امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بررسی htc و Samsung

#1
مقایسه HTC Wildfire S و Samsung Galaxy Ace S5830 دوئل بزرگان

بررسی htc  و  Samsung 1

با فراگیر شدن گوشی های اندرویدی و حضور مدل های میان قیمت متعدد در بازار، این رده اندک اندک به محبوب ترین کلاس گوشی های موبایل بدل می شود در مقاله پیش رو با بررسی کامل دو مدل نسبتا هم قیمت در این کلاس به نام های HTC Wildfire S و Samsung Galaxy Ace S5830 نقاط ضعف و قوت هریک را بر می شماریم. ما را در ادامه این مقاله همراهی نمائید.


مدل و نام HTC Wildfire S
ابعاد 12.4×59.4×101.3 میلی متر
وزن 105 گرم
صفحه نمایش 3.2 اینچ
320×480 پیکسل از نوع TFT
قابلیت نمایش 256 هزار رنگ
دفترچه تلفن نامحدود بسته به حافظه داخلی
کارت حافظه+حافظه داخلی Micro SD+512MB RAM+512MB
ارتباطات GSM چهار بانده+GPS+Wi-Fi+3G+Bluetooth
سیستم عامل Google Android V2.3 Gingerbread
پردازنده Qualcomm MSM7225 با فرکانس 600 مگاهرتز
وضوح دوربین 5.0 مگاپیکسل با قابلیت اتوفوکوس
حداکثر وضوح فیلمبرداری VGA با 24 فریم در ثانیه
ظرفیت باتری 1230mAh
مدل و نام Samaung Galaxy Ace S5830
ابعاد 11.5×59.9×112.4 میلی متر
وزن 113 گرم
صفحه نمایش 3.5 اینچ
320×480 پیکسل از نوع TFT
قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
دفترچه تلفن نامحدود بسته به حافظه داخلی
کارت حافظه+حافظه داخلی Micro SD+384MB RAM+512MB
ارتباطات GSM چهار بانده+GPS+Wi-Fi+3G+Bluetooth
سیستم عامل Google Android V2.2 Froyo
پردازنده Qualcomm MSM7225 با فرکانس 800 مگاهرتز
وضوح دوربین 5.0 مگاپیکسل با قابلیت اتوفوکوس
حداکثر وضوح فیلمبرداری QVGA با 15 فریم در ثانیه
ظرفیت باتری 1350mAh

بکارگیری سیستم عامل اندروید در گوشی های موبایل برای اولین بار در سال 2008 توسط HTC و با مدل G1 این شرکت برای اپراتور T-Mobile آغاز شد این مدل محبوب که مدتها از جمله پر فروش ترین مدل های این اپراتور بود هنوز هم در مقایسه با برخی نمونه های میان قیمت این کلاس امکانات مناسبی را ارائه می کند. پس از موفقیت G1 رویه تولید مدل های مشابه در شرکت HTC در یکی دو سال اول تقریبا بطور کامل بر ارائه مدل های نسبتا گرانقیمت High-end تعلق گرفت که از این جمع می توان به مدل هائی همچون Hero، Dream، Magic و شاید از همه مهمتر Nexus One اشاره نمود. در سوی دیگر رقیب اصلی HTC و بزرگترین تولید کننده فعلی اندروید فون در دنیا یعنی سامسونگ برای اولین بار با مدل I7500 Galaxy در آوریل 2009 پای به این عرصه گذاشت. اندروید فون های این شرکت که اینک از 60 مدل نیز فراتر رفته اند با وجود معرفی دائم مدل های High-end همواره چند نمونه مشخص و با کیفیت نیز برای رده mid-range و ارزان قیمت در جمع خود داشته اند که در لیست برترین نمونه ها در این جمع مطمئنا می بایست از I5500 Galaxy 5، I5700 Galaxy Spica، Galaxy 551 و مدل های جدیدی مثل Galaxy Mini، Fit و Gio یاد نمود. تعدد مدل های سامسونگ در این کلاس و حضور نمونه های مختلف در رده های قیمتی گوناگون در این برند مقایسه آنها با سایر مدل های مشابه دیگر برندها را به امری اجتناب ناپذیر بدل می کند به بیان دیگر با انتخاب یک گوشی اندرویدی در دیگر برندها مطمئنا می توان با جستجو در میان ده ها مدل متفاوت سامسونگ نمونه مشابه با قیمتی نزدیک و رقابتی را در لیست سامسونگ نیز پیدا نموده و نقاط ضعف و قوت هریک را با توجه به قیمت آنها به نظاره نشست. یکی از جدیدترین اندروید فون های ارائه شده از سوی شرکت اچ تی سی Wildfire S نام دارد که ادامه ای بر مدل هم نام سال گذشته این برند است این مدل که مشکلات و ضعف های عمده Wildfire را به خوبی پوشش داده نه تنها از لحاظ قیمت بلکه در بسیاری از مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری نیز شباهت های فراوانی با مدل پر فروش این روزهای سامسونگ در رده mid-range با نام Galaxy Ace دارد از همین رو این دو مدل را برای بررسی دقیق و پرداختن به جزئیات، در کنار یکدیگر قرار داده ایم.

Wildfire S همچون مدل قبلی خود با یک جعبه کوچک و ساده ارائه می شود محتویات این جعبه بجز خود گوشی شامل شارژر دستگاه، یک کابل USB برای اتصال به کامپیوتر و شارژر و بلاخره یک هدست سیمی یک تکه با نشان HTC می شود رنگ سفید انتخاب شده برای این قطعات بخصوص در مورد هدست شباهت های بسیاری به موارد مشابه در اپل آیفون دارد. درون اسلات کارت حافظه گوشی نیز یک کارت Micro SD دو گیگابایتی قرار دارد.

جعبه محتویات Galaxy Ace نیز بی شباهت به رقیب خود نبوده و ابعاد کوچک و کمپکتی دارد. در این جعبه بجز خود گوشی و کارت حافظه 2 گیگابایتی که تبدیل Micro SD به SD نیز برای آن ارائه شده یک هدست سیمی یک تکه، کابل USB و شارژر دستگاه به همراه یک کاور باطری جداگانه به رنگ سفید دیده می شود که این آخری با تغییر ظاهر دستگاه می تواند جذابیت دو بعضی برای این مدل به همراه داشته باشد.

نمای سه بعدی فوق برگرفته از سایت GSMArena می باشد


Wildfire S در نگاه اول برخلاف تصوری که از عکس های آن در ذهن ایجاد می شود مدلی بسیار کمپکت و کوچک است. بدنه تمام پلاستیکی دستگاه نیز تقریبا در تمامی قسمت ها بخوبی در برابر اثر انگشت مقاومت می کند.

ابعاد این مدل 12.4×59.4×101.3 میلیمتر است که بزرگترین تغییر در آن نسبت به Wildfire سال گذشته کاهش 5.5 میلیمتری ارتفاع گوشی ست از عرض دستگاه نیز 1 میلیمتر کاسته شده و قطر آن نیز 0.4 میلیمتر بیشتر شده است. وزن Wildfire S برابر 105 گرم است که 13 گرم نسبت به سال گذشته کاهش وزن نشان می دهد.

نمای سه بعدی فوق برگرفته از سایت GSMArena می باشد


طراحی Galaxy Ace بار دیگر همچون i9000 شباهت بسیاری به اپل آیفون داشته و در برخی موارد شدت این تشابهات تا جائی ست که تنها نشان سامسونگ عامل تشخیص این مدل ها از یکدیگر می شود. بدنه این مدل نیز بطور کامل از پلاستیک ساخته شده است و بخش طرح دار و نقطه نقطه پشتی دستگاه شباهت کاملی با اکثر دیگر گوشی های سال 2011 سامسونگ دارد. قسمت روئی دستگاه کاملا جاذب اثر انگشت است و نوار نقره ای پیرامونی نیز از این مسئله برکنار نیست.

ابعاد Ace برابر 11.5×59.5×112.4 میلیمتر است که برای مدلی با این ابعاد صفحه نمایش ابعاد استانداردی به شمار می رود و نکته خاصی در آن به چشم نمی خورد. وزن این مدل نیز 113 گرم است که به لطف بدنه تمام پلاستیکی دستگاه ایجاد شده است.

بخش روئی Wildfire S تقریبا بطور کامل با صفحه نمایش 3.2 اینچی دستگاه پوشیده شده است این صفحه نمایش لمسی خازنی با اینکه از لحاظ ابعاد تغییری نسبت به سال گذشته نداشته اما وضوح آن از QVGA سال گذشته این بار به HVGA یا 480×320 پیکسل ارتقا یافته است. فناوری ساخت این صفحه نمایش از نوع TFT ست و از نمایش 256 هزار رنگ پشتیبانی می کند. روشنائی این صفحه نمایش در سطح مطلوبی قرار دارد اما بدلیل نبود سنسور تنظیم نور امکان تغییر خودکار میزان روشنائی این قسمت وجود ندارد. زوایای دید این صفحه نمایش نیز تعریف چندانی ندارد و با حرکت به کناره های دستگاه کیفیت رنگ های به نمایش در آمده در آن بطرز مشهودی افت می کنند. شفاف بودن سطح روئی این قسمت و بازتابش نور نکته منفی دیگری ست که در مورد صفحه نمایش Wildfire S می توان اشاره کرد نکته ای که استفاده از دستگاه را در نور مستقیم خورشید به امر مشکلی بدل می کند. پوشش روئی این قسمت نیز همچون قبل با لایه مقاوم Gorilla Glass محافظت می شود. بخش بالائی صفحه نمایش در Wildfire S به اسپیکر دو تکه برقراری تماس و Proximity Sensor تعلق دارد و در بخش پائینی نیز درست همانند Wildfire چهار کلید لمسی اندرویدی شامل Back، Search، Menu و Home در نوار مشکی رنگ زیر صفحه نمایش جای گرفته اند. حذف جوی استیک Optical حاضر در Wilfire از محوطه زیر کلیدهای این قسمت یکی از اصلی ترین دلائل کاهش چشمگیر ارتفاع گوشی ست.

صفحه نمایش Gaalxy Ace یک نمونه 3.5 اینچی HVGA با فناوری لمسی خازنی و تکنولوژی ساخت TFT ست این صفحه نمایش که 16 میلیون رنگ را پشتیبانی می کند در عمل فاصله فراوانی با مدل های رویائی سامسونگ در کلاس SuperAMOLED دارد جائیکه به رغم روشنائی و کنتراست نسبتا مناسب، کیفیت رنگ ها، زوایای دید و بخصوص عملکرد آن در نور مستقیم خورشید به هیچ عنوان در سطح قابل قبولی قرار نداشته و امتیاز چندانی بالائی را برای این مدل به همراه ندارد. حساست این پنل نیز با وجود فناوری لمسی خازنی چندان فوق العاده نیست و با اینکه همچنان حساسیت مطلوبی را ارائه می دهد اما فاصله مشخصی مابین آن و مدل های High-end به چشم می خورد. در این مدل نیز بعلت نبود سنسور تنظیم نور روشنائی تصویر بصورت اتوماتیک قابل تغییر نیست. تنها نکته قابل اشاره در بالای صفحه نمایش این مدل بجر اسپیکر برقراری تماس حسگر Proximity برای خاموش کردن پنل در حین تماس و نزدیک شدن آن به صورت است و از دوربین دوم تماس های ویدئویی در این مدل نیز صرفنظر شده است. کنترلرهای زیر صفحه نمایش در نگاه اول تنها شامل کلید فیزیکی Home در مرکز است اما با روشن شدن دستگاه دو کلید لمسی خازنی دیگر یعنی Back و منو در دو سوی این کلید ظاهر می شوند استفاده از این طرح و مخفی کردن کلیدهای لمسی از دید کاربران شباهت های Ace به آیفون را بار دیگر افزایش می دهد جائیکه در این قسمت نیز سعی فراوانی در یکدست جلوه دادن محوطه زیر صفحه نمایش و تکیه بر ساختار تک دکمه ای آیفون شده است.

کنترلرهای معدود دورتادور Wildfire S شامل پورت Micro USB اتصالات سیمی و Rocker بسیار بزرگ تغییر صدا در سمت چپ، کلید Power/Lock و جک 3.5 میلیمتری هدست در بالا و میکروفون برقراری تماس در پائین می شود و همچنان سمت راست دستگاه به مانند تقریبا تمامی گوشی های این شرکت خالی از هر نوع المان کنترلی به ویژه شاتر اختصاصی دوربین است.

در سمت چپ Galaxy Ace کلید دوگانه تغییر صدا قرار دارد که اندکی بیش از اندازه باریک و کوچک طراحی شده است. سمت راست دستگاه به کلید Power/Lock و اسلات کارت حافظه Micro SD تعلق دارد که این دومی با پوشش پلاستیکی کوچکی محافظت می شود. بالای دستگاه نیز پورت کشوئی Micro USB و جک 3.5 میلیمتری هدست دیده می شود و در بخش پائینی نیز بجز میکروفون نکته دیگری به چشم نمی خورد.

بخش پشتی Wildfire S از پلاستیک نرم و ماتی ساخته شده که در برابر کثیفی و اثر انگشت کاملا مقاوم است. طراحی یکپارچه این قسمت و تفکیک محوطه دوربین از سایر قسمت ها جذابیت ویژه ای را برای پشت گوشی به همراه داشته است. دوربین 5 مگاپیکسلی دستگاه همراه با تک فلش LED آن و اسپیکر اصلی دستگاه حاضران همیشگی این قسمت را تشکیل می دهند.

با کنار زدن کاور یک دست این قسمت باتری 1230mAh گوشی پدیدار می شود که بر طبق اعلام رسمی شرکت تا 360 ساعت در حالت Stand-by و تا 7 ساعت و 10 دقیقه در هنگام مکالمه دوام دارد. ظرفیت این باتری در مقایسه با Wildfire کاهش 70mAh را تجربه کرده که به این علت زمان های رسمی آن نیز کاهش پیدا کرده است البته در دنیای واقعی دوام این باتری با یک استفاده معمولی می تواند تا 5 روز نیز افزایش پیدا کند. اسلات کارت حافظه دستگاه نیز در سمت چپ این قسمت و مستقل از باتری قرار گرفته است اما برای دسترسی به آن باید کاور بخش پشتی را از جای خود خارج کرد.

تکته مثبت اصلی در طراحی بخش پشتی Galaxy Ace همانطور که پیش از این اشاره شد طراحی برجسته و نقطه دار این قسمت است که بخوبی در برابر خراشیدگی و اثرات انگشت مقاومت می کند. در سمت چپ بالای این قسمت لنز دوربین 5 مگاپیکسلی دستگاه و فلش LED آن و در سوی دیگر دریچه کوچک اسپیکر اصلی دستگاه قرار گرفته اند. لنز دوربین کاملا هم سطح با بدنه طراحی شده و بدلیل نبود هرگونه پوشش محافظ امکان خراشیدگی و کثیف شدن آن وجود دارد.

با کنار زدن کاور این قسمت باتری 1350mAh گوشی پدیدار می شود که از زمان های رسمی 640 ساعت در حالت Stand-by و 11 ساعت مکالمه برخوردار است. این باتری در دنیای واقعی و در یک استفاده شدید به راحتی می تواند تا دو روز انرژی دستگاه را تامین کند. دوام کمتر این باتری نسبت به Wildfire S بیش از همه به فرکانس بالاتر پردازنده و سیستم عامل قدیمی تر آن ارتباط دارد که مصرف باتری را افزایش می دهد. محل جایگذاری سیمکارت تنها نکته قابل اشاره دیگر در این قسمت است که بر بالای باتری جای داشته و امکان خارج کردن آن بدون درآوردن باتری وجود ندارد.

سیستم عامل Wildfire S نسخه 2.3 اندروید موسوم به Gingerbread است که همچون دیگر مدل های HTC در این کلاس از پوسته اختصاصی Sense UI این شرکت نیز در آن استفاده شده است . حضور وززن 2.3 در این مدل نه تنها بر جذابیت های بصری آن افزوده است بلکه بر میزان مصرف باتری و سرعت اجرای Application ها و حرکت در میان منوها نیز تاثیر ملایمی داشته است. ساختار منوئی Wildfire S دقیقا همان نمونه ای ست که پیش از این در Desire S به تفصیل در مورد آن صحبت کرده ایم. در پائین صفحه Home Screen همچون قبل سه میانبر برای ورود به منوی اصلی، نمایش صفحه کلید مجازی برقراری تماس و منوی جدید Personalize دیده می شود منوی Personalize این قسمت نیز بدون تفاوت محلی برای اعمال تغییرات گسترده بروی ظاهر بخش های مختلف، برنامه های قابل جایگذاری بروی دسک تاپ و تغییرات مرتبط با صدا و آلارم و تنظیماتی از این دست است. بر بالای این سه کلید و در یک طرح هلالی شکل نشانگر موقعیت دسک تاپ فعلی بروی Home Screen با یک خط تیره کوچک به نمایش در می آید که البته تنها حکم یک نمایشگر را داشته و امکان استفاده از آن برای حرکت سریع میان هفت دسک تاپ مختلف این قسمت وجود ندارد؛ در عوض برای مشاهده کلیه دسک تاپ ها تنها کافی ست پس از قرارگرفتن بروی دسک تاپ میانی کلید منو را از زیر صفحه نمایش فشار داد یا اینکه صفحه Home Screen را با دو انگشت رو به خارج Pinch Zoom نمود. در این حالت در یک نمای سه بعدی نه تنها Thumbnail تمامی دسک تاپ ها به نمایش گذاشته می شود بلکه می توان موقعیت آنها را نیز به راحتی با Darg & Drop تغییر داد. یک نکته منفی در این قسمت عدم امکان تغییر تعداد یا حذف دسک تاپ های این بخش است. قابلیت انتخاب Scene های پنج گانه متفاوت درست همانگونه که در Desire S نیز توضیح داده شده در اینجا نیز وجود دارد در طی این قابلیت می توان ظاهر و ویجت های متفاوت حاضر در دسک تاپ های هفت گانه را با انتخاب یک Scene بصورت یک جا تغییر داد این Scene ها شامل Work، Play، Travel، Social و حالت پیش فرض هستند. امکان ویرایش محتویات Scene های مختلف و افزودن نمونه های جدید از HTC Hub از جمله دیگر امکانات این قسمت است. گزینه Skin نیز از جمله موارد تکراری پوسته Sense جدید است که با انتخاب آن می توان مواردی از جمله تعویض Wallpaper، تغییر ظاهر منوی اصلی، Dock زیر صفحه نمایش و یا حتی صفحه Lock Screen را بطور کلی دگرگون ساخت. بخش Notification Area که با لمس و اسکرول بالای صفحه نمایش رو به سمت پائین نمایان می شود از پائین به دو قسمت مجزا تقسیم شده که در اولی با نام Notification علاوه بر موارد معمولی همچون اطلاع از تماس های از دست رفته، پیام های رسیده، برنامه های دانلود یا نصب شده، لیستی نیز از برنامه های تازه استفاده شده در نوار بالای صفحه نشان داده می شود که دقیقا همان موارد حاضر در Task Switcher بوده و با فشردن طولانی مدت کلید Menu نیز می توان همان عناوین را مشاهده کرد. در Tab دوم این قسمت که عنوان Quick Setting را بر خود دارد می توان علاوه بر دسترسی به تنظیمات ارتباطی گوشی (وای فای، بلوتوث، GPS و...) به کلیه تنظیمات دستگاه نیز از طریق میانبر زیر این قسمت دسترسی پیدا نمود.

منوی اصلی دستگاه دقیقا همان ظاهر و عملکرد منوی اصلی Desire S را دارد جائیکه Application ها و تنظیمات حاضر در این قسمت در حالت پیش فرض به فرم ماتریسی با اسکرول عمودی به نمایش در آمده و می توان حالت نمایش لیستی را نیز برای آنها در نظر گرفت که در این حالت امکان اسکرول الفیائی دو انگشتی برنامه ها وجود خواهد داشت. سه آیکون حاضر در زیر صفحه نمایش نیز تغییری را نشان داده و بار دیگر از چپ به راست تمامی Application ها، برنامه های دلخواه و بلاخره برنامه های دانلودی کاربران را نشان می دهند. قابلیت Fast Boot آخرین گزینه تکراری Wildfire S است که با استفاده از همان منطق استفاده شده در حالت های Sleep و Hibernate در حفظ موقعیت برنامه ها نه تنها سرعت ریستارت شدن گوشی را بالا می برد بلکه حالت قبلی Application ها را نیز به خوبی حفظ می کند.

گزینه های پردازشی حاضر در Wildfire S نسبت به Wildfire سال گذشته تغییرات ملایمی را تجبه کرده اند پردازنده این مدل از نوع Qualcomm MSM7227 با فرکانس 600 مگاهرتز است که اندکی بیشتر از MSM7225 حاضر در Wildfire با فرکاسن 528 مگاهرتز است این تغییر اندک بعلت 2 برابر شدن تعداد پیکسل های صفحه نمایش در Wildfire S اندکی ناکافی به نظر می رسد و با اینکه اینترفیس این مدل را به هیچ عنوان نمی توان کند به حساب آورد اما گاه و بیگاه تاخیرهای مشخصی در بعضی قسمت ها دیده می شود. حافظه RAM دستگاه از 384 مگابایت به 512 مگابایت ارتقا یافته و حافظه فلش 512 مگابایتی آن نیز بدون تغییر باقی مانده است. نتایج حاصله از تست بنچ مارک های مختلف بروی این گوشی شرایط میانه ای را نشان می دهد بعنوان مثال تست Quadrant این مدل عدد حوالی 660 را نشان می دهد که این برای یک نمونه 600 مگاهرتزی عدد چندان پائینی به حساب نمی آید. تست Neocore بروی این مدل عددی نزدیک به 36 فریم در ثانیه را ثبت می کند و تست محاسبه عدد پی نیز در زمانی نزدیک به 2800 میلی ثانیه به پایان می رسد. نگاه کوتاهی به عددهای به ثبت رسیده در این تست ها عملکرد پردازشی نسبتا مناسب و عملکرد گرافیکی نچندان مطلوبی را برای این پردازشگر نشان می دهد.

ساختار منوئی Samsmung Galaxy Ace برخلاف حریف خود براساس نسخه 2.2 سیستم عامل اندروید موسوم به Froyo شکل گرفته است البته سامسونگ از مدتها قبل امکان ارتقاء این مدل به ورزن 2.3 را اعلام کرده ولی هچگاه زمان مشخص و دقیقی برای انجام این ارتقا اعلام ننموده است. پوسته اختصاصی TouchWiz سامسونگ همچون همیشه وظیفه پوشاندن ظاهر منوئی استاندارد اندروید در این مدل را برعهده دارد. در S5830 از ورژن تکراری TouchWiz 3.0 استفاده شده که بارها و بارها در مورد قابلیت ها و ظاهر آن صحبت های فراوانی شده است؛ بعنوان نمونه امکانات این بخش هیچ تفاوت قابل ذکری با مدل های بررسی شده پیشین مثل Desire S، Galaxy S یا Galalxy Mini ندارد. در صفحه Home Screen این قسمت چهار آیکون برای دسترسی به شماره گیر، دفترچه تلفن، منوی پیام ها و سوئیچ میان منوی اصلی و Home screen دیده می شود که در هنگام ورود به منوی اصلی نیز به همین صورت در پائین صفحه باقی می مانند. تعداد دسک تاپ های موجود در صفحه Home Screen حداکثر هفت عدد است که به دلخواه می توان تعداد این دسک تاپ را کم نموده و در نتیجه سرعت جابجائی و اسکرول میان آنها را افزایش داد. نقطه های نشانگر بالای صفحه نمایش عدد و موقعیت دسک تاپ فعلی را نشان داده و از آنها برای حرکت سریع و بلافاصله به دسک تاپ مورد نظر نیز می توان سود جست. Pinch Zoom کردن رو به خارج دسک تاپ های این قسمت درست همانند Sense نمای کوچک شده ای از تمامی دسک تاپ ها را نشان می دهد که از این قسمت علاوه بر تغییر موقعیت پنل ها برای افزودن یا کاستن تعداد آنها (تا سقف حداکثر 7 عدد) نیز می توان سود جست. از دیگر امکانات تکراری این قسمت باید به امکان افزودن ویجت های مختلف و انتخاب Live Wallpaper ها اشاره نمود که برای این آخری تنها یک عنوان بصورت پیش فرض در گوشی موجود است که عناوین بیشتر را می بایست از Market تهیه نمود. بخش Notification Area بالای صفحه نمایش علاوه بر وظیفه اصلی خود در به نمایش در آوردن وضعیت های گوناگون سیستم عامل (نمایش اتصال به کامیپوتر، پیام های رسیده، تماس های از دست رفته، فایل های دانلود شده و...) محلی برای نمایش اتصالات گوشی شامل GPS، بلوتوث، Wi-Fi و همچنین گزینه ای برای Mute کردن صدا و فعال و غیر فعال کردن Auto Rotation است. اطلاعات آهنگ در حال پخش و کنترلرهای سه گانه پلیر نیز در این بخش دیده می شوند

یکی از امکانات اینترفیس TouchWiz حضور Task Manager جداگانه آن است این برنامه از چهار Tab مختلف با عناوین Applications، Package، RAM و Summary تشکیل شده که در هرکدام اطلاعات مختلفی در رابطه با قسمت های مربوطه تهیه شده است مثلا در قسمت RAM سایز فعلی آن با امکان بستن برنامه ها و خالی کردن رم نشان داده می شود قسمت Summary نیز بصورت گرافیکی میزان در دسترس حافظه داخلی و کارت حافظه را نشان می دهد. در ترکیب با این Application کاربردی یک Widget جدید نیز تعداد برنامه های در حال اجرا را به نمایش می گذارد.

منوی اصلی دستگاه نیز همچون دیگر تجربه های سامسونگی در تمامی کلاس ها بصورت ماتریسی با اسکرول جانبی طراحی شده است که این نوع طراحی در مقایسه با نوع معمول اسکرول عمودی بعلت احتمال بیشتر فشردن تصادفی آیکون ها از جذابیت کمتری برخوردار است. در این قسمت نیز درست همانند Home Screen از نقاط شمارنده بالای صفحه نمایش برای نشان دادن موقعیت صفحات و حرکت سریع به آنها استفاده شده و می توان با Pinch Zoom نمودن پنل ها رو به خارج نیز به بخش ویرایشی این قسمت وارد شد که در این بخش علاوه بر مرتب کردن پنل ها می توان به افزودن تعداد آنها نیز اقدام نمود.

در مجموع نگفته پیداست که تنوع امکانات و قابلیت های Sense UI اچ تی سی کاملا در سطح بالاتری نسبت به اینترفیس ساده تر TouchWiz سامسونگ قرار می گیرد و Sense UI از این لحاظ برتری محسوس و نسبتا کاملی به رقیب خود دارد.

پردازنده استفاده شده در Galaxy Ace از نوع Qualcomm MSM7227-Turbo با فرکانس اورکلاک شده 800 مگاهرتز و چیپ ست گرافیکی نسبتا ضعیف Adreno 200 است که با اینکه برای گروه قیمتی این مدل چیپ ست مناسبی محسوب می شود اما همچنان دو نسل قبل از تر از چیپ ست های جدید این کلاس است. حافظه RAM این مدل 384 مگابایت و حافظه فلش آن 512 مگابایت است که از این دو عدد به ترتیب در حدود 278 و 180 مگابایت در اختیار کاربران هستند. کاهش حافظه RAM این مدل در مقابل Wildfire S یکی دیگر از نقاط ضعف Galaxy Ace در مقابل حریف خود است. نتیجه تست Quadrand بروی این مدل عددی در حدود 570 را نشان می دهد و تست محاسبه عددی پی در این مدل نیز در زمانی در حدود 1980 میلی ثانیه به پایان می رسد. در نهایت تست گرافیکی Neocore نیز عدد 53 فریم در ثانیه را برای Galaxy Ace ثبت می کند. با نگاهی به این اعداد و مقایسه آن با Wildfire Sبا اینکه برابر نبودن سیستم عامل دو دستگاه تا حدودی بر نتیجه کار تاثیر گذاشته است اما در کل رقابت در سمت گرافیکی بیشتر به سمت Ace و در رده پردازشی تا حدودی برابر دنبال می شود.

دفترچه تلفن Wildfire S همان نمونه همیشگی مبتنی بر Sense است که علاوه بر امکانات معمول این قسمت، تطابق کاملی با شبکه های اجتماعی نیز دارد. صفحه اصلی دفترچه تلفن شامل یک لیست از شماره ها با تصویر قابل تنظیم کنتاکت هاست که به صورت عمودی قابل اسکرول می باشند. در پائین صفحه نیز سه Tab برای نمایش تمامی کنتاکت ها، نمایش گروه کنتاکت ها ( از جمله کنتاکت های Favorites) و بلاخره Call Log در نظر گرفته شده است. با باز کردن تکی هر کنتاکت با صفحه ای با پنج Tab در پائین روبرو می شویم که در اولین قسمت اطلاعات اولیه شخص شامل نام، عکس، شماره، ایمیل و مواردی از این دست دیده می شود دومین Tab به پیام ها و سومی به ایمیل های تبادل شده با شخص تعلق دارد در چهارمین قسمت آپدیت های ف**یس ب***وک شخص جای گرفته و بلاخره آخرین قسمت آلبوم عکس های وی در F**lic***er و ف**یس ب***وک را نشان می دهد.

یکی از امکانات جالب این قسمت قابلیت انتقال کنتاکت ها از یک گوشی دیگر به Wildfire S است در ایجا نیازی به کامپیوتر برای Sync کردن نبوده و با پشتیبانی از بسیاری مدل های قدیمی و جدید در این لیست می توان به راحتی با کمک بلوتوث کنتاکت ها را به دفترچه تلفن جدید منتقل کرد.

در بخش شماره گیر این اینترفیس علاوه بر صفحه کلید مجازی، میانبری برای ورود به Call Log و کنتاکت ها وجود دارد و از تماس های صوتی و شماره گیری هوشمند نیز در آن پشتیبانی می شود. گزینه های مرتبط با شتاب سنج گوشی در حین تماس با Wildfire S شامل قطع صدای زنگ با برگرداندن دستگاه، فعال کردن اسپیکر با دور کردن دستگاه در حین تماس و قرار دادن آن به پشت، قطع صدای زنگ به محض برداشتن دستگاه و بلاخره حالت قرار گرفتن در جیب است که این آخری با کمک Proximity Sensor در هنگام قرار گیری گوشی در جیب صدای زنگ را بالا می برد. نکته جالب دیگر در این بخش نمایش آخرین آپدیت تو***یت**ر و یا ف**یس ب***وک شخص بروی صفحه در حین دریافت تماس از وی است که می تواند کاربر را از وضعیت تماس گیرنده مطلع سازد. Wildfire S در حین برقراری تماس با هیچ مشکلی روبرو نیست و صدای دریافتی و ارسالی آن از کیفیت بالائی برخوردار است. صدای زنگ گوشی در سطح مناسبی قرار دارد اما در مقایسه با Wildfire اصلی اندکی کاهش یافته است.

دفترچه تلفن موجود در Galaxy Ace همان نمونه کاملا تکراری اینترفیس TouchWiz 3.0 است که بدون کوچکترین تغییر در تمامی مدل های دارای این پوسته تکرار شده است در صفحه اصلی کنتاکت ها در بالا چهار تب شامل لیست کامل کنتاکت ها، Groups، History و بلاخره Activities به چشم می خورد که وظیفه هرکدام از روی نام آنها به خوبی مشخص است. کنتاکت های حاضر در این قسمت علاوه بر امکان جستجو با نوشتن نام آنها در کادر بالای صفحه از طریق لمس ستون الفبائی حاضر در سمت راست نیز قابل دسترسی هستند. برای برقراری تماس یا فرستادن پیام به یک شخص علاوه بر امکان همیشگی لمس تصویر و ظاهر شدن منوی pop-up کوچک می توان کل کنتاکت را به سمت راست برای برقراری تماس و به سمت چپ برای فرستادن پیام اسکرول کرد.

شماره گیر عددی دستگاه در بخش بالائی خود قسمت هائی برای دسترسی مستقیم به Call Log، Favorites و Contacts فراهم آورده است و میانبری به منوی پیام ها نیز در پائین آن مشاهده می شود. شماره گیری هوشمند با امکان جستجوی عددی و حروفی در دفترچه تلفن از امکانات پیش فرض این فسمت است که البته در هر بار تنها یک کنتاکت منطبق را نشان می دهد و برای دیدن سایر کنتاکت ها می بایست فلش رو به پائین جلوی کنتاکت اول را لمس نمود. صدای ارسالی و دریافتی S5830 در حین تماس مناسب ارزیابی شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما صدای زنگ گوشی نسبتا ضعیف بوده و در مقام مقایسه اندکی بالاتر از XPERIA X8 و بسیار پائین تر از Wildfire S قرار می گیرد.

گالری نمایش تصاویر در Wildfire S یک اپلیکیشن نسبتا ساده با سه عنوان کلی Camera Shots، All Photos و All Videos ست که با ورود به هر قسمت محتوای مولتی مدیائی حاضر در حافظه داخلی براساس نام فولدر خود بصورت خودکار دسته بندی گردیده و بدین ترتیب می توان به راحتی به فولدر و فایل مورد نظر دست پیدا کرد. در پائین صفحه سه گزینه مختلف به چشم می خورد که اولی به تصاویر و ویدئوهای موجود در حافظه داخلی گوشی تعلق دارد دومی تصاویر ف**یس ب***وکی را نشان می دهد و در سومی تصاویر F**lic***er جای گرفته است. در هنگام نمایش تصاویر حاضر در هر فولدر نیز میانبر دیگری برای دسترسی مستقیم به دوربین به این جمع افزوده می شود.

با ورود به آلبوم تکی تصاویر امکان نمایش ماتریسی و Filmstrip وجود دارد که برای اینکار تنها کافی ست گوشی را از حالت افقی به عمودی تغییر موقعیت داد. حذف تکی و دسته جمعی تصاویر در این قسمت وجود دارد اما همچنان از گالری نمی توان تصاویر را از یک آلبوم به دیگری کپی نمود. عملیات زوم در تصاویر نیز با tap دوگانه بروی تصویر یا با کمک Pinch Zoom صورت می پذیرد که هر دو حالت بسیار روان و بدون تاخیر انجام می شوند.

در سوی دیگر آلبوم تصاویر در Galaxy Ace همان اپلیکیشن استاندارد اندروید برای نمایش تصاویر است که عکس ها و ویدئوهای حاضر در دستگاه را به فرم سه بعدی در قالب فولدرهای مختلف به نمایش می گذارد. این گالری با اینکه از لحاظ ظاهری جذاب به نظر می رسد اما مشکل همیشگی این قسمت یعنی نمایش با وضوح پائین تصاویر را به همراه دارد و تنها نسخه اصطلاحا downsize شده آنها را نشان می دهد. در اینجا نیز تصاویر در فولدرهای اتوماتیکی قرار گرفته اند که براساس فولدری که در آن جای دارند نام گذاری شده اند. در این قسمت در صورت دسترسی به اینترنت و داشتن حساب در سایت های اشتراک تصاویر، تصاویر این سرویس ها نیز در فولدر جداگانه ای در این قسمت نمایش داده می شوند. سایر امکانات این گالری دقیقا همان موارد قبلی این قسمت بوده و هیچ نکته جدید و تازه ای در آن دیده نمی شود. عملیات زوم در تصویر نیز طبق انتظار با Double tap یا Pinch Zoom انجام می شود که در بعضی اوقات تاخیرهای گاه و بیگاهی در آن دیده می شود.

پلیر پخش موسیقی در Wildfire S تغییری نسبت به آنچه از پوسته Sense انتظار داریم نداشته و تراک های موسیقی موجود در library این قسمت در چهار Tab در پائین صفحه شامل نام خواننده، نام آلبوم، Playlist های اتوماتیک و بلاخره لیست کامل آهنگ ها دسته بندی شده اند. در صفحه Now Playing در مرکز صفحه کاور آلبوم با نمای دورتری از آلبوم های قبلی و بعدی دیده می شود که می توان با آسکرول به چپ و راست به آلبوم های قبلی و بعدی دسترسی پیدا کرد. در نوار پائینی زیر صفحه نمایش در این قسمت علاوه بر کنترلرهای سه گانه استاندارد، منوی جداگانه ای برای Share کردن، افزودن به Playlist، نمایش جزئیات، انتخاب بعنوان صدای زنگ دستگاه و بلاخره تکرار و پخش درهم (Shuffle) در نظر گرفته شده است که برای این دو عنوان آخر دو آیکون جداگانه در بالای صفحه نیز دیده می شود.

ویدئوهای حاضر در حافظه داخلی Wildfire S علاوه بر میانبر در نظر گرفته شده برای آنها در گالری دستگاه از طریق اپلیکیشن جداگانه Videos در منوی اصلی نیز قابل دسترسی می باشند. پخش کننده ویدئوی این قسمت در هر دو حالت افقی و عمودی اجرا شده و امکان اشتراک گذاری ویدئوها از طریق MMS، ایمیل و یا Y***ou T**Ub*e را نیز فراهم می آورد در این پلیر نه تنها از زیر نویس بلکه از DLNA و SRS نیز خبری نیست. فرمت های معمول پخش ویدئو همچون MP4 و 3GP تا وضوح WVGA به خوبی در این قسمت اجرا می شوند و اکثر فایل های XviD تا وضوح VGA و برخی تا وضوح WVGA نیز مشکلی برای پخش در آن ندارند البته تقریبا تمامی نمونه های DivX و کلیه فایل های MKV امکان پخش در این پلیر را ندارند که این موضوع کاملا به مسائل پردازشی گوشی مرتبط بوده و موارد مورد پشتیبانی در این قسمت حداکثر مواردی ست که در این کلاس پشتیبانی می شود.

رادیوی FM حاضر در Wildfire S یک نمونه با ظاهر ساده و امکان اسکن اتوماتیک ایستگاه های رادیوی ست که از RDS نیز پشتیبانی می کند نکته منفی در مورد این رادیو زمان چشمگیر مورد نیاز برای اجرا و توقف آن است که در هر بار در حدود 5 ثانیه زمان می برد.

پخش کننده موسیقی Gakaxy Ace ازدیگر موارد تغیر یافته توسط اینترفیس TouchWiz است در Library این قسمت درست همانند Sense از چهار آیکون تفکیک کننده برای آهنگ ها شامل نام خواننده، نام آلبوم، لیست کامل آهنگ ها و Playlist های اتوماتیک استفاده شده که البته این بار از پائین به بالا منتقل شده اند. صفحه Now Playing در این قسمت شامل کاور آلبوم در سمت چپ صفحه نمایش همراه با اطلاعات آهنگ در زیر این قسمت، تکرار، Shuffle و یافتن اطلاعات آنلاین در مورد آهنگ در سمت راست و بلاخره کنترلرهای استاندارد در پائین می شود. اکولایزرهای پیش فرض قابل سفارشی سازی و تنظیمات DNS از جمله دیگر موارد حاضر در این قسمت هستند.

پخش کننده ویدئوی حاضر در Galaxy Ace تنها قادر به پخش فرمت های معمول MP4 و 3GP تا وضوح حداکثر WVGA بوده و از فرمت های DivX و XviD در آن پشتیبانی نمی شود این پلیر در عوض از امکان DLNA پشتیبانی می کند که توسط آن می توان تصاویر و ویدئوهای با وضوح بالا را به دستگاه های منطبق انتقال داد.

رادیوی FM حاضر در Galaxy Ace یک نمونه ساده با یک چرخ تنظیم در وسط صفحه است که با کمک آن می توان ایستگاه های رادیوی را تنظیم نمود و حداکثر تا 4 فرکانس را نیز به فرکانس های Favorite افزود. این رادیو از امکان RDS نیز پشتیبانی می کند. همچنین امکان انتقال صدا به اسپیکر گوشی نیز در نظر گرفته شده هرچند که به مانند قبل می بایست همچنان هدست را که نقش آنتن رادیو را بازی می کند متصل به دستگاه حفظ نمود.

دوربین حاضر در HTC Wildfire S یک نمونه 5 مگاپیکسلی اتوفوکوس با یک فلش LED ست تنظیمات حاضر در صفحه Wiewfinder این دوربین در ستون سمت راست جای گرفته اند و در سمت چپ نیز یک اسکرولر عمودی برای زوم دیجیتال تعبیه شده است. از جمله تنظیمات این دوربین می توان به White Balane، تنظیمات ISO، افکت های رنگی، تنظیم وضوح، تایمر سرخود، عکاسی از خود و مواردی از این دست اشاره کرد. امکان فوکوس اتوماتیک نیز در این دوربین وجود دارد قابلیتی که بدلیل نبود کلید شاتر و عدم امکان استفاده مناسب از کلید شاتر مجازی برای فوکوس بروی سوژه دلخواه، از جمله امکانات مهم این بخش محسوب می شود. امکان تشخیص چهره و Geo-tagging نمودن تصاویر نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده است. کیفیت تصاویر به ثبت رسیده توسط این قسمت در سطح نچندان مناسبی قرار می گیرد جائیکه علیرغم بازسازی مناسب رنگ ها و کنترل میزان نویز، کنتراست و سطح جزئیات چندان تعریفی نداشته و در سطح بهترین های این رده قرار ندارد. فیلمبرداری این دوربین بدلیل محدودیت های چیپ ست پردازشی حداکثر با وضوح VGA با 24 فریم در ثانیه و با فرمت 3GP انجام می شود که در این قسمت نیز همچون بخش عکاسی عدم توانائی در ثبت جزئیات فراوان و مشکلات مرتبط با کنتراست مهمترین موارد منفی فیلمبرداری این دوربین را تشکیل می دهند. از جمله دیگر موارد منفی بخش فیلمبرداری این دوربین که در Desire S نیز به همین صورت تکرار شده است انجام فوکوس قبل از آغاز فیلمبرداری ست و پس از شروع فیلمبرداری فوکوس قفل گردیده و حتی در صورت نزدیک شدن بیش از اندازه به سوزه نیز فوکوس تغییری نخواهد کرد.

در ساختار Galaxy Ace نیز از یک دوربین 5 مگاپیسلی همراه با یک فلش LED استفاده شده است. ساختار منوئی این دوربین دقیقا همانی ست که پیش از این نیز در دیگر گوشی های سامسونگ در این کلاس شاهد آن بوده ایم در این قسمت و در ستون سمت راست کلید سوئیچ میان عکاسی و فیلمبرداری شاتر مجازی دوربین و بلاخره میانبری برای مشاهده تصاویر گرفته شده دیده می شود و در ستون سمت چپ نیز از بالا به پائین Shooting Mode (حالت های عکاسی شامل حالت معمولی، پانوراما، تشخیص لبخند و عکاسی پی در پی)، Scene Mode (مواردی نظیر عکاسی در شب، ساحل، نور روز و...)، تنظیم فلش و بلاخره میانبری برای ورود به کلیه تنظیمات دستگاه دیده می شود. در تنظیمات این قسمت علاوه بر موارد معمول، تنظیمات پیشرفته تری همچون تنظیمات ISO و Metering نیز به چشم می خورد. کیفیت عکس های گرفته شده توسط Galaxy Ace در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و کلیه المان های کیفیت سنیجی مثل رندر صحیح رنگ ها، میزان جزئیات و نویز در سطح راضی کننده ای قرار می گیرند. در مجموع کیفیت این تصاویر از سطح قیمتی دستگاه کاملا فراتر می رود. فیلمبرداری این دوربین اما به هیچ عنوان با عکاسی آن قابل قیاس نیست و جائیکه پردازنده Qualcomm MSM7227 حتی در حالت 600 مگاهرتزی و اورکلاک نشده نیز اجازه افزایش وضوح فیلمبرداری را تا WVGA با 30 فریم در ثانیه به طراحان این مدل داده است، متاسفانه سامسونگ ترجیح داده تا فیلمبرداری Ace را تا وضوح نازل QVGA با 15 فریم در ثانیه محدود کند که نگفته پیداست نتایج کار حداکثر برای نمایش در صفحه خود دستگاه یا فرستادن در قالب MMS کاربرد خواهد داشت. بدین ترتیب در زمینه عکاسی Galaxy Ace را می توان برنده این رقابت دانست اما در زمینه فیلمبرداری با اینکه Wildfire S نیز چندان درخشان عمل نکرده است اما مطمئنا در کلاس کاملا بالاتری از حریف سامسونگی خود قرار می گیرد.

گزینه های ارتباطی دو دستگاه به سبب بکار گیری چیپ ست های پردازشی یکسان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد جائیکه هر دو مدل از چهار فرکانس GSM و دو فرکانس اصلی HSDPA در برقراری تماس استفاده کرده و Wildfire S از دو فرکانس دیگر HSDPA نیز پشتیبانی می کند. GPRS، EDGE و 3G تا سرعت 7.2Mbps دیگر گزینه های مشترک این دو مدل را تشکیل می دهند. Wi-Fi هر دو از نوع پر سرعت 802.11b/g/n بوده و از hotspot نیز پشتیبانی می کنند. Galaxy Ace در این زمینه با پشتیبانی از DLNA برتری محسوسی بر حریف خود دارد. اتصال بلوتوث حاضر در Galaxy Ace از نوع 2.1 و در Wildfire S از نوع پر سرعت 3.0 است. پورت Micro USB اتصالات حاضر در دو دستگاه را تکمیل می کند.

چیپ ست های GPS هر دو گوشی بار دیگر شباهت های نزدیکی به یکدیگر دارند زمان اتصال به ماهواره در Wildfire S در حدود 1 دقیقه و 40 ثانیه و برای Galaxy Ace در حدود 2 دقیقه است هر دو نیز بر طبق انتظار بصورت پیش فرض از Google Maps بعنوان نرم افزار مسیریاب اصلی خود استفاده می کنند. قابلیت ها و امکانات این نرم افزار پیش از این بارها و بارها مورد بررسی قرار گرفته و این بار نیز هیچ نکته جدید و تازه ای در آن به چشم نمی خورد.

HTC Wildfire S و Samsung Galaxy Ace به رقم تفاوت های کوچک و بزرگی که در بخش های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری خود دارند هر دو به دسته میان قیمت بازار با امکانات متوسط تعلق داشته و هیچکدام نیز به تنهائی واجد کلیه نکات مثبت این کلاس نیستند در یک نگاه گذرا نکات مثبت Wildfire S شامل کیفیت ساخت بدنه، طراحی یک دست بخش پشتی، ورژن 2.3 سیستم عامل اندروید، استفاده از 512 مگابایت حافظه RAM، اینترفیس پیشرفته Sense UI با جزئیات فراوان، صدای زنگ و تماس بالاتر، کیفیت متوسط فیلمبرداری و بلاخره بلوتوث نسخه سوم می شوند و در سوی دیگر نیز نکات مثبت Galaxy Ace به طراحی برجسته کاور پشتی، ظرفیت بالاتر باتری، صفحه نمایش بزرگتر، پردازنده اورکلاک شده و دوربین عکاسی با کیفیت تر اشاره کرد.

اصلی ترین نکته منفی مشترک این دو دستگاه پردازنده نسبتا ضعیف آنهاست که منجر به نتایج ضعیف در پخش ویدئو و فیلمبرداری این دو مدل گردیده و عدم امکان پخش محتوای فلش نیز بطور مستقیم از آن نشأت می گیرد. HTC Wildfire S مدت زمان نسبتا کوتاهی ست که به بازارهای داخلی وارد شده و قیمت آن همچنان به ثبات کافی نرسیده است قیمت فعلی این مدل در حدود 345 هزار تومان است این در حالیست که Samsung Galaxy Ace S5830 مدت زمان بیشتری در بازارهای داخلی حضور داشته و قیمت آن تقریبا ثابت شده است قیمت این مدل نیز حول و حوش 330 هزار تومان است.

writeage.com

پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، FARID.SHOMPET ، poya
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی دوربین زیر نمایشگر گوشی زد تی ای اکسون ۲۰
  بررسی گوشی هواوی P30 Pro
  بررسی تخصصی جی اس ام؛ مقایسه گلکسی اس 6، آیفون 6 و وان ام 9
  بررسی وان پلاس 3 : قاتل پرچمداران اندرویدی
  گوشی Samsung Galaxy J3 Pro رسما معرفی شد
  Samsung Pay Mini برای تمامی دستگاه‌های اندرویدی منتشر می‌شود
  بررسی کامل اچ تی سی 10 : اقتدار تایوانی‌ها
  بررسی تخصصی ال جی G5؛ سرگرمی بیشتر، زندگی بهتر
  بررسی v10، پرچمدار قوی ال جی
  بررسی گوشی Xiaomi Mi4

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان