امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شباهت ها و تفاوت عود و سنتور

#1
شاید شما هم در نگاه اول متوجه شباهت های دو ساز سنتور و قانون شده باشید. در این مقاله مجله زونکن، به تفاوت سنتور و قانون پرداخته و اطلاعاتی پیرامون ساختمان این دو ساز ارائه خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

سنتور و قانون، هردو از سازهای کهن به شمار می روند. در کشور ما نواختن سنتور در طی سالیان دراز همواره رواج داشته اشت. ساز قانون مدت ها در ایران مهجور مانده بود اما در شصت سال اخیر، مجددا به حوزه موسیقی سنتی ایرانی بازگشته است.

این دو ساز، ساختار نسبتا مشابهی دارند و اجزای مشترکی در هردو دیده می شود. در ادامه با این اجزای مشترک سنتور و قانون و تفاوت های میان آن ها آشنا می شویم.

جعبه‌ صدا

جعبه‌ صدای ساز سنتور از دو صفحه به شکل ذوزنقه متساوی الاضلاع ساخته شده اما جعبه‌ صوتی ساز قانون شامل دو صفحه به شکل ذوزنقه قائم الزاویه است.

محل گره ها

در بدنه‌ سمت چپ سنتور، ۷۲ مفتول فلزی قرار گرفته است که گره یک سر سیم ‌ها به آن ‌ها وصل می شود. اما جعبه‌ گره‌ های ساز قانون در کلاف جانبی سمت راست قانون نصب شده است.

سیم ها

رایج ترین نوع سنتور ۷۲ سیم دارد؛ ۳۶ سیم زرد رنگ در دسته ‌های چهارتایی بر روی ۹ خرک سمت راست و ۳۶ سیم دیگر در دسته های چهارتایی بر روی ۹ خرک سمت چپ قرار می ‌گیرند. اما انواع مختلف ساز قانون دارای ۶۳ تا ۸۴ سیم (از جنس روده گوسفند یا نوعی نایلون) بوده که اکثر آن ‌ها در دسته‌ های سه تایی با یکدیگر همصدا کوک می ‌شوند.

گوشی

در هر دو ساز قانون و سنتور، یک سر سیم ها به دور گوشی هایی پیچیده شده که با چرخاندن کلید کوک در گوشی ها، سیم‌ های ساز کوک می‌ شوند.

گوشی های سنتور، ۷۲ میله فلزی بوده که به صورت ردیف ‌های ۴ تایی در کلاف سمت راست سنتور قرار می ‌گیرند. اما گوشی‌ های قانون به شکل میخ های چوبی هستند که در سمت چپ ساز قرار می‌ گیرند.

خرک

خرک سنتور معمولی، قطعه چوبی و استوانه‌ ای شکل به ارتفاع دو سانتی متر است؛ سنتور ۹ خرک در سمت راست و ۹ خرک در سمت چپ دارد که از هر خرک یک دسته چهارتایی سیم عبور می ‌کند. اما خرک قانون یک تیغه چوبی به ارتفاع ۲ سانتی متر بوده و طول آن کمی کوچکتر از عرض ساز است. همه سیم‌ های قانون از روی همین خرک عبور می ‌کنند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بهترین نوازندگان سنتور ایران
  شباهت جینین گوتیرز به سلنا گومز
  شباهت عجیب بچگی شکیرا با پسرش !!! O_o
  تفاوت فری استایل با سایفر
  شباهت عجیب لباس های تیلور سوییفت در تور 1989 با جنیفر لوپز !!!
  تفاوت یاس با دیگر خواننده ها
  شباهت و یا تقلید تیلور ؟!
  تفاوت چهره باورنکردنی ستاره زن سرشناس آمریکایی + عکس لو رفته
  شباهت جالب اهنگ 22 و shake it of
  شباهت یا تقلید لباس سلنا از تیلور ؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان