امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سرطان لب: علائم، راه های پیشگیری و روش های درمان آن

#1

سرطان لب (lip cancer) نوعی از سرطان سر و گردن است که از سلول‌های سنگفرشی لب‌ و دهان شروع می‌شود. نشانه‌های اولیه این سرطان، زخم یا برآمدگی روی لب‌ یا داخل دهان است که به مرور زمان بهبود پیدا نمی‌کند.

بر اساس گزارش بنیاد سرطان پوست (SFC)، سرطان‌لب تقریبا ۰.۶ درصد از انواع سرطان‌ها را در ایالت متحده در بر می‌گیرد. این بنیاد همچنین اظهار می‌کند که این سرطان شایع‌ترین نوع سرطان بین مردان سفید پوست بالای ۵۰ سال است.

در این مقاله درباره علائم سرطان‌لب، ریسک فاکتورهای آن و زمان مراجعه به پزشک بحث می‌کنیم. همچنین درباره تشخیص، درمان، پیشگیری از سرطان‌لب توضیح می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

سرطان لب: علائم، راه های پیشگیری و روش های درمان آن 1
نشانه‌ها و علائم سرطان لب
رایج‌ترین نشانه‌ی سرطان‌لب، وجود زخم روی لب‌ یا داخل دهان است که به مرور زمان درمان نمی‌شود. سایر نشانه‌ها و علائم آن عبارتند از:

برآمدگی روی لب‌ یا متورم و ضخیم شدن قابل توجه لب
بی حس شدن یا احساس درد در لب‌
خونریزی از لب
لکه‌های قرمز یا سفید روی لب‌
سفت و منقبض شدن فک، که ناشی از تورم است.
بی حس شدن چانه به خاطر درگیری اعصاب ناحیه
مانند سایر سرطان‌ها، سرطان‌لب نیز در مراحل اولیه احتمالا علائم آشکار نداشته باشد‌. گاهی اوقات ابتلا به سرطان‌لب از طریق معاینه بیمار توسط دندانپزشک مشخص می‌‌شود.

علائم سرطان‌لب می‌تواند همانند سایر بیماری‌های لب باشد، بنابراین ضروری است در صورت مشاهده هر نوع ضایعه بی دلیل روی لب یا خونریزی از لب‌ به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش می‌دهد؟
ممکن است هر فردی به این نوع سرطان دچار شود‌‌. با این‌ حال سبک زندگی نامناسب و عوامل محیطی می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد‌. سایر عوامل تاثیرگذار عبارتند از:

مصرف زیاد الکل
سیگار کشیدن یا مصرف محصولات تنباکو (مانند قلیان)
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور طبیعی یا مصنوعی (مانند سولاریوم)
جنسیت مرد
داشتن رنگ پوست روشن
سن بالای ۴۰ سال
ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) سویه ی ۱۶ و ۱۸
آیا سرطان لب کشنده است ؟
در صورت تشخیص و درمان به موقع سرطان‌لب توسط پزشک، مشکلات و عوارض کمتری متوجه بیمار خواهد شد. بر اساس گزارش انجمن جامعه سرطان آمریکا (ACS)، احتمال اینکه افراد مبتلا به این نوع سرطان تا ۵ سال زنده بمانند، ۸۸ درصد است. یعنی این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا به سرطان‌لب همانند افرادی که به سرطان مبتلا نیستند، حداقل تا ۵ سال پس از تشخیص زنده بمانند.

انجمن سرطان آمریکا اظهار می‌کند که احتمال زنده ماندن ۵ ساله افراد مبتلا به سرطان‌لب، در صورتی که سرطان به بقیه قسمت‌های بدنشان سرایت نکرده باشد، ۹۲ درصد است. این در حالی است که این میزان زمانی که سرطان به بافت‌های نزدیک تومور یا غدد لنفاوی سرایت کرده باشد، ۶۱ درصد و زمانی که به قسمت های دور از تومور سرایت کرده باشد، ۲۴ درصد است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت مشاهده هر نوع تغییر غیرعادی روی لب‌ یا دهان، با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید.

در صورت مشاهده هر نوع تغییر غیرعادی روی لب‌ یا دهان، بویژه برآمدگی یا سایر ضایعاتی که خود به خود خوب نمی‌شوند، با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید. مراجعه منظم به دندانپزشک، احتمال پی بردن به سرطان‌های مربوط به دهان را افزایش می‌دهد. معاینه منظم دهان، بویژه در افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان‌لب قرار دارند، ضرورت دارد‌.

اگر دندانپزشک مشکوک شد یا تشخیص داد که به این سرطان مبتلا هستید، ضروری است به پزشک متخصص مراجعه کنید‌. پزشک می‌تواند به شما در درمان آن کمک کند.

تشخیص سرطان لب
پزشکان معمولا از طریق بررسی علائم بیمار، سابقه پزشکی و ریسک فاکتورها، وجود سرطان را تشخیص می‌دهند. پزشک ممکن است درباره موارد زیر از شما سوال بپرسد:

سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان یا سایر بیماری‌ها
مصرف تنباکو یا الکل
ابتلا به بیماری در گذشته یا در زمان حال
سابقه درمانی شما در دندانپزشکی
پزشک پس از بررسی این موارد، دهان شما را معاینه می‌کند. پزشکان معمولا برای وجود برآمدگی یا ناهنجاری، لب و داخل دهان را از نزدیک معاینه می‌کنند. همچنین ممکن است غدد لنفاوی گردن را برای وجود تورم معاینه کنند‌.

اگر پزشک مشکوک به سرطان‌لب شود، معمولا از لب شما نمونه برداری می‌کند. در نمونه برداری بخش کوچکی از پوست ناحیه درگیر برداشته شده و جهت بررسی علائم سرطان، زیر میکروسکوپ آزمایش می‌شود.

اگر در نمونه برداری، ابتلا به سرطان ثابت شود، پزشک برای کمک به تعیین مرحله سرطان و تشخیص سرایت آن به سایر قسمت‌های بدن، دستور به انجام آزمایش های بیشتری می‌دهد. این آزمایش ها شامل آزمایش تصویربرداری و آندوسکوپی می‌شود، یا ممکن است پزشک نمونه‌های بیشتری از بافت را مورد آزمایش قرار دهد.

روش های درمان سرطان لب
انتخاب روش درمان این سرطان به چند عامل بستگی دارد: مرحله سرطان، اندازه تومور و محل تشکیل تومور. با این‌ حال، سرطان‌لب اغلب به کمک برخی روش‌های درمانی و با تشخیص زودهنگام قابل درمان است. در ادامه چند روش درمانی را باهم بررسی می کنیم.

نحوه درمان سرطان لب

جراحی
در پروسه ی جراحی، قسمت های سرطانی و حاشیه ی سالم اطراف لب را برمی دارند. جراح برای برگرداندن قدرت تکلم و تغذیه ی بیمار به حالت قبل، لب او را ترمیم می‌‌کند. همچنین تکنیک هایی برای کاهش بروز جای زخم هم انجام می شود.

اگر قسمت سرطانی لب کوچک باشد، ترمیم لب پس از جراحی ممکن است ساده به نظر آید. اما اگر بخش بزرگی از لب درگیر سرطان باشد، برای ترمیم لب به جراحی پلاستیک و ترمیم حرفه‌ای لب نیاز می‌شود. در جراحی ترمیمی، بخشی از بافت و پوست سایر قسمت‌های بدن، به ناحیه ی لب منتقل می شود.

پرتودرمانی
در پرتو درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی، از اشعه‌های قوی و پر انرژی، مانند اشعه ایکس و پروتون استفاده می‌شود. امکان انجام پرتودرمانی، به تنهایی یا بعد از جراحی وجود دارد. ممکن است از پرتوها فقط برای لب‌، یا برای غدد لنفاوی در گردن نیز استفاده شود.

پرتودرمانی برای سرطان لب اغلب‌ توسط یک دستگاه بزرگ که با دقت زیادی پرتوهای پر انرژی را در یک نقطه متمرکز می کند، انجام می شود. اما در برخی موارد، یک ایمپلنت رادیواکتیو مستقیما برای مدت کوتاهی در بافت سرطانی قرار داده می شود. این روش درمانی که به آن براکی درمانی یا پرتو درمانی داخلی می‌گویند، به پزشکان اجازه می‌دهد از پرتوهای با دوز بالاتر استفاده کنند.

شیمی درمانی
در شیمی درمانی از داروهای قوی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در برخی موارد جهت افزایش اثربخشی درمان، از شیمی درمانی به همراه پرتودرمانی استفاده می‌شود. درصورتی که سرطان‌لب به بقیه قسمت‌های بدن سرایت کرده‌ باشد، ممکن است از شیمی درمانی برای کاهش علائم و نشانه‌ها استفاده ‌شود.

دارو درمانی هدفمند
این روش درمانی نقاط ضعف خاص سلول‌های سرطانی را هدف قرار می دهد و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. از دارودرمانی هدفمند معمولا به همراه شیمی درمانی استفاده می‌شود.

ایمنی درمانی
ایمنی درمانی نوعی دارو درمانی است که به سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان کمک می‌کند. سیستم ایمنی شما ممکن است نتواند با سرطان مبارزه کند، زیرا سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که از طریق آنها می‌توانند از سلول‌های سیستم ایمنی پنهان شوند. به همین دلیل، در صورت پیشرفته بودن سرطان و موثر واقع نشدن سایر گزینه‌های درمان از ایمنی درمانی کمک گرفته می‌شود‌.

راه‌های پیشگیری از سرطان لب
راه‌های پیشگیری از سرطان لب

پیشگیری از این سرطان همیشه امکان پذیر نیست. با این حال شما می‌توانید ریسک ابتلا به آن را با انجام اقدامات زیر کاهش دهید:

هنگامی که بیرون از منزل هستید، با استفاده از محافظ‌هایی همچون کرم ضد آفتاب، بالم لب حاوی SPF و کلاه نقاب دار از پوست خود مراقبت کنید.
از سولاریوم دوری کنید یا استفاده از آن را محدود کنید.
مصرف الکل را کاهش دهید‌.
از مصرف محصولات تنباکو و دود آن دوری کنید.
به طور منظم برای معاینه دهان به دندانپزشک مراجعه کنید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  راههای پیشگیری از ابتلا به هموروئید
  درمان ورم مقعدی چیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان