امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معرفی و نقد بازی جاده های نبرد

#1
چند سالی می شود كه صنعت بزرگ و پرمخاطب بازیسازی در كشور ما به رشد و پیشرفت قابل توجهی رسیده است. تا جایی كه می توان ادعا كرد بازیسازان و حامیان ایرانی آن به جایگاهی رسیده اند كه می توانند با استفاده از دانش و امكانات روز به ساخت بازی های جدید خود مشغول شوند. این روزها بازی های بزرگی در ایران تولید می شوند كه حتی نامزد حضور در نمایشگاه بزرگی همچون E3 می شوند یا اینكه برای عرضه آنان در بازار جهانی نظرسنجی صورت می گیرد. عناوینی همچون "شبگرد" و "ارتش های فرازمینی" كه در جوامع بین المللی و محل تجمع بزرگان این صنعت صاحب جایگاهی می شوند تا ثابت كنند که محصولات ایرانی نیز قابل احترام و ارزشمند هستند.

البته مشكلاتی نظیر عدم وجود ناشری كه امكانات مالی كافی را متقبل شود، باعث شده تا اكثر بازیسازان ایرانی به دنبال پروژه های كوچك و تقریباً بدون هزینه رفته تا بتوانند از پس كار برآیند و پروسه ساخت را به اتمام برسانند. یكی از این سبك بازی های كوچك، اما سرگرم كننده و دوست داشتنی كه چندی است به محبوبیت زیادی، به خصوص در میان علاقه مندان بازی های موبایل رسیده، سبك Tower Defense است كه این روزها عناوین متعددی را با قابلیت های متفاوت به خود می بیند. استودیوی ایرانی پارسه با ساخت بازی مهیجی به نام "جاده های نبرد" (Roads of Battle) جزو آن دسته از بازیسازانی قرار گرفته كه با كمترین امكانات، بازی های مهیج و استانداردی می سازند و برای ساعاتی هر چند كوتاه، سرگرمی را به علاقه مندان هدیه می كنند. این بازی مدتی است که در دسترس قرار گرفته و موفق به كسب نظرات و بازخوردهای مثبتی شده است.
معرفی و نقد بازی جاده های نبرد 1
داستان

بازی "جاده های نبرد" از استانداردها و شناسه های عناوین مطرح در سبك TD تبعیت می كند و داستان آن نیز بر پایه هجوم بیگانگان از فضا به كره زمین یا سیاره مورد هجوم قرار گرفته برای بدست آوردن منابع طبیعی پایه ریزی شده است. اینبار موجودات فضایی به سیاره ای بنام سینپ هجوم آورده اند و قصد دارند پس از شكستن مقاوت ساكنین آن، وارد شهرها و روستاها شده و چپاول كنند. همانند سایر عناوین هم سبك، داستان در این بازی نیز از اهمیت چندانی برخوردار نیست و تنها انگیزه و دلایل كافی را برای انجام بازی و دفاع كردن در مقابل بیگانگان در اختیار بازیكن قرار می دهد. به طوری كه خیلی نمی تواند تأثیرگذار باشد. سناریوی داستانی فاقد هر گونه قهرمان یا شخصیت های اصلی و جانبی است، اما آنچه مشخص است، استودیوی پارسه تمام تلاش خود را برای جمع و جور كردن داستانی پیش افتاده، اما قابل قبول برای اثر جدید خود كرده اند.
معرفی و نقد بازی جاده های نبرد 1
گرافیك

بر خلاف بسیاری از عناوین ایرانی دیگر كه از موتورهای بازیسازی آماده و رایگان استفاده می كنند، جاده های نبرد از موتور اختصاصی به نام Segan X كه توسط عوامل استودیوی سازنده پایه ریزی شده، استفاده می كند كه این خود اولین وجهه تمایز این عنوان از سایر بازی های ایرانی محسوب می شود. با استناد به اخبار و حواشی موجود پیرامون "جاده های نبرد" این موتور توسط آقای سجاد بیگ جانی مدیر پروژه این بازی پس از حدود 2 سال برنامه نویسی و زحمت پایه ریزی شده كه این خود نشان دهنده اهمیتی است كه این بازی برای خالقان خود داشته است. محیط و مراحل بازی دارای جزئیات چندان بالایی نیستند، اما آنچه باعث لذت بردن از آن می شود، دقت بالای سازندگان در ریزه كاری ها و كیفیت بافت ها است كه در عین سادگی و سطحی بودن، بسیار راضی كننده و زیبا جلوه می كنند.

سایه زنی ها و جلوه های بصری همچون بارش باران و انفجارها، تأثیر بسیاری بر زیبایی محیط گذاشته اند، اما همچنان سطحی و فاقد ارزش های تكنیكی هستند. تنوع مراحل و نقشه های موجود در بازی از كویر گرفته تا كوهستان و مزرعه باعث می شوند تا احساس تكراری بودن به بازیكن دست ندهد. انیمیشن ها و مدل های طراحی شده برای بیگانگان و ادوات جنگی آن ها كمی سطحی و پیش پا افتاده، اما قابل قبول است و مشكل خاصی دیده نمی شود. عمكلرد هوش مصنوعی نیز در نوع خود مناسب است و رفتار صحیح و عاقلانه NPCها باعث می شود تا كمبودی در این زمینه احساس نشود. اما مشكلی كه گاه زننده جلوه می كند، افت میزان فریم در صحنه های شلوغ و یورش های نهایی بازی است كه تعداد بسیار زیادی از دشمنان از زمین و آسمان حمله ور می شوند. در این بین، گاهی ممكن است برای جابجا شدن در محیط كمی دچار مشكل شوید و برای ثانیه های كوتاهی با این مشكل دست و پنجه نرم كنید. البته این مورد می تواند در PC‌های قدرتمندتر خیلی كمتر اتفاق بیفتد.
معرفی و نقد بازی جاده های نبرد 1
موسیقی/صداگذاری

"جاده های نبرد" از نظر صداگذاری نیز یك عنوان قابل قبول و استاندارد محسوب می شود. تمامی افكت های صوتی نظیر صدای گلوله ها، بیگانگان و حتی صداهایی كه از عوامل محیطی به گوش می رسند، همگی در سطح مناسبی قرار دارند و تقریباً كمبود و مشكل خاصی در این زمینه احساس نمی شود. موسیقی در این بازی نقش بسیار زیادی برای القاء هیجان به بازیكن ایفا می كند و قطعاتی كه به گوش می رسند، آن تم و آهنگ گوشنواز قطعات معروف و دوست داشتنی را با خود به همراه دارند. در ابتدای بازی، موسیقی با ریتم كندی آغاز می شود، اما هر چه به حملات نهایی بازی نزدیك می شویم، حالت تندتر و مهیج تری به خود می گیرد. تنها مشكلی كه در موسیقی و صداگذاری بازی وجود دارد، میزان پایین تر صدای زمینه و موسیقی از حد معمول آن است.
معرفی و نقد بازی جاده های نبرد 1
گیم پلی

TD یكی از زیرشاخه های محبوب سبك استراتژی به حساب می آید كه هر روز به تعداد بازی های مهیج آن در سطح جهان افزوده می شود. همان طور كه از اسم آن مشخص است، كل وقایع و شرح این سبك از بازی ها به دفاع كردن از مرزبندی های خاص در مقابل هجوم بیگانگان محدود می شود. "جاده های نبرد" دارای استانداردهای روز و شناسه های تعریف شده برای این سبك از بازی ها در خود است كه باعث می شود نهایت لذت را از آن ببرید. در این بازی شما به عنوان فرمانده گروه مقاوت باید از مردمی كه به شهر شما پناهنده شده اند، به وسیله برجك ها دفاع كنید. در ابتدای هر مرحله، مقدار محدودی پول برای ساخت و ساز انواع مختلف برجك ها در اختیار شما قرار داده می شود تا آن ها را بنا بر احتیاجات خود، در جلوی دروازه ورودی دشمنان قرار دهید.

بیگانگان از زمین و آسمان طی یورش های از پیش تعیین شده، به سمت شهر حمله ور می شوند و در صورتی كه برجك های دفاعی آن ها را مورد هدف قرار داده و نابود كنید، امتیاز كسب شده را می توانید برای ساخت و ساز برجك های جدیدتری مورد استفاده قرار دهید. "جاده های نبرد" دارای محیطی سه بعدی است و می توانید در قسمت های مختلف آن جابجا شوید و برجك های مورد نظر خود را قرار دهید. علاوه بر برجك ها، سلاح های ویژه ای با تخریب بالاتر هم وجود دارند كه با استفاده از آن ها می توانید سرعت حركت دشمنان را كم كنید یا آن ها را بمباران هوایی كنید و یا آنكه در مسیر آن ها تله هایی قرار دهید.
معرفی و نقد بازی جاده های نبرد 1
خوشبختانه این گزینه ها كاربرد بسیار زیادی در طول مراحل و حتی نقش پررنگی در پیروزی ها دارند و اصلاً جنبه تزئینی ندارند. امكان ارتقاء برجك ها در طول بازی وجود دارد و هر چه حملات بیشتری را سركوب كنید، برجك ها آمادگی بیشتری برای ارتقاء پیدا می كنند و شما می توانید قدرت و سرعت تخریب آن ها را در طی چند مرحله بالا ببرید. همچنین با تعداد ستاره هایی كه در انتهای هر مرحله كسب می كنید، می توانید ادوات جنگی خود را از گزینه "ارتقای عمومی" به میزان قابل توجهی ارتقاء دهید. موردی كه ممكن است برای بازیکن مشكل ساز شود، عدم تعادل و بالانس در حملات بیگانگان است كه اصلاً از قانون و قاعده خاصی پیروی نمی كنند. از طرفی، وجود برخی باگ ها مثل عمل نكردن برخی گزینه های حیاتی در لحظات حساس و مورد نیاز و قسمت هایی از مراحل كه دشمنان در هر صورت خارج از تیررس قرار می گیرند و برخی مشكلات دیگر از نکات منفی گیم پلی این بازی محسوب می شوند.
معرفی و نقد بازی جاده های نبرد 1
نتیجه گیری

بازی ایرانی "جاده های نبرد" حاصل زحمات استودیوی پارسه است كه با كمترین امكانات ممكن، محصول خوبی در این سبك خلق كرده است. آنچه كه لازمه یك بازی رضایت بخش در سبك TD است، آن حس و حال مهیج و ساعت ها سرگرمی آن است كه در این بازی به خوبی یافت می شود.
معرفی و نقد بازی جاده های نبرد 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درخواست نویسندگی در بخش معرفی و نقد بازی ها و زیرشاخه ها
  معرفی چند بازی با ژانر های مختلف برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی چند بازی برای کنسول های بازی برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بازی War Brokers
  معرفی بازی ماینکرافت
  معرفی بازی های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از دسته بازی را دارند
  معرفی ۱۰ بازی‌ برای افزایش مهارت برنامه نویسی
  معرفی بهترین بازی های اکشن اندروید (آفلاین)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان