امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

همه چیز درباره باتری لپ تاپ ها

#1
ر حال حاضر متأسفانه تصورات غلط بسیاری در مورد استفاده صحیح و مراقبت از باتری های قابل شارژ لپ تاپ وجود دارد. به طور مثال بسیاری از کاربران هنگام کار با لپ تاپ، تقریباً به طور دائم آداپتور AC سیستم را به برق شهری وصل می کنند و طولی نمی کشد که دیگر نمی توانند سیستم خود را روشن کنند و با مشکل اساسی روبرو خواهند شد. این در حالی است که این روزها قیمت یک باتری جدید از نوع اصل و قابل اطمینان، نزدیک به 70 تا 150 هزار تومان و حتی بالاتر می باشد. از این رو به معرفی کوتاهی از انواع باتری های لپ تاپ می پردازم.

انواع باتری های لپ تاپ

باتری های NiCd - Nickel Cadmium Batteries

باتری های NiCd قدیمی ترین تکنولوژی باتری هستند. شدیداً به پدیده حافطه حساسند. مواد اولیه این نوع باتری­ها به دلیل این که سرطان زا می باشد، در چند سال اخیر و به ویژه در آمریکا و اتحادیه اروپا، باعث منع تولید این گونه باتری ها گشت. در واقع این باطریها بودند که اولا” شارژ ابتدایی 12 ساعته نیاز داشتند و ثانیا” هر بار باید تا انتها تخلیه می شدند تا شارژ مجدد موجب از بین رفتن سلول­ها نشود. این نوع باطری­ها اکنون منسوخ شده اند.



باتری های NiMH - Nickel-Metal Hybride Batteries

باتری­های NiMH بطور کلی 30% کارائی بیشتری نسبت به باتری های NiCd دارند. اگر چه باتری­های NiMH به پدیده حافظه حساسند، ولی نسبت به باتری­های NiCd وضعیت خیلی بهتری دارند.

آن چیزی که در مورد باتری­های NiMH اهمیت بیشتری دارد، این است که این باتری­ها را برای دفعات اول استفاده، بهتر است سه دوره بطور کامل شارژ کرده و بعد با استفاده، آن ها را دشارژ (تخلیه باتری) کامل نماییم. از به حالت شارژ گذاشتن بیش از 24 ساعت این گونه باتری­ها خودداری کنید زیرا باعث فساد و از کار افتادگی باتری می­شود.

باتری لیتیوم (Lithium –ion Batteries) یا باتری­های Li-ion

باتری­های Li-ion جدیدترین تکنولوژی باتری­ها است و دارای چندین مزیت نسبت به انواع دیگر باتری( دو نوع بالا) می­باشد. باتری­های Li-ion دارای وزن سبک­تر و کارایی بیشتری هستند. باتری Li-ion دارای وزن سبکتر و کارایی بیشتری از نوع NiMH و NiCd در mAh (میلی آمپر ساعت، واحد قدرت و میزان الکترون­های قابل ارائه توسط باتری جهت شارژدهی) مساوی دارند.

باتری های Li-ion به دلیل این که به “Memory Effect” یا اثر حافظه حساس نیستند، بر دیگر باتری­ها ارجح­اند.

کارکرد صحیح این باطری­ها موجب شده که نیازی به شارژ ابتدایی 12 ساعته ندارند و همچنین کاملا” برعکس باطری­های نسل قبلی به هیچ وجه نباید تا سر حد تخلیه شدن کار کنند. باید در حد 10 درصد شارژ باقیمانده مجدد شارژ شوند و سپس تا 100 درصد مجددا” شارژ گردند.

اثر حافظه چیست؟

یعنی این که اگر شما شارژ و دشارژ کامل باتری را انجام ندهید، فقط به اندازه آخرین درصد از شارژ باقی مانده، مجدداً شارژ می­شود. به عنوان مثال، اگر 30 % از شارژ باتری تخلیه شود، فقط به اندازه 70% شارژ باقی مانده مجدداً شارژ خواهد شد. اگر مرتباً این کار را تکرار کنید، همواره 30% از شارژ باتری بلا استفاده خواهد ماند و فقط به اندازه همان 70% کارایی خواهد داشت. به عبارتی حتی اگر چراغ باتری در هر بار که آن را شارژ می­کنید، 100% شارژ را نشان دهد، باز هم به اندازه 70% شارژ شده است.

بدین ترتیب با کمی دقت متوجه خواهید شد که روز به روز بر دامنه استفاه از باتری­های لیتیوم – یون افزایش می­یابد و به تدریج استفاده از باتری­های نیکل و اسیدی کاهش می­یاد، تا جایی که این روز­ها این نوع باتری­­ها بدست فراموشی سپرده شده­­اند. بیشتر دستگاه­های الکترونیکی قابل حمل همچون لپ تاپ­ها، پلیرها و ... معمولاً از این نوع باتری استفاده می­کنند.

باتری­های لیتیوم – یون بر خلاف انواع دیگر، از آسیب "اثر حافظه" در امان هستند. یعنی اگر قبلاً برای حفظ عمر بانری مجبور بودید پس از هر سه بار شارژ، یک بار آن را به طور کامل دشارژ کنید، اما حالا در مورد باتری­های لیتیوم – یون این کار صدق نمی­کند و این صرفاً چیزی بود که از قدیم به مصرف کننده­های باتری­های نیکل کادمیوم و نیکل متال هیدرید پیشنهاد می­کردند. بنابراین اگر شما هنوز از همین روش برای باتری­های لیتیوم – یون استفاده می­کنید، سخت در اشتباهید.

همچنین عمر باتری­های لیتیوم – یون معمولاً 300 تا 500 سیکل کامل شارژ – دشارژ است. با این حال تخلیه "نیمه کامل" بهتر از "کامل" است و تخلیه کامل به طور مکرر، به باتری­های لیتیوم – یون آسیب می­رساند. ضمن این که اگر امکان شارژ زود به زود باتری برایتان فراهم نیست، می­توانید از باتری­های پر ظرفیت تر استفاده کنید. مدت زمان شارژ کردن در هر سری اهمیتی ندارد.

گذشته از این موارد، کهنه شدن باتری هم معیاریست که معمولاً خیلی مورد توجه مصرف کنندگان قرار نمی­گیرد. عمر یک باتری لیتیوم – یون با استفاده معمولی و متعارف، حداکثر 2 تا 3 سال است. در واقع از دست رفتن حجم باتری زمانی به وجود می­آید که مقاوت داخلی به دلیل اکسید شدن سلول­ها افزایش یافته است. در نتیجه مقاوت سلول­ها به نقطه­ای می­رسد که با این که باتری انرژی دخیره شده دارد، نمی­تواند آن را عرضه کند. خاطر نشان می­کنم که مهم ترین عوامل در نگهداری از باتری­های لیتیوم – یون، دما و میزان شارژ آن­ها است.

مقدار زیاد شارژ و دمای بالای این گونه باتری، باعث از بین بردن دائمی حجم باتری می­شود. بنابراین عمر باتری­های لیتیوم – یون بسته به نوع استفاده و نگهداری از آن­ها متفاوت است و با توجه به شرایط خاص می­توان عمر آن­ها را تخمین زد. بدترین شرایط برای این نوع باتری­ها، نگهداری آن­ها در حالت شارژ کامل و دمای بالا می­باشد. توجه داشته باشید، یک باتری داخل لپ تاپ با منبع تغذیه دائمی، 12 تا 18 ماه عمر مفید می­کند. ضمن این که کاهش مدت کارکرد باتری و سرانجام غیر قابل استفاده شدن باتری زودتر از زمان استاندارد، مربوط به اثرات استفاده با شارژ پر و دمای بالاست.

همچنین باتری را باید در محلی خنک و با مقدار شارژ تقریباً 40% نگهداری کرد و هرگز باتری کاملاً خالی را از دستگاه جدا نکنید. حفظ مقدار کمی شارژ در درون باتری، هنگام استفاده نکردن از آن به مدت حداکثر دو هفته، ضروری است. این مقدار شارژ برای ادامه کارکرد مدار­های باتری لازم است. هیچگاه باتری را در محیطی با دمای بالا نگهداری ننمایید.

ولتاژی که باتری با آن شارژ می­شود نیز نقش مهمی در طول عمر باتری دارد. ولتاژ بیشتر، ظرفیت باتری را افزایش می­دهد، ولی در عوض طول عمر باتری را کاهش می­دهد. به همین دلیل است که اکثر باتری­های لیتیوم – یون به ولتاژ 4.20 محدود شده­اند. از سوی دیگر، مقدار قابل توجهی بهبود کارایی باتری، در هنگام گرم شدن آن وجود دارد، ولی هنگامی که دما به حالت اولیه برگردد، کارایی هم مثل قبل خواهد شد. علت افزایش کارایی در دمای بالا، کاهش مقاومت داخلی سلول­هاست که با سرد شدن، به حالت الیه باز می­گردد.

باطری­های لیتیوم پلیمری

این­ گروه نسل روز باطری­ها هستند که علاوه بر محدودیت­های کمتری که دارند ایمن­تر و سبک­تر هستند. علامت مشخصه آن­ها کلمه Li-Po یا Li-on-Po است. در دفترچه مشخصات محصول هم عینا” نوع باطری با عبارت لیتیوم پلیمری یا کامل­تر آن یون لیتیوم پلیمر قید می­گردد.
این نوع باطریها نه تنها شارژ ابتدایی 12 ساعته نیاز ندارند بلکه هیچ محدودیتی در کاربرد هم ندارند. مهمترین علامت مشخصه اینکه دستگاه شما دارای این نوع باطری است آن است که در زمان اتصال به کامپیوتر با پورت USB شارژ شود.
چون این باطریها نیازی نیست هر بار تا 100 درصد شارژ شوند سازندگان امکان شارژ با USB را در آن­ها قرار داده اند تا عمر باطری بهتری داشته باشند.



روش استفاده از شارژ لپ تاپ

کیت آداپتور AC لپ تاپ، شامل یک آداپتور AC است که با لپ تاپ شما سازگار است. برای اتصال لپ تاپ به منبع برق خارجی و یا جهت شارژ باتری به روش زیر عمل کنید:

1- ابتدا شارژر را به پریز برق متصل کنید.

2- سپس سر دیگر شارژر را به کانکتور متصل کنید.

3- در آخر نیز سر باقی مانده کانکتور را به لپ تاپ متصل کنید.

دلیل منطقی: با انجام این کار، افت و خیز­های اولیه ولتاژ ناشی از برق شهری مستقیم، توسط آداپتور، برطرف شده و میزان ولتاژ تنظیم می­شود. حال که ولتاژ تنظیم شد، دیگر به باتری صدمه­ای نمی­رسد. در غیر این صورت، یعنی اگر از مرحله سه به مرحله یک حرکت کنیم، فشار زیادی به باتری وارد می­گردد که در کوتاه مدت باعث صدمات جبران ناپذیر و حتی آتش سوزی می­گردد.

چند نکته:

1) پس از شارژ کامل باتری، حتماً باید سیم برق را به طور کامل از پریز خارج کرد و فقط به جدا کردن آداپتور از کانکتور لپ تاپ اکتفا نکنید.

2) اگر پریز آداپتور سه شاخه است، می توانید از مبدل دو شاخه برای وصل کردنی سیم برق به پریز استفاده کنید.

برای نگهداری از باتری لیتیوم – یون به نکات زیر دقت کنید:

الف) هرگز شارژ باتری را به طور کامل تخلیه نکنید. برای باتری­های لیتیوم – یون چند بار شارژ و دشارژ ناقص، بهتر از یک دوره کامل تخلیه و شارژ باتری است.

ب) این باتری­ها را در جای خنک نگه دارید. از قرار دادن باتری در محلی مثل ماشین پرهیز کنید. هنگام استفاده نکردن از باتری به مدت طولانی، شارژ باتری را به اندازه 40% نگه دارید.

ج) حداقل هفته ای یک بار آداپتور را از دستگاه جدا کنید و از شارژ باتری استفاده کنید.

تذکرات

به طور جدی از خرید باتری­های یدکی غیر استاندارد پرهیز کنید. همیشه به تاریخ تولید باتری توجه کنید و سراغ باتری­های دست دوم – حتی اگر به قیمت مناسبی فروخته می­شوند – نروید.
هرگاه سیستم روشن است، هرگز باتری اصلی را از دستگاه جدا نکنید.
در لپ تاپ­های مجهز به دو شیار باتری، باید هر ماه یک بار، محل باتری را جا­به­جا کنید.
همواره از آداپتور برق AC لپ تاپ خود استفاده کنید. چرا که آداپتور هر لپ تاپ به علت تفاوت در ولتاژ و همچنین سایر جزئیات، ممکن است به باتری و یا حتی سیستم تان آسیب برساند.
.
دستهــايم را محکمتر بگيـر

من هنوز هم نميخواهــم

تورا...

به دست خاطرات بسپارم...

همه چیز درباره باتری لپ تاپ ها 1
پاسخ
 سپاس شده توسط elena.r ، dead girl
آگهی
#2
با توجه به موارد دیگر نیازی به مهم بودن نیست !

خارج شد ..
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خراب شدن باتری لپتاپ
  دلایل عمده کاهش عمر باتری لپ تاپ
  آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق باتری آن را ضعیف می‌کند
  تاریخ انقضا باتری لپ تاپتان را بدانید
  یک اشتباه رایج در مورد باتری لپ تاپ!
  نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ
  راهکار های مفید برای نجات باتری نوت بوک
  بالا بردن افزایش عمر باتری لپ تاپ
  به باتری لپ تاپ استرس وارد نکنید!
  چند روش ساده که با آنها می‌توانید عمر باتری لپ‌تاپ خود را بیشتر کنید (بخش اول)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان