امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درباره هنر قلم زنی و ابزارهای لازم آن

#1
معرفی هنر قلمزنی
در معرفی هنر قلمزنی می‌توان گفت که این هنر یکی از ظریف‌ترین صنایع دستی ایرانی به‌شمار می‌رود که با کندن نقوش و تزئین ظروف فلزی به‌خصوص ظروف مسی حاصل می‌شود. نقوش مربوط به صنایع دستی قلمزنی می‌توانند به‌صورت فرورفته یا برجسته بر روی زیرساخت فلزی کنده‌کاری شوند.


ابزار و مواد قلمزنی
فلز: در ابتدا هنرمند باید تصمیم بگیرد که بر روی چه فلزی می‌خواهد قلمکاری کند. این فلزات می‌توانند از جنس مس،طلا، برنج و نقره باشند. همچنین هنرمندان اغلب از ترکیب فلزات مختلف، آلیاژهای مستحکمی می‌سازند و سپس بر روی آن‌ها قلمزنی می‌کنند، برای مثال مفرغ ترکیبی از مس و قلع است.

قیر: اولین کار پس از انتخاب فلز یا آلیاژ مورد نظر قیرگیری است. استادکاران قیر و گچ را باهم مخلوط کرده و به پشت بستر فلزی مورد نظر می‌ریزند. این کار باعث می‌شود که فلز طی انجام فرآیند چکش‌خواری نشکند و همچین صدای زیاد کار را کاهش می‌دهد.

چکش: در قلمزنی سه نوع چکش داریم، دو نوع آن برای قلمکاری و ضریه قلم است و یک نوع دیگر هم برای صاف کردن و یا شکل دادن به فلز که مستقیما بر روی آن کوبیده می‌شود.

قلم: قلم مهم‌ترین جزء این هنر است و باید از جنس فولاد مناسب باشد. قلم‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های بسیار مختلفی وجود دارند و حتی برخی استادکاران قلم‌های مورد نیازشان را خودشان می‌سازند. طول قلم معمولا حدود 20 سانتی‌متر است، اگرچه در ظریف‌کاری قلم‌ها کوچک و ریزتر هستند.

ابزار آلات فرعی دیگر مانند گیره، سوهان، انبر، قالب و بسیاری موارد دیگر در قلمزنی استفاده می‌شوند که اشاره و توضیح تک‌تک آن‌ها از حوصله بحث خارج است.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان