امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

غول بی شاخ و دم (آینده)

#1
اضطراب و ترس از آینده امروزه در بسیاری از افراد به خصوص در جوانان دیده می‌شود. احساس بلاتکلیفی، نداشتن برنامه مشخص برای زندگی و وجود ابهامات بسیار در مورد اتفاقات آینده از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند افراد در حال حاضر آرامش خود را از دست بدهند و دائماً نگران روزهای آینده باشند. شدت یافتن این ترس نشانه‌ای از اختلال در وضعیت سلامت روان است و مداخلات روانشناسی حرفه‌ای را می‌طلبد. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد علل، علائم و روش‌های غلبه بر ترس از آینده توضیحات بیشتری ارائه کنیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
غول بی شاخ و دم (آینده) 1

ترس از آینده چیست؟

ترس از آینده یا کرونوفوبیا نوعی ترس افراطی و غیر معمول نسبت به گذر زمان است که اضطراب زیادی را برمی‌انگیزد. در طبقه بندی اختلالات روانی این ترس یکی از انواع فوبیای خاص محسوب می‌شود که یک اختلال اضطرابی است. البته کرونوفوبیا زمانی به یک اختلال تبدیل می‌شود که عملکرد روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهد و مشکلات و آسیب‌های مختلفی را برای فرد به همراه بیاورد. در غیر این صورت می‌تواند به عنوان نوعی تجربه اضطرابی گذرا در نظر گرفته شود.




علل دچار شدن به ترس از آینده


عوامل و علل مختلفی می‌توانند در دچار شدن به این فوبیا دخیل باشند و متخصصان علت واحدی را برای این اختلال در نظر نمی‌گیرند. اما آن‌ها معتقدند اغلب زندگی کردن در شرایط پراسترس و تجربه رویدادهای ناگوار در زندگی می‌تواند در بروز این مسئله تأثیرگذار باشد. از جمله مهم‌ترین علل دچار شدن به کرونوفوبیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- گاهی اوقات مواجه شدن با برخی جملات ساده نظیر " زمان چقدر تند می‌گذرد" برای کسی که اضطراب بسیار شدیدی را تجربه می‌کند و تحت فشارهای زیادی قرار دارد می‌تواند به یک عامل محرک برای بروز کرونوفوبیا تبدیل شود.

- افسردگی یکی از مهم‌ترین عوامل محرک برای ایجاد این نوع ترس است. افراد افسرده احساس پوچی شدیدی در زمان حال می‌کنند و اغلب امید خود را نسبت به آینده از دست می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که از گذر زمان احساس خوبی نداشته باشند و اضطراب زیادی را در این زمینه تجربه کنند.

- مواجه شدن با رویدادهای ناگوار در زندگی نظیر از دست دادن یکی از عزیزان، طلاق یا بیکاری.

- نزدیک شدن به دوران یائسگی برای بسیاری از زنان بار هیجانی منفی دارد و باعث می‌شود که آن‌ها این نوع ترس را تجربه کنند.

- برخی عوامل ژنتیکی و ارثی نیز می‌تواند در بروز انواع فوبیا از جمله ترس از آینده دخیل باشند.

- ابتلا به یک بیماری مزمن و پیشرونده.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.



علائم ترس از آینده

ترس از آینده می‌تواند در زندگی هر فردی مشکلات خاص خود را ایجاد کند و به طور منحصر به فردی نمایان شود. با این حال برخی علائم در اکثر افراد مبتلا به این مشکل دیده می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- احساس کلی فاصله گرفتن از واقعیت روزمره.

- احساس اضطراب بسیار شدید هنگام فکر کردن به آینده و دچار شدن به علائمی نظیر تنگی نفس، ضربان قلب و سردی دستان.

- فرد هنگامی که به آینده فکر می‌کند چیزی نظیر تمایل برای فرار کردن را احساس می‌کند و ممکن است دچار واکنش‌هایی نظیر گریه و لرزش اندام شود.

- داشتن افکار ناخوشایند در مورد آینده نظیر مرگ قریب‌الوقوع خود یا اطرافیان از جمله دیگر علائم ترس از آینده است.



درمان کرونوفوبیا

تکنیک‌های خودیاری و درمان‌های حرفه‌ای مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند اضطراب مربوط به این ترس را راحت‌تر مدیریت کنید و عملکرد روزمره خود را از دست ندهید. برای مثال درمان‌های شناختی رفتاری یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان انواع فوبیاها هستند و اغلب در اکثر افراد نتایج مؤثری را نشان می‌دهند. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید ترس و اضطراب مرتبط با آینده را از خود دور کنید مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی به شما در این باره کمک کند. برای آشنایی با رایج ترین روش های درمان استرس کلیک کنید.

انجام تکنیک‌هایی نظیر تکنیک‌های تنفسی و به خصوص فنون ذهن آگاهی نیز در کاهش این نوع ترس مؤثر هستند. برخی ورزش‌ها نظیر یوگا و پیلاتس نیز می‌توانند با افزایش تمرکز و آرامش در شما به بهبود اوضاع کمک کنند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Vibe
پاسخ
 سپاس شده توسط Prometheus ، omidkaqaz ، *Aɴѕel* ، ѕααяeη ، *Fatima*
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان