امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پرسه شیرهای سرگردان در خیابان های تهران

#1
توله شیرها از باغ وحشی در بابلسر خریده شده بودند و به قصد تربیت برای یک سیرک در اصفهان به مقصد این شهر در حرکت بودند که در راه 3 توله شیر به علت نبود ایمنی در یدک کش به بیرون پرتاب شدند. مسئولان سیرک هم بدون اینکه متوجه این اتفاق شوند 3 شیر دیگر را به اصفهان رسانده و تازه متوجه حادثه شدند.\n

در واپسین روزهای پاییز سال 90 در اتفاقی عجیب تعدادی از گونه‌های حیات وحش در خیابانها و اتوبانهای پایتخت در حال پرسه زدن توسط شهروندان پیدا شدند.

به گزارش مهر، اواخر آذرماه سال 90 مسافت حدود هزار کیلومتری، 6 توله شیر از بابلسر به اصفهان، برای سه توله شیر نصف شد و سه تا از توله شیرها در تهران پیاده شدند.

شاید اگر قفل کانتینری که توله شیرها را از بابلسر به اصفهان می برده است، کمی ایمن تر بود، هیچ شیری در تهران پیدا نمی شد و ماجرای کش دار و مهیجی اتفاق نمی افتاد. اما ظاهرا ماجرا اتفاق ساده ای است؛ این توله شیرها از باغ وحشی در بابلسر خریده شده بودند و به قصد تربیت برای یک سیرک در اصفهان به مقصد این شهر در حرکت بودند که در راه 3 توله شیر به علت نبود ایمنی در یدک کش به بیرون پرتاب شدند. مسئولان سیرک هم بدون اینکه متوجه این اتفاق شوند 3 شیر دیگر را به اصفهان رسانده و تازه متوجه حادثه شدند.

گفته می شد سه شیر سالم مانده از حادثه شبانه به اصفهان رسیده بودند اما پس از بلوای یافتن توله شیرهای دیگر در تهران از مدیران سیرک خواسته شد سه توله شیر دیگر را هم به سازمان محیط زیست برگردانند.

اما مالک این توله شیرها چه کسی بود؟

رئیس سازمان محیط زیست در نخستین اظهار نظر خود در خصوص این توله شیرها گفته بود: توله شیرهای رها شده در خیابانهای تهران، استوایی هستند و اصلا ایرانی نیستند زیرا سازمان محیط زیست مجوز نگهداری از حیات وحش را به جز باغ وحشها به هیچ کس دیگر نمی دهد و مسئول پیدا شدن حیات وحش در خیابانهای تهران نیست.

به گفته محمدجواد محمدی‌زاده، قانون صید و شکار تکلیف همه را مشخص کرده است و هرگونه نگهداری، نقل و انتقال و صید و شکار حیوانات وحشی بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد.

محمدی‌زاده ‌مسئولیت حفاظت از حیات وحش در عرصه‌های طبیعی را به عهده سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده بود اما مسئولیت سلامت آنها را وظیفه سازمان دامپزشکی و مسئولیت ساماندهی دام در حوزه شهرها با شهرداری است بنابراین شهرداری تهران باید پاسخ دهد که این شیرها در شهر چه می‌کردند.

البته معاون رئیس جمهور در بخشی دیگر از احتمالات خود مبنی بر خاستگاه توله شیرهای سرگردان در پایتخت اظهار داشت: ما یقین داریم که این توله‌شیرها به صورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند اما این فرض نیز وجود دارد که این توله‌شیرها را در سنین پایین تر در خانه نگهداری می‌کردند ولی به علت اینکه خیلی سریع رشد کرده اند نگهداری شان برای صاحبان آنها دشوار شده است و توله شیرها را رها کرده اند.

اما هنوز چند روز از اظهارات رییس سازمان محیط زیست نگذشته بود که مشخص شد فردی که در استان اصفهان صاحب سیرک است و گفته می شد فردی معروف است از باغ‌وحشی در شهرستان بابلسر ۶ قلاده توله‌شیر به صورت امانی دریافت و قصد انتقال آنها به اصفهان را داشت که در بین راه به دلیل تصادف با یک وانت مزدا اتصال قفلهای کانتینر حامل این توله شیرها شل شده و ۳ قلاده از این توله شیرها در خیابانهای تهران متواری شدند.

طبق ادعای این فرد والدین این شیرها در باغ وحش بابلسر حضور دارند و بنابراین اقدامی در جهت واردات این توله شیرها صورت نگرفته است، البته حمل و نقل شیر به عنوان یک گونه حمایت شده نیز باید با مجوز سازمان باشد که صاحب سیرک برای این کار هیچ مجوزی را از محیط زیست دریافت نکرده بود.

البته مدیر اجرایی سیرک مذکور در اصفهان اعلام کرده بود به طور شفاهی مجوز های لازم را از سیرک بابلسر گرفتیم و با این تصورکه این باغ وحش در بابلسر مجوزهای لازم را از محیط زیست اخذ کرده و مشکلی وجود ندارد اقدام به خرید و انتقال شیرها کردیم.

اما به اعتقاد مسئولان محیط زیست در صورتی که برای شیرهای باغ وحش بابلسر مجوزی وجود داشته به جهت نگهداری آنان بوده است و هرگونه خرید و فروش نیاز به مجوز تازه داشته است . این در حالی است که علاوه بر خرید غیر قانونی این توله شیرها هیچ مجوزی هم از سوی نیروی انتظامی و مجاری قانونی دیگر برای ورود این توله شیرها به شهر اخذ نشده و امنیت مردم به خطر افتاده است.

به هر حال سازمان محیط زیست به علت چند مورد اقدام غیر قانونی از دو شخصیت حقوقی درگیر در این ماجرا شکایت کرده است، شرکت حمل کننده این توله شیرها که یک سیرک است و باغ وحش بابلسر آن هم به دو دلیل؛ خرید غیر قانونی بچه شیرها و حمل و نقل این حیوانات بدون در نظر گرفتن مسائل ایمنی.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست هم در آخرین اظهارات خود در خصوص وضعیت این توله شیرها گفته بود: منتظر رای دادگاه برای تعیین تکلیف نگهداری توله شیرهای رها شده در سطح شهر تهران هستیم و حکم نهایی مشخص می کند توله شیرها به صاحبان خود برگردانده شوند و یا در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست باشند.

البته طبق گفته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور این سیرک که در اصفهان و چند استان دیگر فعالیت می کرده است تاکنون نیز چندین مورد تخلف داشته است؛ در یک استان به ثبت رسیده، در استانی دیگر فعالیت می کرده و نمونه های تخلف را نیز در پرونده اش داشته است که با این شکایت نیز امکان لغو شدن مجوز آن نیز وجود دارد.

به هر حال ظاهراً که تا پایان سال 90 تکلیف توله شیرهای پارک پردیسان مشخص نشد اما شاید در سال 91 تصمیمی در این خصوص اتخاذ شود.
. ҉ مـے روے !!!

.::هَـوایـتـ نـیـسـت::.

و بـہـ هـمـیـטּ راحـتـے .:: احـسـاسـات ِ مـטּ خَـفـه ::. مـے شَـونـב...

.::آبـے کـہــ روز آخـر پـشتـ سـرتـ ::. ریـخـتـمـ ؟!

.::آبـروے בلـمـ ::. بـوב... ҉
پاسخ
 سپاس شده توسط mohammadreza...
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پیج بچه پولدارا های تهران در اینستاگرام چه خبره ؟+ عکس ها
  مرد گرگ نما در خیابان بدست پلیس دستگیر شد ( عکس )
  قیمت لحظه ای سهام امروزشرکت ها دربازار بورس تهران
  زالی: وضعیت تهران نگران کننده است/ خودداری از دورهمی شب یلدا
  آموزش رقص و حرکات موزون در شمال شهر تهران +عکس
  دعا کنید در تهران زلزله نیاید/ برای زلزله بالای ۷ ریشتری مشکل قبر هم داریم
  فرود پلیکان غول پیکر در منزل مسکونی در تهران
Heart وقتی فیلم انفجار «فیلادلیفا» با شرق تهران جابجا می شود
Heart اولین سفرم به تهران و ریاض خواهد بود
  کاهش فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در تهران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان