امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چگونه خود را در حالت خواب و بیداری قرار بدیم؟؟..............

#1
گاهی اوقات مرز بین خواب و بیداری اصلا معلوم نیست. در خواب می‌بینیم در حال فرار از دست کسی هستیم و هنگامی که از خواب می‌پریم هم در پا احساس خستگی می‌کنیم هم ضربان قلبمان بالا رفته و هم عرق بر پیشانیمان نشسته.

اصلا از کجا معلوم الان که من این نوشته را می‌نویسم در خواب نباشم؟ مگر نه اینکه در خواب هم چنان احساسات واضحند که گویی در واقعیت در حال رخ دادن هستند؟ پس چگونه می‌توان مرز بین خواب و بیداری را تشخیص داد؟
این مسئله برهان رویای دکارت است. دکارت می‌گوید شاخص به خصوصی برای اینکه بدانیم الان در خواب هستیم یا در رویا وجود ندارد. اما می‌شود از یک طریق تکلیف را روشن کرد: اینکه در همه چیز شک کرد. هرچیزی را که بشود درباره‌اش شک کرد، باید شک کرد. می‌توان به جهان خارجی شک کرد. به نمود بیرونی خود، یعنی جسم شک کرد. اما وقتی به نمود درونی خود می‌نگریم، به اینکه در حال شک کردن هستیم به اینکه در حال تفکر هستیم، دیگر نمی توان به آن شک کرد. وجود تفکر دال بر وجود یک متفکر است. اگر تفکر می‌کنم پس هستم. و اینجاست که دکارت به آن نتیجه‌گیری معروفش می‌رسد: من فکر می‌کنم، پس هستم!

چند وقت پیش، بعد از اینکه این مقدمه را از دکارت خواندم، به یاد خواب‌های عجیب و غریبی افتادم که در عالم خواب چنان برایم طبیعی بود که گویی در واقعیت رخ داده است. [ البته هنوز هم برایم سوال است که اگر در خواب هم بتوان به تفکر خود اندیشید، آنگاه به عنوان یک متفکر وجودمان ثابت شده است و هنگامی که در خواب هستیم هم گویی وجودمان واقعی است. اگر راهی دارید که مسئله را کمی برایم روشن کنید حتما کامنت بذارید.]

و اما تعدادی از این خواب‌های عجیب و غریب که گاهی به این فکر می‌کنم که اگر واقعی بودند چه داستانی می‌شد.... :

۱- جن‌زدگی:

خواب دیدم که جن زده شده‌ام و اصوات عجیب و غریب و شکلک‌های عجیب و غریب از خودم در‌می‌آورم. در خواب به این علم داشتم که جن زده شده‌ام ولی نمی‌توانستم برای بقیه توضیح بدهم که چه شده.

۲- تبدیل شدن به یک شیء:

خواب دیدم که یک توپ پلاستیکیم. در تلاشم که حرکت کنم و هی با خود می‌گویم کاش یک نفر من را بزند که بتوانم تکان بخورم. هی سعی داشتم خودم را به در و دیوار بزنم تا بتوانم راه بروم. [خدا نصیب نکند خیلی سخت بود Smile))))) ]

۳- تغییر جنسیت دادن:

خواب دیدم که یک مرد هستم. به خانه رفته‌ام و محبوبم به استقبالم می‌آید و در آغوشم می‌گیرد. در خواب آگاهی داشتم که در واقعیت زنم و از اینکه تبدیل شده بودم به مرد در تعجب بودم.

۴- تجربه‌ی مرگ:

خواب دیدم بهم حمله شده و گردنم را از پشت گرفته‌اند و با چاقویی گلویم را بیخ تا بیخ بریدند. جاری شدن خون را روی گردنم به وضوح حس می‌کردم. گرمای خون را حس می‌کردم. ضعف را حس می‌کردم و بعد مردم.

۵-خواب‌های کلیشه‌ای:

خواب پرواز کردن بر فراز اقیانوس، خواب سقوط از پله‌ها و به سیاهی رفتن، خواب دعوا و فرار، خواب اشخاص مقدس، خواب مرده‌ها و ... . این‌ها را هم تجربه کرده‌ام.



این مطلب رو چند روزی هست که دلم می‌خواست بنویسم و هی دست‌دست می‌کردم. آخر هم تصمیم گرفتم در پستی جدا درباره‌ی «شک دکارتی» و در پستی هم درباره‌ی «تعبیر خواب از منظر فروید» بنویسم. این مطلب را به عنوان مقدمه‌ای داشته باشید.
 :....I miss myself.....:    

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ܨاگه قرار باشه نفر قبلی رو خوشحال کنی واسش چیکار میکنی؟ ܓܨنسخه"6"
  افکاری که قبل خواب مغزم رو مثل خوره می خورن!!!!
Question نصفه شب تشنه از خواب بیدار شی بری آب بخوری بیای ببینی...؟؟؟
  اگر قرار بود بین باهوش تر بودن و خوش قیافه تر بودن یکی را انتخاب کنید، کدام راانتخاب
Tongue بیاید هر سوالی دوست دارید از نفر قبلیتون و من بپرسید باید صادقانه جواب بدیم
Sad وقتی حالت خوب نیست چیکار میکنی
  چگونه پدرم و مادرم را برای خرید کامپیوتر راضی کنم؟
  |تو در کودکی چگونه بودی|
  اگه قرار باشه یکی از کاربرای فلشخور رو از نزدیک ببینی ...
  اگه قرار باشه....

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان