امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ساز زدن کودکان

#1
معمولا در قدم اول برای خانواده ها این سوال پیش می آید که کدام ساز برای آموزش موسیقی کودکان مناسب تر است؟

در این مقاله ابتدا مقدمه ای کلی ذکر شده و سپس پیشنهادهای مفیدی برای انتخاب ساز به شما ارائه می گردد:

بی تردید همه انسانها توانایی و استعداد یادگیری موسیقی را کم و بیش دارا هستند و یادگیری موسیقی حتما نیاز به آیکیوی بالا ندارد.ممکن است هنرجویانی با استعداد و آیکیوی بالاتر سریعتر بتوانند قطعات موسیقی را یادبگیرند اما در عوض هنرجویانی با استعداد متوسط و پشتکار بالا می توانند در آموزش موسیقی از دیگران پیشی بگیرند.

کارشناسان موسیقی معتقد هستند که نوع ساز به هیچ وجه اهمیتی ندارد بلکه در درجه اول علاقه هنرجو و سپس پشتکار و تمرین او برای یادگیری آن ساز مهم است.نباید انتظار داشت چون فلان هنرمند در یک ساز به شهرت رسیده فرزند ما نیز همان راه را ادامه دهد،چه بسا ممکن است ما با انتخاب ساز دیگر و نوآوری هایی که در آن ساز می کنیم به موفقیت چشمگیرتری برسیم.



حال پیشنهادهایی ارئه میکنیم تا شما را در انتخاب بهتر ساز برای کودکان و یادگیری موسیقی یا انتخاب سبک موسیقی یاری دهد:


1-سعی کنید هنرجو را بصورت ناخوداگاه و بدون آنکه خودش متوجه شود در معرض گوش دادن به موسیقی و سبکهای مختلف آن قرار دهید.این کار را میتوان از طریق DVD های موجود،بردن به کنسرت و یا قرار گرفتن در محیط آموزشگاه موسیقی و صحبت کردن با او راجع به آن انجام داد.

2-اگر شما در آپارتمان زندگی میکنید قبل از خرید ساز به ایجاد مکان مناسب برای ساز و سر و صدای ایجادشده توسط آن ساز نیز دقت کافی داشته باشید تا این موضوع به ظاهر ساده مانعی برای ادامه کلاسها و تدریس موسیقی فرزند شما نباشد.

3-معمولا در ابتدای آموزش موسیقی ، کودکان از دشوار بودن آن به شما گله خواهند کرد،بهتر است شما توجهی نکنید و سعی کنید با مشوقهایی که برایشان در نظر می گیرید آنها را به فراگیری موسیقی تشویق کنید.

4-برای شروع کار سعی کنید با سازهای ساده شروع کنید تا کودک علاقه خود را به موسیقی از دست ندهد.معمولا سازهای زهی،مضرابی یا آرشه ای برای کودکان سخت است و در عوض سازهایی مثل بلز و فلوت ریکوردر برای شروع مناسب تر هستند تا کودک بتواند پس از آشنایی با موسیقی ساز اصلی خود را انتخاب کند.

5-در انتخاب استاد نیز سعی کنید دقت کافی را داشته باشید.تجربه نشان داده که اساتید خوش اخلاق،پر انرژی و با انگیزه می توانند کودکان را تشویق به آموزش موسیقی کنند و یا برعکس استاد بداخلاق و بی انگیزه میتواند آنها را به طور کلی از ساز زده کند.

6-برای انتخاب و خرید ساز به بودجه خود نیز توجه داشته باشید و پیشاپیش به فرزندتان قول خرید فلان ساز را ندهید.

7-مسئله بعدی در تدریس خصوصی و یادگیری موسیقی سن شروع آموزش است.بسیاری از کارشناسان موسیقی اعتقاد دارند که اگر فرزندتان را زودتر از زمان لازم به کلاس موسیقی بفرستید ممکن است او را برای همیشه از ساز زده کرده و یا استعداد او را از بین ببرید که این مسئله می تواند تاثیر منفی بر اعتماد به نفس او و حتی کلاسهای درس و مدرسه داشته باشد.معمولا زودترین زمان برای شروع کلاس آموزش موسیقی کودکان 5 سالگی است.البته این مطلب برای سازهای مختلف متفاوت است.

8-در مورد شروع ساز و موسیقی بهتر است شروع کار با آموزش ارف (بلز و فلوت و..) باشد که حالت بازی و شادی برای کودکان دارد.پس از اینکه کودک به طور نسبی با نت و ریتم و موسیقی آشنا شد میتوان با کمک و علاقه خودش ساز اصلی را انتخاب کرده و تدریس خصوصی موسیقی را آغاز کرد.

به طور مثال شروع آموزش ویولن از6سالگی و با سایز مناسب ویولن کودکان مانند یک هشتم یا یک چهارم می باشد.

اما آموزش پیانو را زمانی باید شروع کرد که کودک بتواند بر کلاویه ها تسلط کافی داشته و قدرت فیزیکی برای فشاردادن کلاویه ها را داشته باشد.

سازهای بادی مانند نی،کلارینت یا ساکسفون را باید زمانی شروع کرد که دندانهای اصلی کودک رشد کرده باشد،قدرت کافی برای دمیدن در ساز را دارا باشد و از طرفی با توجه به بزرگ بودن این سازها وضعیت فیزیکی کودک برای دست گرفتن و اجرای ساز مناسب باشد.

شروع سازهای مضرابی مانند تار،سه تار،سنتور،گیتار و..بهتر است از 8 سالگی باشد و کمتر از این سن توصیه نمی شود.

اما برای کلاسهای تدریس خصوصی آواز بهتر است حداقل سن 15 سال را در نظر گرفت که با توجه به تغییرات هورمونی و صدای نوجوانان مشکلی در آینده پیش نیاید.اما کلاسهای دسته جمعی آوازخوانی حتی از3سالگی موجب رشد و ترغیب کودکان به آموزش موسیقی می شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Music آرش نصیری : «هزار صدا» سراغ کودکان مستعد می‌رود
  کودکان «هفت‌خان رستم» را با موسیقی و نمایش روایت می‌کنند
  «ردیف موسیقی ایرانی» برای کودکان
  راهبردهای آموزش موسیقی به کودکان بررسی شد/ انتقاد از کم کاری‌ها
  برگزاری کنسرت کودکان کم‌توان ذهنی/ بچه‌هایی که برای صلح می‌نوازند
  بازدید سلنا از مرکز درمانی کودکان تگزاس در کریسمس
  تیلور سوییفت علاوه بر گربه ها کودکان را نیز دوست دارد!
  رقص کودکان معلول با بنیامین
  مرتضی پاشایی و بنیامین برای کودکان نیازمند خواندند
Video Ѭحمایت مدونااز کودکان غزهѬ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان