امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جزیره آشوراده (مکان های دیدنی استان گلستان)

#1
از توابع شهرستان بندرترکمن در 25 کیلومتری مرکز استان گلستان است. آشوراده یا جزایر آشور نام بخشی از خشکی شبه جزیره میانکاله است و تنها جزیره ایرانی دریای خزر می باشد. این جزیره در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده، آمده است که گفته می شود با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده است.
جزیره آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به تنگه چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.
جزیره آشوراده (مکان های دیدنی استان گلستان) 1
این جزیره به لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در برهه های زمانی مختلف نقش مهمی را در تاریخ ایران و منطقه بازی کرده است. هم اکنون جزیره آشور به عنوان یکی از مکانهای دیدنی استان گلستان مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از تاریخ نویسان معتقدند این جزیره همان جزیره آب سکون است که محل مرگ سلطان محمد خوارزمشاه می باشد. آشور آده یا آشور آداسی یک واژه ترکی است که به معنای جزیره آشور می باشد. این جزیره تا پایان جنگ جهانی دوم در دست روسها بوده است. روسها در این جزیره چندین بیمارستان، ساختمان مسکونی، قلعه و یک کلیسای چوبی ساختند که اکنون از کلیسای چوبی اثری در دست نیست اما یک قلعه مثلثی که در شمال این جزیره پابرجا مانده است به عنوان یادگار اشغال روسها به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.
تا قبل از وقوع سیل در اوایل دهه 1370 شمسی در این جزیره بالغ بر یک هزار نفر زندگی می کردند اما با وقوع سیل ساکنان این جزیره به شهر بندرترکمن کوچ کردند و اکنون تنها کارمندان شیلات و برخی فروشندگان در این جزیره زندگی می کنند.

آشوراده جزو 59 منطقه بین المللی ذخایر طبیعی اعلام شده و به ثبت رسیده است و چون منطقه ای حفاظت شده است زیستگاه مناسبی برای بعضی از جانوران به شمار می آید. به همین خاطر حیات جانوری آن تا حدود زیادی قابل ملاحظه است. آشوراده و مهمتر از آن شبه جزیره میانکاله یکی از مناطق حفاظت شده حیات وحش کشور و یکی از زیست بومهای با ارزش ایران است.

پوشش گیاهی جزیره، بوته های تمشک، نوعی خار خود رو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره زندگی می کنند.

تماشای صیدماهیان خاوری، اسکله، تاسیسات بندرترکمن سواحل جزیره آشوراده از جاذبه های این ناحیه و از دیدنیهای بندر ترکمن به شمار می آید.
پاسخ
 سپاس شده توسط arash.brd
آگهی
#2
ممنونم بسیار زیبا بود

جزیره آشوراده (مکان های دیدنی استان گلستان) 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Navisa.


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  استان مانغیستاو
  جزیره چونگ‌مینگ شانگهای 
  جزیره زایا نورای
  جزیره صیر بنی یاس
Tongue جاهای دیدنی قشم را بیشتر بشناسیم
Thumbs Up با 10 مکان شگفت انگیز و ناشناخته در دنیا آشنا شوید!
  پر نقش و نگارترین و زیباترین مکان های دنیا
  این مکان‌ها در انیمیشن‌های دیزنی، واقعیت دارند!
  ☠☠مکان های ترسناکی که بازدید آن ها توصیه نمیشود☠☠
  اگر شلوغی را دوست ندارید به این مکان ها نروید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان