امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شاید “ماده تاریک” درون یک بُعد دیگر پنهان شده است!!

#1
بر اساس تیم محققان در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، یک بُعد اضافی دیگر در فضا-زمان می‌تواند ماده تاریک را پنهان کرده باشد – ماده‌ای که به نظر 85 درصد از جرم کیهان را تشکیل می‌دهد، با این حال تجهیزات علمی تاکنون آن را کشف نکرده‌اند.

شاید “ماده تاریک” درون یک بُعد دیگر پنهان شده است!! 1

محققان معتقدند یک بُعد اضافی دیگر می‌تواند وجود داشته باشد که فقط نیروهای تاریک از آن اطلاع دارند. “فلیپ تاندو”، استادیار اخترفیزیک و نویسنده ارشدِ مقاله‌ای که بتازگی منتشر شده گفت: «ما در اقیانوسی از ماده تاریک زندگی می‌کنیم، با این حال اطلاعات بسیار کمی دربارۀ آن داریم. جهانِ قابل مشاهدۀ ما دارای سه بُعد فضایی است. این احتمال نیز وجود دارد یک بُعد چهارم فضایی وجود داشته باشد که چون ماهیت آن را نمی‌دانیم از نگاه ما پنهان مانده است.»

  • معمای ماده تاریک


ظریۀ “تاندو” و همکارانش می‌تواند در نهایت ما را قادر سازد تا وجود ماده تاریک را توضیح دهیم. “تاندو” افزود: «این یکی از آزاردهنده‌ترین ناشناخته‌ها در طبیعت است. ما از وجود آن باخبریم، اما نمی‌دانیم چگونه به دنبال منشاء آن بگردیم یا چرا در جایی که انتظار داشتیم خودش را نمایان نکرده است.»

علی‌رغم تلاش‌های زیاد دانشمندان، “ماده تاریک” همچنان گریزان است. ما هنوز نمی‌دانیم که از چه چیزی ساخته شده یا اصلاً چرا وجود دارد. ما همچنین نمی‌توانیم آن را مستقیماً مشاهده نماییم، زیرا هیچ نوع تابش الکترومغناطیسی را جذب، منعکس یا ساطع نمی‌کند.

شاید “ماده تاریک” درون یک بُعد دیگر پنهان شده است!! 1

  • نیروهای تاریک


اما بر اساس این نظریه جدید، برخی از ذرات نامرئی ماده تاریک از طریق یک بُعد اضافی با ذرات نامرئی دیگر تعامل می‌کنند و این باعث می‌شود این ذرات ثانویه، مثل بقیه رفتار نکنند. در واقع این نظریه برای جستجوی “ماده تاریک” پیشنهاد می‌دهد یک بُعد اضافی در فضا-زمان وجود دارد که چون ابزار لازم را نداریم نمی‌توانیم به وجود آن پی ببریم.

“تاندو” گفت: «در دهه گذشته، فیزیکدانان تأیید کردند که علاوه بر ماده تاریک، نیروهای تاریک پنهان که هنوز کشف نشده‌اند، ممکن است فعل و انفعالات “ماده تاریک” را اداره کنند. این نظریۀ جدید می‌تواند قوانین جستجوی ماده تاریک را بازنویسی کند. همچنین بُعد اضافی می‌تواند توضیح دهد که چرا “ماده تاریک” به خوبی از مطالعات آزمایشگاهی ما پنهان مانده است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Journal of High Energy Physics منتشر شده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط SɪʟᴠᴇʀMɪɴᴅ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زمین چند سال دیگر خانه ما می‌ماند؟
  “ماده تاریک” چیست؟
  آیا “ماده تاریک” از سیاهچاله‌های نخستین شکل گرفته است؟
  کشف یک سیاره‌‌ی قابل سکونت دیگر
  طرح عجیب ناسا برای ساخت یک تلسکوپ در نیمه پنهان ماه
  “شبکه کیهانی” چقدر تاریک است؟
  یک کاندید جدید و هیجان‌انگیز برای “ماده تاریک”
Star ۹۰دقیقه خارج از جو؛ شاید ۳میلیارد تومان!
  شاید سیاره نهم به لبۀ منظومه‌شمسی پرت شده باشد!
  به زودی ماده‌ی گمشده‌ی جهان پیدا خواهد شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان