امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نسل امروز را به شناخت فردوسی فرامی‌خوانم

#1
نسل امروز را به شناخت فردوسی فرامی‌خوانم 1



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام سیدعباس صالحی به این شرح است:

«به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

۲۵ اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت حکیم حماسه‌سرای ایران، ابوالقاسم فردوسی توسی و نیز روز پاسداشت زبان پارسی است. دو مناسبت که بزرگداشت و پاسداشت آن دو، تجلیل و تکریم هویت و موجودیت ملی ما ایرانیان است؛ چرا که با اتکا به این داشته‌های غنی فرهنگی و هویت‌بخش است که در طول تاریخ نزد جهانیان به عنوان ملتی مستقل و صاحب اندیشه و فرهنگ شناخته شده و می‌شویم.

حکیم ابوالقاسم فردوسی با آفرینش شاهکار بی‌بدیلش، شاهنامه، از سویی حکمت و خرد و بینش و منش ناب ایرانی و اسلامی را زنده کرد و از سوی دیگر به زبان پارسی پایندگی و پویایی بخشید و این هردو داده ایزدی به ملت ایران را با جان و دل از دستبرد یورش زمانه و بیگانه در امان نگاه داشت.

او با سرایش یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌های بشری به زبان پارسی، وجوه گوناگون قدرت و ثروت مادی و معنوی ایران را چنان ماهرانه به زیور شعر آراست که در این پیوند شگرف، تشخیص ظرف از مظروف و آب از آبگینه حتی برای دیده‌های موشکاف و ریزبین دشوار و ناممکن است.

فردوسی به شایستگی «پدر زبان پارسی» نام گرفته و آوازه یافته است. او توانایی‌ها و ظرفیت‌های این زبان را در ابیات شاهکار باشکوهش به کار بسته و با تار و پود احساس و آرمان قوم و ملت ایرانی گره زده است که هنوز از پس قرون و اعصار متمادی، زبان شاهنامه، زبان دانش و خرد و عقل و عاطفه ماست و آموزه‌های ژرف این اثر مانا، از یکتاپرستی و انسان‌دوستی تا داد و دهش و رادی و جوانمردی و نیک‌پنداری سرلوحه رفتار، گفتار و پندار ماست.

روشن است که ما در برابر این سرمایه‌های گرانقدر وظیفه سترگ و سنگینی بر عهده داریم. شناخت و شناساندن شخصیت حکیم حماسه‌سرای توس و اثر ماندگار او و غبارزدایی و رونمایی مستمر از آموزه‌های بنیادین انسانی و اخلاقی مندرج در آن، نخستین گام در راه ادای دین به ساحت فردوسی‌ بزرگ است که تنها از عهده شیفتگان و دل‌دادگان به تاریخ و فرهنگ و ادب حکمت ایرانی و اسلامی برمی‌آید.

پاسداری از زبان فارسی و شناخت ظرفیت‌ها و توانایی‌های ذاتی آن و تلاش در جهت پایندگی و زایش این زبان شیرین و شکّرین در تعامل با نیازها و شرایط و مقتضیات نوین علمی و اجتماعی و ارتباطی جامعه جهانی دیگر وظیفه‌ای است که بر دوش نخبگان جامعه، به‌ویژه اصحاب علم و فرهنگ و ادب و مجامع و مراکز علمی و دانشگاهی سنگینی می‌کند.

با شادباش این روز خجسته به تمام ایرانیان و فارسی‌زبانان سراسر جهان، نسل امروز را به شناخت فردوسی بزرگ و پاسداری و نگاهبانی از میراث گرانبهای وی، بویژه زبان پارسی که شالوده هویت و شیرازه همبستگی تمام اقوام ایرانی‌ است، فرامی‌خوانم و از همه تلاشگران و کوشندگان در این راه صمیمانه سپاسگزارم.»
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  «چرا هانا آرنت را باید امروز خواند»
  چند کتاب خوب در باب شاهنامه فردوسی
  چرا شاهنامه فردوسی حماسه‌ای بین‌المللی است؟
Exclamation «شب رمان‌نویسان مصر از دهه شصت تا امروز»
Star مراسمی برای بزرگداشت فردوسی و زبان فارسی!
Star پخش گفت‌وگوی سروش صحت و عادل فردوسی‌پور با موضوع کتاب
Thumbs Up جایزه ترانه افشین یداللهی برگزیدگانش را شناخت
Wink «خاوران‌نامه» ادامه راه فردوسی است
Star "منزوی‌بازی" آفت غزل امروز است
Smile جایزه «جمالزاده» برگزیدگان خود را شناخت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان