امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

: فیلم اتوبوسی به نام هوس ( A Streetcar Named Desire )

#1
داستان فیلم :

بلانش دی بویس ( ویوین لی ) پس از اینکه از مدرسه ای که در آن مشغول به تدریس بوده اخراج می شود، تصمیم می گیرد به دیدن خواهرش استلا ( کیم هانتر ) برود که با همسرش استنلی ( مارلون براندو ) که یک قمارباز هست زندگی میکند. اما ورود بلانش به خانه استلا ، ناراحتی استنلی را به همراه دارد و...



کارگردان :

الیا کازان : «الیا کازان» متولد هفتم سپتامبر 1909، کارگردان سینما و تئاتر، نویسنده و تهیه‌کننده بزرگ آمریکایی بود وی از پرافتخارترین کارگردانان تاریخ هالیوود بود که طی سال‌ها فعالیت سینمایی موفق به دریافت سه جایزه اسکار، چهار جایزه گلدن گلوب و شد و در جشنواره‌های معتبری چون ونیز و کن مورد تقدیر قرار گرفت.

الیا کازان نسل جدیدی از بازیگران جوان ناشناخته را به دنیای سینما معرفی کرد که سرآمد آنها «مارلون براندو»، «وارن بیتی» و «جیمز دین» هستند، هرچند شهرت عمده او به بازی‌گرفتن فوق‌العاده از بازیگران‌اش است.

وی با ساخت دو فیلم کوتاه وارد دنیای سینما شد و اولین فیلم بلندش را در سال 1954 با نام «درختی در بروکلین می‌روید» ساخت. «دریای علف‌ها»، «بومرنگ»، «توافق یک جنتلمن» و «پینکی» فیلم‌های بعدی کازان بودند که پس از آن وی با فیلم «وحشت در خیابان‌ها» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره ونیز شد.

از شاخصه‌های بارز فیلم‌سازی الیا کازان، همکاری او با نویسندگان نام‌دار دنیای ادبیات در نگارش فیلم‌نامه بود. وی سابقه همکاری با نویسندگانی چون «تنسی ویلیامز»، «هارولد پینتر»، «جان اشتاین‌بک»‌ و «آرتور میلر» را داشته است.

کازان پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشگاه ییل پیوست و به تحصیل در رشته نمایش‌نامه‌نویسی پرداخت. وی اولین نمایشنامه‌اش را در سال 1935 به‌روی صحنه برد و در دهه 40 به‌عنوان یکی از مستعدترین کارگردانان تئاتر برادوی شهرت یافت.

کازان در این سال‌ها بیشتر به ‌لطف کارگردانی قدرتمند نمایش‌نامه‌های تنسی ویلیامز مانند «اتوبوسی به‌نام هوس» و آرتور میلر مانند «مرگ دستفروش» مورد تحسین قرار گرفت.

کازان با ساخت فیلم «توافق یک جنتلمن» اولین جایزه اسکار بهترین کارگردانی در سال 1948 دریافت کرد. در این فیلم گری‌گوری پک نقش یک خبرنگار اصول‌گرا را بازی کرده و فیلم مضمونی ضدنژادپرستانه دارد.

در سال 1951 بود که این فیلم‌ساز سرشناس تصمیم گرفت نمایش‌نامه معروف «اتوبوسی به‌نام هوس» را که خود وی بارها با موفقیت به‌روی صحنه برده بود را مقابل دوربین ببرد. کازان برای ساخت این فیلم از «مارلون براندو» دعوت کرد تا نقش «استنلی کوالسکی» را بازی کند. وی با این فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد.

در سال 1952 کازان فیلم «زنده‌باد زاپاتا» را براساس رمانی از «جان اشتاین‌بک» با نقش‌آفرینی دوباره مارلون براندو ساخت و پس از آن یکی از مهم‌ترین و بهترین آثارش یعنی «در بارانداز» را براساس داستانی از «باد شولبرگ» کارگردانی کرد. این فیلم موفق به کسب هشت جایزه اسکار، ازجمله بهترین کارگردانی شد و موفقیت تجاری چشم‌گیری به‌همراه آورد.

کازان در سال 1955 رمان دیگری از جان اشتاین‌بک یعنی «شرق بهشت» را به سینما آورد. این فیلم با نقش‌آفرینی «جیمز دین» در جشنواره کن 1955 نامزد نخل طلا بود که موفق به کسب جایزه بهترین فیلم درام شد.

«رودخانه وحشی» (1960)، «شکوه علف‌زار» (1961) «آمریکا آمریکا» (1963)، «ملاقات‌کنندگان» ( 1972)، «آخرین ثروتمند» (1976) از دیگر آثار سرشناس این فیلم‌ساز سرشناس هستند.

الیا کازان در 28 سپتامبر سال 2003 در سن 94 سالگی درگذشت. از مهم‌ترین افتخارات سینمایی وی می‌توان به جایزه اسکار افتخاری در سال 1999، خرس طلای افتخاری جشنواره برلین در سال 1996، چهار جایزه بهترین فیلم و کارگردانی از گلدن گلوب، صدف طلایی جشنواره سن‌سباستین در سال 1964، خرس نقره‌ای و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ونیز اشاره کرد.

منبع: ایسنا



بازیگران :

ویوین لی : ویوین مری هارت لی در سال ۱۹۱۳ از پدر و مادری انگلیسی در هندوستان بدنیا آمد اما برای ادامه تحصیل به بریتانیا برگشت.ويوين تا پيش از بر باد رفته فعالت هنري خود را در انگلستان انجام ميداد و با داستاني بسيار جالب به هاليوود معرفي شد.

وقتی قرار شد با موافقت خود مارگارت میچل (نويسنده كتاب) فیلمی تهیه شود همه بازیگران زن هالیوود برای رسیدن به نقش اسکارلت هجوم آوردند و در واقع یکی از بزرگترین رقابتهای تاریخ سینما برای دستیابی به نقشی خاص آغاز شد.نخستین نام که به میان آمد تالولا بنکهید بود بازیگری بسیار نامدار از تئاتر برادوی که دختر سیاستمداری بزرگ هم بود.بعد میریا هاپکینز مطرح شد که قبل از آن در فیلمهائی مانند دکتر جکیل و مستر هاید و همینطور دردسر در بهشت درخشیده بود.نورما شیرر (همسر اروینگ تالبرگ) که همسرش از متنفذین شهر بود.جون کرافورد که پیش از آن در هاسی وسوسه گر و سادی مک کی با شخصیتی مشابه اسکارلت بسیار خوب درخشیده بود نفر بعدی بود.کارول لومبارد که یکی از بینظیرترین استعدادهای روز آنزمان محسوب میشد و جالب آنکه آنزمان در حال ازدواج با کلارک گیبل بود.ایرنه دیون با کوله باری از افتخار .دکلودت کلبرت که توانسته بود قبل از آن در کنار کلارک گیبل در فیلم یک شب اتفاق افتاد اسکار بگیرد.کاترین هپبورن افسانه ايي (که جورج کیوکر ,دستيار کارگردان فیلم در مرحله اول ، از او سخت حمایت میکرد) ، فرانسیس دی (همسر جوئل مک گری) ، مارگارت تالیچ (که بعدها همسر ویلیام وایلر شد)

همه اینها طی مشورتهائی که سلزینک(تهیه کننده) با خود مارگارت میچل(نویسنده) داشت از بازی در نقش اسکارلت خط خوردند. مفتضح ترین خط خوردن مربوط به کاترین هپبورن میشد. سلزنیک خطاب به هپبورن جمله ای را گفت که در آنزمان تا 50 روز تیتر اول تمام روزنامه های آمریکا شد : " ببین کاترین، تو فوق العاده هستی اما نمیتوانم تصور کنم که رت باتلر 10 سال را صرف تعقیب زنی مثل تو کرده باشد " کار به درازا کشید. حتی عده ای سلزنیک را ریشخند میکردند که انشاءالله صبر میکنیم تا شرلی تمپل (که آنزمان کودکی بیش نبود و در فیلمهای کودکانه بازی میکرد) بزرگ شود و نقش اسکارلت را بازی کند!

و اما سلزنیک بیکار ننشست. کار او در یافتن اسکارلتی تمام عیار یک حرکت تاریخی بود .کاری که کرد این بود: او 100 نفر را استخدام و به سرتاسر آمریکا می فرستند تا از بین دختران دانشگاه ها ،مدارس هنری ، تئاترها بهترین را انتخاب وبه وی معرفی نمایند. که البته سوزان هیوارد یکی از کسانی بود که در این برنامه مورد توجه قرار گرفت...

دو سال میگذرد و سلزنیک با آن که 100 هزار دلار خرج میکند اما هنوز به آنچه میخواهد نرسیده است. سلزنیک مجبور میشود بدون یافتن اسکارلت ، فیلمبرداری را شروع کند. اولین صحنه گرفته میشود: فصل آتش سوزی آتلانتا که در مجاورت باقیمانده های دکور فیلم کینگ کونگ (1933) انجام میگیرد. آن روز برادر و مادر سلزنیک وارد میشوند.برادر سلزنیک بانوی جوانی را که کنارش ایستاده است به او معرفی میکند. میگوید : این خانم یک بازیگر انگلیسی که سابقه اش به چند فیلم نه چندان با اهمیت محدود میشود. میگوید : این خانم نامش ویوین مری هارت لی است.

سلزنیک او را روانه امتحانات دشوارش میکند و ... همه چیز دست به دست هم میدهد تا... ویوین لی انتخاب و بازیگر نقش اسکارلت اواهارای مارگارت میچل باشد.انتخابي كه با شك و بد گماني هاليوود مواجه ميشود ...كسي در هاليوود ويوين را نمي شناسد ..مترو گولدن ماير حتي حاضر نميشود نصف دستمزد كلارك گيبل را به ويوين بدهد (دستمزد گيبل سه و نيم برابر ويوين بود) ... كلارك گيبل از انتخاب ويوين راضي نيست او دوست دارد در مقابلش هنرپيشه ايي مشهور بازي كند ...اما .. ويوين با هنرنمايي و استعدادش هاليوود را مسحور ميكند و جايزه اسكار بهترين هنرپيشه نقش اول زن را به خانه ميبرد.

ويوين در سال 1940 با هنرپيشه بزرگ لورنس اولوير در فيلم رمئو و ژوليت همبازي ميشود كه اين اشنايي منجر به ازدواج انها در همان سال شد .. اين ازدواج 20 سال دوام داشت تا سال 1960 كه از هم جدا شدند

در سال 1951 ويوين در دومين فيلم ماندگار خود "اتوبوسي به نام هوس" با مارلون براندو همبازي ميشود.. او در فيلم نقش "بلانش دی بویس" زني عصبي و افسرده_ كه حتي استنلي (مارلون براندو ) كه مردي لجام گسيخته و بي قيد است را به ستوه مي اورد _به صورتي تمام عيار ايفا ميكند و براي دومين بار اسكار را به چنگ مي اورد.

اراده ويوين و استعداد شگفت انگيز او در ايفاي نقش ها بي همتا بود چنان در قالب و جلد يك نقش فرو می رفت که انگار بيننده به تماشاي زندگي واقعي او نشسته.

ويوين لي بعد از جدايي از لورنس بسيار كم كار و افسرده شد و در نهايت در سال 1967 در سن 53 سالگي به علت بيماري سل درگذشت.

صفحه شبکه اجتماعی « اخبار سينماي جهان »

مارلون براندو : مارلون براندو ۳ آوریل سال ۱۹۲۴در ایالت نبراسکا آمریکا به دنیا آمد.

براندومدتی به مدرسه نظامی رفت و بعد به کارهای مختلفی مشغول شد و نهایتا برایشرکت در کلاس‌های بازیگری راهی نیویورک شد و نزد استادش؛ استلا آدلر، متداستانیسلاوسکی را آموخت.

مدتیبعد براندو به مدرسه بازیگری اکتورز استودیو که الیا کازان آن را اداره میکرد، راه پیدا کرد و در آنجا زیر نظر لی استراسبرگ متد اکتینگ(روشی کهبازیگر برای اجرای نقش باید مدتی آن نقش را زندگی کند) را تکمیل کرد.نخستینحضور براندو بر پرده سینما بازی در فیلم مردان ساخته فرد زینه مان در سال 1985 بود. او برای آماده کردن نقشش در این فیلم بیش از یک ماه خود را دربیمارستان بستری کرد. کاری که از دید بسیاری از بازیگران مجرب آن دورانمانند لارنس الیویه یا کلارک گیبل حماقت محض محسوب می‌شد.

اویکی از تاثیرگذارترین بازیگران تاریچ سینما است. از فیلم‌های مشهوری که ویدر آنها ایفای نقش کرده‌است می‌توان به اتوبوسی به نام هوس در نقش استنلیکووالسکی، در بارانداز در نقش تری مالوی هر دو به کارگردانی الیا کازان وپدرخوانده در نقش دون ویتو کورلئونه اشاره کرد. بسیاری بهترین نقش او راپدر خوانده می‌دانند.

اینبازیگر آمریکایی در بین بسیاری از علاقمندان به سینما و منتقدان به عنوانبهترین بازیگر تاریخ سینما شناخته می‌شود.وی در نقش‌های متفاوتی بازstreetc498ی کردهاست؛ از شکسپیر تا موزیکال، از درام تا کمدی. در مردها و عروسک‌ها در نقشاسکای مسترسون همه را مجذوب کرد. در شورش در کشتی بونتی نقش فلچرکریسچنضعیف النفس را داشت.ساخت بونتی مصادف بود با قطع پیوند براندو با صاحبانهالیوود. در سال 1960 سربازهای یک چشم را کارگردانی کرد و در تعقیب و انعکاس در چشمان طلایی بازی کرد و سپس در سال 1972 در نقش دون کورلئونهدر پدرخوانده ظاهر شد.

هنگامیکه آکادمی اسکار او را به عنوان برنده برگزید، وی زن سرخپوستی را برایگرفتن جایزه، از جانب خود مامور کرد تا به این وسیله توجه عموم را به وضعرقت‌بار سرخپوستان آمریکا جلب کند. وی روز به روز بیشتر معطوف مسائل ومشکلات بشری شد و فیلم‌های آخر او نشانگر این گونه تمایلات سیاسی و اجتماعیاوست.

براندوپیشکسوت سبکی معروف به نام متدی بود که بلافاصله پس از او بازیگرانی مانندجیمز دین و مونتگومری کلیفت و سال‌ها بعد پل نیومن، داستین هافمن و رابرتدنیرو با درخشش خود این سبک را در سینمای آمریکا تثبیت کردند.چاقی مفرط درسال‌های پایانی برای براندو بسیار دردسر آفرین بود. فرانسیس فورد کاپولاکارگردان پدرخوانده برای متقاعد کردن تهیه‌کنندگان فیلم برای انتخاب براندوتلاش زیادی کرد. چرا که عقیده داشتند زمان این بازیگر دیگر گذشته است.پساز پدرخوانده دوباره نام براندو در جهان سینما مطرح شد. پس از این بود کهبراندو در فیلم‌های مطرحی مانند آخرین تانگو در پاریس، اینک آخر الزمان وآبگیرهای میسوری بازی کرد. نقش کوتاه او در انتهای فیلم اینک آخرالزمان نیزاز به یاد ماندنی‌ترین نقش‌های تاریخ سینماست.

مارلون براندو ستاره افسانه‌ای سینما روز جمعه 2 ژوئیه سال 2004 در سن 80 سالگی پس از مدت‌ها بیماری در بیمارستانی در لس آنجلس درگذشت.

کیم هانتر : در 12 نوامبر سال 1922 در آمریکا به دنیا آمد. پدرش دونالد زمانی که وی تنها سه سال داشت از دنیا رفت و کیم به تنهایی توسط مادرش که یک پیانیست بود بزرگ شد. استعداد بازیگری کیم زمانی که در حال تحصیل بود توسط معلمش کشف شد و خودش هم خیلی زود توانست سر از صحنه های نمایش درآورد. وی زمانی که در حال اوج گیری در صحنه تئاتر بود به گروهی به نام « تماشاخانه پانزده نفره » پیوست اما به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و اعزام مردان این گروه به جنگ، منحل شد.

با اینحال کیم خوش شانس بود که توانست در اولین اجرای برادوی خود، در نقش استلا در نمایش « اتوبوسی به نام هوس » ظاهر شود و تحسین منتقدان را برانگیزد. حضور موفق هانتر در نمایش « اتوبوسی به نام هوس » سبب شد تا الیا کازان از او در نسخه سینمایی این اثر هم استفاده بعمل بیاورد و کیم هانتر هم به واسطه نقش آفرینی فوق العاده اش موفق شد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای این نمایش دریافت کند.

کیم هانتر در 11 سپتامبر سال 2002 بر اثر حمله قلبی درگذشت.



نکاتی که درباره « اتوبوسی به نام هوس » نمی دانید :

ابتدا قرار بود تا جسیکا تندی که بازیگر نقش بلانش در نمایش « اتوبوسی به نام هوس » بود ، ایفاگر همان نقش در نسخه سینمایی هم باشد اما به دلیل اینکه ویوین لی می توانست سودآوری بیشتری در گیشه داشته باشد، از او استفاده کردند.

ویوین لی پیش از بازی در فیلم « اتوبوسی به نام » هوس ، نقش بلانش را در اجرای لندنی این نمایشنامه به کارگردانی لارنس اولیویر اجرا کرده بود و خودش هم بعدها گفت که کارگردانی اولیویر بیش از کازان برایش تاثیرگذار بوده است.

سازندگان پیش از انتخاب ویوین لی ، پیشنهاد بازی در نقش بلانش را به اولیویا دی هاویلند داده بودند اما وی از قبول آن امتناع کرد چراکه معتقد نمی تواند حرکات دیوانه وار شخصیت بلانش را در فیلم انجام دهد!

در یک تصمیم عجیب در آن زمان، 9 نفر از بازیگران نمایش « اتوبوسی به نام هوس » مستقیماً در نقش های خود در نسخه سینمایی حضور پیدا کردند و فقط این ویوین لی بود که جایگزین جسیکا تندی در نسخه سینمایی شد.

مدت زمان فیلمبرداری « اتوبوسی به نام هوس » 36 روز بود.

جان گارفلید بازی در نقش استنلی کوالسکی را نپذیرفت زیرا علاقه ای نداشت که تحت سیطره یک زن در فیلم درآید!

پس از فیلم « شبکه » ( 1976 ) ، « اتوبوسی به نام هوس » دومین فیلمی در تاریخ سینماست که موفق شده سه جایزه بازیگری دریافت کند.

در سال 2007 انجمن فیلم آمریکا این فیلم را به عنوان چهل و هفتمین فیلم برتر تاریخ سینما انتخاب کرد.


دیالوگ مشهور « من همیشه وابسته به مهربانی غریبه ها هستم » به عنوان هفتاد و پنجمین دیالوگ برتر تاریخ سینما از طرف انجمن فیلم آم



ریکا انتخاب شده است.

گفته می شود که ویلیام وایلر نیز علاقه مند بوده تا این فیلم را با حضور بت دیویس در نقش بلانش کارگردانی کند.



« اتوبوسی به نام هوس » اولین همکاری مشترک الیا کازان با تنسی ویلیامز است.

نمایش برادوی « اتوبوسی به نام هوس » به کارگردانی الیا کازان در سال 1947 به روی صحنه رفت و با 855 اجرا به کار خود پایان داد.



دیالوگ های ماندگار :

استنلی : من اعتقاد دارم کسایی که به مشروب دست نمیزنند ، یک روز مشروب به اونها دست می زنه.

*********

اسـتـنـلــی : مـیـدونـی شـانـس چـیـه؟ شـانـس ایـنـه کـه بـاور داشـتـه بـاشــی کــه خـوش شــانــســی!

*********

استنلی : ( خطاب به بلانش ) میشه خفه بشی؟! ( سپس به صحبت با تلفن ادامه می دهد ) نه ، ما اینجا یه زن پر سر و صدا داریم!

*********

استنلی خطاب به همسرش : تو ایالت ما قانونی هست به نام قانون ناپلئونی که طبق این قانون تمام اموال زن متعلق به شوهرش هم هست وبالعکس!

*********

استنلی : تا حالا هیچ زنی رو ندیدم که بدون تعریف فکر کنه قیافش قشنگه!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
: فیلم اتوبوسی به نام هوس ( A Streetcar Named Desire ) 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
: فیلم اتوبوسی به نام هوس ( A Streetcar Named Desire ) 1
اتوبوسی به نام هوس : A Streetcar Named Desire

کارگردان :الیا کازان

نویسنده : تنسی ویلیامز ، اسکار سائول

بازیگران :

مارلون براندو / استنلی

ویوین لی / بلانش

کیم هانتر / استلا

زمان : 122 دقیقه

محصول : 1951

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای ویوین لی ، برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای کارل مالدن ، برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای کیم هانتر

کاندید دریافت اسکار در رشته های بهترین کارگردانی هنری ( سیاه و سفید ) ، بهترین فیلم ، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای مارلون براندو ، بهترین طراحی لباس، بهترین فیلمبرداری سیاه و سفید، بهترین صدابرداری و بهترین موسیقی


/منبع مووی مگ /|
پاسخ
 سپاس شده توسط یه دختر
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  بازیگر فیلم‌های Wolverine و 47 Ronin در فیلم Bullet Train با برد پیت هم‌ بازی می‌شود
  فیلم Another Round با بازی مدس میکلسن جایزه بهترین فیلم جشنواره ‌BFI را برنده شد
  حقوق گل گدوت در فیلم WW84 معادل ۳۳ برابر حقوق او در فیلم Wonder Woman است
  ثبت‌نام ۴۹۸ فیلم برای شرکت در جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان!
  «خروج فرانسوی» فیلم اختتامیه جشنواره فیلم نیویورک شد
  فیلم DUNE مانند فیلم ارباب حلقه‌ها خواهد بود!
  جلوه های ویژه کامپیوتری فیلم |تنت|از یک فیلم عاشقانه هم کمتر میباشد!
  معرفی فیلم شفت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان