امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

همه چیز از آنفولانزای خوكی

#1
دكتر سیدناصر عمادی
مشاهدات و تجربیات اینجانب از بیماری آنفولانزای خوكی در كشور غنا در غرب آفریقا و كشور كنیا در شرق آفریقا طی هفته های اخیر، بخصوص مشاهده مستقیم خانواده ای مبتلا به این بیماری كه از كشور هند وارد كنیا شده بودند، اینجانب را بر آن نمود تا تجربیات عملی كسب شده از این بیماری را به همراه آخرین اطلاعات علمی از بزرگترین مركز مبارزه بیماری های واگیردار در جهان (C.D.C) یا
( Center for Disease Control and Prevention) پس از ترجمه در اختیار هموطنان عزیز بخصوص مردم خونگرم و مهمانواز مازندران كه این ایام ممكن است میزبان توریستهایی از كشورهای خارجی باشند قرار دهم. لازم است خدمت هم استانی هایی عزیز عرض نمایم مطالب و دستورات ارائه شده ذیل مطابق با رهنمودها و دستورات مركز جهانی مبارزه با بیماریها( CDC) در مناطق با شیوع بالا می باشد و این بشارت و اطمینان كه این بیماری مانند هر بیماری ویروسی آنفولانزایی دیگر قابل علاج می باشد. اما رسالت پزشكی ما آموزش و انتقال همه نكات از یك بیماری به مردم عزیزمان می باشد. ولو اینکه هرگز با ان مواجه نشویم. زیرا دانستن خوب است و توانستن بهتر است.


این ویروس از آنفولانزای تیپ A می باشد كه اولین بار در سال 1918 میلادی در آمریكا شناخته شد و پس از یك دوره طولانی در آوریل 2009 (سال جاری) مجدداً این بیماری به نام Swine flu یا آنفولانزای خوكی با شكل، قدرت و توانایی بیماریزایی متفاوت از گذشته در ایالات كالیفرنیای جنوبی از كشور آمریكا گزارش گردید و پس از آن به سرعت كشورهای مكزیك، كانادا و كشورهای اروپایی نیز مواردی از ابتلا به این بیماری را گزارش نمودند. اگر چه Swine flu آنفولانزای خوكی نام گرفته، اما این به آن معنی نیست كه این بیماری از خوك به انسان انتقال می یابد بلكه در آزمایشات بعمل آمده از این ویروس مشخص شده كه تعدادی از ژن های آن شبیه به آنفولانزای ویروسی می باشد كه در خوك های شمال آمریكا یافته اند. در عین حال بدلیل شباهت بروز این آنفولانزا در خوك های اروپا و آسیا و مرغان و انسان ها، دانشمندان آنرا یك آنفولانزای ویروسی چهارگانه نام نهاده اند.
قدرت بیماری زایی این ویروس 3 برابر ویروس آنفولانزای معمولی بوده و بیشترین شیوع آن در فصل سرد می باشد. انتقال آن از انسان به انسان می باشد (نه حیوان به انسان) معمولاً قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می نماید و تنها در 1 تا 2 درصد می تواند منجر به مرگ شود كه دلایل آن ذكر خواهد شد.


بنا بر گزارش WHO (سازمان بهداشت جهانی) و CDC این بیماری در مرحله پاندمیك یعنی همه گیری جهانی می باشد و بیماری در فاز 6 می باشد. این بدان معنی است كه جهان و تمام قاره ها در راه این بیماری طی ماه های آینده می باشند و این بیماری همه كشورها را طی خواهد نمود و هیچ كشوری از این بیماری در امان نخواهد بود. در حال حاضر 90 كشور جهان و 7 كشور همسایه ایران و همچنین كشور ما که از یك نوجوان 16 ساله ایرانی الاصل مقیم آمریكا كه وارد ایران شده , این بیماری را گزارش نموده اند. خوشبختنانه 72 نقطه از كشور ایران به عنوان مراكز مبارزه با این بیماری با امكانات كامل و مناسب جهت تشخیص و درمان آماده و مهیا برای خدمات رسانی می باشند كه به واسطه فعالیت همه مراكز بهداشتی و درمانی هیچ نگرانی از این موضوع در کشور وجود ندارد. اما در مبارزه با این ویروس نو ظهور آشنایی و آگاهی از این بیماری فرصت بیشتری به ما در حفظ سلامتی فردی، خانوادگی و اجتماعی خواهد داد و باید بدانیم شرط لازم پیشگیری دانستن و عمل كردن به دانستنی هاست و به همین دلیل با هم از این بیماری می خوانیم تا سالم، مطمئن و شاد زندگی كنیم.

-3نشانه ها و علامت بیماری انفولانزای خوکی چیست؟
علائم این بیماری مشابه آنفولانزای فصلی همانند تب، سرفه، گلودرد، آب ریزش بینی، كوفتگی و درد بدن، سر درد، لرز و خستگی و در موارد مشخص اسهال، تهوع و استفراغ می باشد و در مواردی ممكن است این بیماری ویروسی پیشرفت نموده و ایجاد عفونت های شدید ریوی، گوشی و سینوسی نماید.





آخرین اطلاعات اظهار می كند که انتقال این بیماری از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان می باشد. كه ویروس می تواند حداكثر تا فاصله 1.5 متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. اما راه دیگر انتقال تماس دست ها، با محیط آلوده به ویروس است. مانند دستگیره درب ها و یا وسایلی كه بطور عمومی و مشترك استفاده می شود. دست تماس یافته با محیط آلوده به ویروس موجب انتقال ان از طریق دست آلوده شده به بینی و دهان و یا چشم می شود.


بیشتر مبتلایان به غیر از 4 گروه در خطر(كودكان زیر 5 سال، سالمندان بالای 64 سال، خانم های باردار و افراد با بیماری زمینه ای) با استراحت در منزل و دوری در تماس با افراد و استفاده از داروهای ضد ویروس به راحتی درمان می شود. اما اگر علایم زیر در كودكان بروز نمود حتماً نیازمند انتقال به بیمارستان می باشند.


و در بزرگسالان

اطلاعات بر این باور است كه شخص یك روز پس از ابتلا به این ویروس دچار علایم می شود یعنی این ویروس پس از ابتلای شخص در روز اول هیچگونه علایمی ندارد و اصطلاحاً دوره نهفته آن یك روز است اما دوره بیماری در افراد با مكانیزم دفاعی نرمال و طبیعی 7 روز می باشد. ولی این دوره در كودكان، افراد مسن و خانم های باردار و افردا با بیماری های دیگر متفاوت و طولانی تر می باشد. بنابراین طی این مدت( 7 روز ) شخص بیمار منبع انتقال بیماری به افراد دیگر نیز می باشد.


اگر چه كاملاً مشخص نیست اما تاكنون گزارشی از آن ارسال نشده و پاسخ منفی است.


گندزدایی و كلرزنی آب موجب سلامت كامل آب های نوشیدنی شهری می باشد كه همواره در حال انجام می باشد . اگرچه اثبات این ادعا بر اساس موفقیت درمانی و سلامت آب های نوشیدنی در درمان آنفولانزای مرغی (H5N1) می باشد. اما تاكنون گزارشی از انتقال بیماری از آب هایی كه كلرزنی شده اند نداشته ایم.


بر اساس تجربیات بدست امده از آنفولانزای مرغی (H5N1) اگر چنانچه استخرها به اندازه 3 PPM -1 و چشمه های معدنی به اندازه PPM5-2 كلرزنی و گندزدایی شوند احتمال وجود و انتقال ویروس صفر خواهد شد.


اگرچه تاكنون واكسنی برای این بیماری كشف نشده اما نكات زیر در پیشگیری مهم می باشد.



در صورت ابتلای یكی از اعضای خانواده تان می توانید به محل كار و تحصیل خود بروید اما شرایط خود را كنترل نمایید و مسئول محیط كار را از موضوع مطلع نمایید زیرا به محض بروز علایم در شما می بایست در منزل استراحت نمایید. 4 گروه افراد پرخطر ذكر شده در صورت اجبار به زندگی در كنار بیمار نیازمند درمان جهت پیشگیری از بیماری می باشد و اگر شما در این 4 گروه نمی باشید نیاز به درمانی جز مراقبت های ذكر شده ندارید.(4 گروه شامل كودكان زیر 5 سال، سالمندان، افراد با بیماری زمینه ای و خانم های باردار) در خصوص ظروف و وسایلی كه بوسیله شخص بیمار مورد استفاده قرار می گیرند تاكید شده شستن آن با آب گرم و مواد ضد عفونی كننده موجب نابودی ویروس می شود و استفاده از آن برای دیگر افراد خانواده منعی ندارد. مانند (بشقاب، سینی، قاشق) البته این مجزا از وسایل شخصی چون شانه، مسواك، لباس و ... می باشد. نكته مهم احترام و توجه ویژه به بیمار در این شرایط بسیار مهم است. هرگز تصور نكنید كه این بیماری بسیار خطرناك و صعب العلاج یا لاعلاج می باشد. این ویروس همانند همه ویروس های سرماخوردگی می باشد اما با تفاوت های اندك و ناشناخته كه ما را مجاب به رعایت نكات جدید می نماید تا چیز مهمی را از دست ندهیم. بنابراین حتما باید به سالمندان و كودكان كه به محدودیت در معاشرت و احترام حساس می باشد و حتی ممكن است كمی ناراحت و دلگیر شوند شرایط بیماری شان را توضیح دهیم كه بدانند بقای سلامتی و شادابی ایشان و اطرافیان نیازمند یك هفته فراغت و دوری از تمایلات و علایق گذشته می باشد. با پزشك معالج یا خانوادگی و یا مركز درمانی همواره در تماس باشید و همه روزه آنان را از شرایط بیمار خود مطلع نمایید تا در شرایط بحرانی بیمار را به بیمارستان منتقل نمایید.


دستها با آب گرم و صابون به مدت 15 تا 20 ثانیه باید شسته شوند و یا با پنبه و الكل تمام دستها و حتی بین انگشتتان و زیر ناخن ها تمیز شوند.


در خارج از بدن ویروس به مدت 2 تا 8 ساعت زنده می ماند. اما گرمای محیط 75 تا 100 درجه سانتیگراد مواد ضد عفونی كننده هیدروژن پروكساید، بتادین و الكل آنرا به راحتی نابود می كنند. اما منابع آلودگی در انسان شامل: بینی ، دهان، لب ها، چشم ها موی سر و دست ها می باشند. زیرا مكان های فوق بیشتر مورد تماس دستها در افراد عادی می باشد.
اما بیشترین امكان آلودگی محیطی برای وسایلی می باشد كه به نحوی با دست، صورت انسان در تماس می باشد. همانند دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده های پله ها، بالشت خواب و ملافه، اسباب بازی ها ، وسایل آشپزی و آشپزخانه، وسایل عمومی كه مورد استفاده مشترك می باشد. همانند اسكناس، اسناد و مدارك دست به دست شده و ... . بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشكوك دست و صورت خود را با آب و صابون شستشو دهیم. و بهتر است در محیط کار قبل از شروع کار و پایان کار میز کار مان را با پنبه الکلی ضد عفونی نماییم.


بله داروی ضد ویروس Oseltamivir (اسلتا می ویر) یا Zanamivir (زانا می ویر) كه دارای اشكال قرص، مایع و اسپری می باشد و در داخل كشور تولید می شود. این دارو در پیشگیری موثر بوده و بخصوص با نظر پزشك معالج در موارد شدید ابتلاء به بیماری نیز مصرف ان ضروری می باشد. این دارو شدت و دوره بیماری را كم و كوتاه می نماید و همچنین از پیشرفت بیماری جلوگیری می نماید و امكان سرایت آنرا به دیگران كم می نماید و پیشنهاد شده این دارو جهت پیشگیری فقط در 4 گروه پر خطر كه قبلاً ذكر شده استفاده شود و در سایر بیماران مبتلا به درجات متوسط و خفیف از شدت بیماری استراحت، مصرف مایعات فراوان و اقدامات درمانی، حمایتی و علامت درمانی با مسكن های تجویز شده از سوی پزشك كافی می باشد.
پایان سخن امیدوارم در ایام میلاد امام شیعیان حضرت علی(ع) و با تاسی از فرموده ایشان كه دانا زنده است گرچه بمیرد و نادان مرده است هرچند زنده باشد به این نكته مهم دست یابیم كه دانایی انسان را از شك و تردید رهایی می بخشد فضیلت اخلاقی او را از رنج و درد می رهاند و همت و عزم استوار او را از ترس نجات می دهد. شك و درد و ترس بدترین دشمنان نیك بختی ادمی هستند و دانایی ، فضیلت و همت برای او فرشتگان نجات اند. همیشه بخواهیم كه بخوانیم و بدانیم تا سالم، سلامت و شاد زندگی كنیم.


شرق آفریقا، كنیا، نایروبی 4 گروه از مردم در گروه خطر می باشند. افراد مسن 64 سال و بالاتر، كودكان با سن كمتر از 5 سال، خانم های حامله، افراد با بیماری های مزمن و طولانی مدت مانند آسم، دیابت، برونشیت مزمن، بیماری های قلبی و ریوی و كسانی كه به عللی همانند جراحی وسیع، شیمی درمانی مكانیزم دفاعی سیستم ایمنی بدن آنان در شرایط مساعدی نمی باشد. در عین حال وجود آنتی بادی ضد این ویروس در بدن افراد میانسال , جوان و سالم و حتی در یك سوم از افراد مسن بالای 60 سال بدن آنها را در مقابل این ویروس محافظت می نماید. بنابراین لازم است بدانیم بسیاری از افراد در ابتلای به این بیماری نیازی به درمان ویژه به استثناء استراحت و اقامت 7 روزه در منزل و استفاده از داروهای معمولی جهت تسکین درد و علائم به اقدامی دیگر نیاز ندارند. زیرا مكانیزم دفاعی مناسب بدن ویروس را سركوب و نابود می نماید. 1- تنفس سریع و غیر عادی(نفس نفس زدن) 2- تغیر رنگ پوست به آبی یا خاكستری بخصوص در لب ها 3- بی اشتهایی شدید 4- تهوع و استفراغ مقاوم و مداوم 5- عدم هوشیاری، تشنج و بی توجهی به محیط 6- بی قراری و اضطراب شدید 7- تب بالا و سرفه مقاوم 8- اسهال به همراه علایم فوق 1- تنفس كوتاه كه به سختی انجام می شود. 2- احساس درد و فشار در قفسه سینه و شكم 3- سرگیجه ناگهانی و استفراغ شدید و مداوم و اسهال 4- كاهش سطح هوشیاری 5- تب و سرفه شدید. 1- پوشاندن صورت، بینی و دهان در زمان سرفه و عطسه با دستمال كاغذی یك بار مصرف و پس از آن قرار دادن آن در سطل در بسته مخصوص 2- شستشوی دست و صورت با آب و صابون بعد از هر عطسه و سرفه تا ویروس ها زدوده شوند. دستها را می توان با پنبه و الكل ضدعفونی نمود.3- در خارج از منزل، محیط كار و معابر عمومی از تماس دستهایتان با صورت یا چشم، بینی و دهان تان خودداری نمایید. 4- حدامكان از تماس بسیار نزدیك (دست دادن یا روبوسی) با افراد دیگر خودداری نمایید.5- آب دهان و ترشحات بینی را در زمین نریزید. آنرا در دستمال كاغذی یك بار مصرف تخلیه و سپس آنرا به سطل مخصوص منتقل نمایید.6- سعی كنید از حضور در مكان های پر ازدحام بخصوص در محیط های بسته كه امكان عطسه و سرفه در آن زیاد می باشد خودداری نمایید.7- دقت كافی به مسافرانی كه از خارج كشور بخصوص كشورهای آمریكایی، اروپایی و آسیای جنوب شرقی وارد کشور میشوند داشته باشید و در مسافرت به این کشورها به همه نکات مراقبتی دقت نمایید.8- اگر احساس سرماخوردگی دارید در صورت شك به آنفولانزای خوكی حداقل 7 روز در خانه بمانید. و یك روز بعد از بهبودی كامل می توانید وارد فعالیت روزانه و اجتماعی شوید. این راهی است كه دیگران را آلوده نمی كنید.9- بیمار باید در اتاقی استراحت نماید كه محل عبور و مرور و رفت و آمد دیگران نباشد. اصطلاحاً ایزوله باشد. تماس با افراد بهتر است از طریق تلفن باشد و حدالامكان یك نفر نیازهای شخص بیمار را تامین نماید. درب و پنجره اتاق بیمار حدامكان باز باشد و از سیستم تهویه برخوردار باشد. 10- حمام جداگانه برای بیمار به همراه وسایل شخصی ضروری است. در غیر اینصورت قبل از استفاده از حمام برای دیگران باید حتماً كلرزدایی و گندزدایی شود. 11- نوشیدن مایعات فراوان و مسكن های استامینوفن، بروفن، ناپروكسن با نظر پزشك فراموش نشود. محدودیت مصرف دارو برای اشخاص با نارسایی و مشكلات كبدی و كلیوی باید مدنظر باشد و مصرف آنتی بیوتیك فقط با نظر پزشك در صورت احتمال بروز عفونت های باكتریال ضروری می باشد. 1- ویروس H1N1 چیست؟ 2- آخرین وضعیت بیماری در جهان چگونه است؟ 4 - چه افرادی بیشتر در خطر معرض این بیماری می باشند؟ 5- چگونه این ویروس انتقال می یابد؟ 6- چه علائمی در كودكان و بزرگسالان بسیار جدی است و باید به مرکز درمانی منتقل شوند؟ 7- دوره این بیماری چه مدت یا چند روز میباشد؟ 8- آیا امكان بیماری از طریق گوشت خوك می باشد؟ 9- آیا انتقال این بیماری از طریق آب نوشیدنی یا آب لوله كشی شهری ممكن است؟ 10- آیا استخر و چشمه های معدنی می توانند آلوده به ویروس شوند؟ 11- چگونه می توان خود را در مقابل این بیماری ایمن نمود؟ 12- اگر یكی از اعضای خانواده بیمارشد چه كنیم؟ 13- نحوه شستن دستها چگونه باشد؟ 14- چه مدت ویروس خوكی می تواند در محیط باقی بماند و بیشترین مكان هایی كه امكان آلودگی آن را دارد كجاست؟ 15- آیا درمان دارویی برای درمان آنفولانزای خوكی وجود دارد؟
دستهــايم را محکمتر بگيـر

من هنوز هم نميخواهــم

تورا...

به دست خاطرات بسپارم...

همه چیز از آنفولانزای خوكی 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ps3000 ، A * L * O * N * E b * o * y ، s love m
آگهی
#2
این انفولانزایه خوکی تمام تغصیره دانشمنداستAngry
=))

همه چیز از آنفولانزای خوكی 1
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
#3
منتقل شد!
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان