امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

غذاهای محلی گلستان؛ منویی پر از تنوع و خوشمزگی

#1
غذاهای محلی گلستان؛ منویی پر از تنوع و خوشمزگی 1


بورانی ها
تهیه و طبخ انواع بورانی ها در بین ساکنان استان گلستان بسیار رایج است و از پرطرفدارترین بورانی ها می توان به کئی بورانی (بورانی کدو) و ابناق بورانی (بورانی اسفناج) اشاره کرد، فقط کافیست که برای یک بار هم که شده طعم بی نظیر این بورانی ها را بچشید شک نداشته باشید که طرفدار پروپاقرص و ثابت آن ها خواهید شد.

هلی آش
یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین آش هایی که متعلق به استان گلستان می باشد هلی آش نام دارد. در تهیه این آش موادی همچون لوبیا، نخود، گوجه سبز، سبزی، پیازداغ و... به کار برده می شود.

هلی آش

آش خمیر
از لذیذترین آش های ترکمنی می توان به آش خمیر اشاره کرد که با ترکیبی از موادی همچون گوشت، نخود، ماش، لوبیا، کدو، رشته، سبزی خورشتی... تهیه می شود. برای اینکه این آش مزه ترش به خود بگیرد اقدام به اضافه کردن ترشی انار یا آلوچه به آن می کنند.

آش ماست
آش ماست یکی از خوشمزه ترین آش های استان گلستان به شمار می رود که یک سری افراد به صورت سرد آن را سرو میکنند و عده ای دیگر به صورت گرم. اسفناج، جعفری، برگ سیر، گشنیز، برنج، ماست ترکیبات اصلی این آش می باشد.

گوجه آش
گوجه آش نیز یکی دیگر از آش های خوش رنگ و لعابی می باشد که طرفداران زیادی بین ترکمن ها دارد و با موادی همچون برنج، گوشت، ادویه جات، گوجه فرنگی و... تهیه و طبخ می شود. برای یک بار هم که شده طعم این آش بی نظیر را بچشید.

آش ماش
ترکمن ها غذاهای بسیار متنوعی با ماش تهیه می‌کنند که یکی از این غذاها آش ماش نام دارد و طعم بسیار دلپذیری نیز دارد. در تهیه این آش خوشمزه موادی همچون ماش، عدس، پیاز، گوشت چرخ کرده، سبزیجاتی مثل گشنیز و جعفری و... استفاده می شود.

آش ماش

چکدرمه
چکدرمه از انواع غذاهای محلی استان گلستان به شمار می‌رود که اکثراً در سر سفره‌های مراسم عروسی دیده می شود و به استانبولی پلو بسیار شبیه است. این غذا متعلق به آق قلا و بندر ترکمن می باشد و درون یک دیگ مخصوص به نام قازان پخته شده و عطر و بویش هوش از سر هر کسی می برد. از جمله مواد تشکیل دهنده این غذا می توان به پیاز، گوشت، برنج، نمک و فلفل، رب گوجه و... اشاره کرد.

بولامه
در اولین نگاه ممکن است احساس کنید که بولامه همان حلیم است اما اشتباه نکنید، چرا که این غذا فقط به حلیم شباهت دارد و در فرآیندی کاملا متفاوت تهیه و طبخ می‌شود. از این غذا در مراسم‌های مختلف مثل تولد نوزاد و جشن های زنانه استفاده می نمایند. ناگفته نماند این غذا بسیار مقوی است.

کپور کله
چنانچه علاقه زیادی به غذاهای دریایی و ماهی ها دارید حتماً برای یکبار هم که شده طعم کپور کله گلستان را بچشید. این غذای خوشمزه از خوراک های محلی و سنتی شهر کردکوی به شمار می رود که با استفاده از موادی همچون ماهی کپور، رب انار، سیر، جعفری، نمک و...تهیه و طبخ می شود.

نخود پلو
چنانچه روزی گذرتان به استان گلستان افتاد حتماً یادتان باشد که طعم بی نظیر نخود پلو گرگانی ها را تست کنید. این غذای خوشمزه به دلیل داشتن پتاسیم و آهن و انواع ویتامین ها جزو مقوی ترین و پر خاصیت ترین غذاها به شمار می رود. در تهیه این غذا گاهاً از تکه های گوشت و در بعضی مواقع از گوشت چرخ کرده قلقلی و همچنین از موادی همچون رب انار، برنج، نخود، پیاز، زعفران و ادویه های مختلف استفاده می کنند.

نخود پلو

باسترمه
تنوع غذاهای محلی در گرگان بسیار بالا است و خوشمزه تربن غذا های سنتی را می توانید در این خطه پیدا کنید. باسترمه یکی از همین غذاهای خوشمزه ای است که جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است و از ماهی اوزون برون و ترکیبی از برنج، پیاز، انار، سیب زمینی و... تهیه میشود و در اغلب ضیافت ها و مهمانی ها بر سر سفره های رنگین خودنمایی می کند.

کئی ترشک
یکی از غذاهای مازندرانی که به روش‌های مختلفی پخته می‌شود و به جرأت می‌توان گفت از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی این استان محسوب می شود غذایی به نام کئی ترشک می باشد که شما میتوانید بینظیرترین طعم غذا را در سفره های ترکمن ها پیدا کنید. کئی ترشک یا همان خورشت کدو سبز با ترکیبی از موادی همچون پیاز، کدو، گوجه، ادویه جات و سیر تهیه و طبخ می شود و طعم دلپذیری با اضافه کردن آب نارنج به دست می‌آورد.

ماش پتی خارش
ماش پتی خارش یکی از غذاهای سنتی معروف و خوشمزه گرگانی ها می باشد که در زبان فارسی به خورشت ماش معروف است. این خورش خوشمزه را در فصل های بهار و زمستان و با استفاده از موادی همچون کدو تنبل، ماش، لوبیا چشم بلبلی، ادویه جات، رب انار، سیر و... تهیه می کنند و معمولا این خورشت خوشمزه را به همراه پلو و کوکو سیب زمینی میل می کنند.

ماش پلو
در فرهنگ غذایی استان گلستان و مخصوصا در بین ترکمن ها غذایی به نام ماش پلو رایج است که از اصیل تربن غذاهای گرگان به شمار می رود. در تهیه این غذا موادی همچون ماش، پیاز، برنج، زعفران، گوشت چرخ کرده، روغن زیتون و... بکار برده می شود و در عین سادگی که دارد بسیار خوش طعم و لذیذ است.

ماش پلو

خورشت ساک
یک نوع خورشت سنتی به نام خورش ساک در بین گرگانی ها رایج است که عطر و طعم بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. این غذا از آن دسته غذاهای اصیل این منطقه است که فقط باید آن را در همینجا بخورید تا طعم و مزه اصیل آن را به خوبی حس کنید آن وقت خواهید فهمید که عطرش هوش از سرتان می برد گوشت گوسفند یا بره، سیر، روغن، آرد، پیاز، اسفناج، نخود از جمله مواد تشکیل دهنده این غذا می باشد.

ترچین
ترچین از آن دسته غذاهای خوشمزه ایرانی است که در استان گلستان به عنوان یک غذای سنتی شناخته شده است، با دیدن رنگ و لعاب آن هرکسی به طرز عجیبی وسوسه می شود تا طعمش را بچشد. از جمله موادی که در تهیه این غذای خوشمزه به کار برده می شود می توان به گوشت تچین، بادمجان تچین، لوبیا تچین و... اشاره کرد.

ترچلو
به قسمتی از گوشت گوساله ترچلو می گویند که در زبان ترکی نیز به آن قارون آتی گفته می شود همان گوشتی که در ناحیه شکم گوساله و نزدیک به دنده های آن می باشد. این گوشت را با استفاده از پیاز خرد شده، پخته و سپس آن را لابلای برنج آبکش شده قرار می دهند تا دم بکشد. ناگفته نماند که زمانی که این غذای خوشمزه را سرو می کنند آب گوشت هم در کنار آن قرار دارد.

بورک یا بوروک
بوروک نوعی غذای سنتی به شمار می رود که شباهت زیادی به یکی از میان وعده های ترکیه دارد و ما پیشنهاد می کنیم برای یکبار هم که شده بورک گرگان را بکشید مطمئن باشید که طعم بی نظیر آن تا مدت ها زیر زبانتان خواهد ماند. بورک ها را با استفاده از خمیر های مخصوصی که با گوشت و سبزیجات پر می شوند تهیه می کنند. بورک اسفناج از پرطرفدارترین نوع بورک ها می باشد.

بورک سنتی

باقلا پته
باقلا یکی از محبوب ترین حبوبات گرگانی ها به شمار می رود که با استفاده از آن غذایی به نام باقلا پته درست می کنند و فصل بهار مناسب ترین فصل برای درست کردن باقلا می باشد. این غذای خوشمزه در کنار غذاهای دیگر مخصوصاً ماهی و برنج سرو می شود.

مانتی
یکی از غذاهای سنتی ترکمن ها که بسیار خوشمزه است و در ترکیه نیز پرطرفدار است مانتی نام دارد. این غذای خوشمزه را در یک ظرف مخصوص مانتی پزی درست می کنند که متشکل از یک طبقه پر از آب و چند طبقه فوقانی مشبک می باشد. تخم مرغ، گوشت خالص چرخ کرده، نمک، پیاز، تخم مرغ، کره، گوجه فرنگی و... از جمله مواد تشکیل دهنده در تهیه این غذا می باشد.

پاسخ
 سپاس شده توسط موناجون خوشگل
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  طرز تهیه حلوا محلی
  ||طرز تهیه خورشت اناردون (غذای محلی مازندران)||
  عکس هایی از گرانترین غذاهای سال 2016
  طرز تهیه ی نان قلیفی(نان محلی سیستانی)
  غذای محلی ارومیه؛ اورمـیه خورش
  بخار پز سبزیجات,غذاهای گیاهی,سبزیجات
  طرز تهیــه ترش کباب (غذای محلی)
  بایدها و نبایدهایی درباره غذاهای سرخ کردنی
  آموزش شله ماش ( غذای محلی شهرستان درود-لرستان)
  طرز تهیه باقلا وابیج (غذای محلی)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان