امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد بازی COMPANY OF HEROES 2

#1
اشاره:
هنگامي كه بازي Company of Heroes در نمايشگاه E3 پارسال براي اولين بار به نمايش در آمد، زمزمه‌هاي آمدن يك بازيِ فوق‌العاده در ژانر استراتژي در بين بازي‌دوستان به گوش رسيد و زماني كه اين بازي توانست القاب <بهترين بازي استراتژي سال> از طرف انجمن منتقدان بازي‌هاي كامپيوتري و <بهترين بازي در كل بازي‌هاي پي‌سي>، را در نمايشگاه 2005 E3 به خود اختصاص دهد، اين زمزمه‌ها به كنجكاوي‌هايي براي داشتن هر چه زودتر نسخه‌اي از آن تبديل شد. بعد‌ها سايت‌هاي IGN و GameSpy نيز اين بازي را بهترين بازي 2005 E3 ناميدند. سايت PC Gamer UK به اين بازي نمره 94درصد را داده كه بالاترين نمره‌اي است كه تا به حال اين سايت به يك بازي استراتژي داده‌است. سايت‌هاي Gamespot و Gamespy نيز به ترتيب نمره‌هاي 9 از 10 و 5 از 5 را به اين بازي داده‌اند. اكثر سايت‌هاي ديگر نيز نمرات بالاي نوددرصد را به اين بازي داده‌اند. لازم به ذكر است كه تا به‌حال در هيچ سايت معتبر كامپيوتري يا مجله مربوط به بازي‌هاي كامپيوتري در مورد اين بازي نقد منفي‌اي نوشته نشده‌است. با توضيحات بالا اين بازي به يكي از بهترين بازي‌هاي RTS در كل تاريخ بازي‌هاي كامپيوتري تبديل شده‌است. پس: <اگر بازي‌هاي استراتژي را دوست داريد، حتماً اين بازي را انجام دهيد. اگر تا به‌حال تجربه انجام اين نوع بازي‌ها را نداشته‌ايد، مزه شيريني از اين تجربه را با انجام اين بازي بچشيد و اگر از بازي‌هاي استراتژي متنفريد، حتماً به دوستان خود پيشنهاد كنيد اين بازي را انجام دهند!>






مشخصات بازي‌
تاريخ پخش: سيزدهم سپتامبر 2006 (22 شهريور 1385)
شركت توليد كننده: Relic 
شركت پخش كننده :THQ
تعداد سي‌دي: شش عدد
طراحي شده براي: پي‌سي و Xbox و PS2
نوع بازي: استراتژيِ بي‌درنگ، با موضوع جنگ جهاني دوم‌
مخاطبان بازي بر اساس درجه بندي M :ESRB (بزرگسالان)
قابليت بازي چند نفره: دارد (تا هشت نفر)
قيمت اوليه بازي: پنجاه دلار
حداقل تجهيزات لازم براي اجراي بازي:
 System: 2.0GHz Intel Pentium IV or 
equivalent or AMD Athlon XP or equivalent 
RAM: 512MB RAM
 Video MemoryBig GrinirectX 9.0c compatible 
 64MB video card with Pixel Shader 1.1 
 Hard Drive Space: 6.5 GB
support or equivalent and latest  
manufacturer drivers
 DirectX 9.0c compatible 16-bit sound card 
DVD-ROM drive
Keyboard, Mouse
Windows XP or Vista
تجهيزات پيشنهادي براي انجام بازي:
System: 3.0GHz Intel Pentium IV or equivalent 
  RAM:1 GB RAM
Video Memory: 256MB NVIDIA
GeForce™ 6800 series or better
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سايت اختصاصي بازي

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سايت شركت توليدكننده   
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 سايت شركت پخش‌كننده  
نمره ارزيابي بازي 3/9 (عالي)

كارخانه عتيقه‌سازي
شركت بازي‌سازي Relic Entertainment سازنده بازي Company of Heroes را مي‌توان متخصص ساخت بازي‌هاي استراتژي دانست. اين شركت در سال 1977 در شهر <ونكوورِ> كانادا توسط Alex Garden و Luke Moloney رسماً كار خود را آغاز كرد.
 
اولين بازي اين شركت Homeworld نام‌ داشت كه هم در فروش و هم در نقد‌ها بسيار موفق بود.
 
وظيفه پخش اين بازي را شركت Sierra به عهده داشت و شركت Relic با آن‌كه در طراحي آن بسيار موفق عمل كرده بود، حاضر نشد به علت زمان پيشنهادي كمي كه Sierra در اختيارش قرار داده بود، دنباله‌اي براي آن بسازد و در نتيجه نسخه الصاقي آن بازي كه Homeworld: Cataclysm نام داشت، توسط Barking Dog Studio براي Sierra توليد شد. 
بازيِ بعدي Relic بازي‌اي بود به نام Impossible Creatures كه در سال 2002 توسط مايكروسافت تهيه و پخش شد. موضوع اين بازي خلقت موجوداتي خيالي بود كه اندام‌هايي از حيوانات واقعي داشتند.

در واقع مي‌توان آن را نمونه‌اي ابتدايي براي بازيِ Black and White دانست. اين بازي نيز موفق بود، ولي نتوانست به اندازه بازي اول اين شركت برايش اعتبار بياورد.
 
در سال 2003 اين شركت بعد از سال‌ها، قسمت دوم بازي HomeWorld را ساخت كه در زمان خود از گرافيك و صداي خوبي بهره مي‌برد.

در سال 2004 شركت THQ با مبلغ ده ميليون دلار سهام شرك Relic را خريد و آن را به يكي از شركت‌هاي طراحِ زيرمجموعه خود تبديل كرد.

از ديگر بازي‌هاي موفق اين شركت مي‌توان به بازي Dawn of War اشاره كرد كه بر مبناي بازي‌اي قديمي‌تر به نام Warhammer 40,000 ساخته‌ شده بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
شكل 1 - نمايي از بازي كه شبيه نماهاي بازي Brothers in Arms است.
بعد از ساخت اين بازي اين شركت بازيِ بي‌نظير Company of Heroes را به دوستداران اين سبك از بازي‌ها هديه كرد. در واقع بسياري از نكات خوب اين بازي حاصل زحماتي است كه براي بازيِ Warhammer كشيده‌شده است. 

اين بازي توانست موفقيت‌هاي بزرگي را در E3 سال 2005 كسب كند كه از آن جمله مي‌توان به لقب بهترين بازي استراتژي سال اشاره كرد.

با ساخت اين بازي Relic نشان داد با تجربه‌اي كه در زمينه ساخت بازي‌هاي استراتژي دارد، همانند اسمش به نوعي كارخانه‌اي براي ساخت سرگرمي‌هايي عتيقه‌‌مانند و گرانبها است.
    
جهاني در جنگ
يكي از نكات بسيار جالب و جديدي كه در اين بازي ديده مي‌شود، استفاده از برتري‌هاي چند بازي ديگر در اين بازي است. اگرچه اين بازي در ژانر بازي‌هاي استراتژي قرار مي‌گيرد، بسياري از نكاتي كه قبلاً  آن‌ها را در بازي‌هاي اكشن جنگي ديده‌ايم نيز در اين بازي ديده مي‌شوند. به طور مثال، در جاهاي مختلف بازي نماهايي از بازي‌هاي مشهوري مانند Call of Duty و Brothers in Arms ديده مي‌شود.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
شكل 2 - نمايي از پناه گرفتن سربازي در يك ساختمان
نحوه گرفتن موقعيت‌هاي استراتژي در نقشه هم مانند بازي Batelfield است. حتي در بازسازي بسياري از مراحل و شخصيت‌ها نيز از بازي Brothers in Arms كمك گرفته شده‌ است كه از ميان آن‌ها مي‌توان به شخصيت‌هايي مثل Baker، گروهان Dog و مأموريت گرفتن تپه 192 اشاره كرد.

در شكل1 نمايي از اين بازي را مي‌بينيد كه بسيار شبيه نماهاي بازي Brothers in Arms است. نكات ذكر شده به همراهِ گرافيك خوب در نماهاي نزديك باعث مي‌شود كه يكنواختي بازي‌هاي استراتژي در اين بازي كاملاً از بين برود.

از نكات بسيار جالب اين بازي، تأثير فراواني است كه نوع نماها، زاويه‌بندي‌ها، موضوع و نگرش كلي محتواي بازي از فيلم <نجات سرباز رايان> گرفته‌ است.
 
البته بازي‌هاي ديگري نيز از اين فيلم تأثير گرفته‌اند، اما حسي كه از صحنه‌هاي جنگ با ديدن آن فيلم برايمان تداعي مي‌شد، در اين بازي نيز عيناً تجربه مي‌شود.

در حقيقت دموهاي اول و آخر هر مرحله، هر كدام پيام‌هاي تلخي را از جنگ به صورت تصويري به بيننده القا مي‌كند و باعث مي‌شود هيجان كاذب هر مأموريت در هر مرحله، براي بازي‌كننده تجربه‌اي دوست داشتني از جنگ را به همراه نداشته باشد. 

شيوه شروع هر مرحله در بازي به اين صورت است كه شما معمولاً تعدادي واحد پياده‌نظام و تعدادي وسيله نقليه جنگي در اختيار داريد. در ابتداي اكثر مراحل، معمولاً بين پانزده تا بيست واحد نظامي داريد كه براي جلورفتن‌هاي ابتدايي اين مقدار كافي به‌ نظر مي‌رسد، ولي براي اتمام مأموريت بايد، ارتش خود را گسترش دهيد يا از نيرو‌هاي كمكي استفاده كنيد كه از جاهاي مختلف نقشه براي شما فرستاده مي‌شوند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
شكل 3 - طراحي تانك‌ها در بازي بسيار طبيعي و شبيه نمونه‌هاي اصلي صورت گرفته است.
حال با توجه به توضيحات بالا، مأموريت‌ها اكثراً شامل گرفتن شهر يا يك منطقه است يا اين‌كه ‌بايد از نقطه كليديِ فتح شده، دفاع كنيد و نگذاريد دوباره به دست دشمن بيفتد. هر يك از واحد‌هاي پياده نظام، به صورت جوخه‌هايي است متشكل از چند سرباز. كوچك‌ترين واحد انتخابي شما در اين بازي، جوخه است.
 
هر جوخه بنا به تخصص خود، مهارت‌هاي خاصي دارد. به طور مثال، با انتخاب جوخه سربازارن چترباز اين امكان برايتان به وجود مي‌آيد كه اگر يكي از آن‌ها را از دست داديد، با كمك هواپيما سرباز ديگري را جايگزينش كنيد.

در نقشه‌هاي مختف مراحل بازي، ساختمان‌هايي وجود دارد كه مي‌توانيد از آن‌ها به عنوان كمينگاهي براي سربازان خود استفاده كنيد. با ورود به اين ساختمان‌ها نه تنها ميزان صدمه سربازان شما كمتر خواهد شد، بلكه تيراندازي آن‌ها نيز به طرز چشمگيري پيشرفت خواهد كرد.

به طور مثال اگر يكي از تك‌تيرانداز‌هاي خود را به بالاي برجي بفرستيد، مي‌تواند اكثر نيرو‌هاي پياده نظام دشمن را به راحتي از بين ببرد. در اين ساختمان‌ها امكان استفاده از خمپاره‌انداز‌ها و سلا‌ح‌هاي خودكار نيز وجود دارد. در شكل 2 سربازي را درون ساختماني مي‌بينيد كه مشغول انداختن خمپاره‌اي به طرف يك تانك است.  البته فراموش نكنيد كه دشمن نيز از اين حربه استفاده مي‌كند. براي خارج كردن نيروهاي پياده نظام از درون ساختمان‌ها مي‌توانيد با استفاده از تانك، خمپاره  يا مواد منفجره ساختمان‌ها را خراب كنيد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
شكل 4 - نقشه بازي كه در ابتداي هر مرحله مأموريت‌ها روي آن توضيح داده مي‌شود.
همان‌طور كه بازي امكاناتي براي حمله فراهم مي‌كند، امكانات دفاعي خوبي را نيز براي سربازان شما دارد. اين افراد مي‌توانند پشت جعبه‌ها و خاكريز‌ها پناه بگيرند يا براي خود از كيسه‌هاي شني سنگر‌هايي بسازند. فراموش نكنيد كه سربازان شما اگر در نبر‌دها موفق عمل كنند، درجه مي‌گيرند و با گرفتن هر درجه با تجربه‌تر مي‌شوند و مي‌توانند در نبرد‌ها مؤثر‌تر عمل كنند.

در كنار سربازان بازي كه نقش كليدي‌اي در توسعه ارتش شما دارند، واحد‌هاي مهندسي شما نيز اعمال مهمي از قبيل ساخت بناها و تجهيزات و تعميرات را به عهده دارند. همچنين گرو‌ه‌هاي پزشكي، تك‌تيرانداز‌ها، واحد‌هاي خمپاره‌انداز و واحد‌هاي اسلحه خودكار نيز از ديگر نيروهاي شما در اين بازي به شمار مي‌روند. 

اما شايد بتوان گفت كه نبرد اصلي در اين بازي توسط تانك‌ها انجام مي‌شود. مدل‌هاي مختلف تانك‌هاي مشهور، هر كدام به خوبي در اين بازي بازسازي شده‌اند.
 
مي‌توانيد با خرج منابعي، هركدام از تانك‌هاي خود را پيشرفته‌تر كنيد يا آن‌ها را با مهندسان خود تعمير كنيد. غير از تانك‌ها، سواره‌نظام شما از توپ‌هاي جنگي، جيپ‌هايي كه سلا‌حي بر پشت آن‌ها سوار است و ماشين‌هاي زرهي، نيز تشكيل شده‌ است. در شكل 3 تصويري از يكي از تانك‌هاي شرمنِ نير‌وهاي متفق را مي‌بينيد.

براي گسترش ارتش خود در اين بازي هم مانند تمام بازي‌هاي RTS به جمع‌آوري منابعي نياز داريد. منابع اين بازي نيز عبارتند از: نيرويِ انساني، مهمات و نفت. برخلاف ديگر بازي‌هاي استراتژي، در اين بازي محل‌هاي مشخصي براي جمع‌آوري اين منابع وجود ندارد، بلكه به سبك بازي‌هاي به شيوه <فتح پرچم>، مناطقي كليدي در نقشه وجود دارد كه با گرفتن هر يك از آن‌ها، منبعي خاص از منابع مورد نياز شما، به تدريج زياد مي‌شود.
 
ولي بايد توجه كنيد كه اين نقاط، به يك مقدار منابع شما را تأمين نمي‌كنند و ميزان اين تأمين بسته به موقعيت اين نقطه متفاوت است. به طور مثال در يك نقطه كليدي كه دفاع كردن از آن آسان است در هر ثانيه چهار عدد به ميزان نفت شما اضافه مي‌شود، ولي در نقطه‌اي ديگر كه در مسير نبرد‌هاي دشمن قرار دارد، اين تعداد به سي عدد نيز خواهد رسيد. اين نكته باعث مي‌شود در بازي، به ‌ويژه بازي‌هاي چند نفره، براي گرفتن اين نقاط حساس، رقابت شديدي ايجاد شود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
شكل 5 - تصويري از نماي نزديك بازي، به سبك بازي‌هاي اكشن
توجه داشته باشيد كه با گرفتن هر يك از نقاط كليدي، زمين‌هاي اطراف آن‌ها نيز به رنگ ارتش شما درمي‌آيد و اين زمين‌ها متعلق به شما مي‌شود.
 
تنها زماني مي‌توانيد در نقطه‌اي از نقشه ساختمان‌هاي خود را بسازيد كه اولاً زمينش متعلق به شما باشد و ثانياً ارتباطي زنجيروار با پايگاه اصلي شما داشته باشد. اين مسئله باعث مي‌شود كه در بازي‌ها براي قطع استفاده از منابع اين نقاط يكي از نقاط بين اين زنجير را مال خود كنيد تا بقيه نقاط نيز براي حريف قابل بهره‌برداري نباشد.

 
اين استراتژي زماني مفيد است كه دشمن از يكي از پايگاه‌هاي باارزش خود به سنگيني دفاع كند و شما با تعدادي واحد نظامي به پشت مرز‌هاي او برويد و اين ارتباط زنجيره‌اي را قطع كنيد.

در ابتداي هر مرحله از بازي، استراتژي‌ها و مأموريت‌هاي خواسته شده روي نقشه كوچك بازي برايتان توضيح داده مي‌شود. در شكل 4 اين نقشه را مشاهده مي‌كنيد. مأموريت‌هاي بازي شامل سه نوع مأموريتِ اصلي، فرعي و مدالي است. با انجام مأموريت مدالي هر مرحله كه معمولاً انجامش دشوار است، به شما مدالي تعلق مي‌گيرد. بايد به خاطر داشته باشيد كه اكثر علاقمندان اين بازي اگر يكي از اين مدال‌ها را در مرحله‌اي به دست نياورند، به مرحله بعدي نمي‌روند تا آن را نيز كسب كنند. در واقع تفاوت گرفتن اين مدال‌ها در درجه سختي بازي است و همين موضوع قسمت تك‌نفره بازي را محلي براي رقابت دوستداران اين بازي كرده‌است. 

ارزيابي ديگر مجلات و سايت‌هاي بازي 
The Bovine Conspiracy
 10 از 10 
UP1
 10 از 10 
Ace Gamez
9 از 10
Action Trip
93 از 100
 Armchair Empire
 10 از 10
 Cheat Code Central
4/8 از 5
 Computer Games Mag
 5 از 5
Computer Games PRO
 94 از 100 
 DarkZero
 9/3 از 10
Edge Magazine UK
 9 از 10  
 Eurogamer
 10 از 10
 Ferrago
 93 از 100
Frag Land
 95 از 100 
 G4‌
5 از 5
 Game Axis
 9/4 از 100
 Game Industry News
 5 از 5
 Game Informer
 9 از 10
 Game Over Online
 88 از 100
 Game Vortex
 98 از 100
  GameCell UK
9 از 10
  GameDaily
5/4 از 5
 Gameplanet
5/4 از 5
 GamePro
75/4 از 5
  Gamers Temple
96 از 100
 !Games First
5 از 5
Games Master UK
 92 از 100 
 Games Radar
 10 از 10
 GameSpot
 9 از 10
 GameSpy
5 از 5 
  GamesTM
8 از 10
قسمت چندنفره اين بازي شاهكاري همانند قسمت تك‌نفره‌ آن است. در واقع اكثر كساني‌ كه اين بازي را بي‌نظير مي‌دانند، با در نظر گرفتن اين قسمت، آن را تحسين مي‌كنند. با توجه به اين‌كه رقابت برسر نقاط كليدي در نقشه‌هاي اين نوع بازي بسيار زياد است، توجه به كل جبهه جنگ و بررسي نقاط مختلف نقشه در هر لحظه از طرف هر كدام از بازيكن‌ها،‌ لازم و ضروري است و به سرعت بخشيدن به بازي كمك مي‌كند.
 
در اين نوع بازي، آن‌هايي كه عادت دارند در مقر‌هاي خود بمانند و نيروهاي دفاعي خود را قوي كنند تا به‌تدريج ارتش خود را براي حمله توسعه بدهند، موفق نخواهند بود؛ زيرا گرفتن نقاط كليدي در اين بازي متضمن تأمين منابع است. در نتيجه براي داشتن ارتشي بهتر، ‌بايد تحرك بيشتري نيز در بازي داشت.

اين بازي اولين بازي‌ استراتژي‌اي است كه در آن به خوبي مفاهيم جغرافيايي و توپوگرافي هر نقشه در روند محيط بازي‌ تأثير‌گذار است. دانستن اين‌كه در يك نقشه با نقاط كليدي تأمين‌كننده بنزين كم، اين نقاط كجاها هستند بسيار اهميت دارد. يا اين‌كه اطلا‌ع از ارتفاعات تپه‌ها يا گودي در‌ه‌ها در حمله‌ها و دفاع‌ها مي‌تواند بسيار مهم و تأثير‌گذار باشد.
    
قصه جنگ
داستان اين بازي هم حول و حوش جنگ‌جهاني دوم مي‌گذرد. بايد در نقش يك واحد نظامي به نامAble ، در سري حمله‌هايي شركت كنيد كه در تاريخ از آن‌ها به <نمايش اروپايي> ياد مي‌شود.
 
البته تيم طراح بازي، اين واحد نظامي را كاملاً افسانه‌اي و غيرمطابق با تاريخ، طراحي كرده‌اند. به طور مثال در مرحله‌اي از بازي آن‌ها در سواحل <اوماها> با لشكر 29 پياده‌نظام همراهي مي‌كنند و در مرحله‌اي بعد از آن، اين واحد نظامي را همراه با لشكر 90  پياده نظام در سواحل <يوتاه> مي‌بينيم.

از نكات جالب اين بازي همراهي واحد Able با واحد ديگر به نام Fox است؛ چيزي كه آن را در بازي rothers in Arms نيز ديده‌ بوديم.

در آن بازي نيز در اكثر مراحل، اين دو گروهان، در جنگ‌هايشان با هم‌هدف مي‌شدند.

البته در آن بازي، شما در نقش سربازان هر گروه، به صورت اكشن مراحل را تمام مي‌كرديد و اين بازي، مأموريت‌ها را به صورت استراتژي براي شما بازسازي مي‌كند.  


ارزيابي ديگر مجلات و سايت‌هاي بازي 
GameTrailers
 4/9 از 10 
 GameZone
3/9 از 10
GamersMark
1/9 از 10 
 GameShark
+A
GameSpot
 8/8از 10 
Gaming Illustrated
 96از 100 
Gaming Nexus
3/9 از 10 
 Gaming Target
 8/9 از 10
 GamingExcellence
6/9 از 10
GamingTrend
 90 از 100 
GotNext
 5 از 5
IC-Games
 95 از 100 
IGN
4/9 از 10 
Jolt Online Gaming UK
3/9 از 10 
Netjak
9 از 10 
 NZGamer
 9 از10
 PALGN AU
5/9 از 10
PC Format UK
92 از 100
PC Gamer
96 از 100
PC Gamer UK
 94 از 100
 PC Zone UK
 93 از 100
 Pelit
 91 از 100
  Pro-G
9 از 10
 Strategy Informer
 2/9 از 10
 Sydney Morning Herald
 5 از 5
 The Bovine Conspiracy
 10 از10
Voodoo Extreme
5/9 از 10 
 Worth Playing
 5/9 از 10
 Yahoo! Games
 5 از 5

در اين ميان شما با سه شخصيت‌ اصلي در مراحل برخورد مي‌كنيد: سروان MacKay كه فرمانده گروهان Able است. او در ميانه‌هاي بازي توسط يك افسر دشمن كشته مي‌شود.
اين افسر كه سروان Schultz نام دارد، فرمانده برتر تانك‌هاي خارق‌العاده ملقب به <ببر> است. او براي جنگ با گروهان Able رسماً انتخاب شده ‌است و موفق مي‌شود در نبرد St Lo در يكي از مراحل بازي سروان MacKay را از بين ببرد.

سومين شخصيت داستان هم گروهبانConti است كه در اواسط بازي لقب ستوان را مي‌گيرد.
 
او از ابتداي بازي همواره در كنار سروان MacKay قرار دارد و داستان‌گوي بازي نيز او است. او پس از مرگ فرمانده خود، به سمت فرماندهي اين گروهان مي‌رسد و درجه ستواني را اخذ مي‌كند.

در قسمت داستاني بازي ‌(Campaign) برخلاف ديگر بازي‌هاي مشابه، بازي را با مرحله پياده شدن سرباز‌ها در سواحل <اوماها> آغاز مي‌كنيد.
 
شايد شما هم از افرادي باشيد كه ديگر از بازسازي مأموريت‌هاي D-Day در بازي‌هاي كامپيوتري خسته شده‌ايد و با شنيدن اين‌كه اين بازي هم عمليات Normandy را دارد، فكر كنيد كه انجام آن خسته‌كننده است.
 
اما همان‌طور كه به‌ خاطر داريد، در اكثر بازي‌ها مانند Commandos و Call of Duty اين مرحله از مراحل پاياني بازي محسوب مي‌شود و يكي از سخت‌ترين مراحل است، ولي در اين بازي اين مأموريت ابتدايي‌ترين مرحله و بسيار آسان است و در حد يك مرحله آزمايشي به شمار مي‌رود.
 
اين مرحله با زمان كمي كه صرف آن مي‌كنيد، تمام مي‌شود و بدين ترتيب كاملاً از فضاي تكراري موضوع آن بيرون مي‌آييد.

در مرحله دوم ‌بايد عمليات Vierville را پشت سر بگذاريد. در اين عمليات موظفيد جاده بين <اوماها> و شهر <Vierville> را توسط سربازان چترباز خود تصرف كنيد. عملياتي كه در واقعيت تاريخي‌ خود، برخلاف بازي، قبل از مرحله  اول اتفاق مي‌افتد. مرحله بعدي بازي مأموريت مشهور Carentan است‌ كه آن را نيز در بازي‌هاي ديگر جنگي بسيار تجربه‌ كرده‌ايم.
 
در اين مرحله با گرفتن شهر Carentan مسير ارتباطي دو ساحلِ <اوماها> و <يوتاه> را قطع مي‌كنيد. در مرحله چهارم، دشمن كه عقب‌نشيني كرده‌ است، با تجديد قوا مجدداً براي تصرف Carentan حمله مي‌كند و شما بايد اين حملات را هم خنثي كنيد.

در مرحله بعدي كه Montebourg دارد، بايد گروهان ديگري به نام Dog Company را از زير آتش  نجات دهيد. در مرحله بعدي، Cherbourg ‌بايد دنبال سند‌هايي باشيد كه محل ساخت موشك‌هاي 2V را نشان مي‌دهد.
 
بعد از اين‌كه اين مدارك را به ‌دست آورديد، بايد در مرحله بعدي كه Sottevast نام دارد، اين موشك‌ها را از بين ببريد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
شکل 6- تصويري از نماي در بازي، به سبک بازي‌هاي استراتژي
در مرحله بعدي بازي كه St.Fromond نام دارد، بايد براي رسيدن به محلي استراتژيك، از آن عبور كنيد. مرحله بعد كه <تپه 192> نام دارد، جايي است كه نيروها در آنجا تلفات زيادي متحمل شده‌اند و فراري دادن دشمن از اين تپه به عهده گروهان شما است.
در دهمين مأموريت، موظفيد مقر فرماندهي دشمن را در St Lo بگيريد و در مرحله بعدي ‌بايد باقيمانده تانك‌هايِ قويِ دشمن را در گوشه و كنار اين شهر پيدا كنيد و از بين ببريد. در انتهاي اين مرحله  فرمانده گروهان خود را از دست مي‌دهيد.

در دوازدهمين مرحله وظيفه داريد تپه ديگري موسوم به 317 را بگيريد و تا رسيدن مهمات و اسلحه، آن را از دسترس دشمن محفوظ نگه‌داريد؛ كاري كه آن را در مرحله  سيزدهم انجام مي‌دهيد. مرحله بعدي كه Autry نام دارد، گرفتن انتقام فرمانده خود است.

در اين مرحله فرمانده برتر تانك دشمن، سروان Schultz را از بين مي‌بريد. Chambois آخرين مرحله‌ بازي است كه در آن بايد منطقه Falaise را تسخير كنيد و  نگذاريد نيرو‌هاي در حال عقب‌نشيني  از آن قسمت عبور كنند.  

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
 7 - نمايي از تخريب مرحله به مرحله يك ساختمان

موتور بازي
اين بازي اولين بازي‌اي است كه از نسل جديد موتور بازي شركت Relic استفاده مي‌كند. اين موتور كه Essence Engine نام دارد، از مواردي مانند نورپردازي ديناميك با طيف گسترده ‌(High Dynamic Range lighting)، طراحي پيشرفته نور و سايه، افكت‌هاي پيشرفته در زمينه Shader و البته Direct X10 را در بازي استفاده مي‌كند.

با استفاده از اين موتور، در اين بازي شاهد گرافيك بي‌نظير نماهاي دور، پس زمينه و حتي نماهاي جلوي افراد و واحد‌هاي نظامي مي‌باشيم.

ارزيابي بازي
محيط بازي‌
10
 گرافيك‌
5/9
صداها
 جذابيت‌
5/9
 داستان‌
5/8
 نمره كل‌
3/9

قدرت گرافيك بازي را مي‌توانيد در شكل‌هاي 5 و 6 با هم مقايسه كنيد. در شكل 5 نمايي نزديك از صحنه‌اي از بازي را (به سبك بازي‌هاي اكشن) مي‌بينيد و در شكل 6 نماي دور بازي را (به سبك بازي‌هاي استراتژي) مي‌بينيد.
از طراحي انيميشن‌هاي داخل بازي نيز مي‌توان به خوبي ياد كرد. گفته مي‌شود براي پياده‌نظام‌هاي ساده اين بازي چيزي در حدود دوهزار انيميشن مختلف طراحي شده‌است. با ديدن اين انيميشن‌ها از نماهاي نزديك متوجه مي‌شويد كه چه قدر گرافيك اين بازي نسبت به بازي‌هاي مشابه‌ بهتر است.


اين بازي از يك موتور ديگر به نام Havok 3 Physics Engine نيز استفاده مي‌كند. اين موتور گرافيكي كه در بازي‌هاي اول شخص اكشن مانند F.E.A.R ،Max Payne و Half Life2 از آن استفاده شده است اين امكان را فراهم مي‌كند كه در كنار گرافيك خوب در نماهاي دور، در نماهاي نزديك نيز شاهد گرافيك بي‌نظير و در حد يك بازي اكشن اول شخص باشيم.

به طور مثال، سرباز‌هاي پرتعداد در صحنه‌هاي اين بازي، از نماهاي دور مانند يك بازي استراتژي خوب ترسيم مي‌شوند و از نماهاي نزديك، يادآور سرباز‌هاي بازي‌هايي مانند Call of Duty هستند. 

با توجه به اين دو موتور در بازي شاهد تأثيرات جنگ روي محيط پس‌زمينه و ساختمان‌ها نيز هستيم. در بازي بار‌ها مي‌بينيد كه ساختمان‌ها توسط نارنجك و مواد منفجره، به تدريج تخريب مي‌شوند يا تانك‌ها و ديگر وسايل نظامي، با تخريبي تدريجي از كار مي‌افتند.
 
تير‌هاي برق و تلفن اطراف جاده‌ها نيز با پاره شدن سيم‌ها مي‌افتند و از بين مي‌روند. در اين ميان تخريب ساختمان‌ها بسيار طبيعي و ديدني‌تر انجام مي‌شود. در واقع با خرد شدن اجزاي مختلف آن، پرتاب شدن اين اجزا به اطراف و فرو ريختن ساختمان اين مراحل تكميل مي‌شود و در نهايت خرابه‌اي از اين بناها ديده مي‌شود. در شكل 7 مراحل تخريب يك ساختمان را در چند تصوير مشاهده مي‌كنيد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
شكل 8 - طراحي دودها و اثرات مواد محترقه به خوبي در اين بازي طراحي شده است.

از ديگر مزيت‌هاي گرافيك اين بازي، نمايش دود‌هاي حاصل از مواد محترقه يا سلا‌ح‌ها است كه با تأثيرگذاري مناسب در بازي به نمايش در مي‌آيد. گفتني است كه اين دودها تحت تأثير باد، قرار مي‌گيرند و در بسياري از موقعيت‌ها در نحوه استراتژي بازي، از قبيل محدود شدن ديد دشمنان، نيز دخيلند. در شكل 8 نمايي از اين گونه صحنه‌ها را مي‌بينيد.

البته بايد به اين نكته نيز توجه كنيد كه براي انجام اين بازي به يك سيستم قوي نياز داريد. البته با دستگاه‌هاي قديمي‌تر نيز انجام بازي امكانپذير است، ولي اين بازي به قدري خوب است كه حيفتان مي‌آيد آن را با وقفه‌هاي متعدد انجام دهيد و ترجيح مي‌دهيد بار ديگر به موجودي تهِ جيبتان سري بزنيد!

هوش مصنوعي به كاررفته در اين موتور نيز به خوبي براي بازي انجام وظيفه مي‌كند. سيستم راهيابي (Pathfinding) در بازي چه در مورد سرباز‌هاي خودي و چه در مورد سرباز‌هاي دشمن به خوبي انجام مي‌شود.
وقتي به جوخه‌اي از سربازان خود دستور مي‌دهيد كه پشت سنگر يا ديواري پناه بگيرند، كمتر حركات اشتباه از آن‌ها در اين پناهگيري ديده مي‌شود.
 
با توجه به اين‌كه دستورات شما مخصوص يك جوخه است نه يك سرباز، اهميت اين نكته كه افراد اين جوخه هماهنگ عمل كنند، بسيار زياد است. اين مسئله در اين بازي به خوبي انجام مي‌شود.
 
با دادن دستور كوچكي براي حمله، سربازان شما هر كدام به صورت خودكار روش‌هاي خاصي را براي حمله به كار مي‌برند.

هوش مصنوعي دشمن كامپيوتري نيز در اين بازي به خوبي طراحي شده‌است. دشمن زماني كه حس مي‌كند نيرويش از نيروي شما كمتر است، به خوبي فرار مي‌كند و در صورت عكس، دنبال شما مي‌آيد تا نيروي بيشتري از شما را منهدم كند. در درجه‌هاي بالاي سختي بازي، واقعاً دشوار مي‌‌توان مأموريت‌ها را (به‌ويژه در مورد مأموريت‌هاي مدالي) انجام داد. 

البته نكات منفي كمي هم در مورد هدايت و هوش‌مصنوعي بازي وجود دارد. يكي از نكات زماني ديده مي‌شود كه با مهندسان خود سيم‌خاردار مي‌سازيد و در انتهاي عمليات ساخت مي‌بينيد كه آن‌ها پشت سد اين سيم‌ها گير مي‌افتند. نكته‌اي ديگر در مورد محل بيرون آمدن سربازان از ساختمان‌ها است كه اكثراً تصادفي  انتخاب مي‌شود و در بسياري از جاها مي‌تواند مشكل‌ساز باشد. به طور مثال، فرض كنيد ساختماني دو در دارد كه يكي به طرف نيروهاي خودي است و ديگري به طرف نيرو‌هاي دشمن. حال اگر بخواهيد تك‌تيرانداز خود را از اين ساختمان خارج كنيد، خروج او از در امن‌تر مهم است كه بازي قابليت اين انتخاب را بعضي وقت‌ها مي‌دهد و بعضي وقت‌ها اين قابليت فراموش مي‌شود. كمي هم ايراد در مسيريابي تانك‌ها ديده مي‌شود. در واقع اين راهيابي به‌خوبي راهيابيِ پياده‌نظام‌ها نيست.

صداهاي بازي نيز با توجه به منابع مختلف صوتي بازي به خوبي ساخته شده‌ است. صداي تيراندازي، حركات پياده‌نظام و تانك‌ها، خرابي ساختمان‌ها و انفجار‌ها، همگي در استوديو ضبط شده‌است. موسيقي بازي، مانند بازي‌ها مشابه جنگي است و نكته‌اي برتر ندارد. اما مهم‌ترين نكته در صداهاي بازي، كه در جذاب‌تر شدن بازي نقشي دو چندان دارد، دايره تقريباً نامحدود ديالوگ‌هاي واحد‌هاي نظامي در طول بازي است. براي اين‌كه اين موضوع را باور كنيد، كافي‌ است روي يكي از واحد‌هاي نظاميتان‌ (مثلاً روي يك گروه از مهندسان خود) چندين و چند بار كليك‌هاي متوالي انجام دهيد تا ببينيد هر دفعه با چه ديالوگي جواب شما را مي‌دهند.

كد تقلب‌
نتيجه  
FOW_Toggle
نمايان كردن تمام نقشه
(ee_bigheadmode(1/0
1= بزرگ كردن سر شخصيت‌ها -0 = قطع اين حالت
<number<etsimrate
تغيير سرعت بازي (عدد هشت سرعت معمول بازي‌ است) 
 taskbar_hide
پنهان كردن نوار وظيفه
 taskbar_show
نمايان كردن نوار وظيفه
restart
آغاز دوباره بازي 
abortgame
خاتمه مرحله 

اين نكته باعث مي‌شود كه بازي‌كننده هرچه بيشتر خود را در فضاي جنگ حس كند. در اين مورد نمونه‌اي جالب را مي‌توان مثال زد.

هنگامي كه مهندسان خود را به كپسول‌هاي پرتاب‌كننده شعله‌هاي آتش مجهز مي‌كنيد، يكي از اين مهندسان به ديگري در ديالوگي مي‌گويد: <هِي! جانسون! قراره تو كپسول رو بگيري. پس مراقب خودت باش.>

حال اين‌كه <جانسون> تنها اسم يكي از سرباز‌هاي بي‌شمار بازي است و ديگر حتي او را نمي توانيم از بقيه تشخيص بدهيم، حال و هوايي از جنگ را برايمان ترسيم مي‌كند كه با هيچ تصويري نمي‌توان آن را گويا كرد.

در بسياري از جاهاي شلوغ بازي نيز صداي فرياد سربازان است كه شما را متوجه خطري مي‌كند. به طور مثال، ممكن است يكي از سربازان نيروهاي شما، در صحنه‌اي پر دود و شلوغ،‌ شما را با فريادش متوجه آمدن تانكي كند. اگر در صحنه‌هاي نبرد به ديالوگ‌ها گوش كنيد، مطمئناً متوجه نيروي پيروز و نيروي شكست خورده خواهيد شد. در اين ميان <بازي‌هاي صدايي> افرادي كه جاي شخصيت‌ها صحبت‌كرده‌اند نيز به‌ درستي انجام شده‌ است. از صداهاي زيادي هم براي ضبط ديالوگ‌هاي فرعي در‌ بازي استفاده شده‌ است.

.
پاسخ
 سپاس شده توسط ≧^◡^≦ پویا ≧^◡^≦
آگهی
#2
خیلی خوبه
پاسخ
#3
cryingcryingcryingAngryAngel
پاسخ
#4
خریدمش ولی اجرا نشد
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
پاسخ
#5
نقد یکی از سه نوع کمپانی آف هیروز 1 هست! Dodgy

کمپانی 2 این هست که من اصلا ازش خوشم نیومد:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
#6
بد نیست
یه چند مدت از خدا یه دوچرخه میخواستم

بعدش دیدم خدا به دعا های دیگه توجه میکنه
تصمیم گرفتم یه دوچرخه بدزدم

واز خدا طلب ببخشش کنمBig Grin
پاسخ
آگهی
#7
به نظر من خوب بود ولی موضوع چیز دیگه ای بود استراتژی و
خوب همه میرن فقط من موندم و تاریکی و...

سایلس4xv
پاسخ
#8
بازی فقط  men of war !!! Big Grin
نقد بازی COMPANY OF HEROES 2 1
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی چند بازی برای کنسول های بازی برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بازی های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از دسته بازی را دارند
  10 بازی که شما را به خاطر بازی کردن روی درجه سختی Easy آزار می دهند
  دانلود بازی Battlefield Bad Company 2 برای پلتفرم PC
  باحال ترین وال پیپر های بازی...همه ی این بازی ها توی جشنوارهgamescom هستن GA
  نقد بازی Worms 4: Mayhem (به همراه نکات مخفی در بازی)
  نقد بازی Homefront؛ نبرد شکست خورده یک بازی زیبا + عکس
  جنگ شدت می گیرد | نقد و بررسی Company of Heroes 2 : The Western Front Armies

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان