب مفاصل)
التهاب تاندون پرونئال؛ هنگامی که تنش مکرر، تاندون های پرونئال را که در پشت استخوان قوزک خارجی پا قرار دارند، تحریک می کند.
جوش خوردگی مادرزادی استخوان های مچ پا (تارسال کوالیژن)؛ نوعی مشکل مادرزادی در پا
انحراف شست، میخچه و پینه
التهاب تاندون درشت نئی (تیبیال) خلفی؛ که ناشی از فشار و استفاده بیش از حد است
بیشتر دلایلی که باعث ایجاد درد در پا می شود مکانیکی هستند و معمولا مربوط به کشیدگی، آسیب دیدگی و یا مشکلات ساختاری استخوان می شود.

درمان درد پاشنه پا چیست؟
بیشتر افراد در طی چند ماه و با انجام درمان های مشخص بهبود می یابند.

روش های درمانی شامل موارد زیر می شود:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: این داروها می توانند درد و تورم را کاهش دهند.
تزریق کورتیکواستروئید: در صورتی که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مؤثر نباشند، از این روش استفاده می شود. در مصرف این داروها باید احتیاط کرد، زیرا استفاده طولانی مدت از آن ها می تواند عوارض جانبی داشته باشد.
فیزیوتراپی : فیزیوتراپی نیز روش موثری است، چون در این شیوه، با انجام تمرین های مشخصی، نیام کف پایی و تاندون آشیل کشیده و عضلات پشت ساق پا تقویت می شوند؛ این کار به تقویت و تثبیت مچ و پاشنه پا کمک می کند.
چسب های ورزشی (تِیپ) : استفاده از چسب های ورزشی به حمایت و محافظت بیشتر از کف پا کمک می کند.
استفاده از کفی های طبی و تجهیزات طبی کمکی مانند ارتوز یا بریس: این موارد مجموعه وسایلی هستند که به اصلاح نقص پا کمک کرده و در طی مراحل بهبودی، قوس پا را پشتیبانی می کنند.
در یک روش درمانی دیگر، از امواج صوتی پرقدرت استفاده می شود که به آن درمان با امواج ضربه‌ای خارج از بدن (شاک وِیو تراپی اکستراکورپورال) می گویند.

این امواج منطقه آسیب دیده را هدف قرار می دهند و روند بهبودی را تحریک و تسریع می کنند. از این روش در مواردی استفاده می شود که روش های درمانی دیگر در طولانی مدت موثر نبوده باشند.

همچنین یکی از راه‌های درمان درد پاشنه پا، استفاده از محصولات ضد درد است که به راحتی می‌توان از داروخانه‌ها یا با سفارش آنلاین خریداری کرد. از جمله این محصولات می‌توان به کرم ضد درد یا ژل تسکین دهنده درد اشاره کرد.

عمل جراحی
اگر روش های درمانی دیگر موثر نبودند آخرین راه درمان، عمل جراحی است. جراح می تواند نیام کف پایی را از استخوان پاشنه جدا کند. البته در عمل جراحی، این خطر وجود دارد که قوس کف پا تضعیف شود.

آتل (اسپلینت) شبانه
آتل شبانه وسیله ای ست که ساق پا و پا در آن قرار می گیرند و به این ترتیب در طول شب ثابت نگه داشته می شوند. این وسیله، تاندون آشیل و نیام کف پایی را در کشیده ترین حالت نگه می دارد و آن ها را می کشد.

این وسیله ها به شکل آنلاین قابل خرید هستند، اما بهتر است قبل از استفاده از آن ها، با یک متخصص مشورت کنید.

درمان بورسیت پاشنه پا
اگر بورسیت پاشنه، به عنوان یک بیماری جداگانه از التهاب نیام کف پایی تشخیص داده شود، یک روش درمانی مؤثر می تواند استفاده از کفی طبی و کاپ پاشنه طبی باشد. این وسایل حرکت عضو را محدود می کنند.

علاوه بر این، استراحت کردن نیز توصیه می شود. همچنین گاهی ممکن است به تزریق استروئید هم نیاز باشد.

درمان برآمدگی پشت پاشنه پا
التهاب در پشت پاشنه پا ممکن است با کمپرس یخ و تغییر نوع کفش از بین برود. استفاده از جوراب محافظ آشیل و پد پاشنه نیز می تواند مشکل شما را به شکل موقتی برطرف کند. تزریق کورتیزون نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند.

در بیشتر افراد درد پاشنه یا کف پا پس از ۶ هفته درمان برطرف می شود. البته در موارد شدید، اگر درد همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشید.

درمان های خانگی درد پاشنه پا شامل مواردی می‌شود؟
درمان های خانگی درد پاشنه

مراقبت های خانگی می تواند به خلاص شدن از درد پاشنه (در صورت شدید نبودن) کمک کند.

این مراقبت ها شامل موارد زیر می شود:

استراحت: از دویدن یا ایستادن به مدت طولانی، راه رفتن روی سطوح سخت و هرگونه فعالیتی که باعث ایجاد فشار روی پاشنه می شود، خودداری کنید.
یخ: مقداری یخ را در یک پارچه بپیچید و روی قسمت آسیب دیده به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. مواظب باشید که یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
کفش: انتخاب و پوشیدن کفش های مناسبی که از پا به خوبی مراقبت می کنند و سایز مناسبی دارند، به ویژه برای ورزشکاران بسیار مهم است.
تجهیزات پشتیبان پا: پدها و کاپ های پاشنه نیز می توانند به رفع علائم کمک کنند.
برخی مطالعات اخیر نشان داده که بوتاکس ممکن است به درمان التهاب نیام کف پایی کمک کند.

همچنین مطالعه ای نشان می دهد که یک دوز استاندارد از پرتو درمانی خارجی ، مشابه آنچه در پرتونگاری با اشعه ایکس یا در معالجه سرطان استفاده می شود، ممکن است به درمان درد پاشنه کمک کند.

تمرین های ورزشی که به کاهش درد پاشنه پا کمک می‌کند.
تمرین های ورزشی که باعث کشش ماهیچه ساق پا می شوند نیز می تواند به کاهش درد کمک کند.

در اینجا برای مثال به دو تمرین اشاره می کنیم:

روی یک صندلی بنشینید، ساق پا را صاف نگه دارید و پا را از مچ به سمت بالا و پایین خم کنید. این حرکت را ۱۰ بار برای هر پا تکرار کنید.
روبروی یک دیوار بایستید. پایی که دچار درد است را پشت پای دیگر قرار دهید. زانوی جلویی را خم کنید و پای عقب را به شکلی که کف هر دو پا روی زمین باشند صاف نگه دارید. لگن خود را به سمت دیوار بکشید تا جایی که در ساق پای عقبی احساس کشش کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید. اگر در هر دو پاشنه درد وجود دارد ، یک بار دیگر تمرین را انجام داده و این بار ساق پای مخالف را در وضعیت کشش قرار دهید.
علائم درد پاشنه پا چیست؟
درد پاشنه پا در ابتدا خیلی کم است اما به مرور شدیدتر می شود. اغلب شروع درد، ناشی از یک صدمه یا آسیب شدید نیست. این درد ممکن است با پوشیدن یک کفش تخت نامناسب شروع شود.

کفش تخت باعث کشیدگی نیام کف پایی می شود و در نتیجه ممکن است آن ناحیه را متورم یا ملتهب کند.

اگر پارگی وجود داشته باشد، درد ممکن است خیلی شدید شود. این احتمال وجود دارد که فرد هنگام آسیب دیدگی متوجه صدای خاصی نیز شده باشد و همان موقع درد آغاز شود.

دردِ پاشنه معمولاً در زیر پا و به سمت جلوی پاشنه آن حس می شود. درد پاشنه ممکن است صبح (پاشنه درد صبحگاهی) و بعد از بیرون آمدن از رختخواب و یا بعد از یک استراحت کوچک در طول روز بدتر شود و سپس با کمی فعالیت از میزان آن کاسته شود. این درد ممکن است دوباره در پایان روز بدتر شود.

درد پاشنه پا چگونه تشخیص داده می‌شود؟
پزشک پای بیمار را معاینه می کند و از او در مورد میزان درد، مقدار زمانی که سرپا می ایستد و راه می رود، نوع کفش و سابقه پزشکی وی سوال خواهد کرد.

پزشک ماهیچه ها را معاینه می کند؛ برای این کار ابتدا از ناحیه زانو شروع کرده و به دنبال هرگونه تغییر شکل غیرمعمول یا تغییر پوستی می گردد. این کار به او کمک می کند که بین یک توده، بیماری پسوریازیس یا سایر بیماری ها تمایز قائل شود.

فشار دادن پاشنه پا می تواند به تشخیص مشکلات عصبی، وجود کیست یا حتی شکستگی تنشی استخوان کمک کند.

معمولا این نوع تست ها برای تشخیص کافی هستند، ولی گاهی اوقات برای تشخیص بهتر، آزمایش خون یا عکسبرداری نیز لازم است.

التهاب نیام کف پایی رایج ترین علت درد پاشنه پاست، اما دلایل احتمالی دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد. یک تشخیص دقیق منجر به درمان مؤثرتری خواهد شد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
در درد پاشنه پا کی به پزشک مراجعه کنیم

اگر دچار درد پاشنه هستید، ابتدا می توانید برخی از روش ها و درمان های خانگی مانند استراحت کردن را برای رفع علائم خود امتحان کنید. اگر درد پاشنه شما در طی دو تا سه هفته بهبود پیدا نکرد به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر یکی از موارد زیر را تجربه کردید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

درد بسیار شدید باشد.
درد به شکل ناگهانی شروع شود.
قرمزی در پاشنه پا وجود داشته باشد.
تورم در پاشنه پا وجود داشته باشد.
به دلیل درد در پاشنه پا، نتوانید راه بروید.
چگونه از درد پاشنه پا پیشگیری کنیم؟
برای پیشگیری از درد پاشنه پا مهم ترین کار این است که فشار را روی پاشنه خود کم کنید.

چند نکته برای پیشگیری از درد پاشنه:

هرگز با پای برهنه روی زمین و سطوح سخت راه نروید و حتما کفش بپوشید.
با حفظ وزن سالم، فشار را روی پاشنه پا کاهش دهید.
کفش هایی را انتخاب کنید که پاشنه آن ها از موادی ساخته شده اند که فشار را روی پاشنه کاهش می دهند و یا داخل کفش خود از پدهای پاشنه استفاده کنید.
مطمئن شوید که کفش تان اندازه پای شماست و پاشنه و کف آن فرسوده نشده است.
از پوشیدن کفش های نامناسبی که باعث ایجاد درد می شوند خودداری کنید.
اگر مستعد درد پاشنه هستید، به جای ایستادن سعی کنید که بیشتر بنشینید.
قبل از ورزش و انجام فعالیت های فیزیکی که ممکن است فشار زیادی روی پاشنه پا ایجاد کنند، بدن تان را به درستی گرم کنید و از آسیب های ورزشی پیشگیری کنید.
از کفش های ورزشی مناسب استفاده کنید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  بواسیر در نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟
  راههای پیشگیری از ابتلا به هموروئید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان