امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معرفی و نقد بازی The Bureau: XCOM Declassified

#1
در صنعت بزرگ بازیسازی، عناوینی یافت می شوند كه بسیار ریشه دار و خوش سابقه هستند و علاقه مندان کهنه کار را هم در كنار خود احساس می كنند. وجود این دسته همواره باعث می شود تا ساخت نسخه ای جدید از این بازی ها یك كار دشوار و طاقت فرسا محسوب شود، زیرا آن ها از افراد دلبسته به پارامترهای قدیمی و درخشان نسخه های پیشین هستند و از طرفی رشد و پیشرفت این صنعت، یك سری تغییرات قابل توجه حتی برای عناوین كلاسیك را می طلبد. سری XCOM یكی از همین دسته بازی ها است كه طرفداران اصلی آن هنوز تجارب نخستین خود را با آن فراموش نكرده اند، اما انتظار دارند که نسخه های جدیدش سیری صعودی را طی كنند.
این مجموعه كه با تعریف یك سری المان منحصر به فرد تاكتیكی، فاصله زیادی میان خود و برخی عناوین محبوب، اما كلیشه ای ایجاد كرده، یكی از روزنه های امید علاقه مندان به اكشن های تاكتیكی محسوب می شود كه پس از نسخه جالب سال گذشته، اینبار در قالبی جدید به پیشواز دوستداران این سبك از بازی ها رفته است. 2K Games كه سعی بر احیای XCOM دارد، نسخه های متفاوتی از آن را راهی بازار كرده است. The Bureau: XCOM Declassified با ساختاری كاملاً متفاوت و بصورت تیراندازی سوم-شخص ساخته شده است. عنوانی كه بر خلاف گذشته با یك سری جزئیات مربوط به سبك استراتژی همراه بود.
معرفی و نقد بازی The Bureau: XCOM Declassified 1
داستان
آنچه كه از سناریوی اصلی سری XCOM به خاطر داریم، مربوط به هجوم بیگانگان در آینده می شود. TB بر خلاف گذشته، تا حدودی ریشه در تاریخ دارد و با بهره گیری از برخی وقایع، تخیلات سازندگان را به برهه زمانی 1962 میلادی و دوره سرنوشت ساز جنگ سرد كشانده است. در آن سال ها، موجودات بیگانه كه محل زندگی خود را از دست داده اند، راهی سیاره دیگری شده اند و در این بین چه گزینه ای مناسب تر از زمین می تواند وجود داشته باشد؟! قهرمان این نسخه، ویلیام كارتر (William Carter) نام دارد كه شخصی خبره و آموزش دیده در میادین جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی به حساب می آید.
او كه تا پیش از هجوم بیگانگان، یكی از نیروهای اصلی نبرد بوده، اكنون با یاران خود كه همگی از مأموران زبده فدرال آیالات متحده هستند، در غالب گروه XCOM‌ وظیفه پیدا كرده تا از زمین در مقابل خطرات موجود حمایت كند. کارتر در طول داستان، با افرادی همراه می شود كه بر روند گیم پلی تأثیر به سزایی خواهند گذاشت. همانطور كه می بینید، سناریوی اصلی TB همانند نسخه های اصلی این سری، بر پایه دفاع از زمین در مقابل هجوم بیگانگان پایه ریزی شده، اما نكته قابل تأمل، تأكید سازندگان بر رویدادهای دهه 60 آمریكا و اتفاقات جنگ سرد نیز ملموس است كه باعث شده تا تركیب مناسبی از هجوم بیگانگان و اتفاقات این برهه تاریخی را بدون هر گونه پیچیدگی خاصی در طول داستان با برخی فراز و نشیب های موجود احساس كنیم.
معرفی و نقد بازی The Bureau: XCOM Declassified 1
گرافیك
از آنجایی كه 2K Games پیش از این هم ارادت خاص خود را نسبت به Unreal Engine 3 نشان داده، قابل پیش بینی بود كه نسخه جدید XCOM نیز بر اساس همین موتور پایه ریزی شود. TB از آن عناوینی است كه روی سیاه UE3 را در این نسل به تصویر كشیدند. البته نه به آن معنا كه شاهد گرافیك ضعیفی هستیم، اما با در نظر گرفتن بازی هایی چون DmC و BioShock: Infinite حقیقتاً حرفی برای گفتن ندارد. طراحی مدل ها و محیط به سبك دهه 60 بسیار عالی صورت گرفته و از همان ابتدای بازی، حتی اگر از تاریخ وقوع داستان هم بی خبر باشید، متوجه این موضوع خواهید شد.
رنگ بندی محیط چندان زنده نیست و در طی مراحل، تنها چند نوع رنگ خاص استفاده شده اند. اما تم كلاسیك آن، زیبایی هنری بسیاری به بازی بخشیده است. میزان جزئیات و چندضلعی های (Polygon) به كار رفته، قابل قبول است و كیفیت بافت ها در سطح مطلوبی قرار دارد. طراحی و تنوع بیگانگان بسیار خوب است و برای هر كدام مدل های مجزایی در نظر گرفته شده اند. البته وجود برخی مشكلات، مانند افت فریم، به خصوص در زمان ذخیره شدن بازی و كمی هم انیمیشن های خشك و مصنوعی باعث شده تا آن چیزی كه از UE3 انتظار داریم، برآورده نشود. هوش مصنوعی بازی نیز در سطح مطلوبی قرار دارد و باعث منطقی جلوه دادن رفتارهای بیگانگان یا افراد همراه می شود.
معرفی و نقد بازی The Bureau: XCOM Declassified 1
موسیقی/صداگذاری
صداگذاری شخصیت ها به شكل مناسبی صورت گرفته و حس و حال لازم را انتقال می دهد. همچنین، سایر افكت های صوتی (از انفجارها گرفته تا صدا اسلحه های بیگانگان) نیز وضعیت مشابهی دارند. موسیقی در خلال گیم پلی به نسبت پخش می شود و هماهنگی مناسبی با این روند دارد. به هنگام اوج درگیری ها و وضعیت بحرانی، ریتم تندی به خود می گیرد و در شرایط عادی خیلی طبیعی و گوشنواز می شود.
معرفی و نقد بازی The Bureau: XCOM Declassified 1
گیم پلی
همانطور كه اشاره شد، اولین نمایش این بازی به سال 2010 برمی گردد. در آن سال اعلام شد که با یك عنوان اول-شخص در سری XCOM روبرو خواهیم شد. اما وقتی مشخص شد که TB به صورت سوم-شخص خواهد بود، بسیاری گمان كردند که با یك اثر تقلیدی دیگر از روی سری Gears of War مواجه خواهند شد. ولی با نمایش های بعدی بازی، مشخص شد که شباهت این دو تنها به زوایه دید آن ها محدود می شود. بازی را با کارتر شروع خواهید كرد و می توانید ظاهر و اسلحه های او را شخصی سازی كنید. در ادامه، افراد جدیدی به شما ملحق می شوند كه دارای كلاس های متفاوتی هستند و باعث شكل گیری هسته اصلی گیم پلی می شوند.
همانند اكثر بازی های سوم-شخص، می توانید سنگر بگیرید، با شلیك مستقیم حركت كنید و یا آنكه زاویه دید را بر شانه های كارتر بیاورید. همچنین امكان درگیری تن به تن نیز وجود دارد كه تمامی المان های مذكور دارای استاندارد و كاربرد كافی در گیم پلی خواهند بود. بدان معنا كه اگر به اكشن های سوم-شخص هم علاقه مند باشید، دست شما برای پیشروی بدون استفاده از بخش های تاكتیكی باز است. بخش های اكشن و بطور كلی تیراندازی، هیجان كافی را دارا هستند. تا جایی كه باعث می شوند تا بیشتر مراحل را به این صورت پشت سر بگذارید و تنها در مواقع ضروری به فكر كنترل كردن همراهانتان بیفتید.
معرفی و نقد بازی The Bureau: XCOM Declassified 1
از طرفی، با استفاده از منوی Order Received می توانید تا حدودی به آنچه كه از سری XCOM در خاطر دارید، نزدیك شوید و اعضای گروهتان را كنترل كنید و یا بدون آنكه گلوله ای شلیك كنید، دستورات متفاوتی در راستای پیشبرد بازی به صورت گروهی بدهید. به هنگام استفاده از این منو، سرعت بازی كاسته می شود و گزینه های متفاوتی همچون جابجایی، دستور حركت و همچنین فرمان آتش و یا قرار دادن ادوات جنگی در اختیارتان قرار می گیرند. معمولاً به هنگام قرار گرفتن زیر آتش سنگین دشمنان، پیشنهاد می شود كه از اعضای گروه كمك بگیرید و به آن ها مكان ها و اهداف مورد نظرتان را انتقال دهید تا برای پیشروی در مراحل اصلی و جانبی اقدام كنند. همچنین استفاده از برخی تكنولوژی و سلاح های بیگانگان علیه خودشان، باعث شده تا اسلحه های فرازمینی با خود حمل كنید. نكته جالب دیگری كه دیده می شود وجود گزینه ها برای پاسخگویی به سبك Mass Effect است كه با ساختاری مشابه، تأثیر چندانی بر روند گیم پلی ندارد.
معرفی و نقد بازی The Bureau: XCOM Declassified 1
نتیجه گیری:
TB از اولین روز معرفی تا كنون تغییرات بسیاری به خود دیده كه دسته ای مثبت و دسته دیگری در گروه تغییرات منفی جای می گیرند. این بازی با آنكه تفاوت هایی نسبت به نسخه كلاسیك این سری دارد، همچنان می تواند برای علاقه مندان قدیمی و همچنین دوستداران بازی های اكشن لذت بخش باشد، اما نباید فراموش كرد كه این قسمت از همان ابتدا به این شكل پایه ریزی شده كه تجربه متفاوتی از این سری بازی ها را در اختیار بازیکنان قرار دهد.

معرفی و نقد بازی The Bureau: XCOM Declassified 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درخواست نویسندگی در بخش معرفی و نقد بازی ها و زیرشاخه ها
  معرفی چند بازی با ژانر های مختلف برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی چند بازی برای کنسول های بازی برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بازی War Brokers
  معرفی بازی ماینکرافت
  معرفی بازی های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از دسته بازی را دارند
  معرفی ۱۰ بازی‌ برای افزایش مهارت برنامه نویسی
  معرفی بهترین بازی های اکشن اندروید (آفلاین)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان