امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ولایتی از جنس یاقوت

#1
معرفی کتاب ولایتی از جنس یاقوت
کتاب ولایتی از جنس یاقوت نوشته شبنم نادری، اثری است که در هفت بخش به بررسی جایگاه ولایت و ولایت فقیه و نقش امام خمینی(ره) در این جایگاه برای هدایت انقلاب اسلامی می‌پردازد.

درباره کتاب ولایتی از جنس یاقوت
ولایتی از جنس یاقوت کتابی است که درباره جایگاه ولایت فقیه در ایران است. شبنم نادری در این کتاب نقش امام خمینی را در جایگاه رهبر و هدایت کننده انقلاب اسلامی بررسی کرده است.

در مقدمه کتاب اینطور آمده است که «با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر حاکمیت در ایران نظریه ولایت فقیه به‌عنوان پشتوانه نظری حاکمیت پس از انقلاب، توانست نظریات رقیب را کنار بزند و در عرصه عمل و اجرا وارد شود. اگرچه این نظریه در تاریخ فقه شیعه سابقه داشت و به اشکال مختلف در زمان‌های گوناگون تاریخ پربار شیعه ظهور پیدا کرده بود، در عصر غیبت به‌طور کلی جایگزین حاکمیت معصوم (ع) قلمداد می‌شد، اما با پیروزی نهضت اسلامی امام‌خمینی (ره) ثمره چندین قرن تلاش شیعه به بار نشست و این نظریه در ساختار حاکمیت جمهوری اسلامی به‌عنوان رهبری نظام اسلامی با وظایف و اختیارات مشخص در قانون اساسی نمود عینی پیدا کرد»

ولایتی از جنس یاقوت هفت فصل دارد و در فصول مختلف آن به بررسی جنبه‌ها و ابعاد گوناگون ولایت فقیه می‌پردازد. در فصل اول رابطه ولایت و خودشناسی بررسی می‌شود، فصل دوم به بررسی موضوع ولایت و خداشناسی می‌پردازد و فصل سوم به ولایت و حکومت شناسی اختصاص دارد.

ولایت و ولی‌شناسی موضوع مورد بررسی در فصل چهارم است و رابطه ولایت و مردم در فصل پنجم کتاب به تفصیل بررسی شده است. ولایت و نظام اسلامی و ولایت و دشمن شناسی نیز بخش‌های دیگر کتاب هستند.

کتاب ولایتی از جنس یاقوت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم
ولایتی از جنس یاقوت برای تمام کسانی است که به مطالعات سیاسی علاقه دارد و دوست دارند درباره ایران و نظام حکومتی ایران بدانند.

درباره شبنم نادری
شبنم نادری نویسنده، محقق، پژوهشگر و شاعر معاصر ایرانی است. از میان آثار او می‌توان به کتاب‌های منشور انتخابات، بخت النصر( داستانک‌های زندگی صدام)، ولایتی از جنس یاقوت( تحلیل و تبیین اندیشه ولایت فقیه به زبان ساده)، مستوره( داستانک‌های حجاب و عفاف) و قتل عام (بررسی تهدیدات فرهنگی انقلاب اسلامی) اشاره کرد.

او همچین دو کتاب شعر به نام‌های دوست داشتن با طعم شکوفه‌های گیلاس و این شعرها نباید پخش شود نوشته است.

بخشی از کتاب ولایتی از جنس یاقوت
عوارض نظام تسخیری چیست؟

باید پذیرفت که در نظام خلقت هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند. پذیرش نظام تسخیری برای انسان‌هایی که دارای ظرفیت محدود و عدم تعادل روحی و عقلانی می‌باشند بسیار سخت و مشقت‌آور است. این افراد برای نپذیرفتن تفاوت‌ها همواره از بهانه‌ها و روش‌های مختلفی بهره جسته و مخالفت خود را با نظام تسخیری به‌طور آشکار اعلام می‌نمایند. گروه دیگری از انسان‌ها به‌ظاهر نظام تسخیری را می‌پذیرند اما کینه آن را در دل نگاه داشته و منتظر و مترصد فرصتی هستند تا بتوانند از نظام تسخیری فرار کنند و یا دیگران را ظالمانه به تسخیر بکشند. آنها به‌دلایل مختلف نمی‌خواهند قواعد بازی را رعایت کنند، یا خیال‌پردازانه می‌خواهند خود را از تسلیم‌شدن به نظام تسخیری برهانند و یا در جریان رقابت‌های بیهوده و ستم‌آلود، خود را در جایگاه بهتری قرار دهند.

برخلاف دو گروه بالا، گروهی از انسان‌ها که دارای ویژگی‌های مثبت روحی و اخلاقی می‌باشند به‌راحتی تفاوت‌های موجود در نظام تسخیری را می‌پذیرند. در نتیجه تعامل آنها در جامعه مفیدتر و رضایت و خرسندی‌شان از زندگی بیشتر و بهتر است و بسیاری از اتفاق‌های ناگوار و همچنین سختی‌ها و مشقات زندگی، نمی‌تواند این‌گونه انسان‌ها را ناآرام نماید. نگاه آنها به همه‌چیز نگاهی زیبا برای بهره‌برداری درست از زندگی است. این گروه از انسان‌ها به حقوق و تفاوت‌های خود راضی بوده و دست طمع به‌سوی برتری دیگران دراز نکرده و اندیشه سلطه بر آنها را در سر نمی‌پرورانند.

به‌هر روی خشم از نظام تسخیری و عدم پذیرش لوازم تفاوت انسان‌ها با هم، در شخصیت برخی انسان‌ها می‌تواند سرمنشا بسیاری از رذایل اخلاقی و حوادث تلخ بشری و اجتماعی باشد. به‌طور خلاصه مهم‌ترین عوارض نظام تسخیری را می‌توان این‌گونه برشمرد:

علاقه‌مندی انسان‌ها به تسخیر دیگران حتی بیش از ظرفیت و لیاقت‌شان؛

رقابت برای تسخیر دیگر انسان‌ها (مالی، عاطفی، اجتماعی و...)؛

عداوت در پی شکست در رقابت در نظام تسخیری؛

مقاومت در مقابل تسخیر چه بجا و چه نابجا؛

حسادت در زمینه‌هایی که امکان رقابت وجود ندارد؛

برهم زدن نظم در نظام تسخیری به ‌وسیله سلطه‌جویی‌ها، جنگ، غارت منابع دیگر انسان‌ها و...

تکبر

تحقیر

ظلم

حرص و آز

قدرت‌طلبی

از مهم‌ترین عوارض نظام تسخیری به‌واسطه وجود تفاوت‌ها، پدیدآمدن قدرت است...
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
:}
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان