امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هشدار ایران به 1+5 : به توافقات بغداد پایبند باشید

#1

هشدار ایران به 1+5 : به توافقات بغداد پایبند باشید
ایران > سیاست‌خارجی - گروه سیاسی:
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای 1+5 درخصوص روند منتهی به مذاکرات مسکو و تعلل طرف غربی تذکر داد.

این نامه بعد از کارشکنی‌های غربی‌ها در آستانه مذاکرات مسکو صورت گرفته که مهم‌ترین نمونه آن امتناع آنها از برگزاری نشست معاونان و کارشناسان پیش از مذاکرات مسکو است.سعید جلیلی در نامه‌اش به کاترین اشتون نوشته است: تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونین و کارشناسان، اراده آنان را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می‌دهد.

جلیلی در این نامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با منطق روشن و ابتکارهای مشخص آمادگی دارد تا گفت‌وگوهای رو به جلو را برای همکاری شکل دهد. رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران روندی را که گفت‌وگو صرفا برای گفت‌وگو باشد، بی‌ثمر دانست و ابراز امیدواری کرد که طرف مقابل بتواند آمادگی لازم برای شرکت در جلسات معاونین و کارشناسان پیدا کند تا مقدمات لازم برای دستور کار اجلاس مسکو فراهم شود. نشانه‌هایی که از کارشکنی‌های غرب پیش از مذاکرات مسکو دریافت می‌شد دیروز با زیر پا گذاشتن بخشی از توافقات بغداد تکمیل شد.

علی باقری معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان، 5روز پس از گفت‌وگوهای بغداد با ارسال نامه‌ای به هلگا اشمید معاون کاترین اشتون از آمادگی کشورمان برای برگزاری نشست کارشناسان صحبت کرده و تصریح می‌کند موفقیت نشست مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق شده است.

دیروز دبیر‌خانه شورای‌عالی امنیت ملی گزارش داد که عدم‌آمادگی طرف مقابل برای برگزاری چنین نشستی موجب شد تا باقری مجددا طی نامه‌ای به هلگا اشمید که رونوشت آن برای نمایندگان 6کشور حاضر در گفت‌وگوها نیز ارسال شده است، با اشاره به گذشت نزدیک 2هفته از گفت‌وگوهای بغداد، بر ضرورت برگزاری نشست مذکور در فرصت اندک باقیمانده تاکید کند اما در نامه‌ای که اشمید در پاسخ باقری داده است هیچ نشانی از اعلام زمان و مکان مذاکرات نیست و در این نامه به برخی مطالب کلی اشاره شده است.

در مذاکرات دو روزه بغداد که سوم و چهارم خرداد ماه برگزار شد طرفین ضمن توافق برای ادامه مذاکرات در مسکو توافق کرده بودند نشست‌هایی کارشناسی پیش از مذاکرات مسکو برگزار شود اما غرب از برگزاری این نشست طفره می‌رود.
تحلیلگران عقیده دارند عدم‌آمادگی 1+5 برای برگزاری مذاکرات کارشناسی با ایران نشان‌دهنده آن است که این گروه در مذاکرات مسکو آمادگیدر پیش گرفتن یک رویکرد سازنده را ندارد.

عدم‌آمادگی اشمید برای برگزاری این نشست نشان می‌دهد احتمالا 1+5 یا به سبب اختلاف‌های داخلی و یا به‌دلیل عدم‌جمع بندی موضوع هنوز رویکرد خود در مسکو را تعریف نکرده است و قادر به پایبندی به توافقات بغداد نیست.

پیش از این اتفاق نیز رسانه‌های غربی با مطرح کردن موضوعاتی از قبیل اینکه در معاهدات ان پی تی حق غنی‌سازی‌ به هیچ کشوری داده نشده است سعی در سمت دادن به مذاکرات مسکو داشته‌اند؛ موضوعی که دیروز علی اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در سخنرانی خود در نشست شورای حکام به آن اشاره کرد و گفت که ایران مصمم به همکاری فشرده با تمامی کشورهای همفکر برای تحقق شعار انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس است و در این چارچوب ایران به فعالیت‌های هسته‌ای ازجمله غنی‌سازی‌ برای مقاصد صلح‌آمیز بدون هیچ‌گونه انقطاعی تحت نظارت آژانس و طبق موافقت‌نامه جامع پادمان (سند214 آژانس) ادامه می‌دهد.

رایزنی در مسکو و چین

پیش از انجام مذاکرات مسکو، رئیس و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مذاکراتی را در چین و روسیه انجام می‌دهند. محمود احمدی‌نژاد که برای شرکت در اجلاس شانگهای به چین رفته است در حاشیه این اجلاس دیدارهایی را ازجمله با ولادیمیر پوتین انجام می‌دهد.

سعید جلیلی نیز امروز برای شرکت در نشست دبیران شورای امنیت به روسیه می‌رود. نشست بین‌المللی دبیران شورای امنیت با حضور سران امنیتی بیش از60 کشور جهان در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود. جلیلی به دعوت رسمی نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در این نشست حضور پیدا می‌کند و در حاشیه این نشست با همتای روسی خود و چند تن از سران کشور روسیه ملاقات خواهد کرد.

حمایت جنبش نم از فعالیت هسته‌ای ایران

نمایندگان جنبش عدم‌تعهد در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که نگران این هستند که آژانس هسته‌ای سازمان ملل نتوانسته باشد اسنادی را در رابطه با مطالعات ادعایی به ایران ارائه دهد.این بیانیه در حاشیه نشست یک هفته‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر سازمان ملل در وین منتشر شد.

به گزارش پرس تی وی کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد تاکید کردند دسترسی به انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز حق اساسی همه کشور‌هاست. جنبش عدم‌تعهد متشکل از ۱۲۰عضو دائم و ۱۷عضو ناظر، حدود دو سوم از اعضای سازمان ملل را تشکیل می‌دهد.

هشدار ایران به 1+5 : به توافقات بغداد پایبند باشید 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘Nina✘
آگهی
#2
جالب بود مرسی
?Isn't it lovely, all alone
...Heart made of glass, my mind of stone
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star نان گران نشد! هشدار برای گران فروشان!
  هشدار فرابورس درباره دستکاری قیمت سهام در شبکه‌های اجتماعی
Heart درس‌های زیادی از کرونا آموختم/ واهمه‌ای از این ویروس ناشناخته نداشته باشید
Heart توئیتر بار دیگر به مطلب ترامپ برچسب هشدار زد
Heart هشدار وزیر خارجه پاکستان نسبت به "ماجراجویی اشتباه" هند
Heart توافق در بغداد برای اعطای یک وزارتخانه به ترکمان‌ها
Heart تکذیب خبر رویترز در مورد رخدادهای شب گذشته در بغداد
  استان کرمان به وضعیت هشدار رسید
  هشدار! مشکل عجیبی که گوشی های اندروید را از کار می اندازد
  هشدار پژمانفر نسبت به عواقب حذف صفر از پول ملی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان