امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حیوانات خانگی، سرگرمی ها، محدودیت ها

#1
مروزه نگه داری از حیوانات خانگی و گاه پرندگان زینتی گوشه ای از زندگی ماشینی و بخشی از اوقات فراغت خانواده های ایرانی را به خود اختصاص داده است. این که می گوییم امروزه به این معنا نیست که در قدیم از این خبرها نبوده است؛ خیر، گذشتگان ما هم از حیوانات نگه داری می کردند اما شرایط آن دوره زمانه کجا و شرایط امروز کجا؟ آن روزها حیوانات در حیاط های بزرگ نگه داری می شد اما حالا انسان ها ۲ وجب جا برای زندگی خودشان دست و پا کنند شاهکار کرده اند، آن روزها معتقد بودند اگر حیوانی را در خانه نگه دارند، اگر خدای نکرده بلایی قرار است نازل شود حیوان سپر بلا می شود.گذشته از همه این ها هر حیوانی که در گذشته نگه داری می شد به طور حتم برای اهالی منزل صرفه اقتصادی داشت. مرغ و خروس را برای تخم و گوشتش نگه می داشتند؛ گاو و گوسفند را برای شیر و پشم و کودش، سگ را برای محافظت از منزل و باغ و خلاصه هر حیوانی که نگه داری می شد،یعنی یک جورهایی به درد می خورد وگرنه نگه داری اش مضحک به نظر می رسید. اما امروزه دیگر نه از آن حیاط های بزرگ خبری هست که بگوییم جا که زیاد است ۲ تا مرغ و خروس هم پرورش می دهیم، نه صرفه اقتصادی مثل گذشته مطرح است، مضاف بر همه این ها خانواده ها نسبت به قدیم کوچک تر شده اند و بخش اعظم وقت شان در بیرون از منزل سپری می شود و این یعنی فرصت چندانی برای نگه داری و مراقبت از حیوانات وجود ندارد. با این همه هنوز هم شاهد نگه داری حیوانات در برخی منازل شهری هستیم. این گزارش به بررسی علل این کار و تبعات مثبت یا منفی گرایش به نگه داری از حیوانات خانگی می پردازد.

● از زالوی ۲۰۰ تومانی تا تمساح یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی

این یک واقعیت است که با صنعتی شدن زندگی و کم عمق شدن روابط انسانی، انسان ها به دنبال جایگزینی برای خلاء عاطفی خود باشند و از این رو بسیاری از افراد به داشتن حیوان خانگی تمایل پیدا می کنند. این حیوانات اغلب برای همنشینی با انسان ها مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه تنوع آن ها بسیار فراتر از گذشته شده است.نگه داری از انواع پرندگان، دام ها، حیوانات کارگر و یا هر حیوان دیگری که جنبه تفریحی و گاهی اقتصادی داشته باشد امروزه بخشی از زندگی برخی شهرنشینان را به خود اختصاص داده است.نگاهی به سایت های اینترنتی ما را با واقعیتی شگرف که می تواند زنگ هشداری جدی نیز باشد روبه رو می کند. انواع سگ های خانگی، نگهبان، گارد، شتر مرغ، کاکادو، مرغ مینا، مرغ عشق، قرقاول، طوطی، سنجاب، قناری، گربه، مار، لاک پشت، خرگوش، انواع آبزیان از ماهی قرمز گرفته تا هشت پا و عروس دریایی، عقرب، سوسمار و ... را در این سایت ها تبلیغ می کنند و تاکید می شود که با خرید هر یک از این حیوانات، حمل و نقل آن به در خانه رایگان خواهد بود. همه جور قیمتی را هم می توان مشاهده کرد، از یک زالوی ۲۰۰ تومانی تا عقرب ۴۰ هزار تومانی و تمساح یا توله خرس یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی و شاهین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی. البته در استان ما که به وضوح چنین خرید و فروش های کمرشکنی(!) انجام نمی شود ولی همین اندازه که پای سایت ها به این قضیه باز شده، باید نگران بود چرا که خرید، خرید اینترنتی و آن لاین است و حالا هر کسی در هر نقطه ای از کشور می تواند یک عدد تمساح یا میمون را در منزلش تحویل بگیرد!

● این ۳ دسته

به طور عمده امروزه حیوانات خانگی را به دلیل علاقه یا تفریح در منزل نگه داری می کنند. به هر صورت انگیزه ای که افراد را متمایل به داشتن یک حیوان خانگی می کند بسیار مهم و حائز اهمیت است. دسته اول کسانی هستند که عاشق حیوانات هستند و از کودکی این علاقه را با خود یدک کشیده اند. دسته دوم افرادی هستند که برای فرار از تنهایی به این کار روی آورده اند و این هر ۲ دسته، هر کدام بنا به ویژگی خاص زندگی خود، به حیوان خود علاقه دارند و مراقب مسائل بهداشتی و طرز نگه داری از آن نیز هستند اما دسته سومی هم وجود دارد که بسیاری از نگرانی ها به این نوع افراد مربوط می شود. این گونه انسان ها تابع مد هستند و مشخص است که برای چه حیوان خانگی نگه داری می کنند، یا برای فخرفروشی است یا برای عقب نیفتادن از مد روز و باتوجه به این خصوصیت، نگاه شان به حیوان مثل نگاه به لباس یا خودرو مد روزشان است. لابد در تلویزیون حیواناتی را مشاهده کرده اید که شکل و سر و وضع عجیب و غریبی دارند. به عنوان مثال سگ هایی که بخشی از موهای بدن شان تراشیده شده است و حالت زنگوله را پیدا کرده اند، گربه هایی که موهای بدن شان را به شکل خاصی سشوار کرده اند و میمون هایی که به آن ها لباس پوشانده اند.

● هر کاری در زندگی فرهنگ خاص خود را دارد

تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی انسان از حیوان نکته ای است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. به هر حال باید پرسید آیا نگه داری از حیوانات در منزل کاردرستی است یا خیر؟ پاسخ چندان هم ساده نیست. ایجاد مزاحمت های ناشی از سر و صدا یا بوی حیوان به خصوص اگر در آپارتمان نگه داری شود و همین طور ناراحتی بخش عمده ای از جامعه به دلیل مسائل اعتقادی و یا افرادی که نسبت به این قضیه وسواس دارند. باعث شده که نگه داری از حیوانات به عملی که جزو ناهنجاری های اجتماعی است تبدیل شود. به هر حال از هرچه که بگذریم از برخی موارد نمی توان گذشت مثل بیماری های مشترک بین انسان و حیوان که ممکن است از طریق تماس مکرر با حیوان یا فضولات آن به انسان سرایت کند.نگه داری از حیوانات مثل هر کار دیگری در زندگی فرهنگ خاص خود را می طلبد که در صورت توجه نکردن به آن نه تنها باعث دردسر صاحب حیوان و ناراحتی همسایگان بلکه باعث آزار و اذیت خود حیوان زبان بسته هم می شود.

● ۶ گام برای نگه داری از حیوان خانگی

اگر وقت آزاد زیاد دارید، منزل مسکونی تان هم هنوز از قوطی کبریت کوچک تر نشده و تمایل دارید حیوان خانگی نگه داری کنید، به این نکات توجه بفرمایید:اطمینان از سلامت حیوان با مراجعه به دام پزشک و در صورت نیاز تزریق واکسن و سپس دریافت شناسنامه بهداشتی حیوان.درنظر گرفتن مکان خاصی برای حیوان در منزل به صورتی که هم حیوان در آسایش و راحت باشد و هم اهل منزل از خطرات احتمالی ناشی از حیوان دور بمانند.برخی حیوانات خانگی تربیت پذیرند و برخی نیز تربیت ناپذیر، آگاهی از این نکته در نگه داری از حیوانات حائز اهمیت است چرا که حیوان تربیت پذیر ایمن تر است. پس قبل از این که مبادرت به نگه داری از حیوان در منزل بکنید، از تربیت پذیر یا ناپذیر بودن آن آگاهی کسب کنید؛ نه تنها برای بحث ایمنی بلکه برای راحتی اعصاب خودتان و زجر نکشیدن حیوان زبان بسته چرا که یک گربه هرگز مثل شما قادر به تکلم نخواهد بود که به جای میو بگوید مایونز و یا یک مرغ خانگی را نمی توانید وادار به پریدن از پشت بام خانه چند طبقه تان بکنید، نهایتش ۲ متر خواهد پرید یا نه!

بعضی حیوانات نیاز به تزریق واکسن هایی مثل هاری دارند.

● حیوانات خانگی در خراسان شمالی

سراغ اداره کل دام پزشکی خراسان شمالی رفتیم تا ببینیم چند نفر در استان ما از حیوانات خانگی نگه داری می کنند. معاون فنی اداره کل دام پزشکی استان در گفت و گو با خبرنگار خراسان گفت: امسال فقط برای سگ هایی که واکسن تزریق شده قلاده صادر شده است.دکتر حمید رمضانی با اعلام این که ۱۵ مرکز درمانی خصوصی و ۱۲ داروخانه دام پزشکی در استان وجود دارد، به کسانی که از حیوانات خانگی نگه داری می کنند پیشنهاد کرد هر ۳ ماه یک بار به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند تا حیوان خود را از نظر بیماری های انگلی معاینه و در صورت نیاز درمان کنند.دکتر رمضانی دریافت واکسن برای حیوانات را نیازمند مراجعه سالانه به دام پزشکی دانست و افزود: ۱۸۰۰ نوع بیماری شناخته شده است که ۵۰ درصد آن ها بیماری های عفونی است و از این تعداد ۷۰ درصد بین انسان و حیوان مشترک می باشند.وی سپس با اشاره به خطرناک بودن برخی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از جمله سیاه زخم، کیست هیدراتیک، سالک و توکسوپلاسموز تصریح کرد: در همنشینی با حیوانات دقت بیشتری شود به خصوص برخی بیماری ها مثل توسکوپلاسماز که از طریق حیوانات گوشت خوار مثل گربه به انسان منتقل و موجب نازایی و سقط جنین در بانوان می شود.معاون فنی اداره کل دام پزشکی خراسان شمالی گفت: اگر شکایت های مردمی از حیوانات خانگی مثل سگ ها وجود داشته باشد، بحث قضایی مطرح می شود و ستاد اتلاف سگ های ولگرد دام پزشکی در محل حاضر می شوند و حیوان را تلف می کنند چرا که متاسفانه هیچ مرکزی برای نگه داری از این نوع حیوانات در استان وجود ندارد.

● خوب است بدانیم

پژوهشگران معتقدند کسانی که از حیوانات خانگی نگه داری می کنند ۵۹/۲ درصد بیشتر از دیگران به آسم مبتلا می شوند.

در دین مبین اسلام اگرچه به خوش رفتاری با حیوانات توصیه شده اما به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، انسان را از اختلاط با حیوانات برحذر می دارد.
دستهــايم را محکمتر بگيـر

من هنوز هم نميخواهــم

تورا...

به دست خاطرات بسپارم...

حیوانات خانگی، سرگرمی ها، محدودیت ها  1
پاسخ
 سپاس شده توسط ps3000 ، hossein.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Wink دانستنی هایی درباره ی روح حیوانات!
  فروش یو پی اس خانگی و قیمت یوپی اس های خانگی
  خرید ظروف چدنی برای مصارف خانگی
  محدودیت های باور نکردنی انسان
  پرسش و پاسخ حیوانات خانگی(برای ابتدا توضیحاتی در باره مرغ کرک یا کرچ)
  روش های خانگی پاک کردن لکه های عرق روی لباس
  چطور حیوانات از زمین لرزه آگاه می شوند؟
  آبنمای خانگی
  دانستنی های حیوانات
  گیاهان خانگی پیشنهاد ناسا برای فرار از آلودگی هوا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان