امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

| فاضل نظری |

#1
فاضل نظری (زادهٔ ۱۰ شهریور ۱۳۵۸ در خمین)، شاعر ایرانی و مدرس دانشگاه است. ‏او نویسنده پرتیراژترین کتاب‌های شعر معاصر فارسی است.

| فاضل نظری | 1
زندگی
فاضل نظری در سال ۱۳۵۸ در شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی متولد شد. تحصیلات اولیهٔ خود را در شهرهای خمین و خوانسار گذرانده‌است. تا کنون از این شاعر، شش مجموعه شعر گریه‌های امپراتور، اقلیت، آن‌ها، ضد، کتاب و اکنون به چاپ رسیده‌است. آثار او در بسته‌بندی‌های مجزا تحت عنوان سه‌گانهٔ شعریِ فاضل نظری و پنج دفتر نیز ارائه شده‌است. در اردیبهشت ۱۳۹۷ جشن انتشار ۵۰۰ هزارمین نسخه از کتاب‌های او در فروشگاه مرکزی نشر سوره مهر با حضور علاقه‌مندان برگزار شد.

از کتاب او به‌عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷ تقدیر شد. همچنین از او به‌عنوان شاعر برگزیده دههٔ ۱۳۸۰ به انتخاب مردم در هفتمین جشنواره شعر فجر و همچنین پرمخاطب‌ترین شاعر با معرفی بنیاد ادبیات داستانی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل به عمل آمده‌است. نظری به عنوان «شاعر جریان‌ساز»، در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا، نرگس آبیار، مرتضی سرهنگی و مسعود نجابتی، نامزد چهرهٔ شاخص هنر انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۳ در ایران شد.[۷] گزیدهٔ برخی آثار او در کشورهای فارسی‌زبان منتشر شده‌است. ‏[۸] همچنین گزیدهٔ اشعار وی در سال ۱۳۹۲ در انتشارات مروارید منتشر شده‌است که به چاپ هجدهم رسیده‌است. ‏[۹] پنجمین اثر او با نام کتاب با هجده‌هزار نسخه فروش در ده روز پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه در سال ۱۳۹۵ شد. ششمین مجموعه غزل او که در نیمه اسفند ماه نود و هفت با نام اکنون منتشر شد. کتاب اکنون نخستین مجموعه شعری بود که سوره مهر با موفقیت آن را پیش فروش کرد.[۱۰] کتاب اکنون در هفته اول پس از انتشار هفت بار تجدید چاپ شد.[۱۱]

مسئولیت‌ها و مناصب
فاضل نظری علاوه بر سابقهٔ ۱۰ سال ریاست حوزه هنری استان تهران و حوزه هنری کودک و نوجوان، رئیس مرکز موسیقی، رئیس جشنواره‌ها و معاون هنری حوزه هنری، عضو شورای عالی شعر سازمان صدا و سیما و قائم مقام ستاد جذب و پرورش استعدادهای درخشان هنری نیز بوده و از سال ۱۳۸۳ در دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی در حوزه مدیریت تدریس می‌کند.[۱۲] نظری همچنین در دهه هشتاد دبیر سه دوره جشنواره بین‌المللی فیلم صد،[۱۳] دبیر علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر ‏و عضو شورای ارزیابی نخبگان معاونت علمی ریاست جمهوری بوده‌است.[۱۴]

او علاوه بر عضویت در شورای علمی گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از آذرماه ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.[۱۵]

مدیریت فرهنگی
فاضل نظری اولین رئیس حوزه هنری استان تهران پس از پایه‌گذاری آن در سال ۸۲ بود. فاضل نظری در سال ۹۰ از مدیریت حوزه هنری استان تهران استعفا داد.[۱۶] برای مدتی در سمت مشاور رئیس در حوزه هنری فعال بود و به تدریس در دانشگاه اشتغال داشت.[۱۷] ولی در سال ۹۳ با حفظ سمت مشاور رئیس حوزه هنری، ریاست مرکز موسیقی را نیز عهده‌دار شد.[۱۸] و برنامه‌هایی مثل شب آواز و تولید گسترده آلبوم‌های مورد علاقه جوانان را آغاز کرد و توانست موفقیت‌هایی در آن مسوولیت حاصل کند. بعد از این دوره بود که فاضل نظری به عنوان معاون هنری معرفی شد.[۱۹] او در آذرماه ۹۶ به عنوان مدیر عامل کانون معرفی شد و در اسفندماه همان سال ریاست هیئت مدیره را نیز عهده‌دار شد. او پس از رفتن سید محمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش و در پی اختلاف نظر با تیم مدیریتی جدید وزارتخانه پس از پایان یافتن دوره قانونی هیئت مدیره[۲۰] اعلام کرد از کانون جدا خواهد شد.[۲۱]

کتاب‌شناسی

دفترهای شعر فاضل نظری از انتشارات سورهٔ مهر (به ترتیب سال انتشار)
گریه‌های امپراتور، زمستان ۱۳۸۲، نشر سورهٔ مهر
اقلیت، بهار ۱۳۸۵، نشر سورهٔ مهر
آن‌ها، بهار ۱۳۸۸، نشر سورهٔ مهر
ضد، بهار ۱۳۹۲، نشر سورهٔ مهر
کتاب، بهار ۱۳۹۵، نشر سورهٔ مهر
اکنون، اسفند ۱۳۹۷، نشر سورهٔ مهر
مقاله‌هایی در نقد و بررسی آثار
سبک‌شناسی غزل دوره انقلاب با تمرکز بر سه‌گانه فاضل نظری[۲۲](پایان‌نامه دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۹۱)
بررسی ساختارها و ظرفیت‌های معناسازی در اشعار فاضل نظری[۲۳] (پورتال جامع علوم انسانی، ۱۳۹۷)
سنت گرایی و سنت گریزی در غزلیات فاضل نظری[۲۴](فصلنامه پژوهش‌های ادبی و سبک‌شناسی، شماره ۳۶، تابستان ۱۳۹۸)
بررسی و تحلیل رگه‌های تربیتی و اخلاقی در شعر فاضل نظری[۲۵](دومین کنگره بین‌المللی و سومین کنفرانس توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات تربیتی - ۱۳۹۷)
پیوند تمثیل و نماد با تکیه بر پیامبران در شعر فاضل نظری[۲۶](فصل نامه تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی، دوره ۷، شماره ۲۵، پاییز ۱۳۹۴)
بررسی بن مایه‌های عرفانی در غزل فاضل نظری؛ باتکیه بر سه‌گانه غزلیات[۲۷] (نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی با رویکرد مطالعات تطبیقی-۱۳۹۷)
بررسی هندی وارگی در اشعار فاضل نظری[۲۸](فصل نامه علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تابستان ۹۸، شماره ۲۳، پیاپی۷۸)




روزی ز چشم مردم و روزی به پایِ تو!
عُمر مرا ببین که به افتادگی گذشت!


گفتم از قصّه‌ی عشقت گرهی باز شود
به پریشانی گیسوی تو سوگند نشد


جز آه نمی آید از این قلب پر از درد
اینقدر مزن چنگ به سازی که شکسته است



مگذار با خبر شود از مقصدت کسی
حتی به سوی میکده، وقتِ اذان بیا!



ای پریشانی آرام کجایی ای مرگ؟
در پری‌خانه‌ی ما حوصله‌ی غوغا نیست



تاوان عشق را دل ما هر چه بود داد
چشم انتظار باش در این ماجرا تو هم



دانه ی سرخ اناریم و نگه داشته اند
دل چون سنگ تو را در دل چون شیشه ما



بی حُرمتی ست پا نزدن بر بساط عقل
وقتی که عشق این همه اصرار میکند



تلخی عمر به شیرینی عشق آکنده است
چه سر انجام خوشی گردش دنیا دارد



چندیست از تو غافلم ای زندگی ببخش
چنگی به دل نمیزنی این روز ها تو هم!


باز با گریه به آغوشِ تو برمی‌گردم
چون غریبی که خودش را برساند به وطن



شاید اگر تو نیز به دریا نمی‌زدی
هرگز به این جزیره کسی پا نمی‌گذاشت




به دنبال کسی جا مانده از پرواز میگردم
مگر بیدار سازد، غافلی را غافلی دیگر




ای نبخشوده گناه پدرم، آدم را
به گناهان نبخشوده قسم دلتنگم...




بر سفره ی نگاه تو اسراف جایز است
صد بار دیده ایم ولی باز دیدنی ست

#فاضل_نظری
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
:}
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان