نظرسنجی: به نظر شما طبق متن نوشته شده بهترین سیستم عامل برای موبایل چیست ?
این نظرسنجی بسته شده است.
جاوا
25.00%
2 25.00%
سیمبیان
0%
0 0%
اندروید
62.50%
5 62.50%
ویندوز
12.50%
1 12.50%
در کل 8 رأی 100%
*شما به این گزینه رأی داده‌اید. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مقایسه سیستم عامل های موبایل

#1
مسلما یکی از شاخصه های مهم و متمایز کننده گوشی های تلفن همراه شاخصه سیستم عامل است . سیستم عاملی که به صورت مستقیم می تواند بر کارایی ، قیمت ، قابلیت ساپورت نرم افزاری ، کیفیت کاربری و … تاثیر بگذارد . امروز و در این مقاله ما سعی داریم به برسی اجمالی سیستم عامل ها و در واقع بیشتر به معرفی انواع آن بپردازیم . در این مقاله بیشتر هدف معرفی انواع سیستم هاست و به ویژگی آنها به صورت اجمالی پرداخته شده است ….

گوشی های بدون سیستم عامل ، گوشی های جاوا :

تا همین چند سال اخیر واژه سیستم عامل در بین گوشی های تلفن همراه معنا و مفهوم خاصی نداشت . یعنی گوشی های تلفن همراه از سیستم عامل خاصی استفاده نمی کردند و شاید صحیح تر بتوان گفت سیستم عاملی برای گوشی های تلفن همراه وجود نداشت ! اما به مرور با پیشرفت سرسام آور دنیای فن آوری موبایل سیستم های موبایلی که قبلا وجود داشت نام گرفتند . یعنی اینکه با به وجود آمادن سیستم عامل های مختلف واژه ای به نام گوشی های بدون سیستم عامل بوجود آمد .
این نوع از گوشی ها از نظر ساختار نرم افزار جزو ساده ترین نوع گوشی های تلفن همراه هستند . به صورت غیر تخصصی می توان آنها را در سه گروه زیر دسته بندی کرد :

۱٫گوشی های ساده بدون سیستم که قابلیت ساپورت نرم افزار ندارند ، از امکاناتی چون دوربین و … نیز برخوردار نیستند : نوکیا ۱۲۰۰ ، ۱۱۰۰ ، و …
۲٫ گوشی های ساده بدون سیستم عامل که قابلیت ساپورت نرم افزار های مخصوص تولیدی فقط توسط سازنده را دارند ، گاها از دوربین و … نیز در سطح پایین برخوردار هستند : نوکیا ۶۰۲۰ و … تعدادی از گوشی های سامسونگ و موتورلا
۳٫ گوشی های بدون سیستم عامل که قابلیت نصب تم های مخصوص ، بازی ها و نرم افزار های جاوا را دارند ، دارای دوربین عکاسی گاها با کیفیت بسیار بالا نیز هستند . در بین عموم مردم به گوشی های جاوا معروف هستند . مانند اکثر گوشی های سونی اریکسون : w810 , k750 , w770 نوکیا : ۶۵۰۰ , ۵۳۱۰ و …

سه نوع بالا اگر چه در دسته بندی گوشی های بدون سیستم عامل قرار دارند ( سیستم دارند، در واقع سیستم ها کاربری ساده ویژه کارخانه برای گوشی) اما مسلم است نوع سوم تفاوت ها و گستردگی های بسیار زیادی را با دو نوع اول دارند و امروزه نیز قسمت بزرگی از بازار را تشکیل می دهند و در واقع گوشی های با کربری فقط ضروری نام گرفته اند .


سیستم عامل سیمبیان (symbian )

سیستم عامل سیمبیان یکی از محبوب ترین و گسترده ترین انواع سیستم عامل های تولید شده برای گوشی های تلفن همراه است . گوشی های که در این دسته قرار دارند جزو گوشی های Smart Phone (هوشنمد) یعنی بیعنی با قابلیت نصب نرم افزار هاستند . این سیستم عامل دارای انواع ختلف است که در زیر به بررسی چند نوع از آن می پردازیم .




گوشی های سیمبیان UIQ و UIQ3

این سیستم عامل تا به امروز بیشتر بر روی گوشی های سری P سونی اریکسون بیشتر استقاده شده است. گوشی هایی که از این سیستم عامل استفاده می کنند دارای صفحه لمسی هستند. از نرم افزار های سیمبیان خاص UIQ , UIQ 3 نیز پشتیبانی می کنند . سونی اریکسون P1 یا P990 نمونه های مناسبی برای این نوع گوشی ها هستند .


گوشی های سیمبیان سری ۶۰ ، سری ۶۰ ویرایش دوم :

گوشی های دارای سیستم عامل سیمبیام سری ۶۰ را تقریبا اولین گوشی های دارای سیستم عامل می توان نام برد که بسیاری از محدودیت های گوشی های بدون سیستم عامل در این نوع گوشی های حل شده است و این گوشی ها علاوه بر امکانات گوشی های بدون سیستم عامل نوع جاوا امکانات فراوان دیگر را نیز دارند از جمله دریافت و نصب نرم افزار های و تم های سیمبیان به همراه نرم فزار های جاوا و … که خود این نوع سیستم عامل در شرکت های مختلف و حتی مثلا در خود شرکت نوکیا انواع مختلفی چون ۰٫۱ و .۰٫۲ نیز دارد که البته تقریبا یکسان به شمار می آیند و تفاوت های نرم افزاری آنها اندک است مثل تفاوت نرم افازاری بین نوکیا N70 و ۶۶۰۰ که (فقط ) از نظر نرم افزار متشابه هستند . برخلاف تصور عام که گوشی های نوکیا N70 , N72 از گوشی های سیمبین سری ۶۰ نگارش ۳ میداند (برسی خواهد شد ) این گوشی ها از نوع سیمبین سری ۶۰ یا سیمبین سری ۶۰ ورژن ۲ می باشند و برخلاف قرار گرفتن در سری N ویژگی های سایر این خانواده را دارا نیستند . گوشی های سیمیبن سری ۶۰ یا سری ۶۰ ویرایش ۱ و ۲ را در بازار ایران تا چندی پیش اکثرا گوشی های نوکیا را تشکیل می دادند .

بهترین راه برای شناسایی این نوع گوشی ها مراجعه به قسمت About است

سیمبین سری ۶۰ مانند : ۶۶۰۰ – ۷۶۱۰ . ۶۶۷۰ و…

سیمبین سری ۶۰ (سیمبین سری ۶۰ نگارش ۲ ) مانند : N70 وN72

معرفی گوشی های که از این سیستم عامل بهره می برند :

Nokia: 3230, 6260, 6290, 6600, 6620, 6630, 6670, 6680, 6681, 6682, 7610, N70, N90,
Panasonic : X700, X800


گوشی های سیمبیان سری ۶۰ ویرایش سوم ( پر طرفدار ترین نوع سیستم عامل ها )

گوشی های سیمبین سری ۶۰ نگارش سوم همان طور که از نامشان پیدا است نوع تکمیل شده سری ۶۰ هستند که ایراد های سری ۶۰ سیمبیان در آن ها رفع شده است و ظاهر نرم افزاری و امکانات بیشتری را دارا هستند این نوع سیستم عامل تقریبا سیستم عامل روز است و همه گوشی های سری N نوکیا به جز دو مورد بالا گوشی های مانند سامسنوگ I800 و … دارای این نوع سیستم عامل هستند . سیستم عامل OS9.2 تقریبا نسخه بسیار کاملی است که بیشتر گوشی های دارای سیستم عامل مدل جدید دارای این نوع سیستم عامل هستند این نوع گوشی ها نرم افزار های خاص خود را سلپورت میکند . از جمله بهترین اماکانات نرم افزاری این نوع گوشی های توانایی نصب بازی های N-gage در آنهاست که فوق العاده جذاب هستند . امروزه حتی پس از معرفی سیمستم عامل های جدید و پیشرفته هنوز بیشتر مردم علاقه مند هستند که از گوشی هایی دارای این نوع سیستم عامل هستند کار کنند. این نوع سیستم عامل دارای امکانات کاربری بسیار مناسب و آسان ، ظاهر بسیار بهتر نسبت به سری های معرفی شده و … است

از جمله گوشی های نوکیا دارای سیستم عامل سیمبین سری ۶۰ نگارش ۳ عبارت است از : ۵۷۰۰ ، ۶۱۲۰ ، n73, n82 n ,n95 , n78 ,…

بهترین راه شناسایی این نوع سیستم عامل علاوه برا داده های بالا : در قسمت About این گوشی ها عبارت S60 3rd Edition به چشم میخورد


گوشی های سیمبیان سری ۶۰ ویرایش پنجم :

سیمبیان سری ۶۰ ویرایش پنجم نیز یکی از سیستم عامل های جدید و صد البته زیبا برای گوشی های تلفن همراه است . این نوع سیستم عامل شرکت سیمبیان نوع تکمیل شده سیستم عامل سیمبیا S60V3 است . مهم ترین مشخصه و ویژگی که به روی این سیستم عامل اضافه شده است صفحه لمسی است .یعنی این نوع سیستم عامل سیمبیان مخصوص گوشی های با صفحه لمسی است . ظاهر نرم افزاری این سیستم عامل با تفاوت اندک ولی نسبتا زیبا تر از S60 V3 است . سیمبیان S60 V5 از جمله سیتم عامل های تقریبا جدید است که آینده روشنی در انتظار اوست . امروز گوشی های نوکیا خمچون ۵۸۰۰ و N97 و گوشی سونی اریکسون Vivaz و … از این سیستم عامل بهره می برند .

اطلاعات بیشتر درباره این نوع سیستم عامل در قسمت About گوشی موجود است .

گوشی های که از سیستم عامل سیمبیان سری ۶۰ ورژن ۳ و ۵ بهره می برند :


Nokia: E50, E51, E52, E55, E60, E61, E62, E63, E65, E66, E70, E71, E72, E75, E90, N71, N72, N73, N75, N76, N77, N78, N79, N80, N81, N82, N85, N86, N91, N92, N93, N95, N96, N97, 3250, 5230, 5235, 5320, 5500, 5530, 5630, 5700, 5730, 5800, 6110, 6120, 6124, 6210, 6220, 6290, 6650, 6710, 6720, 6730, 6760, 6788, 6790, X6, C5-00

Samsung: SGH i400, i450, i520, i550, i560, G810, L870, I7110, i8510, i8910

Son Ericsson: Satio

LG: JoY, KT610, KT770

معرفی اختصاری ۳ نوع دیگر از سیستم عامل ها :


ویندوز موبایل ها :

تمامی گوشی های که از این سیستم عامل استفاده می کنند در واقع از نوع خاصی از ویندوز مخصوص گوشی بهره می برند ، اغلب این گوشی های استفاده های تقریبا تخصصی دارند . بیشترین نوع گوشی های ویندوز موبایل از ویندوز موبایل ۶ و ۶٫۵ استفاده می کنند . ویرایش ۷ ویندوز موبایل نیز به تازگی در ۲۰۱۰ منتشر شده است که در این اینجا می توانید اطلاعات بیشتری را در این باره مطالعه کنید .

سیستم عامل جدید بادا سامسونگ :

نرم‌افزار بادا یک سیستم‌عامل اختصاصی است که شرکت سامسونگ آن را برای گوشی‌های تلفن‌همراه خود طراحی کرده است

سامسونگ این کار را برای شکستن انحصار ویندوز و اندرویید انجام داده است.این شرکت تولید این سیستم‌عامل را در اوایل سال جاری میلادی تایید کرد و اکنون نسخه کامل‌شده آن را آماده کرده است.بادا یک سیستم‌عامل با اولویت وب 2 است که امکانات جدیدی را برای کار در شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.




سیستم عامل اندروید گوگل :

این سیستم عامل ، که تقریبا به تازگی نیز منتشر شده است ,سیستم عاملی است که توسط غول بزرگ اینترنتی دنیا گوگل تولید شده است . این نوع سیستم عامل واقعا جذابیت های خاصی دارد و در این مدت کم طرفداران بسیاری ار بدست آورده است، ب طروی که شرکت HTC جدیدترین گوشی خود را با این سیستم عامل طراحی کرده است . درباره این سیستم عامل سخن بسیار است (!) که در یک مقاله تخصصی حتما به بررسی آن خواهیم پرداخت .

مسلما انواع دیگری از سیستم عامل های در گوشه و کنار جهان وجود دارد که در این مقاله نیمه تخصصی بررسی نشده است ، که البته علت آن این است که این نوع سیستم عامل ها واقعا نه شناخته شده هستند و نه ویژگی خاصی دارند هر چند این در این مقاله سعی شده است بطوری عمل شود که از نظر محتوا کامل و قابل استقاده باشد
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET ، SABER ، ps3000 ، mohamad66 ، poya ، sanaz_jojo
آگهی
#2
نامردا هرچقدر می‌نویسم پس چرا نمیاین

یه نظر بدین
پاسخ
 سپاس شده توسط sanaz_jojo
#3
(18-11-2011، 19:10)mohammad2012 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
نامردا هرچقدر می‌نویسم پس چرا نمیاین

یه نظر بدین

من که تخصصی در این زمینه ندارم.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط deymon 20 ، sanaz_jojo
#4
بقیه هم تخصصی تو این زمینه ندارند >؟؟؟؟؟
پاسخ
 سپاس شده توسط sanaz_jojo
#5
بقیه معمولا مطالب رو می خونن یا استفاده می کنن.
من خودم خیلی از مطلب رو می خونم ولی نظری در بارش نمی دم.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط deymon 20 ، sanaz_jojo
#6
دمت گرم داداش . خسته نباشی Blush
پاسخ
 سپاس شده توسط sanaz_jojo
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اخبار کوتاه موبایل
  ویوو از گوشی iQOO Z3 رونمایی کرد؛ یک موبایل ۵G مقرون به صرفه
  مقایسه دوربین سلفی گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس، پیکسل ۵ و نوت ۲۰ اولترا
  مقایسه تراشه اگزینوس 2100 و اسنپدراگون 888 در گلکسی اس 21 اولترا
  مقایسه شیائومی می ۱۱ با سامسونگ گلکسی اس ۲۱
  مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE
  درخواست نویسندگی در بخش معرفی گوشی و اخبار موبایل
  گلکسی A32 به عنوان ارزان‌ترین موبایل 5G سامسونگ معرفی شد
  موتورولا Edge S معرفی شد: اولین موبایل با چیپ اسنپدراگون ۸۷۰
  بهترین برند موبایل و بهترین موبایل از دیدگاه شما ؟!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان