امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا ( کووید ۱۹ )

#1

کرونا ویروس ها گونه‌ای متنوع از ویروس ها هستند که هم در انسان و هم در حیوانات عفونت ایجاد می‌کنند. چند نوع کرونا ویروس، عامل ایجاد بیماری‌های خفیفی در بخش فوقانی دستگاه تنفسی انسان می‌شوند. ولی سایرکرونا ویروس‌ها؛ از جمله کرونا ویروس سارس و کرونا ویروس مرس، بیماری های شدیدتری در دستگاه تنفسی ایجاد می‌کنند.

همانطور که می‌دانید. اواخر سال ۲۰۱۹، ویروس جدیدی به نام کرونا ویروس سارس_۲ در چین پدیدار شد و در حال حاضر به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است. عفونتی که توسط کرونا ویروس سارس_۲ در دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود را کووید ۱۹ نام گذاری کرده‌اند.

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ عوارض شدید و جدی نظیر مشکلات تنفسی و نیز پنومونی( ذات الریه) ایجاد می‌کند. به همین دلیل شناختن علائم ویروس کرونا یا کووید ۱۹ و تشخیص تفاوت آن از سایر بیماری‌ها و اختلالات بسیار مهم است.

در این مقاله قصد داریم شما را با علائم کووید ۱۹ و تفاوت آن با سایر بیماری های دستگاه تنفسی آشنا کنیم. همچنین اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان کووید ۱۹ را به شما آموزش می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید…
نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا ( کووید ۱۹ ) 1

علائم و نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ چیست ؟
طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها( CDC)، متوسط دوره نهفتگی کرونا ویروس سارس_۲، چهار روز است. اما این دوران می تواند بین ۲ تا ۱۴ روز متغیر باشد.
افراد مبتلا به کرونا ویروس سارس_۲ اغلب احساس ناخوشی و بیماری ندارند. ممکن است کسی ویروس را داشته باشد ولی علائم مشخصی بروز ندهد. علائم این بیماری معمولا به تدریج ظاهر می‌شوند و خفیف هستند. شایع‌ترین علائم کووید ۱۹ عبارتند از :

تب
سرفه
خستگی و کوفتگی
تنگی نفس( کوتاه شدن عمق تنفس)
در برخی افراد مبتلا به کووید ۱۹ ممکن است علائم بیشتری بروز یابد، نظیر:

آبریزش یا گرفتگی بینی
گلو درد
سر درد
درد و کوفتگی در بدن
اسهال
مشاهده شده که برخی مبتلایان به کووید ۱۹ ممکن است در هفته دوم علائم شدیدتری را تجربه کنند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از هر ۵ نفر مبتلا به کووید ۱۹، علائم بیماری در یک نفر بسیار شدید است. در این افراد پنومونی(ذات الریه) شدید یا نارسایی تنفسی بروز می‌یابد که ممکن است به اکسیژن یا دستگاه تنفسی مکانیکی نیاز پیدا کنند.

علائم ویروس کرونا چه تفاوتی با علائم سرماخوردگی دارد؟
یکی از انواع بسیار زیاد ویروس هایی که موجب سرما خوردگی می‌شوند، کرونا ویروس ها هستند. حدودا ۴ نوع کرونا ویروس انسانی شناخته شده است که موجب ۱۰ تا ۳۰ درصد از عفونت های دستگاه تنفس فوقانی در افراد بالغ می‌شود. بعضی از نشانه‌های سرما خوردگی عبارتند از :

آبریزش یا گرفتگی بینی
گلو درد
سرفه
درد و کوفتگی بدن
سر درد
از کجا بفهمیم دچار سرما خوردگی شده ایم یا به کووید ۱۹ مبتلا هستیم؟ باید به علائم‌تان توجه کنید. ابتدایی‌ترین علائم سرما خوردگی شامل گلو درد و آبریزش بینی است که در بیماری کووید ۱۹ کمتر دیده می‌شود. تب نیز از علائم سرماخوردگی به شمار نمی‌آید ولی در کووید ۱۹ شایع است.

چه تفاوت‌هایی بین علائم کووید ۱۹ و آنفلوانزا وجود دارد؟
تفاوت‌های بین علائم کووید 19 و آنفلوانزا

آنفلوانزا نوعی بیماری شایع فصلی دستگاه تنفسی است که ممکن است با کووید ۱۹ اشتباه گرفته شود. شما چطور می‌توانید علائم این دو بیماری یا عفونت را از هم تشخیص دهید؟
اولین نکته قابل توجه این است که علائم آنفلوانزا ناگهان بروز می‌کند در حالی که علائم ویروس کرونا به تدریج ظاهر می‌شود. نشانه‌های شایع آنفلوانزا عبارتند از :

تب
لرز
سرفه
خستگی و کوفتگی
آبریزش بینی و گرفتگی بینی
گلو درد
سر درد
درد و کوفتگی بدن
استفراغ و یا اسهال
همان طور که مشاهده می‌کنید برخی علائم، مثل سرفه، تب، خستگی و کوفتگی بین آنفلوانزا و کووید ۱۹ مشترک است. اما نکته حائز اهمیت این است که علائم شایع آنفلوانزا، در کووید ۱۹ کمتر به چشم می‌خورد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به تفاوت های دیگری نیز اشاره کرده است مثل:

دوره نهفتگی آنفلوانزا کمتر از کووید ۱۹ است.
انتقال ویروس آنفلوانزا تا قبل از بروز علائم ، باعث بروز عفونت های زیادی می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد برای کووید ۱۹ به این میزان نقش داشته باشد. سرعت انتقال ویروس آنفلوانزا و کووید ۱۹ با هم متفاوت است. زمان شروع عفونت تا بروز علائم (دوره انکوباسیون) و دوره بیماری یک نفر تا مثبت شدن فرد دیگر در آنفلوانزا کوتاه‌تر است. این نشان می‌دهد سرعت انتقال ویروس در آنفلوانزا بیشتر از کووید ۱۹ است.
درصد افرادی که در کووید ۱۹، علائم و درگیری‌های شدید برایشان ایجاد می‌شود، نسبت به آنفلوانزا بیشتر است.
ابتلای بچه‌ها به کووید ۱۹ کمتر از ابتلا به آنفلوانزا است.
در حال حاضر برای کووید ۱۹ واکسن یا داروی آنتی ویروس وجود ندارد. در حالی که واکسن و دارو برای ویروس آنفلوانزا بیشتر و قابل دسترسی است.
چطور می‌توان علائم ویروس کرونا را ازحساسیت فصلی ( تب یونجه یا زکام بهاره) تشخیص داد؟
حساسیت فصلی یا التهاب آلرژیک بینی( التهاب مخاط بینی به دلیل واکنش سیستم ایمنی نسبت به آلرژن های مواد حساسسیت زای موجود در هوا) علائم تنفسی ایجاد می‌کند. وقتی شما در معرض آلرژن ها(مواد حساسیت زای) محیط خود مثل گرده گیاهان و گل ها، کپک و قارچ، ذرات گرد و غبار یا موها و پوسته‌های ناشی از پوسته ریزی حیوانات خانگی قرار می‌گیرید این مشکل ایجاد می‌شود. نشانه‌های حساسیت فصلی عبارتند از:

آبریزش یا گرفتگی بینی
سرفه
عطسه
خارش چشم، بینی یا گلو
پلک های ملتهب، متورم یا پف کرده
یکی از علائم مشخص و بارز در حساسیت فصلی” خارش” است که در کووید ۱۹ مشاهده نمی‌شود. در حساسیت فصلی نیز علائمی مثل تب یا تنگی نفس وجود ندارد.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها را بشناسید.
افراد مسن بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند.

در صورتی که با این موارد مواجه هستید در معرض خطر کرونا ویروس سارس_۲ هستید :

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید یا قصد سفر به آنجا را دارید که بیماری کووید ۱۹ در حال شیوع است و یا انتقال بیماری در آن جامعه رو به افزایش است.
در معرض تماس نزدیک با افراد مبتلا به کووید ۱۹ هستید.
پزشکان و محققان تلاش می‌کنند دریابند که چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این افراد بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند:

افراد مسن
افراد دارای بیماری های زمینه‌ای مثل: دیابت، پر فشاری خون و بیماری های مزمن مربوط به قلب و ریه.
در صورت مشاهده علائم ویروس کرونا چه کارهایی باید انجام دهید؟
اگر احساس می‌کنید که علائم کووید ۱۹ را دارید، این کارها را باید انجام دهید.

علائم خود را پایش کنید. همه افراد مبتلا به کووید ۱۹ نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند. اما پیگیری و کنترل نشانه‌ها بسیار حائز اهمیت است زیرا در هفته دوم بیماری این علائم بدتر می‌شوند.
با پزشک خود تماس بگیرید. حتی اگر علائم شما خفیف هستند بهتر است که با پزشک تماس بگیرید. این کار باعث می‌شود پزشک از علائم و هر گونه خطر احتمالی که با آن مواجه هستید اطلاع یابد.
آزمایش بدهید. پزشک شما می‌تواند با مراکز بهداشت و آزمایشگاه ها همکاری کند تا علائم و خطرات احتمالی را برای شما مشخص کرده و در صورت نیاز از شما آزمایش به عمل آید.
در قرنطینه بمانید. تا وقتی که عفونت شما بر طرف نشده، در خانه بمانید. اتاق و حمام خود را از سایر افراد خانواده جدا کنید.
آماده دریافت مراقبت پزشکی باشید. اگر علائم شما بدتر شد به دنبال مراقبت های پزشکی سریع باشید و قبل از رسیدن به کلینیک یا بیمارستان حتما تماس بگیرید. در صورت دسترسی به صورت خود ماسک بزنید.
برای محافظت در مقابل ویروس کرونا باید چه کارهایی انجام دهیم؟
جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس

توصیه‌های زیر را پیگیری کنید تا بتوانید از خودتان و سایرین در مقابل عفونت کرونا ویروس سارس_۲ محافظت کنید.

۱٫ دستان خود را بشویید.
دستان خود را مکرر با آب ولرم و صابون بشویید. شستشوی دست یکی از بهترین راه های محافظت از خود و خانواده در برابر بیماری هاست، در صورت نبودن صابون با ضد عفونی کننده دست با پایه الکل شستشو را انجام دهید.

۲٫ از تماس دست با صورت تان اجتناب کنید.
اگر دستهایتان را نشسته‌اید از تماس آنها با صورت و دهانتان اجتناب کنید چون باعث انتقال ویروس به این نواحی و موجب عفونت و بیماری می‌شود.

۳٫ فاصله خود نسبت به اطرافیان حفظ کنید.
از نزدیک شدن به افراد بیمار خودداری کنید. اگر در اطرافتان کسانی هستند که عطسه یا سرفه می‌کنند، براساس این مقاله حداقل یک متر(۳ فوت) از آنها فاصله بگیرید.

۴٫ اشیا یا وسایل شخصی تان را به اشتراک نگذارید.
ظروف غذا خوری و لیوان خود را با کسی به اشتراک نگذارید زیرا می‌تواند موجب گسترش ویروس ‌شود.

۵٫ به هنگام سرفه یا عطسه جلو دهان و بینی‌تان را با دستمال بپوشانید.
سعی کنید که در آرنج یا دستمال عطسه و سرفه کنید و دستمال را بلافاصله در یک کیسه یا سطل در بسته دور بیندازید.

۶٫ اگر مریض هستید در خانه بمانید.
تا وقتی که بیمار هستید و تا زمان بهبودی در خانه بمانید.

۷٫ سطوح را تمیز کنید.
خانه خود را با اسپری یا دستمال مرطوب تمیز نگه دارید و تمام سطوح قابل لمس مثل دستگیره در، صفحه کلید و سطح میزها را کاملا تمیز کنید.

۸٫ آگاهی و اطلاعات خود را در مورد علائم ویروس کرونا و موضوعات پیرامون این بیماری افزایش دهید.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) دائما اطلاعات مربوط به این بیماری را در دسترس قرار می‌دهد و سازمان جهانی بهداشت نیز گزارش وضعیت را به صورت روزانه منتشر می‌کند.

سخن آخر
کووید ۱۹ بیماری دستگاه تنفسی است که توسط نوعی کرونا ویروس جدید به نام کرونا ویروس سارس_۲ ایجاد می‌شود. نشانه‌های اصلی کووید ۱۹ شامل سرفه، تب و تنگی نفس است.

از آنجا که کووید ۱۹ می‌تواند بیماری بسیار جدی و خطرناکی باشد شناخت و تشخیص علائم آن از سایر عفونت ها مهم به نظر می‌رسد. شما می‌توانید با دقت در نشانه‌ها و شدت پیشرفت آنها و خطرقرار گرفتن در معرض ویروس، اقدامات مناسب در مقابل کرونا ویروس سارس-۲ را انجام دهید.

اگر احتمال می‌دهید به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید با پزشک خود تماس بگیرید. آنها به شما کمک می‌کنند در صورت نیاز آزمایش بدهید. تا رسیدن به بهبودی در خانه بمانید. اما اگر علائم شما بدتر شد درمان های اورژانسی را دنبال کنید.

در حال حاضر هیچ گونه واکسن یا داروی آنتی ویروس کووید ۱۹ وجود ندارد با این حال اقدامات ساده برای محافظت از شما و اطرافیانتان بسیار کمک می‌کند. اگر بیمار شده‌اید کارهایی مثل شتسشوی مکرر دست ها و عدم تماس دست با صورت را رعایت کنید و در خانه بمانید.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  علائم بیماری پارکینسون در سالمندان
  علت شقاق در بارداری، درمان و نشانه های آن سوزش و خارش
  علائم اضطراب و استرس
  علت بیماری شقاق در زنان چیست + علائم و درمان شقاق بارداری
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
  علائم و درمان شکستگی استخوان انگشت دست
  فیستول مقعدی چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص
  ویروس کرونا ورژن دلتا چیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان