امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خودکشی تنها راه فرار مردم کره جنوبی

#1
خودکشی رفته رفته در جامعه امروزی کره‌جنوبی به عنوان تنها راه فرار در مقابل مشکلات زندگی درآمده و در حال نهادینه شدن است.

به گزارش فارس، حرکات اعتراضی دانشجویی در کره‌جنوبی به دنبال افزایش هزینه‌های تحصیلات دانشگاهی و ناتوانی دانشجویان و خانواده‌های آنها برای تامین این قبیل هزینه‌ها در حال اوج گیری است.

بر اساس این گزارش،‌ مهم‌ترین حادثه‌ای که اخیراً اتفاق افتاده و همه آحاد اجتماعی را به فکر فرو برده، خودکشی در بین دانشجویان و اساتید موسسه تکنولوژی کره جنوبی - KAIST می‌باشد. این اتفاق ظاهراً نشانه‌ای از عدم رضایت به مقررات داخلی این نهاد علمی است که برای برخورداری از بورس تحصیلی و امکانات رفاهی، رقابت سختی در آنجا حاکم می‌باشد. در این دانشگاه زبان تحصیل انگلیسی بوده و افراد برای ورود به آن باید دارای معدل بالا باشند و هر ترم که امتیاز کمی به دست آورند، بورس و کمک‌های تحصیلی رایگان را از دست می‌دهند.

تعدادی از دانشجویان این دانشگاه اگر چه حائز کلیه شرایط لازم برای ورود به دانشگاه هستند و معدل خوبی برای ورود به رشته‌های علوم و تکنولوژی داشتند، ولی به دلیل مشکل زبان انگلیسی، در فراگیری دروس و کسب امتیازات بالا که از الزامات برخورداری از بورس تحصیلی می‌باشد ناتوان ماندند. آنها خواستار تجدیدنظر در مقررات داخلی دانشگاه می‌باشند، ولی تا به این زمان به آن بی توجهی شده است. از این رو به دلیل مخالفت با مدیریت دانشگاه و شیوه اجرایی آن اعتراضات رو به تزاید گذاشته و تعدادی از آنها در طی هفته‌های اخیر در اعتراض به این وضعیت با پیروی از سنت قدیمی مشرق زمین با «خودکشی» و یا انتخاب مرگ شرافتمندانه به زندگی خود خاتمه دادند.

به دنبال این وقایع گروه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های پایتخت و برخی از دانشگاه‌های عمده در شهرهای بزرگ مجدداً فعالیت‌های صنفی خود را از سر گرفته‌اند و با تشکیل جلساتی به دنبال پیدا کردن راهی برای اعمال فشار بر نهادهای مسئول دولتی می‌باشند، تا در این باره به طور جدی تصمیم‌گیری کنند. از سوی دیگر در بین صاحبنظران مسائل اجتماعی، سیاستمداران، نهادهای مدنی و رسانه‌ها این موضوع در حال طرح و بررسی است که چرا در دانشگاه‌ها و بخصوص موسسه تکنولوژی KAIST این حوادث به وقوع می‌پیوندد و دانشجویان دست به خودکشی می‌زنند؟

از آمارها، مقالات و گزارشات منتشره در رسانه‌های نوشتاری و تصویری و نیز مشاهدات در سطح شهرها به این نکته می‌توان پی برد که کره‌ای‌ها تحت فشار سنگین در محیط کاری قرار دارند و رقابت در همه زمینه‌های زندگی در حد خرد کننده‌ای حاکم می‌باشد. آنها برای فراموش کردن این شرایط و آرامش دادن موقت به خود به مصرف سیگار و مشروبات پناه می‌برند.

مصرف سیگار و مشروب به صورت افراطی در بین مردم و بخصوص جوانان رایج می‌باشد و صحنه‌هایی را به کرات می‌توان در خیابان‌های این کشور مشاهده کرد.

* رو آوردن جامعه کره به الکلیسم

در طی سال‌های اخیر آمارهای وحشتناکی در خصوص افزایش فشارهای عصبی و بیماری‌های ناشی از آن در بین مردم کره جنوبی انتشار یافته و برای گرفتار شدن جامعه به این عوارض دلایل متعددی ذکر شده است. از جمله دلایل این فشارها و نگرانی‌ها، سخت‌تر شدن شرایط کاری و زندگی در اجتماع کره عنوان شده و گفته شده که افزایش یافتن این فشارها مردم را وادار به انزوا، درون گرایی و خودکشی و در پاره‌ای از موارد آنها را معترض، عصیانگر و معترض می‌کند.

* درون گرایی و افسردگی

برآیند نظرات مطرح شده در رسانه‌ها و محافل مختلف تحقیقی و دانشگاهی حاکی از آن است که در خصوص خودکشی‌های اخیر عوامل زیر موثر بوده‌اند:

هزینه‌های سرسام آور دانشگاه‌ها اصرار والدین به جوانان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها عدم تناسب توان مالی دانشجویان و خانواده‌های آنها با هزینه‌های تعریف شده برای ثبت‌نام و تحصیل در دانشگاه‌ها انتخاب رشته‌هایی که با قدرت و توان فکری دانشجویی همخوانی ندارد و طبیعتاً زمان زیادی برای یادگیری و درک آن دروس لازم است.

روش زندگی دانشجویی نامطلوب برای بعضی از دانشجویان که مجبورند از دوستان و خانواده‌های خود جدا شوند و به دلیل سن کم و خجالت نمی‌توانند در محیط بزرگتر جذب شوند و منزوی می‌شوند.

شرایط ویژه رقابتی برای ورود به دانشگاه‌های خوب. در سال یک بار این شانس برای دانش آموزان سال‌های آخر دبیرستان فراهم می‌آید و تحصیل در دانشگاه‌های خوب کره که با مخفف SKY شناخته شده می‌شوند به عنوان آمال نهایی جوانان برای ورود به دانشگاه بوده و در حقیقت فارغ التحصیلان آن دانشگاه‌ها به عنوان روشنفکران اصلی جامعه کره تلقی می‌شوند و برای بازار کار و ادامه تحصیل در داخل و خارج شرایط بهتری دارند.

* عکس‌العمل دانشجویان و احتمال سیاسی شدن فعالیت‌های دانشجویی

اخیراً که حداقل چهار دانشجو در موسسه تکنولوژی- KAIST دست به خودکشی زدند و یک استاد این دانشگاه هم به دلیل نامعلومی خودکشی کرده، ضربه بزرگی به جامعه کره و بخصوص دانشجویان وارد آمده و اکنون دانشجویان دانشگاه‌ها و مدارس عالی کره فریاد خود را بلند کرده‌اند و برای کاهش میزان هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌ها و اختصاص کمک‌های حمایتی دولت را مورد خطاب قرار می‌دهند.

در این میان دانشجویان دانشگاه زنانه Ewha که دارای سابقه و فعالیت‌های دانشجویی اعتراضی ریشه داری است تهدید کرده‌اند که از هفته آینده کلاس‌های دینی و جلسات اجباری کلیسایی دانشگاه را بایکوت خواهند کرد. این دانشگاه دارای گرایشات مسیحی متدیست بوده و از زمان حاکمیت ژاپنی‌ها فعالیت داشته است. شورای دانشجویی این دانشگاه جلسه‌ای با حضور 2000 نفر در پایان ماه آوریل برگزار و اعلام کرد فعلاً مبارزه برای کاهش هزینه‌ها را با بایکوت مراسم مذهبی آغاز می‌کند.

دانشجویان در دانشگاه‌های دنگوک- Dongguk، سوگانگ - Sogang و دانشگاه KU کره نیز طی روزهای گذشته در انتقاد از دولت در خصوص بی توجهی به امور دانشگاه‌ها دست به گردهمایی‌های اعتراضی زدند. تظاهرات در دانشگاه «سوگانگ» در طی 20 سال گذشته سابقه نداشته و در دانشگاه ملی سئول، دانشجویان و کارمندان برای ساعاتی مانع تردد رئیس دانشگاه شدند. علاوه بر این دانشگاه‌ها در سئول، اعتراضات و تظاهرات پراکنده در بعضی از دانشگاه‌های شهرهای دیگر کره نیز گزارش شده است. در یکی از این دانشگاه‌ها دانشجویان جلیقه‌های خود را که دارای آرم دانشگاه بود را از تن درآوردند و در یک مدرسه عالی دانشجویان به نشانه اعتراض به دولت موی سر خود را تراشیدند.

* نارضایتی‌های اجتماعی و سرکوب پلیس

در طی یک سال گذشته هزینه دانشگاه‌ها به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است. هزینه ثبت‌نام دانشگاه Ewha که نسبت به دانشگاه‌های دیگر بالاتر می‌باشد، امسال هم 5/2 درصد بر آن افزوده شده است. تاکنون 1000 نفر از دانشجویان این دانشگاه تصمیم به بایکوت کلاس‌های درس دینی گرفته‌اند.

میانگین هزینه ثبت نام در 10 دانشگاه خصوصی در سال 2010 از جمله Ewha حدود 7600 دلار بود که اکنون با افزایش چشمگیری مواجه شده و بین 8000 تا 9000 دلار می‌باشد. براساس ارزیابی در طی 3 سال اخیر 110 دانشگاه و موسسه عالی کره 5 درصد هزینه‌های تحصیل را برای دانشجویان افزایش داده‌اند.

خواسته دانشجویان آن است که جلوی افزایش این هزینه‌ها گرفته شود و دانشگاه بخشی از این هزینه‌ها را از طریق اعانه‌های دولتی و صندوق تأمین اجتماعی جبران کند.

سه سال قبل رئیس جمهوری کره لی میونگ باک در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که هزینه تحصیلات دانشگاهی را به نصف تقلیل خواهد داد، ولی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه به عمل نیاورده است. دانشجویان و فعالان اجتماعی وی را عوام فریب می‌خوانند.

تهدیدهای کنگره‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها طی روزهای اخیر این نگرانی را افزایش می‌دهد که ممکن است با توجه به خودکشی چند دانشجو در مراکز آموزش عالی مجدداً دانشجویان مثل دوره تظاهرات برای ممنوعیت گوشت‌های آلوده آمریکایی به خیابان بریزند و سال‌های پایانی حاکمیت حزب GNP و رئیس جمهور کره با مشکلات جدیدی مواجه شود و شانس آن در انتخابات پارلمانی و آتی ریاست جمهوری تقلیل یابد.

به دور از در نظر گرفتن احتمال شکل گیری جنبش‌های اجتماعی و دانشجویی به دلیل افزایش هزینه‌های دانشجویی، یک موضوع دیگر که مورد توجه جامعه روان شناسان و فعالان اجتماعی کره قرار گرفته این است که فشار اقتصادی و ناتوانی قشر جوان و خانواده‌های آنها برای تامین مخارج زندگی و تحصیل باعث فشارهای شدید روانی در بین جوانان شده، به طوری که طبق آمار رسمی میزان افسردگی جوانان کره‌ای بالاترین رقم در بین کشورهای OECD می‌باشد.

طبق آمار مرکز ملی آمار کره NSO در سال 2007 حدود 12174 مورد خودکشی در بین جوانان کره رخ داد که این رقم معادل 5 درصد میزان مرگ و میر در کره می‌باشد، همچنین در سپتامبر 2008 موسسه مشاوره جوانان کره اعلام کرد که در بین هر 10 جوان کره‌ای 6 نفر حداقل یک بار به فکر خودکشی افتاده است.

* خودکشی ره مو هیون رئیس جمهور سابق

بعد از خودکشی تعدادی از افراد برجسته در طی یکی دو سال گذشته، توجه و مطالعه نسبت به این موضوع در کره بسیار زیاد شده است. در ذیل نام و موقعیت تعدادی از کسانی که در طی دو سال اخیر خودکشی کرده‌اند آورده شده است:

ره مو هیون رئیس جمهور سابق کره، لی یون هیونگ میلیاردر معروف کره‌ای و وارث کمپانی سامسونگ، پارک تی یونگ استاندار سابق ایالت "جولا-Jeolla، نی خواننده سرشناس پاپ، لی یون جو هنرپیشه زن محبوب فیلم‌های کره‌ای.

کره از سال میلادی گذشته از نظر آمار خودکشی از ژاپن پیش افتاده و هم اکنون در بین کشورهای OECD بالاترین میزان را به خود اختصاص داده و تنها لیتوانی از آن جلوتر می‌باشد.

خودکشی پدیده‌ای جدی است که جامعه کره با آن دست به گریبان می‌باشد و برای نهادهای اجتماعی و دولت مسئولیت‌ها و وظایف جدیدی را به وجود آورده که اگر برای آنها برنامه‌ریزی نکند، ممکن است جامعه با عواقب ناخوشایندی مواجه شود.

اگرچه در طی سال‌های اخیر یکی از استراتژی‌های دولت کره بر آن قرار گرفته که برای افزایش اعتبار اجتماعی و فرهنگی کشورش تبلیغات همه جانبه‌ای را به راه بیندازد و با این موج فرهنگی مردم را مجذوب آداب و رسوم فرهنگی و زبان کره‌ای کند، ولی وقوع حوادثی از این دست تمام این تلاش‌ها را بر باد می‌دهد.

بعضی از خودکشی‌ها نظیر خودکشی ره مو هیون رئیس جمهور سابق کره به دلیل کینه ورزی‌ها و اغراض سیاسی رخ داده که هنوز هم ابعاد آن برای مردم به درستی روشن نشده است. خودکشی‌هایی مثل خودکشی لی یون جو هنر پیشه زن محبوب فیلم‌های کره‌ای به خاطر مسائل حیثیتی و اخلاقی بوده و خودکشی لی یون هیونگ میلیاردر معروف کره‌ای و وارث کمپانی سامسونگ ریشه در مسائل مالی و تقلب‌های مالیاتی داشته ولی تعدادی از افراد معمولی‌تر کره به دلیل دست به گریبان بودن با فقر و تحقیر ناشی از عدم وجود تعادل اقتصادی و نابرابری فاحش درآمدها، به خودکشی مبادرت می‌ورزند.

در نتیجه می‌توان گفت که خودکشی رفته رفته در جامعه امروزی کره به عنوان تنها راه فرار در مقابل مشکلات و آلام زندگی درآمده و در حال نهادینه شدن است.
پاسخ
 سپاس شده توسط ♥ Sky Princess♥ ، aCrimoniouSs ، Nazanin501 ، Z!P ، キム尺刀ム乙 ، امیر2 ، ko*minam ، گل سا2 ، Mไ∫∫ ∫MΘKξЯ ، ɱɪɾʌʛє
آگهی
#2
اتفاقا تو کشور های توسعه یافته و پیشرفته مثل کره و سوئیس چون امکانات رفاهی به حدممکن میرسه مردم به پوچی میرسن و دیگه چیزی ندارن که بره بدست اوردنش تلاش کنن پس خودشون میکشنSleepy
مر30 لعیایی.
خودکشی تنها راه فرار مردم کره جنوبی 1
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78 ، Nazanin501 ، نفس هستم
#3
مامیخایم بریم اونجااونموقع اوناواسه فرارخودکشی میکنن؟؟؟؟؟؟ExclamationHuh
♥♥   ♥♥   ♥♥   ♥♥   ♥♥   ♥♥   ♥♥
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[/url]دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خودکشی تنها راه فرار مردم کره جنوبی 1 [url=http://upload.tehran98.com/upme/]
پاسخ
 سپاس شده توسط گل سا2
#4
واچه کارایی میکنن!!!
مرسیHeartHeart
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خودکشی تنها راه فرار مردم کره جنوبی 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ko*minam


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  | بهترین فیلم‌های سینمای کُره‌جنوبی: متفاوت و جذاب |
Video خلاصه فصل پنج فرار از زندان .. به کارگردانی دومینیک پرسل ! بیاید تو !
  دلایل خودکشی برخی از بازیگران کره ی جنوبی+عکس
  آموزش موسیقی در مدارس کــــــره جنوبی
  « همه چیز راجع به کُره ی جنوبی »
  10 درام برتر سال 2013 کره جنوبی
  سینمای کره جنوبی رکورد 200 میلیون تماشاگر را شکست !
Heart برخی نكات در مورد آداب و رسوم و فرهنگ مردم كره جنوبی
  پرطرفدارترین خانم های کره جنوبی + عکس
  خیابان تهران در سئول کره ی جنوبی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان