امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رد پای اشكانیان در تدفین‌های گورخمره‌ای كجور

#1
مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه كجور شهرستان نوشهر از انجام مطالعات موردی تدفین گور خمره‌ای در این منطقه از غرب مازندران خبر داد.
سید رضا موسوی میركلایی افزود: تدفین به روش گور خمره در دوران نوسنگی به صورت تصادفی یا ضرورت بیشتر در بقایای خمره‌های ذخیره مایعات و آذوقه مستقر در بناها دیده شده است.
وی محوطه‌های مربوط به دوران نوسنگی شامل حاجی‌ فیروز، سیلك، زاغه، چشمه‌علی و ... را از جمله محوطه‌هایی معرفی كرد كه در آنها مراحل اولیه تدفین به روش گورخمره شكل گرفته است.
موسوی در ادامه گفت: براساس بررسی‌ها و پژوهش‌های پراكنده انجام شده در محوطه‌های تاریخی بسیاری چون؛ شوش، كنگاور، طاق‌بستان و گرمی مغان تدفین به شیوه گورخمره مشاهده شده است.
به گفته كارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران؛ آگاهی از روش‌های مرسوم تدفین به شیوه‌ گورخمره‌ای در فرهنگ‌های مختلف كمك شایانی در بازسازی فرهنگ معنوی تدفین و شناخت آئین‌های اعتقادی دوران مختلف پیش از تاریخ و تاریخی ارائه می‌كند.
مدیر پروژه‌ محور تاریخی فرهنگی با اشاره به مطالعه‌ مواد فرهنگی كشف شده از محوطه‌ تاریخی ناصرآباد كجور در این تحقیق، یادآور شد: در این تحقیق تلاش شد حضور فرهنگ و تمدن اشكانی در منطقه سوق‌الجیشی كجور تا حدودی مشخص شود. سپس مقایسه و واكاوی نتایج بدست آمده از پژوهش با آثار مشابه در حوزه‌های جغرافیایی و فرهنگی مختلف ایران برای تكمیل آئین‌های اعتقادی اشكانی‌ها در مورد تدفین به شیوه گورخمره‌ای انجام شد.
منطقه كجور واقع در غرب مازندران به عنوان یكی از دو بخش مهم و وسیع شهرستان نوشهر در بیشتر دوره‌های اسلامی به عنوان یك حوزه‌ مستقل و استانی جدا نقش بسزایی در حاكمیت سیاسی كشور داشته است .
پاسخ
 سپاس شده توسط شکوفه2
آگهی
#2
عکسش کو؟
Everything is Temporary(:
پاسخ
#3
(04-09-2020، 13:23)|-ANDROID-| نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
عکسش کو؟
دست بزار داخل بگیر 
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان