امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پرطرفدار ترین صنایع دستی بوشهر در آرامان

#1
منبت ‌سازی
منبت ‌سازی یا منبت ‌کاری یکی از هنرهای دستی اصیل استان بوشهر است که اوج شکوفایی آن به دوران قاجار برمی‌گردد. به ایجاد نقوش برجسته و کنده‌کاری روی چوب، منبت ‌سازی گفته می‌شود. اغلب طرح‌های مورد استفاده برای ساخت منبت در استان بوشهر برگرفته از طبیعت هستند و عمدتاً از نقوش گل و گیاهان و حیوانات نظیر گل و مرغ، اسلیمی و نقوش تجریدی برای طراحی محصولات منبت‌ کاری این منطقه استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که برای ساخت صنایع دستی منبت‌ کاری در این استان، دو روش مختلف وجود دارد. در روش اول، از یک تکه چوب برای ساخت محصولات موردنظر استفاده می‌شود و طرح‌های منبت کاری را بر روی آن با به‌کارگیری سوهان و مغار کنده‌کاری می‌کنند. در روش دوم، تکه‌های مختلفی از چوب، با استفاده از سوهان و مغار تراش داده می‌شوند و طرح‌های موردنظر روی آن‌ها حکاکی می‌شوند، سپس این تکه‌ها را مانند پازل کنار هم قرار داده و صنایع دستی موردنظر را ایجاد می‌کنند.

سوزن‌دوزی
یکی از جذاب‌ترین و سنتی‌ترین صنایع دستی استان بوشهر، سوزن‌دوزی است که در زمره پرطرفدارترین سوغاتی‌های این استان برای گردشگران داخلی و خارجی به‌شمار می‌رود. سوزن‌دوزی نوعی نقش‌بافی بر روی پارچه است که با استفاده از دست انجام می‌شود.

محصولات حاصل از این صنایع دستی محبوب شامل انواع رومیزی، روپشتی، کاور کوسن، کاور مبل، پرده و کیسه‌های تزئینی هستند؛ اخیراً نیز از هنر سوزن‌دوزی برای زیباتر کردن روسری، مانتو و شال استفاده می‌شود که بسیار موردتوجه و علاقه خانم‌ها در سراسر کشور قرار گرفته است.

پارچه قلمکار اعلا گلیمی
انواع پارچه قلمکار اعلا گلیمی که در ابعاد مختلف در فروشگاه آرامان عرضه شده‌اند، با داشتن نقوش سنتی ظریف و کیفیت مرغوب، در زمره صنایع دستی پرفروش این فروشگاه به‌حساب می‌آیند. این صنایع دستی حاصل پیوند دو هنر فاخر قلمکاری و گلیم‌بافی است؛ به‌طوریکه نقوش پرطرفدار هنر گلیم‌بافی با دقت بالا بر روی پارچه قلمکار درجه یک و اعلا پیاده شده‌اند.

گلیم‌بافی
گلیم‌بافی نیز در کنار گبه‌بافی از جمله صنایع دستی متداول در این استان است که برای تولید آن از پشم و موی دام‌ها استفاده می‌شود و کاربرد آن در گذشته بیشتر پوشاندن زمین و دیوارها و جلوگیری از نفوذ سرما بوده است؛ ضمن آنکه از آن به‌عنوان روانداز حیوانات هم استفاده می‌شده است. اما امروزه گلیم‌های بافته شده توسط هنرمندان این منطقه در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و به‌عنوان یک وسیله تزئینی برای زیباتر کردن فضای خانه و بخشیدن روحی سنتی به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان