امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟

#1
آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟


بیگ بنگ: چند روز قبل مریخ‌نورد “استقامت” در سیارۀ مریخ فرود آمد تا دوره‌ی جدیدی در اکتشافات فضایی آغاز شود. مریخ‌نورد استقامت می‌تواند نظر ما در مورد زندگی فرازمینی را به کلی تغییر دهد. دلیل‌ آن این است که دانشمندان معتقدند “جزرو” که یک دهانه‌ی برخوردی با طول ۴۵ کیلومتر است مکانی ایده‌آل برای یافتن شواهدی در مورد وجود حیات میکروبی قدیمی در مریخ است.

آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟ 1

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “استقامت” می‌تواند شروع به جمع کردن سنگ‌های مریخ و نمونه‌های خاک کند که در آینده به زمین بازگردانده می‌شود. این نوع ماموریت به عنوان ماموریت “بازگشت نمونه” شناخته می‌شود که در نوع خود بسیار نادر است، زیرا هزینه‌های آن زیاد است. در حقیقت تاکنون ماموریت “بازگشت نمونه” از یک سیاره‌ی دیگر انجام نشده است.

هنگامی که خاک مریخ به زمین برسد در طول دهه‌ها دانشمندان آن را برای یافتن نشانه‌هایی از حیات در گذشته مطالعه خواهند کرد. با این حال برخی دانشمندان معتقدند نمونه‌های مریخ می‌تواند به سوال بزرگ‌تری نیز پاسخ دهد: آیا حیات نخستین از مریخ نشأت گرفته است؟

اگرچه این فرضیه که حیات ابتدا در مریخ به وجود آمده و سپس به زمین رسیده کمی تخیلی به نظر می‌رسد، بسیاری از دانشمندان معروف آن را جدی می‌گیرند. نام این نظریه‌ی کلی که حیات جای دیگری شکل گرفته و سپس توسط سیارک‌ها و بقایای فضایی به زمین رسیده “پان‌اسپرمیا”(Panspermia) است.

در حقیقت این نظریه در جامعه علمی کاملا پذیرفته شده نیست اما به نظر می‌رسد در حال گسترش است و دانشمندانی مثل “گری روکان” که استاد ژنتیک در دانشکده‌ی پزشکی “هاروارد” است می‌گویند که این نظریه به نظر بدیهی می‌رسد.


آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟ 1

شواهد با بررسی نحوۀ حرکت بقایای فضایی در منظومه‌ی شمسی جوان آغاز می‌شود. در حقیقت شواهدی از تبادل سنگ‌های مریخ به زمین وجود دارد. شهاب‌سنگ‌های مریخی در قطب جنوب و دیگر نقاط جهان پیدا شدند و طبق گفته مرکز بین‌المللی جمع‌آوری شهاب‌سنگ تعداد آن‌ها ۱۵۹ عدد تخمین زده شده است.

“روکان” می‌گوید: این سنگ‌ها را از آن جهت می‌توان به مریخ نسبت داد که درون آن‌ها گازهایی وجود دارد که شبیه به گازهایی است که توسط فضاپیمای وایکینگ در جو مریخ دیده شده است. در نتیجه تبادلی بین زمین و مریخ رخ داده است و احتمالا بیشتر از طرف مریخ به زمین زیرا جهت جاذبه مریخ به زمین سراشیبی است.

به اعتقاد روکان که تخصصش ژنومیک است، زمان‌بندی “حیات سلولی” است که ثابت می‌کند حیات از سیاره‌ی دیگری به زمین رسیده، شاید از مریخ و یا شاید مریخ هم حیاتش را از سیاره‌ی دیگری گرفته باشد. روکان می‌گوید: ژنوم‌های ما تاریخ حیات را آشکار می‌کنند و شواهدی در مورد نیاکان ما که میلیون‌ها و یا حتی میلیاردها سال پیش می‌زیسته‌اند به ما می‌دهند. آر ان آ(RNA) پیش از دی ان آ(DNA) وجود داشته و این موضوع توسط تمام علوم زیست‌شناسی پذیرفته شده پس ما اولین گام‌های تکامل را می‌دانیم.

به لطف پیشرفت‌های ژنومیک درک ما از آخرین نیاکان مشترک جهانی به معنای ارگانیسمی که تمام حیات کره زمین از آن به وجود آمده بیشتر شده است. دانشمندان با مطالعه ژنتیک تمام ارگانیسم‌های موجود در زمین، درک خوبی از نیاکان تک سلولی ما پیدا کرده‌اند. آن‌ها همچنین ترتیب زمانی را می‌دانند. همه اشکال زندگی مدرن از یک موجود زنده تک سلولی ناشی می‌شود که حدود ۳.۹ میلیارد سال پیش زندگی می‌کرده است، تنها ۲۰۰ میلیون سال پس از ظهور آب مایع. این مدت زمان، طولانی نیست و آخرین نیاکان مشترک ما در پیچیده‌ترین شکلی بودند که یک ارگانیسم می‌تواند به آن تبدیل شود.

“روکان” می‌گوید: دو احتمال وجود دارد. یا روند تکامل و رسیدن به ژنوم‌های امروزی ساده است و یا دلیل سریع‌ به نظر رسیدن آن این است که آغاز حیات از سیاره‌ی ما نبوده بلکه ما آن را از سیارۀ دیگری گرفته‌ایم. او اضافه کرد: من این فرضیه را دوست دارم، اما دیگران هم نظر من نیستند.


آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟ 1

“اریک آسفاگ” نیز که استاد علوم سیارات در دانشگاه آریزوناست در این مورد هم نظر “روکان” است. “آسفاگ” می‌گوید: آنچه ما در مورد قدیمی‌ترین سنگ‌های زمین می‌دانیم این است که آن‌ها شواهد شیمیایی از ایزوتوپ‌های کربن مربوط به چهار میلیارد سال پیش دارند که به ما می‌گوید حیات به محض آن‌ که امکان شکل گرفتن در زمین پیدا کرده آغاز شده است. اگر اینگونه باشد پیش‌بینی جالبی ایجاد می‌شود.

“آسفاگ” می‌گوید: بگذار بگوییم انتظار می‌رود زمانی که یک سیاره خنک می‌شود تا آب مایع در آن به وجود آید زندگی در آن شکوفا شود اما فقط با نگاهی به منظومه‌ی شمسی این سوال مطرح می‌شود که کدام سیاره زودتر قابل سکونت شد؟ مطمئنا مریخ! پیش از آن‌ که زمین برای سکونت آماده شود مریخ قابل سکونت بوده‌ است.

“آسفاگ” می‌گوید: اگر قرار بود حیات از هرجایی آغاز شود از مریخ آغاز می‌شد. ما نمی‌دانیم چه موارد ویژه‌ای نیاز بوده به طور مثال وجود ماه که زمین را برای پیداش حیات خاص کرده باشد. اما می‌دانیم اولین سیاره‌ای که آب داشته مریخ بوده است. شواهدی قانع کننده وجود دارد و آن تبادل سنگ‌های دو سیاره است. هرچه بیشتر به گذشته نگاه کنیم برخوردهای بزرگ‌تری رخ داده است که برخی از آن‌ها به بزرگی یک کوه بوده که می‌توانسه میکروارگانیسم‌هایی را با خود به زمین بیاورد.

“آسفاگ” افزود: زنده ماندن در این سفر با سنگی بزرگ برای میکروارگانیسم‌ها مشکل‌ساز نیست و زندگی بر روی سیاره‌ی دیگر با شرایط مناسب نیز برایشان سخت نیست. هر ارگانیسمی که قرار است باقی بماند باید در شرایط دشوار و جابه‌جایی بین سیاره‌ای دوام آورد. می‌توان گفت موجودات میکروبی نخستین با شرایط سخت محیطی نباید مشکلی نداشتند.


آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟ 1
شهاب سنگ آلن هیل 84001، که محققان در سال 1996 در نشریه‌ی ساینس ادعا کردند ممکن است علائمی از حیات باستانی مریخ در آن وجود داشته باشد. این نظریه تا به امروز مورد بحث و جدل می‌باشد.

“آوی لوئب” استاد دانشگاه هاروارد می‌گوید: سنگ مریخی پیدا شده در زمین به نام ALH ۸۴۰۰۱ در طول سفرش بیش‌ از ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم نشده بود و می‌توانست با خودش حیات به همراه آورده باشد. هر سه دانشمند معتقدند که مریخ‌نورد استقامت می‌تواند به نظریه‌ی پان‌اسپرمیا اعتبار ببخشد. آسفاگ می‌گوید: اگر در مریخ بقایای حیات یافت شود، تعجب نمی‌کنم اگر آن بقایا به حیات در زمین مرتب باشد.

“روکان” امیدوار است یکی از دانشمندانی باشد که در نمونه‌های مریخ به دنبال دی‌ان‌ای می‌گردند. او می‌گوید آوردن اجرام از مریخ کار سختی است اما این موضوع به ما می‌گوید چه کسی هستیم و از کجا آمده‌ایم. “لوئب” گفت: در صورت اثبات آن ما همه مریخی هستیم! او به شوخی افزود: «شاید کتاب مردان مریخی زنان ونوسی بیش از آن‌چه فکر کنیم حقیقت داشته باشد.»

یا شاید همانطور که “روکان” باور دارد ما از یک منظومه‌ی شمسی متفاوت در جهان پخش شده باشیم. “روکان” افزود: به نظر من این نظریه که هر سیاره حیات و تکامل خاص و مستقل خودش را دارد احمقانه به نظر می‌رسد. اینکه حیات در سراسر جهان پخش باشد و ما بخشی از آن باشیم قابل توضیح‌تر است و این همه‌گیری زمان مناسبی برای طرح این ایده است. شاید مردم بالاخره آن را باور کنند.

منبع::دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بینگ بنگ
پاسخ
 سپاس شده توسط Emmɑ
آگهی
#2
به گفته کشف جدید ناسا شاید وجود داشته باشد البته این فقط یک نظریه است
ولی من بیشتر جا ها شنیدم گه حیات وجود دارد و امکانش است
gun
پاسخ
 سپاس شده توسط Prometheus
#3
هولی شت این ها بخشی از داستانِ من رو برداشتند. البتّه هنوز بهش نرسیدیم نمی خوام اسپویل کنم ...
پاسخ
 سپاس شده توسط Prometheus


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth نقشه‌ ي عجیب دانشمندان برای قابل سکونت کردن مریخ
  مریخ مقصدی مهم برای کاوش فضایی
  شانس زنده ماندن موقتی برخی ریزموجودات در مریخ
  پرسش و پاسخ دربارۀ ماموریت مریخ‌نورد “استقامت”
  شواهد حیات در سیاره ناهید مورد تردید قرار گرفت
  ربات کنترل از راه دور چین بر سطح مریخ چه خواهد کرد؟
  ناسا مریخ نورد خود را ژوئیه پرتاب می‌کند .
  زندگی در مریخ
  مریخ در گذشته، مانند زحل دارای حلقه‌هایی بوده است
  مریخ زمانی همانند زمین دریاچه‌های آب شور داشته است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان