امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درمان فوبیای فضای بسته

#1
فوبیا یا هراس نوعی اختلال اضطراب است که با ترس مداوم و بیش از حد از یک شی یا موقعیت تعریف می شود. فوبیا به طور معمول به ترس شدید و سریع از موضوعی اتفاق می افتد و تا چند ماه ادامه دارد. فوبیا انواع مختلفی دارد شامل فوبیا حیوانات، شرایط محیطی طبیعی، خون یا آسیب دیدگی، ترس از ارتفاع و موقعیتهای خاص ارائه می شود.بسیاری از مواقع فوبیا از ابتدای زندگی با شخص همراه نیست و پس از تجربه ی ناگهانی و منفی از شی یا موضوع در شخص به وجود می آید. درمان فوبیا فضای بسته موضوعی است که در اینجا به طور کامل بررسی می شود.

کلاستروفوبیا یا فوبیای فضای بسته، ترس از قرار گرفتن در یک فضای کوچک ، اتاق یا مکانی محدود است که امکان فرار وجود ندارد. این ترس می تواند در مکان هایی از جمله آسانسورهای شلوغ با ظرفیت محدود ، اتاق های بدون پنجره ، اتاق های هتل با درهای بسته و پنجره های بسته شده ، حتی اتاق های خواب با قفل در بیرون ، ماشین های کوچک و لباس های تنگ اتفاق بیفتد. به طور معمول فوبیا فضای بسته نوعی اختلال اضطراب تلقی می شود ، که اغلب منجر به حملات عصبی می شود.
یک مطالعه نشان می دهد که در هر نقطه از جمعیت جهان ۵ تا ۱۰ درصد از مردم تحت تأثیر گرفتگی شدید قرار دارند ، اما تنها درصد کمی از این افراد به نوعی درمان فوبیا فضای بسته را دریافت می کنند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درمان فوبیای فضای بسته 1


دلیل ترس از فضای بسته
ترس از فضای بسته به دلیل حملات هراس ناشی از عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی در مغز ممکن است رخ دهد. مرکز ترس در مغز متوقف می شود ، اگرچه هیچ چیز برای وحشت وجود ندارد. فردی که دچار ترس شده ، سرگیجه می گیرد و احساس می کند ممکن است بمیرد ، دیوانه شود یا کنترل خود را از دست بدهد. هر چه شخص زودتر برای درمان فوبیا فضای بسته که به آن مبتلاست اقدام کند ، رنجی که ممکن است برای مدت طولانی متحمل شود ، کمتر است.
هنگامی که این اتفاق می افتد ، فرد به دنبال خروج از وضعیتی است که هنگام شروع حمله برای او اتفاق افتاده است. این حمله عصبی می تواند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد و بعد از آن از بین برود.
فوبیای فضای بسته ، معمولاً ممکن است هنگامی رخ دهد که فردی در شرایطی آسیب دیده باشد که دچار گرفتار شدن شود.
در تحقیقاتی که انجام شده است ، برای این فوبیا دلایل ژنتیکی نیز اثبات شده است. احتمال ابتلای افرادی که شخصی از خانواده درجه اول آنها دچار فوبیای فضای بسته است ، سه برابر افراد عادی است.
روش های تربیتی اشتباه در کودکی می تواند باعث ایجاد اختلال تنگاهراسی شود. والدینی که از حبس کردن کودکان در حمام یا اتاق خوابشان و یا انباری استفاده می کنند ، می توانند موجب حمله ی عصبی در فرزند شوند. که با پیشرفت آن فرزندشان دچار فوبیای فضای بسته شود. و ممکن است این ترس در تمام زندگی با کودک همراه باشد که نیاز به درمان فوبیا فضای بسته را الزامی می کند. برای تنبیه کودک بهتر است به جای حبس کردن او ، محلی را در خانه مشخص کنیم که در آن زمان خود را سپری کند و اجازه ی بیرون آمدن از آن مرز را نداشته باشد اما این محیط فضایی در بسته نباشد.

علائم فوبیای فضای بسته
علائم ترس از فضای بسته در افراد مختلف متفاوت است. چرا که شدت این اختلال متفاوت است. در شدت های پایین‌تر ، فرد در مکان بسته احساس استرس و تنش عصبی می کند و می خواهد که هر چه زودتر از محیط خارج شود. در موارد شدید ، تصور بودن در مکانی بسته در شخص ایجاد تنش و اضطراب می کند و با قرار گرفتن در این محیط ها ، ممکن است باعث ایجاد گرفتگی قلبی و عدم توانایی در تنفس شود.
در واقع این فوبیا در سه شکل اساسی خود را نشان می دهد. مرحله اول تصور و تفکرات شخص درباره ی گیر کردن در محیط بسته و پیدا نکردن راه نجات است. مرحله ی بعدی ترس و اضطراب شدید و غیرقابل کنترل است و آخرین مرحله نشانه های جسمی است که با بالا رفتن ضربان قلب ، مشکلات تنفسی ، لرزش دست و پا ، عرق کردن و … خود را نشان می دهد.

آیا درمان فوبیای فضای بسته امکان‌پذیر است ؟
پاسخ مثبت است. شما اگر شخصی هستید که ترس از فضای بسته دارد ، برای درمان فوبیا فضای بسته به این نکات دقت کنید.
ابتدا فردی که دچار تنگناهراسی است باید نسبت به مشکل خود و علت به وجود آمدن آن آگاهی پیدا کند. وی باید در دوره های مشاوره کنترل استرس شرکت کند تا بتواند به کمک مشاوران و به راحتی بر این اختلال غلبه کند.
درمان شناختی یکی از راه های موثر برای درمان فوبیا فضای بسته می باشد. در این شیوه درمان ، تلاش بر این است که طرز فکر افراد را نسبت به فضاهای بسته تغییر دهند.
حساسیت زدایی روش دیگری برای درمان ترس از فضای بسته است. به این ترتیب که لیستی از موقعیت هایی که در فرد حمله عصبی ایجاد می کند ، تهیه می شود. با فرد مبتلا ، روش های کاهش استرس و ریلکس کردن تمرین می شود و در مرحله آخر شخص خود را در آن موقعیت تصور می کند و تلاش میکند بر آن غلبه کند.
مواجهه درمانی روشی است که در آن فرد را در معرض آن موقعیت ترسناک قرار می دهند و با تشدید این موقعیت ها ، فرد با ترس خود رو برو می شود و تلاش برای کنترل آن می کند.

دارو درمانی در مواردی انجام می شود که میزان فوبیای شخص بالا باشد. در این مرحله از داروهای ضد اضطراب و افسردگی استفاده می شود.
ترس غیرمنطقی و غیر ارادی از فضاهای تنگ و کوچک ، باعث می شود افراد از حضور در مکانهای روزمره خودداری کنند ، حتی اگر آنها بدانند که هیچ خطر واقعی وجود ندارد ، حتی فکر کردن در مورد ترس می تواند اضطراب ایجاد کند. هنگامی که آنها با وضعیت ترس روبرو می شوند ، احساس می کنند که دچار حمله پانیک و حمله قلبی شده اند یا گویی حتی می توانند از تنفس دست بکشند. درمان فوبیا فضای بسته کار پیچیده ای نیست و شما با کمک یک مشاور به سادگی می توانید آن را پشت سر گذاشته و حل کنید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Vibe
پاسخ
 سپاس شده توسط Emmɑ ، ѕααяeη
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان