امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سال پرماجرای پرسپولیس چگونه گذشت؟

#1
سال پرماجرای پرسپولیس چگونه گذشت؟ 1

فـروردین
بعد از خداحافظی دراماتیک مهدوی‌کیا در آخرین برنامه نود سال 91 این بازیکن با استعفای احساسی گل‌محمدی به تمرینات برگشت اما اتفاق بدی در انتظار بازیکن محبوب سرخ‌ها بود چرا که این بازیکن در همان تعطیلات نوروزی مادرش را از دست داد. پرسپولیس از روز سوم فروردین ماه برای ادامه بازی‌های لیگ و جام حذفی استارت زد و بعد از نتایج نسبتا خوب یحیی در لیگ پیکان را هم برد. بهترین اتفاق این ماه اما برد مقابل داماش در رشت در نیمه نهایی جام حذفی بود که تیم یحیی در ضربات پنالتی حریف سرسخت خود را شکست داد تا به کسب جام و سهمیه آسیایی در این فصل تلخ امیدوار باشد. مصدومیت پولادی در بازی تیم ملی مقابل کویت یکی از بدترین اتفاق‌های این ماه بود. مراسم تقدیر از چهره‌های ماندگار باشگاه، بازگشت کریمی از مصدومیت طولانی مدت، اضافه شدن کریم باقری و ترابیان به کادر فنی و دیدار مسوولان باشگاه با وزیر ورزش هم از مهم‌ترین اتفاقات این ماه بود.

اردیبهشـت
افتتاح دانشگاه جامع پرسپولیس در این ماه اتفاق افتاد و این دانشگاه در دو سه رشته فعالیت‌هایش را آغاز کرد. ایجاد مدرسه فوتبال در ارومیه، نشست با اصحاب رسانه در باب اخلاق‌مداری و قرارداد با بهزیستی از دیگر اقدامات محمد رویانیان بود. تقدیر از علی پروین توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عنوان یکی از بزرگان قاره اتفاق ویژه‌ای بود که برای پرسپولیسی‌ها افتاد. مهم‌ترین اتفاق ماه اما شکست پرسپولیس در فینال جام حذفی مقابل 100 هزار تماشاگرش بود که در ضربات پنالتی رخ داد. این باخت اوضاع پرسپولیس را خراب کرد و یحیی که فقط یک باخت در لیگ داده بود و تیم را از رده دوازدهم به رتبه ششم رسانده بود استعفا کرد. بعد از این اتفاق رویانیان با پیشکسوتان جلسه گذاشت و استعفای یحیی را پذیرفت. در بازی آخر لیگ هم گل‌محمدی به شکل فرمالیته روی نیمکت نشست و تیم با باخت در تبریز عنوان هفتمی لیگ را به‌دست آورد. خداحافظی مهدوی‌کیا بعد از بازی با سپاهان که غریبانه برگزار شد هم یکی از اتفاقات تلخ پرسپولیسی‌ها در این ماه بود.

خـرداد
بعد از کش و قوس‌های فراوان برای انتخاب سرمربی جدید رویانیان به این نتیجه رسید که هر طور شده باید علی دایی را سرمربی پرسپولیس کند. با وجود مخالفت‌های باشگاه سورینت و قرارداد دایی با این باشگاه بالاخره رویانیان موفق شد و دایی را به پرسپولیس آورد. دایی هم اختلاف‌های قبلی را کنار گذاشت و از 7 خرداد ماه رسما کارش را با پرسپولیس شروع کرد. دایی در فصل نقل و انتقالات با سر کار گذاشتن نفراتی مثل انصاری‌فرد و بعد از جدایی نفراتی مثل کریمی، کلاه کج، کاظمیان، معدنچی، پروویچ و گروزدانفسکی دو سه شاگرد خود در راه‌آهن مثل کفشگری و عالیشاه را سرخپوش کرد. به غیر از این نفراتی مثل سیدصالحی، میثم حسینی و میلاد غریبی هم به پرسپولیس پیوستند. قاسم دهنوی هم بعد از عقد قرارداد با سپاهان و حضور در تمرینات این تیم به ندای قلبش گوش داد و پرسپولیسی شد. پرسپولیس بعد از استارت تمریناتش در تهران، در اردبیل و مازندران هم اردوهایی برپا کرد تا آماده لیگ شود.

تیـــر
اردوی مازندران ادامه داشت و پرسپولیس در شمال چند بازی تدارکاتی هم انجام داد. پیام صادقیان جزو آخرین خریدهای علی دایی بود اما خرید مارکو شپانوویچ که در تست راه‌آهن رد شده بود عجیب به نظر می‌رسید. بعد از این اردوها پرسپولیس بازی‌های تدارکاتی جدی‌اش را آغاز کرد و بعد از رویارویی مقابل تراکتورسازی، استقلال صنعتی، فولاد و سایپا با تیم امید پرسپولیس بازی کرد تا آماده لیگ شود. در این ماه هیات مدیره پرسپولیس هم تغییر کرد و به غیر از رویانیان، پروین، نامی، جمشیدی و اکبری به عضویت هیات مدیره درآمدند و اکبری رییس شد. تجلیل از مهدوی‌کیا در مراسم بهترین‌های فوتبال کشور، افتتاح آکادمی پرسپولیس، امضای تفاهمنامه با وزارت ارتباطات و قرارداد اسپانسری با بانک گردشگری از دیگر اتفاقات این ماه بود.

مــرداد
پرسپولیس لیگ را با برد مقابل تراکتورسازی آغاز کرد؛ مسابقه‌ای که به غیر از اتفاقات داوری‌اش یک شروع هیجان انگیز برای تیم دایی بود و حدود 60 هزار نفر هم از بازی افتتاحیه سرخ‌ها استقبال کردند. تساوی با ذوب‌آهن در اصفهان که در هفته دوم اتفاق افتاد را می‌شد به حساب بدشانسی گذاشت اما بعد از برد مقابل مس که با رعایت نکردن فیرپلی ممکن شد پرسپولیس در اولین حضورش در شهر کرج به سایپا باخت تا روند نتیجه‌گیری تیم دایی از همان هفته‌های اول دچار نوسان شود. بعد از این اما پرسپولیس در مصاف با ملوان در حالی که 10 نفره هم شده بود موفق به شکست حریف خود شد تا شدت انتقادها و تعریف و تمجیدها که بالانس ویژه‌ای به وجود بیاورد و همه منتظر هفته‌های بعدی باشند. یکی از اتفاقات این ماه مذاکره و امضای توافقنامه با باشگاه بیرامار پرتغال برای فرستادن سه بازیکن جوان پرسپولیس به این باشگاه بود که صورت گرفت. صحبت برای جذب خلعتبری هم از اواخر این ماه استارت خورد. از آنجایی که خلعتبری دوست نداشت در لیگ جعلی امارات بازی کند و دایی و رویانیان به شدت دنبال او بودند بحث آزاد کردن این بازیکن از عجمان پیش آمد که هزینه زیادی برای باشگاه داشت.

شهریـور
بازی‌های این ماه با باخت به نفت تهران، تیم گل‌محمدی در ورزشگاه تختی شروع شد. داستان جذب خلعتبری در این ماه هم ادامه پیدا کرد و بالاخره با مطرح شدن کمک یک خیر برای پرداخت مبلغ رضایتنامه این بازیکن، خلعتبری به‌عنوان گرانقیمت‌ترین بازیکن فصل در آستانه دربی پایتخت سرخپوش شد. افتتاح رستوران در شیراز، پیگیری راه‌اندازی مدارس فوتبال در شهرستان‌ها و داستان هواپیمایی که معلوم شد از ناوگان هواپیمایی قشم ایر بوده از دیگر اقدامات پر سر و صدای رویانیان بود. پرسپولیس بعد از تساوی در دربی رفت که هیچ اتفاق خاصی نداشت اولین باخت را به فولاد صدرنشین تحمیل کرد و بعد از آن گسترش فولاد را به سختی شکست داد تا نوبت به بازی بزرگ سال برسد. تیم دایی در اصفهان 2- صفر به سپاهان باخت آن هم در حالی که محسن قهرمانی در همان دقیقه 2 بازی یک کارت قرمز به مدافع پرسپولیس داد و یک پنالتی تقدیم سپاهان کرد. اظهارات دایی بعد از این بازی درباره غش داور به سمت سپاهان و تعیین نتیجه شب قبل از بازی یکی از قطورترین پرونده‌های فساد و تبانی را در فوتبال باز کرد که تبعات و جنجال‌های زیادی داشت. با این حال برد میلیمتری مقابل فجر با درخشش صادقیان باخت به سپاهان را به فراموشی سپرد.

مهر
یکی از اتفاقات نه چندان ویژه این ماه بازگشت علیرضا حقیقی به پرسپولیس بعد از حدود دو سال نیمکت‌نشینی در روبین‌کازان روسیه بود. پرسپولیس در ادامه بازی‌های نسبتا پرنوسانش در لیگ برتر به سختی داماش را شکست داد اما اتفاقات حاشیه‌ای بازی و فحاشی هواداران به رشتی‌ها باعث شد کمیته انضباطی یک امتیاز از سرخ‌ها کسر کند. این مساله با واکنش دایی، رویانیان و باشگاه پرسپولیس مواجه شد و کار بیخ پیدا کرد تا جایی که باشگاه پرسپولیس مدعی شد این قضیه را به فیفا خواهد کشاند. رویانیان هم قصد داشت با استعفای صوری خود فدراسیون را تحت فشار بگذارد اما نه این استعفا و نه مصاحبه‌های آتشین دایی منجر به تغییر رأی نشد. رأی مربوط به اتفاقات بازی با سپاهان هم اعلام شد و به غیر از محرومیت یک جلسه‌ای دایی، مولایی بدنساز پرسپولیس به خاطر اتفاقات دو فصل قبل راه‌آهن 6 ماه محروم شد. این آرا البته منجر به اعتراض پرسپولیسی‌ها شد و حاشیه‌های زیادی را باعث شد تا جایی که کار به کمیسیون اصل نود مجلس کشید. پرسپولیس در این ماه با صبا در لحظات آخر مساوی کرد و روند پرنوسان تیم دایی همچنان ادامه داشت. یکی از اتفاقات دیگر این ماه عقد قراداد 10 ساله با امیرحسین حاجی‌زاده کودک تکنیکی 9 ساله اردبیلی بود.

آبان
جام حذفی برای پرسپولیس شروع شد. تیم دایی در دو بازی متوالی دو تیم لیگ یکی پدیده شاندیز و الوند همدان را شکست داد تا به جمع 8 تیم پایانی راه یابد. در لیگ برتر در هفته ماقبل پایانی نیم‌فصل اول اما پرسپولیس در ورزشگاه تختی به سختی راه‌آهن را شکست داد و با نوسان بسیار دیگر مدعیان بعد از 1158 روز به صدر جدول رسید. پرسپولیس در تهران با تیم ویسی مساوی کرد اما در نهایت به‌عنوان قهرمانی نیم‌فصل اول رسید تا هواداران به دایی و تیمش امیدوار بمانند. در این ماه مهرداد پولادی بعد از ماه‌ها تمرین انفرادی و معالجه به تمرینات گروهی برگشت تا کم کم مهیای بازی شود. در نقل و انتقالات نیم‌فصل پرسپولیس خانزاده و غریبی را به صورت قرضی به ذوب‌آهن داد و غلامرضا رضایی و هادی نوروزی هم به خاطر نیمکت نشینی‌های فراوان از این تیم رفتند. در عوض محسن مسلمان و فرزاد حاتمی به جمع قرمزها اضافه شدند. علی دایی تنها خارجی که خودش تایید کرده بود را هم نخواست اما باشگاه با مارکو به توافق نرسید تا این بازیکن دو ماه به درفشی‌فر برود و انفرادی تمرین کند. در این ماه رایزنی‌های باشگاه برای آوردن ستاره‌های پیشکسوت میلان به تهران آغاز شد و حتی رویانیان ملاقاتی با سفیر ایتالیا هم داشت.

آذر
با جدی شدن بازی دوستانه و خیرخواهانه پیشکسوتان پرسپولیس و میلان تیم پیشکسوتان پرسپولیس تحت هدایت علی پروین شکل گرفت و سرانجام ستاره‌های دهه 60 و 70 پرسپولیس در یک بازی خاطره‌انگیز رو در روی پائولو مالدینی، فرانکو باره‌سی و همبازیان آنها در میلان افسانه‌ای دهه 90 قرار گرفتند. این بازی و گرفتن پیراهن مالدینی توسط رافت عواید خیرخواهانه‌ای برای باشگاه داشت و پیراهن مالدینی در حراجی‌ها به قیمت خوبی فروش رفت و صرف امور خیریه شد. در لیگ برتر پرسپولیس در تبریز با باخت شروع کرد و به تراکتورسازی باخت اما پیروزی دشوار مقابل ذوب‌آهن و 6 تایی کردن مس در کرمان که طلسم شکست‌ناپذیری این تیم مقابل پرسپولیس را شکاند تیم دایی را دوباره روی غلتک انداخت. پرسپولیس در ادامه سایپا را هم برد اما در حالی که رویانیان اتفاقاتی مثل افتتاح صندوق سرمایه‌گذاری باشگاه و شرکت بیمه پرسپولیس را انجام داده بود با وزارت ورزش دچار چالش شد و هر روز به استعفا نزدیک می‌شد.

دی
پرسپولیس در انزلی ملوان را شکست داد و روند جالب تیم دایی ادامه داشت تا هواداران به قهرمانی امیدوار باشند اما هنوز به سربالایی نیم‌فصل دوم نرسیده بودیم که محمد رویانیان با کلی هزینه جشن 50 سالگی باشگاه را در برج میلاد برگزار کرد که حاشیه‌هایی هم داشت از جمله اینکه بازیکنان در این جشن حاضر نشدند و برای برخی از پیشکسوتان هم جا نبود. در فاصله دو روز مانده به دربی برگشت بی‌پولی باشگاه در ادامه چالش رویانیان با وزارت ورزش به حدی رسید که بازیکنان اعتصاب کرده و در مهمترین تمرین قبل از بازی با رقیب سنتی تمرین نکردند اما در نهایت حاضر شدند به خاطر دایی و با پادرمیانی او به میدان بروند. نکته جالب بالا گرفتن دعوای دو باشگاه سرخ و آبی در آستانه دربی بود که به مصاحبه‌های متعدد رویانیان و فتح‌ا... زاده علیه هم کشید اما در نهایت با دخالت وزیر ورزش دو مدیر در تمرین تیم رقیب حاضر شدند تا صلح بین آنها برقرار شود. دربی برگشت هم بی‌خاصیت بود و تیم دایی نای دویدن نداشت تا با یک تساوی دیگر از استقلال و سایر رقبا عقب بیفتد. باخت به فولاد در اهواز در دقایق پایانی شرایط را سخت‌تر کرد و بار دیگر تیم دایی از جمع مدعیان خارج شد.

بهمن
روند نزولی پرسپولیس همراه با بحران بی‌پولی باشگاه ادامه داشت و شکست در تبریز مقابل گسترش فولاد اوضاع را وخیم‌تر کرد تا بحران قرمزها تکمیل شود. رویانیان که قبل از این بازی به خاطر بی‌پولی و چالش طولانی با وزارتخانه استعفا داده بود بعد از این بازی رسما استعفایش را رسانه‌ای کرد که این استعفا خیلی زود در جلسه هیات مدیره مورد پذیرش قرار گرفت و با وجود گمانه‌زنی‌های فراوان درباره حضور دادکان و... به‌عنوان مدیرعامل و تغییرات در هیات مدیره علی پروین به‌عنوان سرپرست موقت باشگاه برگزیده شد. باخت دوباره به فولاد در اهواز و در ضربات پنالتی باعث شد تیم دایی از جام حذفی هم کنار برود. کم‌کم اختلافات دایی و پروین علنی شد و به خاطر غیبت پروین در تمرینات و بی‌پولی بازیکنان دایی مصاحبه‌های متعددی انجام داد که واکنشی خنثی از سوی پروین داشت. علی پروین در تهیه پاداش برد مقابل سپاهان هم با تاخیر عمل کرد و تهیه پاداش عجیب و تاریخی این برد هم باعث نشد غرغرهای بازیکنان درباره بی‌پولی کم شود. در ادامه مساوی ناامید کننده مقابل فجر دوباره پرسپولیس را از جمع مدعیان دور کرد. خیلی زود بحث واگذاری سهام باشگاه و حسابرسی بدهی‌های پرسپولیس به موضوع روز تبدیل شد تا یارکشی پروین و دایی بار دیگر آنها را مقابل هم قرار دهد. در این میان پروین با پیشکسوتان جلسه گذاشت تا به‌عنوان مشتری پا پیش بگذارند و دایی هم اعلام کرد چند تن از دوستانش خواهان خرید باشگاه هستند.

اسفند
بعد از برد مقابل صبا که پرسپولیس را بار دیگر صاحب شانس قهرمانی کرد تعطیلات 5 هفته‌ای لیگ شروع شد و دایی تیمش را برای اردو به مازندران برد. از طرفی داستان بی‌پولی و بحث بدهی‌ها کماکان نقل مجلس بود. در این میان پروین که به شدت دنبال پول بود سرانجام با بانک قرض الحسنه رسالت قرارداد بست اما برای گرفتن پول از این اسپانسر به مشکل خورد. در روزهای پایانی سال جلسه خادم با پیشکسوتان و مسوولان باشگاه چالش‌های جدیدی در خصوص واگذاری سهام باشگاه به پیشکسوتان را به وجود آورد تا این مساله هم مبهم بماند. شدت گرفتن دوباره مصاحبه‌های بازیکنان درباره بی‌پولی و تهدید دوباره به اعتصاب، ناپدید شدن سعید شیرینی و ادامه داستان چک‌های مشکل دار و ماشین‌های مورد دار هم از حاشیه‌های این ماه بود. سرپرستی پنجعلی به جای شیرینی هم در این ماه رخ داد اما مهم‌ترین اتفاق در آخرین روز کاری سال همه را سورپرایز کرد. اعلام بدهی باشگاه از سوی وزارت ورزش تمام حرف و حدیث‌های دو ماه اخیر را به واقعیت تبدیل کرد؛ واقعیتی که البته وحشتناک‌تر هم بود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برتری پرسپولیس در اولین بازی دوستانه فصل
Exclamation ادامه بدعهدی مدیران پرسپولیس
  ذوالفقارنسب: دکترهای زیادی در پرسپولیس هستند!
  استقلال و پرسپولیس با این دو جای خالی چه می‌کنند؟
  باقری صفحه پرسپولیس را فالو نکرده بود
Subarrow بیانیه باشگاه پرسپولیس علیه مدیرعامل استقلال
  بازگشت سجاد به گلزنی پیش از نبرد با پرسپولیس
  رسانه قطری: منتظر شکست پرسپولیس نباشید!
  خط‌کشی نیم متری روی پای ستاره پرسپولیس!
  سردار چگونه به ستاره لیگ روسیه تبدیل شد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان