امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درمان کیست مویی (پیلونیدال PNS) با لیزر بهتر است یا عمل جراحی سنتی؟

#1
درمان کیست مویی با هدف از بین بردن توده مویی که در پشت کمر و بالاتر از ناحیه باسن قرار دارد، انجام می شود. لیزر کیست مویی و روش های جراحی از جمله راه های درمانی هستند که بین اکثر مردم شناخته شده اند. اما اینکه چگونه درمان با جراحی یا لیزر انجام می شود؟ برای همه سوال است که تصمیم داریم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم. اما بیاید ابتدا تعریف خلاصه ای از تعریف اینکه کیست مویی چیست داشته باشیم…

بیماری کیست مویی چیست؟
کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یکی از بیماری های شایع نشیمنگاهی بین جوانان و میانسالان است که بیشتر مردان و پسران جوان را درگیر خود می کند. پزشکان تا به حال علت خاصی برای کیست مویی دنبالچه را نیافتند ولی برخی از موارد وجود دارند که درصد ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند.
از جمله: داشتن موهای ضخیم و کلفت (که بیشتر در مردان وجود دارد)، چاقی مفرط، کم تحرکی و کارهایی که نیازمند نشستن طولانی مدت در روز می باشند. در نتیجه هر فردی با این سبک زندگی مستعد ابتلا به کیست مویی می باشد.

عمل کیست مویی با لیزر چگونه انجام می شود؟
می توان گفت درمان کیست مویی با لیزر بهترین روش برای از بین بردن این عارضه است که امروزه توسط متخصصان جراحی در کلینیک های پزشکی برای درمان قطعی بیماران استفاده می شود. از آنجا که روش های دارویی، گیاهی و خانگی تاثیری روی خارج کردن موهای برگشته به داخل پوست ندارند، تمام بیماران در آخر مجبور به انتخاب بین یکی از این دو روش لیزر یا جراحی هستند. بنابراین ما تمام نکات مرتبط با این دو روش را در اختیارتان میگذاریم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
عمل با لیزر در حقیقت به معنای استفاده از اشعه لیزر به جای تیغ جراحی برای برش و خارج کردن بافت عفونی از داخل پوست است. جراح طی درمان با لیزر فقط کیست مو ها را خارج می کند و بر خلاف جراحی سنتی قسمت بزرگی از پوست و گوشت فرد بریده نمی شود. اشعه لیزر تا عمق بافت عفونی نفوذ کرده و هرگونه عفونت را سوزانده و از بین می برد در نتیجه احتمال بازگشت بیماری کاملا نزدیک به صفر است.
درمان با لیزر با دقت بسیار بالایی انجام شده و آسیب کمتری به پوست وارد می کند. به دلیل برش های بسیار کوچک لیزر، دوره نقاهت سریع تر است و افرادی که کیست خود را با لیزر درمان می کنند، معمولا پس از 2 الی 3 روز استراحت به محل کار و فعالیت های روزمره خود باز می گردند.
از طرفی لازم به ذکر است از آنجایی که درمان کیست مویی با لیزر طی یک ساعت در کلینیک پزشک به صورت سرپایی انجام می شود، فرد نیازی به بستری در بیمارستان و بیهوشی ندارد.

هزینه درمان
هزینه درمان کیست مویی با لیزر به مراتب از انواع روشهای جراحی به صرفه تر است ولی قیمت خود عمل جراحی سنتی کمی از لیزر پایین تر است. اما هزینه های جانبی جراحی سنتی از جمله بستری در بیمارستان، مراجعه به کلینیک برای تعویض پانسمان روزانه، دستمزد تیم بیهوشی، دارو و آنتی بیوتیک های قوی و… باعث شده که عمل با لیزر نسبت به جراحی به صرفه تر باشد. با این حال برای تعیین نرخ هزینه درمان با لیزر و جراحی سنتی لازم است که ابتدا بیمار توسط پزشک معاینه شود. زیرا به عوامل مختلفی از جمله وسعت بیماری، کلینیکی که برای درمان به آن مراجعه می کنید، نوع لیزر و دستمزد متخصص بستگی دارد.

مراقبت های پس از لیزر
به طور معمول زمانی که بیماران پس از درمان به خوبی از زخم خود مراقبت می کنند، بهبودی به سرعت حاصل می شود. در نتیجه انجام نکات زیر می توانند به شما در درمان سریع کمک کنند:
از بین بردن موهای زائد: انجام این کار نقش بسیاری در روند نقاهت دارد زیرا باعث می شود محل زخم تحریک نشده و موهای اطراف به داخل زخم نفوذ نکنند.
استراحت و مراقبت : یکی از کارهایی که می توانید برای ترمیم زودتر زخم انجام دهید، این است که هنگام نشستن از بالشتک های گرد دوناتی استفاده کنید.
حفظ بهداشت : پانسمان خود را به موقع عوض کنید و محل ترشحات را همیشه پاک کرده و تمیز نگه دارید.
مصرف داروهای مجاز : اگر پزشک داروهایی از قبیل آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتما به موقع آنها را مصرف کنید.
پوشیدن لباس های مناسب : استفاده از لباس های گشاد و نخی تاثیر موثری در زودتر ترمیم یافتن زخم دارند.
نحوه خوابیدن پس از عمل کیست: تا ترمیم شدن زخم لازم است که سعی کنید رو به شکم یا پهلو بخوابید تا هیچ گونه فشاری به زخم وارد نشود.
مصرف میوه های حاوی ویتامین ث : خوردن میوه هایی از جمله پرتقال و کیوی از ترمیم کننده های طبیعی زخم هستند.

سایر راههای درمان کیست مویی

دو نمونه از روشهای جراحی وجود دارند که امروزه برخی از پزشکان از آنها برای درمان کیست مویی استفاده می کنند. این دو روش کاملا با نحوه عملکرد لیزر تفاوت دارند. در ادامه به طور کامل آنها را شرح دادیم:
عکس عمل جراحی کیست مویی با روش باز و بسته

جراحی با روش باز
عمل جراحی با روش باز تحت بیهوشی در اتاق عمل انجام می شود که جراح با استفاده از تیغ جراحی محل عفونت و کیست را به طور کامل تخلیه می کند. محل زخم تا زمان بهبودی کامل باز مانده و روی آن پانسمان می شود. فرد باید روزانه پانسمان خود را تعویض کند. خروج مقداری خونابه یا ترشحات تا زمان جوش خوردن زخم طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. طبق توصیه پزشک باید زخم را تمیز نگه داشته و داروهای خود را به موقع مصرف نمایید.

جراحی با روش بسته
در این روش محل کیست به شکل بیضی برش خورده و نسبت به روش های دیگر کمی متفاوت می باشد. پس از تخلیه کامل عفونت محل زخم بخیه خورده تا بهبود پیدا کند. در این روش احتمال عود بیماری و عفونت نسب به جراحی به روش باز بالاتر است. در نتیجه ممکن است فرد به آنتی بیوتیک های قوی تری نیاز پیدا کند.

مراقبت های پس از جراحی
به جرات میتوان گفت مهمترین عاملی که دوره بهبودی شما به آن بستگی دارد، مراقبت های پس از جراحی است. عمل جراحی به روش بسته معمولا 4 هفته طول می کشد تا بهبود پیدا کند. در صورتی که اگر زخم باز باشد، هفته های بیشتری ترمیم پیدا کردن آن طول می کشد. در طی این مدت باید مراقب باشید که زخم عفونت نکرده و عود نکند.
معمولا زمانی که افراد با یکی از دو روش جراحی باز یا بسته زخم خود را درمان می کنند، 2 الی 4 هفته زمان می برد تا بتوانند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند. ولی اگر این درمان کیست مویی با لیزر انجام شود، این مدت به 2 الی 4 روز کاهش پیدا می کند.
انجام نکات زیر پس از جراحی به بهبودی زودتر شما کمک می کنند:
خودداری از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین تا زمان بهبودی کامل
بهتر است تا جایی که ممکن است کارهایی که نیاز به نشستن طولانی مدت دارند، انجام ندهید.
در صورتی که شغلتان ایجاب می کند طولانی مدت بنشینید، هر نیم ساعت سعی کنید بلند شده و قدم بزنید.
به راه کارهای پزشکتان به خوبی گوش کنید

مقایسه دو روش لیزر و جراحی کیست مویی

از آنجا که لیزر درمانی و روشهای جراحی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند، لازم است که آنها را بدانید تا بهترین انتخاب را هنگام درمان داشته باشید. البته لازم به ذکر است که لیزر درمانی روش نوینی بوده که به تازگی کشف شده و در درمان اکثر بیماری ها اثر بخشی معجزه آوری داشته که در حقیقت مزیت به حساب می آیند. این مزیت ها عبارتند از:
برای درمان کیست مویی با لیزر نیازی به بیهوشی نبوده و فرد تحت بی حسی موضعی عمل می شود.
در عمل با لیزر زخم نیازی به ایجاد برش های عمیق ندارد.
این روش با کمترین میزان خونریزی و درد همراه است.
از آنجا که در این روش زخم باز نمی ماند، نیازی به پانسمان های روزانه نیست.
درمان کیست مویی با لیزر طی یک ساعت به صورت سرپایی انجام می شود.
طی لیزر کیست مویی محل توده به صورت موضعی بی حس می شود و فرد عوارض بیهوشی جراحی را تجربه نمی کند.
source: کلینیک اچ پی وی
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  لیزر فیستول
  مراقبت های بعد از عمل هموروئید با لیزر
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان