امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اهالی "شکرستان" شناسنامه دارند

#1


مسعود صفوی تهیه کننده مجموعه انیمیشن تلویزیون "شکرستان" گفت : چهارسال از تولد سرزمین شکرستان و کاراکترهای این مجموعه گذشت. در این مدت گروه تولید تمام تلاش خود را به خرج دادند تا اثری با ادبیات و ساختار کاملا ایرانی ارائه دهیم، تا هم ما و هم هر ایرانی به بودن با شکرستانی ها افتخار کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه تلویزیونی "شکرستان" از جمله برنامه های کودک و نوجوان است که از هنگام تولدش تا به امروز در میان کودکان و نوجوانان ایرانی خوش درخشیده و نه تنها محبوب قشر کودک و نوجوان است بلکه در میان خانواده ها بسیار مطرح است. تاجائیکه خوشبختانه طبق آمار و همچنین سخنان تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی محبوبیت شکرستانی تا اندازه ای است که خانواده ها به جای خرید کاراکترهای کارتون های غربی چون مرد عنکبوتی و یا باربی های وارداتی، سراغ عروسک های شکرستان می روند. مسعود صفوی تهیه کننده مجموعه پربیننده "شکرستان" ضمن حضور در خبرگزاری مهر به همراه ده عروسک از کاراکترهای این مجموعه تلویزیونی، در نشستی صمیمی از چگونگی تولد سرزمین شکرستان، کم و کیف برگزاری مراسم نوروز در شکرستان، نقش مرتضی احمدی و موسیقی متن این سریال ساخته زنده یاد جلال ذوالفنون و همچنین همکاری خوب گروه تولید سخن گفت.

مجموعه تلویزیونی "شکرستان" در چه سالی متولد شد؟

مسعود صفوی: چهارسال پیش ایده اولیه تولید این مجموعه تلویزیونی شکل گرفت. پس از آن از انیماتورهای موفق اما جوان دعوت به همکاری شدند، در ادامه تک تک کاراکترها و نام هایی که بر آنها گذاشتیم با توجه به داستان کلی از سرزمین شکرستان خلق شد و پس از آن پیش تولید را آغاز کریدم. رسیدن به این مرحله دو سال زمان برد و از آن پس تولید را آغاز کردیم و تا کنون هم در حال پخش است.

دراین چهارسال شکرستان چه دنیایی را تجربه کرد و تیم تولید تا چه اندازه به جان بخشی این کاراکترها کمک کردند؟

صفوی: این انیمیشن تلاش جمعی یک گروه جوان اما حرفه ای است. در واقع در کنار انیماتورهای حرفه ای تعداد بالای از بهترین های هر رشته هنری چون نویسنده، طنزنویس، طراح شخصیت و طراح فضا و... جمع بزرگی در تولید و تولد انیمیشن شکرستان حضور داشتند. یکی از ویژگی های خوب یک همکاری تیمی موفق این بود که از روز اول هریک از اعضای گروه ساز خودش را نزد، یعنی اینگونه نبود که یک نفر قصه بنویسد، دیگری استوری برد بکشد و یا یکی دیگر شخصیت پردازی کند، بلکه یک جمع حرفه ای در هررشته ای که می توانست به ما کمک کند دور هم نشستیم و یک کار تولیدی انجام دادیم و شاید حاصل این همکاری همان پدیده ای است که شما به جان بخشی تعبیرش می کنید.

در کنار این همدلی انصافا شبکه دوم سیما در پخش این مجموعه تلویزیونی همکاری شایسته ای کرد. اینطور نیست؟

صفوی: ببینید انیمیشن شکرستان دومین تولید مرکز تازه تاسیس انیمیشن حوزه هنری بود و با آغاز کار این مرکز تیم تولید این انیمیشن هم گرد هم جمع شدند و این کار انجام شد. همانطور که اشاره کردید از آن دوران انصافا حمایت های خوب شبکه دوم سیما کنار کار قرار گرفت و به این مرکز نوپا و تیم تولید شکرستان اعتماد کرد.

نوع لباس کاراکترها، فضای زندگی آنها از جهت فضاسازی در زمان قدیم به سر می برد اما در مقابل ماجراهایی که برای شکرستانی ها اتفاق می افتد و یا وسایل در دست آنها اغلب مدرن هستند که خوشبختانه با وجود چنین تضادی باورپذیری این مجموعه تلویزیونی به درستی به بیننده القا شده است کمی درباره رسیدن به این فضاسازی بگویید.

صفوی: بابک نظری، سعید ضامنی به عنوان کارگردانان، حسین صافی طراح فضا، راشین خیریه طراح کاریکاتور، اصغر صفار، مهدی اسماعیلی و بعدها مسعود افسانه به عنوان نویسنده از اعضای اصلی گروه بودند و هفت ماه روی چگونگی فضاسازی برای این کاراکترها تحقیق کردیم، در واقع می خواستیم به فضایی برسیم که هر قصه ای را بتوانیم در فضای ساخته شده بیان کنیم. روزهای نخست اعتقاد داشتیم که فقط قصه های کهن و فولکلور را کار کنیم و تا قسمت های سی و پنج هم از قصه های قدیمی استفاده کردیم .

اما کم کم نیاز به قصه نویسی را احساس کردیم و داستان های جدید در فضایی تازه را نوشتیم و مجموع داستان ها را با فضاسازی مدرن تعریف کردیم در واقع تناقض بین سنت و مدرنیسم در شهرهای امروز را به تصویر کشیدم و خوشبختانه این فضای جدید جای خود را بین تماشاگران خود باز کرد.

یکی از نکات جذاب این مجموعه تلویزیونی این بود که با تغییر فضا که در کلیت کار تاثیرگذار بود، منطق روایی کار تغییر نکرد.

صفوی:عدم تغییر در شیوه روایی این مجموعه در درجه نخست به این دلیل است که شکرستان و مجموعه کاراکترهایی که در این مجموعه زندگی می کنند همگی شناسنامه دارند، سرزمین مشخص دارند کره همسایه و دوست آنها نمکستان است از همین رو بنابر این مشخصات است که شکرستان دیده شد و حال اینکه به دلیل همین دقت نظر است که منطق روایی اثر تغییر پیدا نمی کند.

علاوه بر دقت نظر که عامل موفقیت اثر هم بوده چه موارد دیگری در تعریف منطقی از رعایت شده است؟

صفوی: ببینید سینما وقتی به معنای واقعی سینما است که بیننده را از دنیای واقعی که در آن زندگی می کند بیرون بکشد و انیمیشن هم همین کارکرد را دارد، به خصوص اینکه هنر انیمیشن از جهت خلق و آفرینندگی باید به کلی متفاوت باشد و باید دنیای جدید که قوانین خودش را دارد پیش روی مخاطب قرار دهد. در نتیجه باید منطق دگرگونی فضا در کلیت کار از آب درآید. انیمیشن شکرستان هم همینطور است آدم هایی که در این سرزمین زندگی می کنند همگی پشت دارند و دنیای هریک از کاراکترها ساخته شد و زمانی که این دنیا ساخته شده شخصیت پردازی ها صورت گرفت و منطق روایت پدید آمد.

عنوان "شکرستان" از کجا آمد؟

صفوی: نام گذاری اثر تصمیم جمعی گروه بود.

مرتضی احمدی از چه زمانی به کار اضافه شد؟

صفوی: همراهی مرتضی احمدی یک اتفاق مهم در شکرستان بود چراکه از ابتدای تولید این مجموعه اصلی ترین هدف این بود که یک اثر کاملا ایرانی تولید کنیم و این ایرانی بودن را در طراحی دیزاین، نقاشی، صداها، موسیقی لحاظ کردیم به عنوان مثال غیر از موسیقی جلال ذوالفنون هیچ موسیقی نمی توانست با توجه به فضای شکرستان تا این اندازه ایرانی باشد، بنابراین در طول کار می گشتیم مصداق ایرانی بودن را لحاظ کنیم و استاد عزیزم مرتضی احمدی یکی از خاطره انگیزترین صدا پیشه های ایرانی در شیوه روایت است. جز به مرتضی احمدی برای روایت به هیچ گزینه دیگری نمی توانستیم فکر کنیم.





. ҉ مـے روے !!!

.::هَـوایـتـ نـیـسـت::.

و بـہـ هـمـیـטּ راحـتـے .:: احـسـاسـات ِ مـטּ خَـفـه ::. مـے شَـونـב...

.::آبـے کـہــ روز آخـر پـشتـ سـرتـ ::. ریـخـتـمـ ؟!

.::آبـروے בلـمـ ::. بـوב... ҉
پاسخ
 سپاس شده توسط MR_mamali ، mohammadreza... ، saba3
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Heart زنانی که سودای کاخ سفید دارند
Heart اگر آمریکایی‌ها در شرایط کرونا ادعای کمک به ایران دارند،
Heart ناآرامی‌ها در حومه پاریس همچنان ادامه دارند
  مراسم رونمایی از شناسنامه شهید حاج قاسم سلیمانی در قم
  دانش آموزان حامله در مالزي مدرسه اي ويژه دارند!
  وکیل شرکت HK: بابک زنجانی 5 شناسنامه با هویت مختلف دارد
  این دو شخص زیباترین بینی های دنیا را دارند (عکس)
  برخورد عجیب درعربستان با زنانی که “چشمان زیبا” دارند
  جوانترین و پیرترین داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد چندسال سن دارند؟
  مردم به شادي‌هاي ملي نياز دارند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان