انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: شاتوبریان – chateaubriand
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شاتوبریان – chateaubriand 1

استیکی فرانسوری؛ غذایی دو نفره!

غذای امروز شاتوبریان هست امیدوارم خوشتون بیاد مثل همیشه با توضیحات کامل وتاریخچه ش براتون می نویسم

شاتو بریان نوعی استیک فرانسویه که که ازانتهای فیله گوساله درست میشه این غذا تو فرانسه برای زوجها سرو میشه ! و به عنوان یه غذای دونفره مشهوره ، داستان این استیک برمیگرده به زمان ناپلئون :

فرانسوا رنه دو شاتوبریان (معروف به شاتوبریان) (۱۷۶۸-۱۸۴۸ میلادی) در سال ۱۷۶۸ میلادی در شهر سان مالو فرانسه و در خانواده‌ای سرشناس و ثروتمند به دنیا اومدو پس از تحصیلات مقدماتی به خدمت ارتش دراومد. در پایان زندگیش سفرهایی به یونان، قسطنطنیه، فلسطین و اسپانیا کرد و در بازگشت به فرانسه به مبارزه با ناپلئون پرداخت

سرآشپز شاتو بریان به نام مونتمیری این استیک مخصوص رو براش طبخ کرد و ازاون به بعد این استیک به شاتو بریان معروف شد.

بنابراین این ” بریان” که تو اسم این غذا هست ربطی به ” بریان” به معنی سرخ شده نداره!

مواد لازم برای دونفر

انتهای فیله گوساله به وزن تقریبی 500 گرم

فلفل و نمک سیاه

روغن زیتون تقریبا” یک سوم پیمانه

کره: 50 گرم



طرز تهیه



شاتوبریان رو به سه روش میشه طبخ کرد : سرخ کرده ، کبابی ، به صورت درسته تو فر

درهرسه حالت بهتره فیله کمی بیات بشه به این منظور فیله رو بزارید تو یه ظرف فلزی و دربسته و بزارید حداقل سه روز تو یخجال بمونه.

شاتوبریان سرخ کرده


فیله گوساله رو به عرض دلخواه برش بزنید بعد اونها رو آغشته به روغن زیتون وفلفل سیاه بکنید و نیم ساعت بزارید تو یخچال بمونه بعد رو حرارت زیاد داخل کره سرخش کنید (اگه حرارت کم باشه شاتوبریان آب میندازه ) بعد ازسرخ شدن به هردو طرفش نمک بپاشید و با سس دلخواهتون سرو کنید من جمله سس قارج، سس سفید ، سس خامه ، سس خردل و….

شاتوبریان کبابی


شاتوبریان درسته توفر

کره آب کرده ، روغن زیتون ، فلفل و نمک رو با هم مخلوط کنید فیله درسته رو بزارید تو این مواد و مخلوط رو به همه جای فیله بمالید ، فیله رو بزارید تو ظرف فر ، مخلوط رو هم بریزید روش و روی ظرف ، فویل آلومینیومی بکشید یک ساعت درفر 175 درجه سانتی گراد بپزید دراواخر پخت فویل رو بردارید ، سسی رو که جمع شده مجددا بریزید رو شاتوبریان وگریل رو روشن کنید تا روش هم برشته بشه ، بعدش بزارید تو ظرف سرو برش بزنید.

نکته اول: شاتو بریان به سه صورت آبدار یا نیمه خام ، متوسط و کاملا پخته سرو میشه ، بستگی به ذائقه تون داره که زمان پخت رو چقدر بگیرید ، با ذائقه ما ایرانی ها نوع کاملا” پخته بیشتر سازگاره و زمانی رو که من برای فر نوشتم برای نوع کاملا پخته هست برای نوع متوسط نیم ساعت ، ونوع آبدار یک ربع کافیه .

برای دونوع کبابی و سرخ شده ، در نوع اول هر روی شاتوبريان تنها يک دقيقه حرارت می بيند و در نوع دوم 2 تا 3 دقِقه و نوع سوم بين 8 تا 10 دقيقه البته اين زمان بسته به نوع گوشت ( از لحاظ جوان يا پير بودن دام ) و نوع برش ( ضخامت آن ) بستگی داره .

نکته دوم : درفرانسه شاتوبریان با انواع سبزیجات ، سیب زمینی شاتو و سس مخصوصی سرو میشه که ازلحاظ شرعی خوردن این سس برای مسلمانها جایز نیست

سیب زمینی شاتو Chateau Potatoes

سیب زمینی رو حلقه حلقه کرده و حسابی کره مالی کنید بعد بزارید تو فر تا پخته شده و سرخ بشه بعد روش فلفل ، جعفری و نمک بزنید.