امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علت بیماری شقاق در زنان چیست + علائم و درمان شقاق بارداری

#1
بیماری شقاق یا فیشر یکی شایع ترین بیماری هایی که زنان را به خصوص در دوران بارداری درگیر می‌کند. حداقل ۵۰ درصد افراد را برای یکبار هم که شده به این بیماری مبتلا می‌شوند همچنین این عارضه هم در میان زنان و هم در میان مردان شایع است اما به علت دلایل مختلف زنان بیشتر از مردان در معرض این عارضه قرار می گیرند. آمارها نشان می‌دهد از هر چهار نفر مبتلا به شقاق حداقل سه نفر را زنان تشکیل می دهند. در این میان زنان باردار بیشتر از سایر زنان در معرض این بیماری قرار میگیرند. در ادامه به بررسی کامل علت شقاق در زنان علائم و روش های درمان شقاق در بارداری می پردازیم.
بیماری شقاق در زنان چیست؟
شقاق یا فیشر زخم، ترک یا بریدگی عمیقی است که زیر عضله دریچه مقعد ایجاد میشود. زخم فیشر می تواند پوشش مخاطی مقعد را برش دهد، یا به حدی عمیق شود، که عضله مقعد را نیز به دو نیم تقسیم کند. فشار اسپاسم شدید داخل عضله مقعد مانع ترمیم زخم می گردد و در صورت عدم درمان این زخم به تدریج بزرگ تر و عمیق تر می شود.
علت شقاق در زنان
علت این بیماری هم در زنان و هم در مردان و فشار و اسپاسم شدید عضله معتقد است. در واقع وقتی فشار زیادی به عضله وارد میشود تحت کشش قرار گرفته و زخمی عمیق را ایجاد می کند که برای درمان نیاز به جراحی دارد. از عوامل ایجاد این فشار و کشش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

یبوست مداوم مزمن
اسهال مداوم و مزمن
بارداری و زایمان
جابجایی اشیا سنگین
اضافه وزن
رابطه جنسی مقعدی
زور زدن برای دفع مدفوع
بی تحرکی
چرا شقاق در زنان باردار شایع تر است؟
شقاق در بارداری
یکی از اصلی ترین علت ایجاد شقاق در زنان بارداری است. در این دوران به سبب ترشح مقدار زیادی هورمون و همچنین بی تحرکی مادر احتمال یبوست بسیار بیشتر است. از طرفی بارداری موجب بزرگ شدن شکم و افزایش وزن می شود که همین امر می تواند فشار بسیار زیادی را به ناحیه مقعد وارد کرده و عوامل ایجاد شقاق شود.

زنان باردار توصیه می‌شود در این دوران با تحرک و پیاده روی و کنترل رژیم غذایی از یبوست جلوگیری کنند. با این حال در صورت ابتلا به شقاق لازم است در این اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.

لازم به ذکر است این بیماری خطری برای جنین نخواهد داشت اما می تواند باعث درد شدید و آزار مادر شود. همچنین اگر درمان شقاق به بعد از زایمان موکول شود، فرایند زایمان می تواند این بیماری را تشدید و علائم شما را تا چندین برابر افزایش دهد.

علائم شقاق زنان
علائم این بیماری بسیار آزار دهنده و دردناک است و حتی می‌تواند روند زندگی عادی را با اختلال مواجه کند. از مهمترین علائم و نشانه های این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درد شدید مقعد که می‌تواند در تمام طول روز احساس شود و با دفع مدفوع شدت بگیرد.
خونریزی مقعدی مشاهده خون در مدفوع و خون شدن دستمال توالت.
احساس سوزش و خارش شدید
مشاهده زخم طولی و عمیق در مقعد
التهاب و قرمزی اطراف دریچه مقعد
بیشتر بخوانید : عکس شقاق مقعدی

عوارض
بیماری شقاق به خودی خود خطرناک نبوده و بیماری جدی محسوب نمی شود، ولی با این حال باید به سرعت درمان شود زیرا که در ناحیه ای بسیار حساسی قرار گرفته و احتمال بروز عوارض خطرناک نظیر عفونت وجود دارد. همچنین در برخی از بیماران این زخم به تدریج عمیق تر شده و علائم آن نیز به همین نسبت شدیدتر می شود.

برای درمان شقاق زنان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
برای درمان بررسی این بیماری منحصراً باید با متخصص جراح عمومی مشورت کنید. پزشک زنان نیز می تواند به شما در تشخیص این بیماری کمک کند اما جهت درمان و جراحی مراجعه به جراح عمومی الزامی است. زنان باردار مبتلا به شقاق نیز باید قبل از هر اقدامی به خصوص قبل از مصرف دارو حتما با پزشک خود مشورت کنند زیرا داروهای تجویزی ممکن است به جنین آسیب وارد کند.
درمان
درمان این بیماری ابتدا با دارو و درمان های خانگی شروع می شود اما در صورت عدم نتیجه گیری در طول هفته باید جراحی انجام شود. برای جراحی شقاق نیز به روش های مختلفی وجود دارد که بهترین و موثرترین آن لیزر درمانی است. مهمترین روش های درمان شقاق به ترتیب اولویت عبارتند از؛

لیزر
درمان شقاق با لیزر بهترین روش اثربخش برای درمان سرپایی و بدون درد و خونریزی این بیماری است. در این روش با تابش اشعه لیزر زخم شقاق ترمیم می شود. با انجام لیزر زمان صرفه جویی در زمان و هزینه می توانید تنها در یک جلسه سه بیماری شقاق را درمان کنید.

در ضمن لیزر برای درمان شقاق در بارداری نیز توصیه می شود. زیرا زیانی برای جنین خواهد داشت.
کلینیک عابدیان
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  رکتوم چیست و کجاست؟ + بهترین جراح رکتوم در تهران
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  مزایای مسواک برقی نسبت به مسواک دستی چیست؟
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان