امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دی به دین روز، چهارمین جشن دیگان در 23 دی ماه

#1

23 دی ماه برابر است با چهارمین جشن دیگان که نیاکان ما در ماه دی برگزار می کرده اند. در گاهشماری زرتشتی چهارمین جشن دیگان، بیست و سوم دی ماه است اما در گاهشماری امروز ایران چهارمین جشن دیگان روز 17 دی ماه است زیرا در گاهشمار گذشته ماه ها همه 30 روزه بوده اند اما در گاهشمار جدید شش ماه نخست سال 31 روزه هستند.

جشن های ماهانه زرتشتی
در هر ماه، زرتشتیان وقتی نام روز و ماه یکی می شدند، این روزها را جشن می گرفتند و شادی می کردند. نیاکان ما در هر ماه یک جشن ماهیانه داشتند اما در ماه دی، چهار جشن دیگان برگزار می شد زیرا نام چهار روز از ماه، با نام آفریدگار نامگذاری شده است. چهار جشن اصلی که در دی ماه برگزار می شود و جشن های ستایش آفریدگار هستند.

جشن های زرتشتیان

معنای واژه «دی»
واژه «دی» در اوستا، دتهوش (Dat-Hush) یا دزوه (Daz-Vah) به معنی دادار یا آفریننده و آفریدگار است.

دی به دین روز، چهارمین جشن دیگان در 23 دی ماه 1

دی یکی از نام های اهورامزداست و در گاهشماری ایران باستان به جز هرمزد روز سه روز دیگر به نام اهورامزدا است وبه صورت دی آمده است بنابراین برای آنکه نام این روزها با نام ماه یکی شده روز هشتم، پانزدهم و بیست و سوم ماه دی جشن برگزار می شود.

معنای دی

جشن دی به دین روز
جشن دیگان یکم نخستین روز از هر ماه است که به نام “اورمزد” یا اهورامزدا نامگذاری شده و برابر با یکم دی ماه است. دومین جشن دیگان دی به آذر نام دارد و در گاهشماری زرتشتی، هشتم دی ماه است.

سومین جشن دیگان، دی به مهر نام داردو در گاهشماری زرتشتی، پانزدهم دی ماه است. در هر ماه سه روز با نام «دی» شناخته می شود. برای باز شناختن هر یک از این سه روز، نام روز پس از آن به واژه ی دی داده می شود مثلا فردای روز دی بآذر روز آذر است.

دی به دین نام جشن دیگان چهارم است که به معنای آفریننده وجدان می باشد و در گاهشماری زرتشتی، بیست و سوم دی ماه است که در گاهشماری امروز ایران به روز 17 دی ماه می افتد. بین هر «دی روز»، 7 روز فاصله بوده و به همین خاطر بسیاری فکر می کنند که گاهشمار زرتشتی «روزهای هفته» داشته است.

چهارمین جشن دیگان

نحوه برگزاری جشن دیگان چهارم
جشن های ماهانه با آداب و تشریفات فراوان برگزار می شد و در این روزها مردم به نیایش همگانی و استراحت می پرداختند. همه جشن های ماهانه به خصوص جشن دیگان چهارم با سرور و شادی و نیایش اهورامزدا همراه بود.

در این جشن مردم پس از نیایش همگانی، جشن را آغاز کرده و خوراکی هایی تهیه می کردند و در کنار هم روز را می گذراندند. امروزه زرتشتیان در برخی از شهرها و روستاها، یکی از روزهای دی در ماه دی یا همه آن را جشن می گیرند.


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان