امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پروژه منهتن(یک گام تا رسیدن آمریکا به بمب اتم)

#1
پروژه منهتن نام پروژه ایست که به ساخت بمب اتم انجامید که در زمان جنگ جهانی دوم از آن استفاده شد. این پروژه با محوریت آمریکا و همکاری انگلستان و کانادا اجرا شد. از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۶ پروژه تحت نظر سرلشکر ارتش مهندسی آمریکا، لزلی گروز و جنبه‌های علمی آن زیر نظر رابرت اوپنهایمر اجرا شد.





پروژه منهتن(یک گام تا رسیدن آمریکا به بمب اتم) 1
زمانی مقدمات تشکیل یک تیم تحقیقاتی برای ساخت سلاح هسته‌ای فراهم شد، که درسال ۱۹۳۹لئو زیلارد و آلبرت انیشتین نامه‌ای به فرانکلین روزولت - رئیس جمهور وقت آمریکا -خواستار برسی شدند،که این نامه تایید شد.

پس از آن در سال ۱۹۴۲، فیزیکدانی به نام انریکو فرمی (Enrico Fermi) موفق شد یک واکنش هسته‌ای را در رآکتور خود کهCP-1 نام داشت، کنترل کند. نکته جالب اینکه CP-1 در دانشگاه شیکاگو مستقر بود.




پروژه منهتن(یک گام تا رسیدن آمریکا به بمب اتم) 1
انریکو فرمی
بعدها درادامه این پروژه، اولین بمب اتم در ششم ژوئیه سال ۱۹۴۵، در آزمایشگاه Los Alamos منفجر شد. یک ماه پس از این آزمایش، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در کشور ژاپن، هدف دو بمب اتمی قرار گرفتند. به دنبال آن آمریکایی‌ها دلایل بسیاری برای این کار اعلام کردند که یکی از آنها پایان دادن سریع جنگ و جلوگیری از حمله شوروی به ژاپن و کشته شدن بیشتر مردم و به تبع آن، حفظ جان هزاران عضو ارتش آمریکا بود. این اقدام ستیزگرانه موجب مرگ صد هزار نفر در آن زمان شد و بروز عواقب ناشی از تشعشعات هسته‌ای برای نسل‌های آینده بود.

بمب هسته‌ای قوی ترین سلاح مخربی است که بشر تا کنون مورد استفاده قرار داده است. با این وجود دانشمندان بسیاری از مشارکت در ساخت سلاحی چنین ویرانگر راضی به نظر می‌رسیدند، در زیر اظهارات دو تن از دانشمندانی که در این پروژه همکاری داشته‌اند آمده است:

ژوزف هایرشفلدر(Joseph O. Hirschfelder)، شیمیدان" در طول جنگ جهانی دوم، فعالیت‌هایی که به منظور ساخت بمب اتم درLos Alamos انجام می‌شد، هیچ گونه واکنش منفی در پی نداشت، همه معتقد بودند که هیتلر و ژاپنی‌ها آزادی را از جهان خواهند گرفت و بنابراین با متوقف کردن آنها کاملاً موافق بودند. خانواده، دوستان و آشنایان ما به قتل می‌رسیدند و ترس عمومی بر جامعه حاکم بود."

جورج کیستیاکووسکی(George B. Kistiakowsky)"در مذاکراتی که در مورد این پروژه درLos Alamos انجام شد، اعتراف می‌کنم که عقیده شخصی من این بود که بمب اتمی بدتر از بمباران هر روزه ژاپن باB-29ها نیست و ما باید برای پایان گرفتن سریع جنگ دست به هر گونه اقدامی بزنیم."

پروژه منهتن(یک گام تا رسیدن آمریکا به بمب اتم) 1
Би садар эм нь бэлгийн хавьталд орсон

Тэр ...  нэртэй байсан
پاسخ
 سپاس شده توسط مهشاد* ، asal azizi
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کارهایی که بزرگترین رییس جمهور تاریخ آمریکا را جاودانه کرد
  تصاویر/ آلبوم رنگی از آمریکا در جنگ جهانی
  دیپلماسی کودکانه بین آمریکا و شوروی
  آنتیه تام ، خونین‌ترین نبرد جنگ‌های انفصال آمریکا + عکس
  آمریکا چگونه کشف شد....
  500 سند از حضور تمدن ایران در قاره آمریکا(بخونید)+فیلم مستند
  تاریخ ‌آمریکا= از جنگ‌های استقلال تا جنگ‌های خانگی
  آمریکا یک اثر باستانی ربوده شده را به ایران بازگرداند
  داستانی از جنگ به روایت یک استاد ایرانی در آمریکا
  جواد لاریجانی: در آمریکا هم قتل‌های زنجیره‌ای رخ می‌دهد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان