امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت روحانی

#1
وزیر اقتصاد پیشنهادی  دولت روحانی 1






اقتصاد ایران شرایط پیچیده ای را تجربه می کند. به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی، پیچیدگی اقتصاد ایران رییس دولت یازدهم را در وضعیتی قرار داد که بار دیگر به سراغ نخبه های دانشگاهی برود تا شاید نسخه ای برای درمان اقتصاد ایران تجویز شود. بر این اساس حسن روحانی نام « علی طیب نیا » را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد به مجلس معرفی کرد. دکترای اقتصاد دانشگاه تهران که تمایل زیادی به تدریس دارد. او در گفت و گویی با خبرآنلاین به صراحت اعلام کرده اگر به عنوان وزیر اقتصاد از مجلس رای اعتماد بگیرد باز هم کلاس درس را رها نخواهد کرد و حتما به تدریس در دانشگاه ادامه خواهد داد. طیب نیا که تا کنون سابقه همکاری با حسن روحانی را به طور مستقیم نداشته است به توصیه شهید بهشتی اقتصاد خوانده است.
روایت او از این توصیه شهید بهشتی نیز اینگونه است: « ما نسبت فامیلی با شهید بهشتی داشتیم. درآستانه انتخاب رشته دانشگاه از ایشان مشورت خواستم که شهید بهشتی تاکید داشت اقتصاد بخوانم. شاید می دانشت که انقلاب به زودی پیروز خواهد شد و حاکمیت جدید به دانشگاهیان اقتصاد نیاز خواهد داشت. » وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت یازدهم  در سال 1365 در نخست وزیری در دفتر مشاوره اقتصادی مشغول به فعالیت شد. پس از مدتی به عنوان نماینده نخست وزیر در کمیسیون شورای اقتصاد انتخاب شد و حکم مشاوره نخست وزیری را دریافت کرد. سال 1368 به عنوان هیات علمی دانشگاه تهران استخدام شد و در سال 1373 دوباره مشغول به فعالیت در ریاست جمهوری شد. در دولت آقای خاتمی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و فنی به او واگذار شد. همینطور به عنوان نماینده رییس جمهوری در شورای پول و اعتبار منصوب شد. دولت نهم در سازمان مدیریت به عنوان معاون اقتصادی مشغول به کار شد. طیب نیا در همین مقطع زمانی همزمان عضو شورای پول و اعتبار بود و نهایتا نیمه دوم سال 1385 همکاری وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت یازدهم با سازمان مدیریت قطع شد و به دانشگاه تهران برگشت. 
طیب نیا در حالی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس معرفی شده است که از او به عنوان یک اقتصاد دان ضد تورم نام برده می شود. این عنوان از آن جهت است که زمینه مطالعاتی و تحصیلی او متمرکز روی بحث تورم بوده است. بر این اساس موضوع پول و تورم یکی از بخش های مورده علاقه طیب نیا بوده است به طوریکه پایان نامه دوره کارشناسی ارشد را در زمینه تورم گذراند. پایان نامه دوره دکتری خود را نیز با موضوع تورم پشت سر گذاشت. سعی وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت یازدهم بر این بوده که در شناسایی و تحلیل موضوع « تورم »،  ویژگی های ساختاری و نهاد های خاص اقتصاد ایران را دخیل کند. بر این اساس او اعتقاد دارد که  مشکل تورم در ایران را نمی توان تحلیل کرد بدون درک و شناسایی درست از جایگاهی که نفت در اقتصاد ایران دارد ایفا می کند.
بخشی از تلاش علمی طیب نیا بر این بوده که در شناسایی موضوع « تورم» و تبیین « تورم » و در نتیجه راه حل های  مقابه با تورم، ویژگی های خاص اقتصاد ایران را وارد تحلیل کند بنابراین اگر از این جهت گفته شود که او یک متخصص تورم است طبیعتا شاید صحبت گزافه ای نباشد. اما اینکه او توانایی داشته باشد تورم را در یک مدت خیلی کوتاه آن هم برای جامعه ای که دچار عدم تعال های ساختاری شدید است درمان کند به نظر می رسد حرف چندان درستی نباشد. موضوعی که شخص او پیش از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در برنامه های انتخاباتی تلویزیونی پایش به آن تاکید کرد. 



تحصیلات:
هر سه مدرک کارشناسی(1364) و کارشناسی ارشد(1367) و دکترا(1372) خود را در دانشگاه تهران دریافت کرده و در هر سه دوره با رتبه ی یک فارغ التحصیل شده.


گفتگو با دکتر طیب نیا:

علی طیب نیا  در پاسخ به این پرسش که آیا شما به عنوان گزینه قطعی برای وزارت اقتصاد در دولت آقای روحانی مطرح هستید، گفت: تماس های مکرری در این زمینه با بنده شده و از من در این باره پرسیده اند، اما به همه آنها گفته ام از خود دکتر روحانی و همکاران ایشان سؤال کنید؛ مادامی که به صورت رسمی معرفی نکرده اند طرح موضوع از جانب بنده نباید باشد.
وی افزود: اجازه دهید جواب همه این سؤال ها روز یکشنبه بعد از مراسم تحلیف داده شود و اسامی وزرای پیشنهادی به صورت رسمی مطرح شود، البته در همه سایت ها که اسامی گزینه ها برای وزارت اعلام شده نام من هم وجود دارد ولی باید این را از آقای روحانی و مسئولان بپرسید، اگر من جواب ندهم بهتر است.
عضو هیئت علمی و دانشیار اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا از شما برنامه کاری خواسته شده است؟ گفت: اجازه دهید در این مورد پاسخ ندهم.
طیب نیا در عین حال در برابر اصرار خبرنگار فارس اظهار داشت: پاسخ در جواب من مستتر است.
وی در مورد اینکه آیا شما سابقه کار اجرایی دارید؟ گفت: بر روی سایت دانشگاه تهران اطلاعات کاری من درج شده است. بنده تقریبا در تمام دولت های بعد از انقلاب از زمان آقای موسوی به بعد همکاری داشته ام و در دوره نخست وزیری در سالهای آخر مشاور اقتصادی نخست وزیر بودم.
گزینه وزارت اقتصاد تیم روحانی افزود: در زمان آقای هاشمی رفسنجانی دبیر کمیسیون اقتصادی هیئت دولت و معاون طرح و بررسی ریاست جمهوری بودم، در زمان آقای خاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی ریاست جمهوری و دبیر کمیسیون اقتصاد هیئت دولت و نماینده رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار و عضو ستاد اقتصادی دولت و دبیر ستاد مدیریت بحران و دبیر ستاد تنظیم بازار بودم.
طیب نیای 53 ساله ادامه داد: در زمان آقای احمدی نژاد در زمان ریاست دکتر فرهاد رهبر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی من به عنوان معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه بودم که بودجه سالهای 85 و 86 را کار کردیم و همچنین در دولت اول آقای احمدی نژاد کاندیدای اول بانک مرکزی بودم که به دلایلی معرفی نشدم و بعد از اینکه آقای فرهاد رهبر از سازمان مدیریت جدا شد من هم از آنجا آمدم.
طیب نیا در مورد تحصیلات دانشگاهی خود نیز گفت: من دانشیار اقتصاد و مدیر گروه اقتصاد اجتماعی و نهادی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران هستم و در گذشته مدیر گروه اقتصاد نظری دانشگاه تهران بودم و سالهای 71 و 72 به عنوان جوان ترین مدیر گروه اقتصاد در دانشگاه تهران مطرح بودم.
وی در مورد اینکه متولد چه سالی است، گفت: من متولد  1339 هستم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در رشته اقتصاد دارم که در تمام این دوران شاگرد اول بودم و گرچه به دلیل شاگرد اولی بورس دکترای خارج کشور گرفته بودم اما میسر نشد و دکترای خود را از دانشگاه تهران گرفتم اما برای پایان نامه دکتری به دانشگاه لندن رفته و با پروفسور هریس استاد اقتصاد به عنوان راهنمای پایان نامه دکتری از آن دفاع کردم.
گزینه وزارت اقتصاد تیم روحانی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود جنابعالی نسخه دوم دکتر صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد هستید؛ ایشان استاد اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی با سابقه اندک اجرایی بود و شما هم استاد دانشگاه تهران با همان ویژگی، گفت: البته این سؤال را باید از دوستان دیگر بپرسید اما وزیران اقتصاد سابق مانند آقای مظاهری بدون هماهنگی با بنده یادداشتی بر روی یکی از سایت های خبری قرار داده و یا آقایان دانش جعفری، صفدر حسینی و حتی شمس الدین حسینی اعلام کرده اند مطالبی در مورد بنده می خواهند عنوان کنند که از آنها خواهش کردم نیازی نیست و یا آقای ایروانی وزیر اسبق اقتصاد و تمام وزرای قبلی اعلام آمادگی برای حمایت کرده اند.
طیب نیا تأکید کرد: من از سال 65 تاکنون کاملا با دولت های مختلف مرتبط بودم و در زمینه دانشگاهی نیز باید سابقه من را از استادان دانشگاه تهران سؤال کنید.
وی افزود: من در رشته اقتصاد در سال 57 که نفر 16 کنکور ریاضی بودم به توصیه شهید بهشتی بر اساس یک باور ایدئولوژیک به رشته اقتصاد آمدم و در تمام دوران تحصیل شاگرد اول بودم. گزینه وزارت اقتصاد دولت روحانی در پاسخ به این پرسش که اگر شما وزیر اقتصاد شوید آیا طرح تحول اقتصادی و بانکداری را که آقای احمدی نژاد به عنوان انقلاب اقتصادی یاد کرد، اجرا می کنید، گفت: قطعا بانکداری کشور باید متحول شود و یکی از برنامه های ما اصلاح سیستم بانکی است.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا* ، * Exceptional girl * ، F A R ! N
آگهی
#2
خدا کنه همه ی اون هایی که دوره ی احمدی نژاد بودند بر کنار که
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET ، F A R ! N
#3
ایشون سوابق خوبی دارن امیدوارم با سیاست برخورد کنن و احساسی رفتار نکنن
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET
#4
Big GrinBig GrinBig Grinخب امیداوریم وزیر خوفی باشه +کلا میگماااااااااا در این دولت از اختلاص خبر نباشه

هههههههههههه

ولی قیافش خوبه با این که پیرهBig Grin

ولل خدا کنه یکم اقتصاد شمشیر خورده ی ما خوب شهConfused
وزیر اقتصاد پیشنهادی  دولت روحانی 1

پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تصمیم جدید دولت؛ ترخیص چای با ارز اشخاص!
  احتمال سبقت گرفتن اقتصاد هند از ژاپن
  اخرین اخبار اقتصاد
  دولت آمریکا خواستار تجدیدنظر درباره حکم دادگاه تیک تاک شد
  دولت خسارت توقف ۶ کشتی ایرانی در چین را جبران می‌کند
  زنگنه: دولت و سازمان هواپیمایی هیچ نقشی در افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند!
  مخالفت وزیر اقتصاد با بحث جاماندگان سهام عدالت!
  وزیر اقتصاد: نقدینگی ۷۰هزارمیلیاردتومانی واردشده به بورس را حفظ می‌کنیم
Shocked سلطان جدید اقتصاد را بشناسید!
Heart جزییات برآوردهای جدید بانک جهانی درباره اقتصاد ایران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان