امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عوارض عمل نکردن کیست مویی (سینوس پیلونیدال)

#1
یست مویی یکی از بیماری های به شدت آزار دهنده ناحیه مقعد است که میتواند با درد شدید، تخلیه عفونت و … همراه باشد. این بیماری باید به سرعت و بدون فوت وقت درمان شود. عدم درمان و عوارض عمل نکردن کیست مویی به مراتب از علائم بیماری شدیدتر هستند.
کیست مویی یا سینوس پیلونیدال اغلب در افراد پرمو و کسانی که وزن بالایی دارند به وجود می‌آید. این عارضه شبیه یک حفره توخالی زیر پوست است که ممکن است با مو پر شود. در ضمن این بیماری در پایین ترین قسمت ستون فقرات و بالای خط باسن ایجاد می‌شود و معمولا درون آن چرک و عفونت تجمع می‌کند.

رشد غیر طبیعی مو و برگشت آن به داخل پوست، به خصوص در افراد کم تحرک، چاق، پرمو و کسانی که بهداشت ناحیه مقعد را رعایت نمی کنند، منجر به ایجاد این سینوس می‌شود. عوارض کیست مویی زمانی پدیدار می‌شود که عفونت این بیماری به موقع درمان نشود.
عوارض کیست مویی
همانطور که گفته شد، عدم درمان به موقع سینوس پیلونیدال منجر به گسترش عفونت می‌شود و علاوه بر سخت شدن روند بهبود بیماری، ممکن است عوارض خطرناک و جبران ناپذیری را به جا بگذارد. از عوارض این بیماری میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

آبسه : رایج ترین عوارض کیست مویی شامل تجمع عفونت زیر پوست و تشکیل آبسه عفونی است و به شدت دردناک و عمیق شدن عفونت است که در اینصورت نیاز به درمان های تهاجمی و جراحی پیشرفته، برای رهایی از بیماری است. گسترش عفونت در کل بدن هم از عوارض جدی سینوس پیلونیدال به شمار می‌رود که حتی می تواند باعث برداشته شدن بافت بیشتری از بدن هنگام جراحی شود. آبسه پیلونیدال شروع به نشت مایع بدبو می کند و باعث درد بیمار در این ناحیه می شود.
خطر عود کیست: عود کیست پیلونیدال شایع ترین عارضه است. عود زودرس سینوس پیلونیدال به دلیل عدم شناسایی سینوس های متعدد در زمان برش یا درناژ است. عود بعدی (بیش از ۶ ماه از جراحی) به دلیل رشد بیشتر مو یا سایر مواد زائد ایجاد می شود.
سپسیس : اگر کیست‌های پیلونیدال برای مدت طولانی‌تری باقی بمانند و درمان نشوند، کیست‌ها می‌توانند خون را آلوده کرده و منجر به سپسیس کشنده شوند.
خطر ابتلا به سرطان پوست: در موارد نادر، سینوس پیلونیدال منجر به نوعی سرطان پوست در داخل پوست شده است. این نوع سرطان پوست به کارسینوم سلول سنگفرشی معروف است. اما، این بیماری نادر است، بنابراین افراد مبتلا به بیماری پیلونیدال نباید نگران این بیماری باشند. به نظر می رسد تجمع سلول های سرطانی با عفونت های مزمن کیست پیلونیدال مرتبط باشد.
حتی تصور اینکه درمان نکردن یک عفونت ساده می تواند به سرطان پوست منجر شود، گاهی دور از ذهن است اما توصیه می کنیم در صورت بروز چنین علائمی حتما آن را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید. این سرطان با گسترش آلودگی کیست به سایر نقاط بدن شروع می شود و درمان آن آسان نیست.

پزشکان توصیه می‌کنند، برای پیشگیری از این عوارض در صورت بروز هر یک از علائم این بیماری فوراً برای درمان با روشهای موثر اقدام کنید!
ترکیدن کیست مویی خطرناک است؟
خیر، ترکیدن غیر عمد کیست مویی خطرناک و کشنده نیست! از طرفی ترکیدن کیست و تخلیه عفونت آن کمکی به درمان این بیماری نمی‌کند! پس خودسرانه سعی در تخلیه عفونت کیست نداشته باشید.

ترکیدن سیینوس باعث میشود، عفونت آن به طور کامل تخلیه نشود، بنابراین بعد از مدتی شدیدتر از مرتبه قبل عود خواهد کرد. همچنین تخلیه عفونت به معنی درمان این بیماری نیست! کیست تنها زمانی درمان شده است که با جراحی ناحیه کیست و اطراف آن به طور کامل حذف شود.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401
  درمان کیست مویی و عمل سرپایی با لیزر بدون جراحی
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
  7 درمان خانگی کیست مویی با استفاده از داروهای گیاهی موثر
  کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
  درمان کیست مویی (پیلونیدال PNS) با لیزر بهتر است یا عمل جراحی سنتی؟
Subarrow عمل جراحی بواسیر(هموروئید)، عوارض و مراقبت های پس از آن
  شرایط بیمه برای هزینه عمل کیست مویی با لیزر و جراحی – سال ۱۴۰۰
  کیست اندومتریوز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان