امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رنگ ناخن سلامتی بدن را نشان میدهد

#1
با دقت به ناخن‌های خود نگاه کنید؛ آیا همه چیز طبیعی و سالم است؟ هیچ مشکلی وجود ندارد؟ ناخن‌ها به اندازه کافی محکم هستند و ظاهری سلامت دارند؟ یا شاید هم فرورفتگی‌هایی در سطح ناخن‌هایتان وجود دارد، شاید رنگ و شکل ناخن‌هایتان تغییر کرده است و مثل روزهای قبل نیست.



اگر تا به حال با دقت به ناخن‌هایتان نگاه نکرده‌اید، یک بار این کار را انجام دهید. چون طبق نظر متخصصان، ظاهر و وضعیت ناخن‌ها می‌تواند نشانه‌ای از سلامت کلی شما باشد، اما مساله مهم شناسایی و تشخیص به‌موقع نشانه‌هاست. برخی از شرایط فقط به مراقبت و رسیدگی بیشتر نیاز دارد و گروهی دیگر نشانه بیماری خاصی است که باید درمان شود.



ویژگی ناخن های سالم

ناخن‌ سالم باید صاف و بدون شیار یا فرورفتگی باشد. همچنین رنگ و استحکام ناخن‌های سالم یکسان و یکنواخت است و هیچ لکه یا تغییر رنگی روی آنها‌ مشاهده نمی‌شود، البته گاهی اوقات شیارهای عمودی بی‌ضرری روی سطح ناخن‌ها ایجاد می‌شود که تا نوک آن پیش می‌رود. علاوه بر این، ممکن است به دلیل جراحت‌ها، خطوط یا لکه‌های سفیدی روی ناخن ایجاد شود که با رشد ناخن از بین می‌رود.

با این حال، همه شرایطی که ایجاد می‌شود طبیعی نیست و اگر با موردی خاص و غیرطبیعی روبه‌رو شدید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.
هیچ‌وقت نباید از ناخن‌ها به عنوان ابزار استفاده کنید و به کمک آنها به اجسام فشار وارد کرده یا چیزی را بلند کنید


ویژگی ناخن های بیمار


سوراخ‌سوراخ‌شدن ناخن‌ها یا وجود فرروفتگی‌های متعدد در سطح ناخن، از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای برخی از افراد ایجاد شود، البته این مساله بیشتر میان افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند، مشاهده می‌شود، ولی در هر صورت به درمان و رسیدگی‌ بیشتر نیاز دارد.



گاهی نیز ممکن است ناخن‌ها چماقی شوند، به این معنی که نوک انگشتان بزرگ می‌شود و ناخن اطراف آن می‌پیچد. البته این مشکل معمولا در یک دوره زمانی طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد. این مشکل معمولا به دلیل کاهش اکسیژن موجود در خون ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه‌ای از انواع مختلف بیماری‌های ریوی باشد. چماقی‌شدن ناخن‌ها ممکن است با بیماری‌های التهابی روده، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و کبدی نیز مرتبط باشد.



ناخن‌های قاشقی به ناخن‌های نرمی می‌گویند که تغییر شکل می‌دهد. این فرورفتگی‌ها گاهی به حدی است که حتی می‌توان یک قطره مایع را داخل آن نگه داشت. در اغلب موارد، بروز این مساله نشانه کم‌خونی فقر آهن یا بیماری کبدی است. علاوه بر این، ناخن‌های قاشقی‌شکل ممکن است به دلیل کم‌کاری تیروئید یا بیماری‌های قلبی نیز ایجاد شود.



در شرایط خاصی نیز ممکن است نوک هر یک از ناخن‌ها نواری تیره‌رنگ ایجاد شود. گاهی این وضعیت را مربوط به افزایش سن می‌دانند و در موارد دیگر، می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای جدی مانند بیماری‌های کبدی یا دیابت باشد.


همچنین یکی از مشکلاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، جداشدن ناخن از بستر است. در این شرایط ناخن شل ‌می‌شود و به راحتی می‌تواند کنده شود.

گاهی اوقات جداشدن ناخن می‌تواند به‌دلیل عفونت یا جراحت ایجاد شود. در موارد دیگر، این وضعیت ممکن است یکی از عوارض مصرف دارو یا محصولی خاص باشد؛ به عنوان مثال گاهی ممکن است استفاده از چسب ناخن موجب بروز چنین حالتی شود. اختلالات تیروئید و بیماری پسوریازیس نیز از دیگر علل بروز این مشکل هستند.

برخی از افراد نیز ممکن است با شرایطی روبه‌رو شوند که ناخن‌هایشان ضخیم می‌شود و سرعت رشد آنها نیز کاهش می‌یابد. البته این وضعیت با تغییر رنگ ناخن‌ها و زردشدن آنها همراه است.



مراقب ناخن‌ها باشید

برای حفظ سلامت ناخن‌ها بهتر است همیشه آنها را خشک و تمیز نگه دارید و هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید.



علاوه بر این، ناخن‌ها همیشه باید به درستی کوتاه شوند تا مشکلی ایجاد نکند.



استفاده از کرم مرطوب‌کننده را نیز فراموش نکنید و هنگام استفاده از این کرم‌ها، آن را به ناخن هم بمالید.



هیچ‌وقت نباید از ناخن‌ها به عنوان ابزار استفاده کنید و به کمک آنها به اجسام فشار وارد کرده یا چیزی را بلند کنید.



جویدن ناخن‌ها هم مشکل دیگری است که در آینده می‌تواند دردسرساز شود و علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب، سلامت ناخن را نیز به خطر اندازد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Ali MuSiC ، mina77 ، ~SoLTaN~ ، s love m ، امیررضا* ، FARID.SHOMPET ، white angel ، GHASEM ، L.A.78 ، ღSηow Princessღ ، حسین کرمانشاهان
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  و اما دهانی که مزه ی بد میدهد
  آموزش بالایام یا یوگای ناخن برای تقویت موی سر
  عادات رایج امروزی که ناخن ها رو خراب می کنه
  فواید نور خورشید برای سلامتی
  9 مشکل سلامتی و بیماری که دستانمان به ما نشان می دهند
  فواید سلامتی غذاهای تند چیست؟
  آنچه هوس غذایی شما درباره سلامتی شما می گوید
Information درمقابل فریادهای یک عصبانی چه واکنشی نشان دهیم؟
  علت خطوط روی ناخن چیست و برای درمان آن چه کنیم؟
  خطرات استفاده از اسپری مو برای سلامتی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان