امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عمل جراحی بواسیر(هموروئید)، عوارض و مراقبت های پس از آن

#1
Subarrow 
بیماری هموروئید تورم سیاهرگ های مقعد است. این سیاهرگ به مرور به حدی متورم میشوند که به زائده ای گوشتی تبدیل شده و از مقعد خارج خواهد شد. درد، خونریزی، خارش و سوزش از مهمترین علائم این بیماری هستند.
عمل بواسیر یکی از روشهایی است که برای درمان به کار می رود. اما عمل جراحی هموروئید چگونه است؟ در ادامه به بررسی بیشتر عمل جراحی بواسیر می پردازیم:

هموروئیدکتومی یا عمل هموروئید چیست؟

در صورتی که روشهای درمان خانگی و درمان دارویی نتوانند بیماری را برطرف کنند. پزشک انجام روشهای تهاجمی تری مثل جراحی یا درمان بواسیر با لیزر را پیشنهاد می کند.

به برش و یا قطع هموروئید تحت بیهوشی و در اتاق عمل، جراحی هموروئیدکتومی گفته میشود. این درمان به جز در مواردی ضروری توصیه نمیشود. این درمان مناسب هموروئید داخلی درجه 3 و 4 و یا هموروئید خارجی پیشرفته است و به دو روش زیر انجام میشود.

هموروئیدکتومی بسته :

این روش اغلب برای درمان هموروئیدهای داخلی کاربرد دارد. این جراحی تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام میشود. پزشک با استفاده از تیغ جراحی، الکتروکوتر، قیچی و … بافت متورم شده را قطع میکند. سپس زخم با استفاده از نخ بخیه قابل جذب بسته میشود. به این ترتیب احتمال عفونت در این درمان کمتر است. این جراحی با وجود عوارض گوناگون اگر با دقت انجام شود، تا حدود 90% احتمال بهبودی وجود دارد.

هموروئیدکتومی باز :

این روش مشابه روش بسته عمل می کند. با این تفاوت که این بار بدون بخیه زدن و باز رها میشود تا به مرور ترمیم شود. احتمال عفونت در این مورد بیشتر است. البته در صورتی که برش در جای نامناسب باشد و یا احتمال عفونت وجود داشته باشد، پزشک از ترکیب روش باز و بسته برای درمان استفاده می کند.

به منظور کاهش درد پس از عمل جراحی پزشک ممکن است از روشی به نام اسفنگتروتومی داخلی-جانبی استفاده نماید. در ضمن تزریق بوتاکس نیز می تواند در کاهش درد بعد از جراحی بواسیر موثر باشد.

طول درمان

طول درمان بعد از عمل هموروئید به عوامل متعددی بستگی دارد. سلامت جسمی بیمار؛ میزان و عمق برش زخم و نیز مراقبت های پس از درمان همگی در مدت زمان طول درمان اثر گذار هستند. معمولاً بیماران بین 10 – 14 روز پس از عمل به بهبود نسبی می رسند. اما برای درمان کامل مراقبت ها باید تا حدود 1 ماه ادامه داشته باشد.

خطرات و عوارض بعد از عمل هموروئید

صدمات و عوارض جراحی هموروئید، که گاها جبران ناپذیر هم هستند، موجب شده این درمان به ندرت انجام شود. مهمترین این عوارض عبارتند از :

درد شدیدی که در حین عمل و پس از آن بیمار را آزار میدهد.

خونریزی بعد از عمل هموروئید

هزینه های که باید بابت بیمارستان و طول درمان پرداخته شود. (برای اطلاع از اینکه هزینه عمل جراحی هموروئید و درمان بواسیر با لیزر چقدر است؟ بر روی لینک کلیک نمایید.)

احتمال آسیب به اسفنکتر مقعد که در نتیجه آن بی اختیاری مدفوع و گاز روده ایجاد میشود.
طولانی بودن دوره نقاهت
نیاز به استفاده از تامپون و پانسمان که تعویض آنها ممکن است برای بیمار دردناک باشد.
تنگ شدن کانال مقعد
خطر عود مجدد بیماری
فیستول (مسیری غیر طبیعی مابین کانال آنال و رکتوم)
پرولاپس یا بیرون زدگی بواسیر
عفونت
انسداد روده
مشکل در تخلیه ادرار (برای رفع این مشکل ممکن است به دریافت سوند نیاز داشته باشید.)
بعد از عمل خونریزی و درد طبیعی است اما در صورت احساس درد یا خونریزی شدید و تب و لرز به پزشک مراجعه کنید.

یکی دیگر مشکلات جراحی این است که همه افراد نمی توانند از این روش بیماری خود را درمان کنند. به طور مثال انجام جراحی برای درمان هموروئید در بارداری ممنوع است. در حالی که لیزر درمانی حتی در صورت بارداری و یا شیردهی نیز مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند.

مراقبت بعد از عمل هموروئید

مراقبت و حفاظت از زخم و موضع جراحی پس از درمان اهمیت ویژه ای در نتیجه درمان بیماری دارد. رعایت توصیه های زیر می تواند ضامن بهبودی کامل و پیشگیری از عود مجدد باشد، پس به طور دقیق و مستمر آنها را رعایت نمایید.

فیبر بخورید!

دریافت فیبر به میزان کافی می تواند با رفع و جلوگیری از یبوست به درمان سریعتر زخم کمک کند. اگر بیمار دچار یبوست باشد، مجددا به این عروق فشار وارد شده و بیماری عود می کند. هر فرد به طور متوسط به 30 الی 35 گرم فیبر در طول روز نیاز دارد.

برای دریافت فیبر کافی لازم است، رژیم غذایی بعد از عمل هموروئید شامل انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات باشد. همچنین تا چند روز بعد از عمل می بایست غذاهای رقیق مانند سوپ میل نمایید.

نوشیدن آب

بیماران که به تازگی جراحی کرده اند، باید در طول روز 8 تا 10 لیوان آب یا آب میوه های طبیعی فاقد قند و مواد افزودنی بنوشند. مایعات با نرم کردن مدفوع به درمان یبوست کمک می کنند.

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن زخم از عفونت آن جلوگیری می کند. برای این منظور پانسمان خود را مرتباً تعویض کنید و موضع را با مواد ضدعفونی کننده شستشو دهید.

منبع وب سایت اخبار رسمی
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علت خونریزی و درد بواسیر داخلی
  عوامل تاثیر گذار بر عود هموروئید یا بواسیر
  مراقبت های بعد از عمل هموروئید با لیزر
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  بواسیر در نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟
  راههای پیشگیری از ابتلا به هموروئید
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401
  هزینه عمل لیزر شقاق و جراحی در بیمارستان خصوصی
  عوارض عمل نکردن کیست مویی (سینوس پیلونیدال)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان