امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مصرف کم نمک ، خطری جدی برای بدن

#1
مصرف کم نمک ، خطری جدی برای بدن 1




بسیاری از ما تمرکز خود را روی مواد غذایی کم نمک قرار داده ایم و گاهی اوقات به طور کامل از نمک استفاده نمی کنیم زیرا عقیده داریم که نمک برای سلامتی بدن ما مضر است. البته نمی توان گفت این موضوع کاملا حقیقت دارد. نمک الکترولیت مهمی برای بدن می باشد و باعث می شود که بدن ما کاملاً نرمال و طبیعی کار کند. اگر تصمیم گرفته اید که از مصرف نمک خودداری کنید، حتما باید مطمئن شوید به طور کامل آن را از رژیم غذایی خود حذف نکنید و باید بدانید که بدن شما در مورد این تغییر ناگهانی و حذف نمک چگونه عکس العمل نشان می دهد.



عوارض جانبی حذف نمک از برنامه غذایی
1- احتمال اضافه وزن
نمک ید دار برای هورمون ها بسیار مهم است و اگر آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، منبع ید در بدن شما محدود می شود و در نتیجه ممکن است دچار اضافه وزن، صورت پف کرده، خشکی پوست، ضعف و خستگی عضلانی شوید.

نخوردن نمک

2- مشکلات قلبی
رژیم کمبود سدیم می تواند در کنار فواید خودش مشکلات قلبی را مخصوصاً برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند، ایجاد کند. در نتیجه نمی توان این گونه رژیم ها را به همه پیشنهاد داد. مخصوصاً برای افرادی که می خواهند قلب سالمی داشته باشند. مطالعات نشان می دهد زمانی که ما غذای خیلی کم نمک و یا خیلی پرنمک می خوریم، هر دو می تواند وضعیت قلبی ما را دچار مشکل کند.

3- افزایش مقاومت به انسولین
مطالعات نشان می دهد زمانی که سدیم به اندازه کافی در رژیم غذایی ما وجود نداشته باشد، مقاومت به انسولین در بدن ما تحت تأثیر قرار می گیرد. یعنی بدن نمی تواند به خود انسولین پاسخ دهد و در نتیجه فشار و قند خون بالا خواهد رفت.

کاهش مصرف نمک

4- ظاهر شدن علائم کم آبی
زمانی که سطح سدیم به طرز شدیدی در خون افت کند، ممکن است علائمی مشابه با علائم کم آبی در بدن احساس کنید که شامل خشکی دهان، احساس سرگیجه و تکرر ادرار است.

5- احساس حالت تهوع
مصرف نکردن نمک تاثیر زیادی روی سطح کلسترول دارد و ممکن است علائمی را در بخش های مختلف بدن مانند قلب ایجاد کند که علائم دیگر آن نیز شامل حالت تهوع است.

داشتن حالت تهوع

میزان نمک مصرفی مورد نیاز روزانه
مصرف نمک، کمتر یا بیشتر از میزان مورد نیاز می تواند مشکلاتی برای سلامت ایجاد کند. میزان نمک مصرفی مورد نیاز روزانه، مورد بحث کارشناسان قرار دارد. مصرف 2300 میلی گرم نمک در روز می تواند نقطه شروع مطمئنی برای همه افراد باشد.

مضرات نخوردن نمک

اگر جزو این گروه ها هستید، نمک بیشتری مصرف کنید
اگر هریک از شرایط عنوان شده در ادامه ی بخش بهداشت و سلامت نمناک را دارید، درمورد کافی بودن نمک مصرفی تان با پزشک مشورت کنید:

ورزشکار حرفه ای :
اگر ورزشکار حرفه ای هستید و آب زیادی می نوشید و در ورزش بیشتر از افراد معمولی عرق می کنید، شما نیاز به مصرف بیشتر نمک دارید زیرا به دلیل تعریق زیاد، نمک زیادی از دست می دهید. این شرایط و کم شدن نمک بدن می تواند منجر به برهم خوردن تعادل الکترولیت ها و هیپوناترومی شده و عوارضی مانند سرگیجه، ضعف و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

گیاهخواری :
اگر جزو گیاهخواران هستید، معمولا روزانه کمتر از 500 میلی گرم سدیم مصرف می کنید. برای تعیین دقیق میزان نمک مصرفی از اپلیکیشن هایی کنترل کننده میزان مصرف نمک استفاده کنید.

مصرف نمک

عرق زیاد :
اگر در مناطق گرم زندگی می کنید و یا کار شما با فعالیت زیادی همراه است و زیاد عرق می کنید باید بیشتر از حد معمول نمک مصرف کنید.

مصرف داروهای دیورتیک :
داروی دیورتیک از موثرترین داروها برای درمان برخی بیماری ها هستند پس از مصرف سبب پُر ادراری در مصرف کنندگان می شوند. اگر شما جزو افرادی هستید که داروهای دیورتیک استفاده می کنید، این داروها باعث از دست رفتن سدیم بدن می شوند. میزان توصیه شده مصرف سدیم برای این افراد روزانه 2300 میلی گرم است.

نفخ زیاد :
اگر به دلیل نفخ نکردن نمک مصرف نمی کنیدو به دلیل توجه زیاد به تناسب اندام از نفخ هراس دارید، ممکن است برای شما مشکلات زیادی به علت کمبود نمک در بدن پیش آید پس نمک در غذاهایتان بیشتر استفاده نمایید و بدانید نفخ با فعالیت بدنی و تعریق از بدن دفع می شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان