امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ایرانی‌ها ده سال زودتر از مردم دنیا می‌میرند!

#1
فرارو: یك لخته خون كوچك، رگی از مغز را مسدود می‌كند؛ یا یكی از عروق تغذیه‌كننده بخشی از بافت مغز، پاره می‌شود. این‌طور وقت‌هاست كه خون به مغز نمی‌رسد و یا خون‌رسانی دچار مشكل می‌شود. مغز هم دیگر توان عملكرد طبیعی خود را ندارد؛ و فرد سكته مغزی می‌كند. اما نه یك نفر، نه ده نفر، بلكه روزانه دویست تا سیصد نفر، آن هم تنها در تهران.

این آمار تكان‌دهنده را متخصصان مغز و اعصاب ارائه داده‌اند. چند روز پیش نیز رئیس انجمن علوم اعصاب ایران، خبر داد كه ایرانی‌ها 10 سال زودتر دچار سكته مغزی می‌شوند. در حالی كه سن سكته مغزی در دنیا از 55 سالگی شروع می‌شود، این سن بین ایرانیان به 45 سالگی رسیده و 10 سال كاهش یافته است.

دكتر حسین پاكدامن در حاشیه سمیناری اعلام كرد كه سكته‌ مغزی در كشورهای غربی، سومین عامل مرگ و میر است. به این معنا كه سكته مغزی، پس از سكته‌های قلبی و سرطان‌ها، سومین دلیل فوت افراد محسوب می‌شود؛ اما در كشورهای در حال توسعه، این بیماری، بعد از سكته‌های قلبی رتبه دوم را دارد.

این متخصص مغز و اعصاب همچنین اظهار داشت كه میزان ابتلا به سكته‌های مغزی در زنان و مردان تقریبا برابر بوده و شیوع آن نیز روندی رو به رشد گرفته است.

حرص خوردن، انسان را می‌كشد

گفته می‌شود فشار عصبی و استرس مهم‌ترین عامل سكته مغزی جوانان در ایران محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات جدید در كشور ثابت شده است كه استرس، متابولیسم بدن را دچار اختلال می‌كند. از این رو مهم‌ترین عامل سكته مغزی در بین جوانان ایرانی است. رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب در مصاحبه‌ای گفته است: «میزان استرس در جوانان جامعه ما بسیار بالا است. همین عامل سبب می‌شود میزان كورتیزول خون بالا رود. اگر این میزان به طور مداوم بالا باشد، روی سیستم گردش خون اثر می‌گذارد و باعث سكته مغزی می‌شود.»

سن سكته قلبی، پایین‌تر است

سال گذشته نیز رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران گفت كه سن سكته قلبی در این كشور كاهش یافته و به مرز ۳۵ تا ۳۲ سالگی رسیده است. همچنین رئیس هیات مدیره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران، در گفت‌وگویی اعلام كرد كه قبلا میانگین سنی بیماران قلبی بین ۴۰ تا ۶۰ سال بوده؛ ولی امروزه حداقل سن سكته به ۳۲ تا ۳۵ سالگی كاهش یافته است.

این در حالی است كه در آمریكا و كشورهای اروپایی، با وجود مصرف زیاد مشروبات الكلی و استعمال بیشتر دخانیات، سن سكته بالاتر است؛ اما در ایران و تعدادی از كشورهای خاورمیانه این سن هر سال كمتر می‌شود. گفته می‌شود در ایران روزانه 3 هزار سال عمر مفید مردم بر اثر بیماری‌‌های قلبی و عروقی از بین می‌رود؛ و بسیاری از افراد 30 تا 40 ساله به این دلیل جان می‌بازند. آن هم در سنی كه افراد باید با فعالیت‌های مؤثر اجتماعی، برای خانواده و اجتماع خویش، بازدهی اقتصادی داشته باشند.

چرا سكته می‌كنیم؟

كارشناسان بر این عقیده‌اند كه با تغییر سبك زندگی و پیشرفت جوامع شهری، انسان‌ها به جای استفاده از عضلات از مغز خود كار می‌كشند؛ به این ترتیب ناخودآگاه خود را برای سكته مغزی آماده می‌سازند. از سوی دیگر شهروند امروز آرامش را فدای آسایش ساخته است و دائم خود را در معرض فشارهای عصبی قرار می‌دهد، پس نباید انتظار قلبی سالم داشته باشد.

یك پرسش مهم

زندگی صنعتی و ماشینی، فشارهای عصبی، غذاهای چرب و فست‌فود، استعمال دخانیات، چاقی و فشار خون بالا، همه و همه عواملی هستند كه اگرچه بین ایرانیان رواج دارند اما مردم كشورهای صنعتی، به ویژه آمریكا با شدت بیشتری به آن‌ها دچارند. اگر میزان بالای مصرف الكل را نیز در جوامع غربی در نظر بگیریم، بی‌تردید باید انتظار داشته باشیم كه سن وقوع سكته در این جوامع كم‌تر از ایران باشد. اما چنین نیست. به این ترتیب باید دنبال دلیل تأثیرگذار دیگری باشیم در كاهش سن سكته بین ایرانی‌ها، نقشی مهم دارد.

به گفته كارشناسان نباید بالا بودن فاكتورهایی همچون آلودگی هوا و تشعشعات امواج را بر بیماری‌هایی نظیر سكته بی‌تاثیر دانست. آلودگی هوا عامل موثری در تسریع سكته‌های ‌قلبی و مغزی است. شاید این همان حلقه مفقوده‌ای است كه سبب می‌شود بسیاری از مردم كشور ما پیش از رسیدن به میانسالی دچار سكته شوند و در این زمینه گوی سبقت را از مردم جوامع غرب بربایند.
در دلم حس غریبی ست که یک مرغ مهاجر دارد

و چه اندوه عجیبی ست که در خلوت دل

یاد یک دوست نباشد که تو را غرق تماشا سازد
پاسخ
 سپاس شده توسط s love m ، Fariba S ، black devil
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پنج ایدۀ علمی که مردم فکر میکردند احمقانه است!
Earth بلند ترین و زیباترین آبشار های دنیا
  مدلینگ ایرانی مقیم کره جنوبی
  10 زبان برتر دنیا
  معروف ترین روح های دنیا(واقعی)
  چرا هلندی ها از همه مردم جهان قد بلندتر اند ؟
  10 کشور که بهترین اینترنت دنیا را دارند
  آیا میدانید کدام عضو بدن زودتر پیر میشود
Exclamation آیا میدانستید مردان ایرانی زودتر از زنان می میرند!
  كم سوادها زودتر پیر می‌شوند یا باسوادها ؟!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان