امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شاتوبریان – chateaubriand

#1
شاتوبریان – chateaubriand 1

استیکی فرانسوری؛ غذایی دو نفره!

غذای امروز شاتوبریان هست امیدوارم خوشتون بیاد مثل همیشه با توضیحات کامل وتاریخچه ش براتون می نویسم

شاتو بریان نوعی استیک فرانسویه که که ازانتهای فیله گوساله درست میشه این غذا تو فرانسه برای زوجها سرو میشه ! و به عنوان یه غذای دونفره مشهوره ، داستان این استیک برمیگرده به زمان ناپلئون :

فرانسوا رنه دو شاتوبریان (معروف به شاتوبریان) (۱۷۶۸-۱۸۴۸ میلادی) در سال ۱۷۶۸ میلادی در شهر سان مالو فرانسه و در خانواده‌ای سرشناس و ثروتمند به دنیا اومدو پس از تحصیلات مقدماتی به خدمت ارتش دراومد. در پایان زندگیش سفرهایی به یونان، قسطنطنیه، فلسطین و اسپانیا کرد و در بازگشت به فرانسه به مبارزه با ناپلئون پرداخت

سرآشپز شاتو بریان به نام مونتمیری این استیک مخصوص رو براش طبخ کرد و ازاون به بعد این استیک به شاتو بریان معروف شد.

بنابراین این ” بریان” که تو اسم این غذا هست ربطی به ” بریان” به معنی سرخ شده نداره!

مواد لازم برای دونفر

انتهای فیله گوساله به وزن تقریبی 500 گرم

فلفل و نمک سیاه

روغن زیتون تقریبا” یک سوم پیمانه

کره: 50 گرم



طرز تهیه



شاتوبریان رو به سه روش میشه طبخ کرد : سرخ کرده ، کبابی ، به صورت درسته تو فر

درهرسه حالت بهتره فیله کمی بیات بشه به این منظور فیله رو بزارید تو یه ظرف فلزی و دربسته و بزارید حداقل سه روز تو یخجال بمونه.

شاتوبریان سرخ کرده


فیله گوساله رو به عرض دلخواه برش بزنید بعد اونها رو آغشته به روغن زیتون وفلفل سیاه بکنید و نیم ساعت بزارید تو یخچال بمونه بعد رو حرارت زیاد داخل کره سرخش کنید (اگه حرارت کم باشه شاتوبریان آب میندازه ) بعد ازسرخ شدن به هردو طرفش نمک بپاشید و با سس دلخواهتون سرو کنید من جمله سس قارج، سس سفید ، سس خامه ، سس خردل و….

شاتوبریان کبابی


شاتوبریان درسته توفر

کره آب کرده ، روغن زیتون ، فلفل و نمک رو با هم مخلوط کنید فیله درسته رو بزارید تو این مواد و مخلوط رو به همه جای فیله بمالید ، فیله رو بزارید تو ظرف فر ، مخلوط رو هم بریزید روش و روی ظرف ، فویل آلومینیومی بکشید یک ساعت درفر 175 درجه سانتی گراد بپزید دراواخر پخت فویل رو بردارید ، سسی رو که جمع شده مجددا بریزید رو شاتوبریان وگریل رو روشن کنید تا روش هم برشته بشه ، بعدش بزارید تو ظرف سرو برش بزنید.

نکته اول: شاتو بریان به سه صورت آبدار یا نیمه خام ، متوسط و کاملا پخته سرو میشه ، بستگی به ذائقه تون داره که زمان پخت رو چقدر بگیرید ، با ذائقه ما ایرانی ها نوع کاملا” پخته بیشتر سازگاره و زمانی رو که من برای فر نوشتم برای نوع کاملا پخته هست برای نوع متوسط نیم ساعت ، ونوع آبدار یک ربع کافیه .

برای دونوع کبابی و سرخ شده ، در نوع اول هر روی شاتوبريان تنها يک دقيقه حرارت می بيند و در نوع دوم 2 تا 3 دقِقه و نوع سوم بين 8 تا 10 دقيقه البته اين زمان بسته به نوع گوشت ( از لحاظ جوان يا پير بودن دام ) و نوع برش ( ضخامت آن ) بستگی داره .

نکته دوم : درفرانسه شاتوبریان با انواع سبزیجات ، سیب زمینی شاتو و سس مخصوصی سرو میشه که ازلحاظ شرعی خوردن این سس برای مسلمانها جایز نیست

سیب زمینی شاتو Chateau Potatoes

سیب زمینی رو حلقه حلقه کرده و حسابی کره مالی کنید بعد بزارید تو فر تا پخته شده و سرخ بشه بعد روش فلفل ، جعفری و نمک بزنید.
  Do ɴoт dαre тo ѕтop мe jυѕт ιɴ cαѕe ѕoмeoɴe ѕтopped мe شاتوبریان – chateaubriand 1
پاسخ
 سپاس شده توسط shayesteh prans
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان