امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

انواع و اقسام سؤالات لغت در کنکور سراسری

#1
انواع و اقسام سؤالات لغت در کنکور سراسری

لغت و املا جمعا ۵ تست ادبیات کنکور رو شامل میشن یعنی حدود ۲۰ درصد ادبیات که اتفاقا چون ۵ سوال اول دفترچه هم هستن اگه بتونید این ۵ سوال رو درست جواب بدید در همون چند دقیقه اول شروع  کنکور قوت قلب خوبی میتونه واسه ادامه کار بهتون بده. در این پست روش مطالعه لغت و املا ادبیان رو به شما توضیح میدیم.

علاوه بر این، برای تشخیص بعضی آرایه ها در اشعار و همچنین بعضی بیت ها در سوالات قرابت معنایی، اگه معنی لغات رو بلد باشید خیلی بهتون کمک میکنه. بنابرین اگه جزو کسانی هستید که به درصد بالا در درس ادبیات فکر نمی کنید و تصمیم گرفتید از مباحث چندگانه ادبیات یک مبحث رو کاملا حذف کنید و نخونید، توصیه میکنم به هیچ وجه اون مبحث لغت و املا نباشه چون لغت و املا هم به تنهایی ۲۰ درصد ادبیات کنکور هست و هم برای بخش آرایه و قرابت معنایی میتونه بهتون کمک کنه.

دقت کنید که لغت و املا به هم وابسته هستن و خیلی از کتاب های کمک درسی ادبیات این دو مبحث رو در یک کتاب جا دادن مثلا کتاب لغت و املا نشر الگو، نشر دریافت و … چون املای درست خیلی از لغات وابسته به معنی اون لغات هست.

مهم ترین واژگان از نظر لغت و املا ادبیات کنکور:

از تمام لغاتی که در هر جای صفحات کتاب ادبیات فارسی اومده ممکنه در کنکور تست لغت و املا مطرح بشه. هرچند لغات ستاره دار داخل متن درس ها و لغات آخر کتاب اهمیت بیشتری برای طرح سوال لغت دارن اما از لغات دیگه اصلا نباید غافل شد.

واژه های هم آوا یعنی واژه هایی که تلفظ یکسان ولی املای متفاوتی دارن در کنکور زیاد مورد توجه طراحان سوالات بودن. واسه تشخیص املای درست کلمات هم آوا باید ببینید با توجه به معنی و مفعوم جمله کدوم املا و کدوم معنی درسته، مثل: نواحی و نواهی، سور و صور، آزار و آذار، سمن و ثمن و …

کلماتی که دارای یکی از حروف «ت/ط»، «ث/س/ص»، «ح/ه»، «ذ/ز/ض/ظ»، «ع/ء همزه» یا «غ/ق» هستن مهم ترین لغات املا ادبیات در کنکور هستن. کلماتی که در کنکور تجربی ۹۶ از این دسته طرح شده بودن رو مثال میزنم: تعویذ/تعویض- اشباح/اشباه- حضیض/حظیظ- برائت/براعت- حضر/حذر- تقاس/تقاص- مستقلات/مستغلات و …

حدود ۹۰ درصد کلماتی که براى غلط املایى در کنکور طرح میشه از کلماتی هستن که حداقل یکی از ۶ دسته حروف بالا رو دارن، یعنی کلماتی با دو صورت مختلف که در ساختار جمله معناى درستی ندارن.

از تمام کتاب های ادبیات فارسی هر سه پایه ممکنه تست املا طرح بشه. 

چند ساعت در هفته لغت و املا ادبیات بخوانیم:

به طور کلی حدود ۳۰ درصد ساعت مطالعه هفتگی رو باید برای مجموع ۴ درصد عمومی کنار بذارید که از بین اونها بالاترین ضریب رو ادبیات داره و اهمیت ویژه ای باید بهش بدین. سعی کنید در هفته حداقل یک و نیم تا دو ساعت برای املا و لغت کنار بذارید مثلا میتونید سه روز هفته، روزی نیم ساعت لغات ادبیات و املاهاشون رو مرور کنید. یادتون باشه لغت و املا برخلاف اکثر مباحث دستور زبان فارسی، آرایه ها و قرابت معنایی، مهارتی نیست بلکه تقریبا حفظی هست و نیاز به مرور زیادی تا فراموش نشه.

اگه به اندازه کافی مرور نداشته باشید و معانی لغات رو حدسی و نصف نیمه سر کنکور بخواد یادتون بیاد چه بسا نمره منفی هم بگیرید. مثلا سوال اول ادبیات کنکور تجربی ۹۶ در یکی از گزینه هاش لغت «صبوح» رو «باد صبحگاهی» معنی کرده بود در صورتی که معنی درستش «شراب صبحگاهی» هست. کسی که مرور نکنه ممکنه فقط یه کلمه صبحگاهی از معنی این لغت یادش مونده باشه و اشتباهاً تا صبحگاهی رو ببینه همون گزینه غلط رو علامت بزنه! پس تا میتونید لغت و املاها رو مرور کنید و معنی دقیق لغات رو حفظ کنید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
:}
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Lightbulb ● ویژه کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳
Star2 ♧ زبان انگلیسی : ویژه کنکور زبان خارجه
Humanfemale آزمون های آزمایشی رشته انسانی | ویژه کنکور ۱۴۰۳
Question پک جمع‌بندی پایه انسانی برای کنکور
Snowman جمعبندی عربی کنکور (درسنامه و تست)
Brick اقتصاد لقمه کنکور مهروماه
  حذفیات کنکور 1403
  رشته های بدون کنکور
  مجموعه آزمون جامع کنکور | ویژه رشته تجربی
Minioni PDF کتاب های رشته انسانی | ویژه کنکور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان