امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عقل یا قلب؟

#1
یا می دانید که ما روزانه چندین هزار تصمیم می گیریم؟ از اینکه چه چیزی بخوریم، از کجا خرید کنیم، چه پستی در شبکه های اجتماعی بگذاریم و با چه کسی وقت بگذرانیم، بزرگسالان به طور متوسط ​​از لحظه بیدار شدن با گزینه های زیادی روبرو هستند. این یکی از دلایلی است که ما معمولا تصمیم گیری صحیح را دشوار می دانیم. اما این تصمیم گیری های زیاد نیستند که ترسناک اند بلکه احتمال انتخاب یک تصمیم اشتباه است که ما را می‌ ترساند. در این مقاله میخواهیم به بررسی اینکه چگونه احساساتی تصمیم نگیریم و احساساتی عمل نکنیم !!! بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عقل یا قلب؟ 1

تصمیم گیری احساسی چیست؟
تصمیم گیری‌ های احساسی متناسب با شدت هیجانی که فرد در زمان تصمیم گرفتن آن را تجربه ‌کرده، متفاوت است. در واقع احساسات هرچقدر قوی‌تر باشند بیشتر می‌توانند بر انتخاب‌ های ما تاثیر بگذارند و تصمیمات ما را با محدودیت مواجه سازند. اگر تصمیمی به صورت کاملا احساسی صورت بگیرد معمولا در لحظه اتفاق می‌افتد و خیلی سریع انجام می‌شود.

در این فرایند احتمالا فرد چیزی کم‌تر از یک دهم ثانیه به خود فرصت می‌دهد تا در مورد گزینه‌ های موجود فکر کند. این زمان بسیار اندک به ما نشان می‌دهد که اصلا در این فرایند قشر مخ دخالت چندانی ندارد و در نتیجه فرد با قوه‌ ناآگاه خود به این تصمیم رسیده است.

تصمیمات منطقی و احساسی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
اگر به نتایج ناشی از این دو تصمیم دقت کنیم بیشتر متوجه تفاوت ‌های بین این دو مدل تصمیم گیری خواهیم شد. در مقایسه با تصمیمات منطقی، تصمیمات احساسی سریع ‌تر گرفته می‌شوند و در بیشتر موارد تصمیمات فوری و احساسی محکوم به شکست هستند زیرا ما نمی‌توانیم در زمان محدود شرایط، مزایا و معایب تصمیم‌ گیری را درست تحلیل کنیم پس جای تعجب نیست که در تصمیمات احساسی خود بیشتر با شکست مواجه شویم.

نقش احساسات در تصمیم گیری :
لوونشتاین و لرنر احساسات را در هنگام تصمیم گیری به دو نوع تقسیم می کنند: احساساتی که قابل پیش بینی هستند و احساساتی که بلافاصله منجر به تجربه تصمیم گیری می شوند. داماسیو فرضیه نشانگر بدنی (SMH) را فرموله کرد ، مکانیزمی را پیشنهاد می کند که توسط آن فرایندهای عاطفی می توانند رفتار (به ویژه تصمیم گیری) را هدایت کنند.

دسته اول : احساسات قابل پیش ‌بینی و دسته دوم : احساسات فوری هستند. احساسات قابل پیش ‌بینی (Expected emotions)، احساساتی هستند که میتوان نتایج تصمیم گیری را پیش بینی کرد و احساسات فوری (Immediate emotions) احساساتی هستند که در لحظه تصمیم‌ گیری تجربه می‌شوند.

مراحل کلی تصمیم گیری منطقی و به دور از احساسات :
هنگامی که میخواهید تصمیم مهمی اتخاذ کنید در اولین مرحله بهتر است احساسات خود را بشناسید. سپس دریابید که چرا این احساسات به شما دست داده است؟!! بهتر است بتوانید تشخیص دهید که این احساسی که دارید چرا در شما ایجاد شده است؟ آیا شما صرفا به خاطر ماهیت تصمیمی که دارید مضطرب شده اید یا دلیل دیگری پشت این استرس هست.

اگر بتوانید تشخیص دهید که احساسات شما همان احساسات نهادی مرتبط با تصمیم هستند می توانید به مرحله سوم بروید. در این مرحله باید به معانی احساساتی که مرتبط با تصمیم هستند فکر کنید! اگر متوجه شدید که اضطراب شما بخاطر خود تصمیم نمی‌باشد (احساس اتفاقی بوده) می‌توانید با استراتژی‌ هایی این اضطراب را کاهش دهید. همین‌که تشخیص دهید اضطرابی که دارید ربطی به تصمیم شما ندارد، از نظر روحی به شما کمک می‌کند که اضطراب را از تصمیم خود جدا کنید و تصمیم بهتری بگیرید. در ادامه مقاله به شما درخصوص اینکه احساساتی تصمیم نگیرید، راه هایی ارائه میدهیم.

راه هایی برای اینکه چگونه احساساتی تصمیم نگیریم و احساساتی نیز عمل نکنیم :
احساساتتان را تنظیم کنید نه سرکوب!
کنترل احساسات به راحتی فشار دادن چندتا دکمه نیست. ولی برای چند لحظه هم که شده فکر کنید همچین چیزی ممکن باشد. هدف این نیست که همیشه حداکثر احساساتمان را بروز دهیم یا به طور کل آن را خاموش کنیم. با سرکوب احساسات جلوی تجربه و درک حس های دیگر را می‌گیریم. سرکوب احساسات می تواند آگاهانه (suppression) یا ناخودآگاه (repression) اتفاق بیفتد.

هر یک از آن ها می توانند نشانه های روانی و جسمی زیر را بروز دهند:

اضطراب
افسردگی
اختلال خواب
تنش و درد عضلانی
مشکل در کنترل استرس

مطمئن شوید فقط چیزی را که می‌خواهید ببینید، نمی ‌بینید :
وقتی ما اطلاعاتی غیرقطعی در دست داریم، احتمالا به گونه ای تفسیر می‌کنیم که آن‌چه هم اکنون در ذهن داریم یا می‌خواهیم، تایید شود. این یک «خطای تصمیم گیری» و نام آن «جهت ‌گیری تاییدی» است و باعث می ‌شود ما بیش از اندازه نسبت به تصمیماتمان و انتخاب هایمان مطمئن شویم، علی ‌رغم این واقعیت که ما برای این حالت اطمینان، دلیل واقعی و قطعی نداریم! اگر متوجه شدید که یک اولویت برای انتخابی خاص دارید و ضمنا متوجه هستید که آن انتخاب آسان ‌تر یا در دسترس تر است، ضروری است اطمینان حاصل کنید به طور ناخودآگاه اطلاعاتی را برای حمایت از چیزی که فقط «دلتان میخواهد درست باشد»، جمع نمی‌ کنید.

توانایی های خود را برای مقابله با مشکلات بهبود دهید :
عدم وجود مشکل دلیل بر یک زندگی شاد نیست. توانایی شما برای کنار آمدن با مسائل و مشکلات خاص زندگی نقش مهمی در چگونگی اعتماد به نفس شما بازی می کند. زیرا هر بار که مسئله پیچیده ای را حل می کنید نسبت به خودتان احساس غرور می کنید و اعتماد و اعتقادی که به خودتان دارید هرگز رنگ نمی بازد. یاد بگیرید چگونه با آرامش و بدون استرس با هر نوع مشکلی کنار بیایید. این رفتار نکته کلیدی برای این است که صرف نظر از هر اتفاقی که رخ می دهد از لحاظ عاطفی استوار و محکم بمانید.

صبور باشید، همیشه هم تقصیر شما نیست :
اینکه چگونه احساساتی نشویم و احساسی عمل نکنیم بدون شک به زمان نیاز دارد. بنابراین اگر هنوز هم نتوانسته اید احساسات خود را به طور کامل کنترل کنید، به دل نگیرید. با انجام روش های بالا بدون شک یاد خواهید گرفت که چگونه احساسات خود را در زمان مناسب مدیریت کنید. همچنین، به این فکر کنید که با افزایش سن و تجربه و ایجاد شرایط چالش برانگیز احساسی، چگونه این فرایند یادگیری به شما کمک بزرگی می کند. صبر در هنگام پیشرفت به خودی خود مهم است.

کارهایتان را به تاخیر نیندازید :
یکی دیگر از عواملی که منجر به گرفتن تصمیمات اشتباه در زندگی می‌شود، امروز و فردا کردن کارها و به تاخیر انداختن آنها است. یکی از علت ‌هایی که باعث می‌شود افراد کار خود را به تعویق بیندازند، این است که نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند.

یک راه این است که در مورد موضوع مورد نظر خود، به خوبی فکر کنید و ایده‌ هایی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. بعد از آن وقتی در مورد اجرایی کردن ایده ‌ای مصمم شدید، آن را به چند کار کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید. در این صورت دیگر بهانه ‌ای برای به تاخیر انداختن کارها باقی نمی ماند. به تاخیر انداختن کارها، باعث می‌ شود، زمانی که برای گرفتن تصمیمات درست دارید را از دست بدهید و به ناچار در لحظه آخر، دست به انتخابی بزنید که ممکن است نتیجه مطلوبی برای شما به همراه نداشته باشد.

همه احساسات خود را بپذیرید :
زمانی که در تلاش برای فهمیدن این هستید که چگونه احساساتی نشوید ممکن است کمی احساساتتان را کاهش دهید. اگر احساساتتان را همان گونه که هستند بپذیرید، کنار آمدن با آن ها ساده تر می شود. هرچه با احساسات خود راحت تر باشید، به شما امکان می‌دهد احساساتتان را به شیوه ملایم تری بروز دهید.

شرایط را انتخاب و اصلاح کنید :
یکی از راه هایی که به شما در رسیدن به سوال “” چگونه احساساتی تصمیم نگیریم ؟ “” کمک میکند این است که از شرایطی که احساسات ناخواسته را تحریک می کند، خودداری کنید. اگر می دانید که هنگام عجله به احتمال زیاد عصبانی می شوید (و وقتی دیگران شما را مجبور به صبر می کنند عصبانی می شوید) ، پس سعی کنید شرایط را جوری برنامه ریزی کنید که شما را دچار احساسات ناخواسته نکند.

شاید احساسی که می خواهید کاهش دهید ناامید کننده باشد. شما همیشه امیدوارید که ، به عنوان مثال ، غذای “عالی” را برای دوستان و خانواده خود سرو کنید ، اما ممکن است مشکلی پیش آید تا به هدف بالایی که داشته اید نرسید. با یافتن دستورالعمل هایی که در محدوده توانایی شما هستند شرایط را اصلاح کنید تا بتوانید وعده غذایی را کنار بگذارید. شما ممکن است نتوانید پلو مرغ ایده آل درست کنید، اما شاید یک پاستای بسیار خوب را بتوانید درست کنید.

از استرس دوری کنید :

وقتی استرس زیادی دارید، مدیریت احساسات ممکن است دشوارتر شود. حتی افرادی که به طور کلی می توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند، ممکن است در مواقع تنش و استرس سخت تر این کار را انجام دهند و تصمیمات احساسی بگیرند.

کاهش استرس یا یافتن راه های مفید برای کنترل آن می تواند به کنترل بیشتر احساسات ما کمک کند. راه های تمرکز حواس مانند مدیتیشن نیز می تواند به استرس کمک کند. با اینکه از شر آن خلاص نمی شود اما می توان زندگی را با آن آسان کرد.

سایر روش های سالم برای کنار آمدن با استرس عبارتند از:

خوابیدن به اندازه کافی
وقت گذاشتن برای صحبت و خندیدن با دوستان
ورزش کردن
گذراندن وقت در طبیعت
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Vibe
پاسخ
 سپاس شده توسط Emmɑ ، شـــقآیــق ، ѕααяeη ، _Strawberry_
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان