امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا می خوابیم؟

#1
چرا می خوابیم؟ 1




معرفی کتاب چرا می خوابیم؟

در کتاب چرا می خوابیم؟ نوشته متیو واکر با قدرت خواب یکی از بزرگترین و موثرترن دلایل سلامتی انسان آشنا می‌شوید. این کتاب را میثم همدمی به فارسی برگردانده است.

درباره کتاب چرا می خوابیم
خوابیدن لذت‌بخش است و علاوه بر آن یکی از عوامل تضمین کننده سلامتی انسان است. خواب کافی داشتن می‌تواند تمام اجزای بدن را تازه کند و آنها را برای فعالیت دوباره آماده سازد. میزان قند خون با خواب کافی تنظیم می‌شود و وزن ایده‌‌آل نیز با داشتن خواب کافی کنترل می‌شودو خیلی چیزهای دیگر... بنابراین واجب است که بین شش تا هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابیم.

در این کتاب متیو واکر دلایل خوابیدن، چگونگی تاثیرگذاشتن خواب بر سلامتی، و موارد جالب دیگری درباره خواب را تشریح کرده است.

خواندن کتاب چرا می‌خوابیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم
اگر دوست دارید با پدیده خواب بیشتر آشنا شوید و مطالب علمی معتبر درباره آن بخوانید، کتاب متیو واکر را بخوانید.

درباره متیو واکر
دکتر متیو واکر استاد تمام بخش علوم اعصاب و روان‌شناسی دانشگاه برکلی است، مدیریت آزمایشگاه خواب و تصویربرداری عصبی برکلی را بر عهده دارد و پیش‌تر هم استاد تمام بخش روان‌پزشکی دانشگاه هاروارد بوده است. وی تاکنون بیش از یک‌صد مقاله علمی منتشر کرده و در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی پرمخاطبی نظیر، ۶۰ دقیقه، نووا، اخبار BBC و جمعه‌ها با علم حضور داشته است. «چرا می‌خوابیم» نخستین کتاب اوست.

بخشی از کتاب چرا می‌خوابیم
گرچه احتمالاً تبلیغ ساختگی بالا اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد اما هیچ‌کدام از گزاره‌های آن نادرست نیستند. اگر این تبلیغ مربوط به دارویی جدید بود، بسیاری از مردم آن را باور نمی‌کردند و آنانی هم که مجاب می‌شدند چنین تبلیغی واقعی است، حاضر بودند حتی برای مقادیر کم این دارو مبالغی هنگفت پرداخت کنند. اگر کارآزمایی‌های بالینی از این ادعا حمایت می‌کردند، ارزش سهام شرکت دارویی سرمایه‌گذار این دارو به‌شدت بالا می‌رفت.

درهرحال این تبلیغ، معجونی معجزه‌آسا یا دارویی شگفت‌آور را توصیف نکرده، بلکه مزایای تأییدشده خواب شبانه را شرح داده است. شواهد حمایت‌کننده از این ادعاها تاکنون در بیشتر از ۱۷.۰۰۰ گزارش علمی دقیق ثبت شده‌اند. اگر در مورد هزینه نسخه این روش حیرت‌انگیز بپرسید، باید بگویم هزینه‌ای ندارد، کاملاً رایگان است. هرچند اغلب از دریافت دوز کامل این درمان طبیعی، اجتناب می‌کنیم؛ اجتنابی که پیامدهایی هولناک به دنبال دارد.

به سبب کمبود آموزش‌های عمومی، اغلب ما نمی‌دانیم خواب چه نوشداروی فوق‌العاده‌ای است. سه فصل این بخش از کتاب برای جبران ناآگاهی ما از این پیام بهداشتی غائب، تدوین شده‌اند؛ غائبی بسیار بزرگ. خواهیم آموخت که خواب یک پزشک متخصص همه‌کاره است: چه بیماری جسمانی داشته باشید و چه روانی، نسخه خواب درمان‌تان می‌کند. اُمید من آن است که پس از مطالعه این فصول، حتی سرسخت‌ترین کم‌خوابان نیز به راه بیایند و خود را اصلاح کنند.

در فصول پیشین کتاب مراحل خواب را توصیف کردم؛ در اینجا به مزایای حضور هریک از این مراحل خواهم پرداخت. جالب اینجاست که مهم‌ترین اکتشافات «تازه» قرن بیست‌ویک پیرامون خواب، به شکلی زیبا در سال ۱۶۱۱ میلادی و در صحنه دوم از پرده دوم نمایشنامه مکبث ۶۸ اثر شکسپیر خلاصه شده‌اند؛ آنجایی که شکسپیر پیامبرگونه می‌گوید خواب «وعده اصلی ضیافت زندگی است» . شاید مادرتان هم، البته با زبانی کم زرق و برق‌تر، در توصیه‌ای مشابه به ستایش مزایای خواب پرداخته باشد، مزایایی مثل التیام زخم‌های روانی، کمک به یادگیری و به‌خاطرآوری، به ذهن آوردن راه‌حل‌هایی برای مشکلات دشوار، و پیشگیری از عفونت و بیماری‌ها. به‌نظر می‌آید، مادرتان و شکسپیر از همه شگفتی‌های تأییدشده خواب خبر داشته‌اند.

خواب برای مغز

خواب صرفاً به معنای عدم وجود بیداری نیست بلکه چیزی بسیار فراتر از آن است. همان‌طور که پیش‌تر شرح داده شد، خواب شبانه ما مجموعه‌ای ظریف و دقیق، به لحاظ سوخت‌وسازی فعال و متشکل از مراحلی منظم و منحصربه‌فرد است.

کارکردهای متعددی از مغز به‌وسیله خواب ترمیم می‌شوند و متکی به آن‌اند. هیچ‌کدام از انواع منفرد خواب به‌تنهایی قادر نیستند به تمام اهداف خواب جامه عمل بپوشانند. هر مرحله از خواب - خواب سبک NREM، خواب عمیق NREM، و خواب REM - مزایایی متنوع در ساعات متنوع به مغز ارزانی می‌دارند؛ بنابراین هیچ‌یک از انواع خواب مهم‌تر از دیگری نیست. از دست دادن هر نوع از این خواب‌ها نقایص مغزی را به دنبال خواهد داشت.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
:}
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان