انجمن های تخصصی  فلش خور
- شيخ مفيد - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تاریخ (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=34)
+--- موضوع: - شيخ مفيد (/showthread.php?tid=142040)



- شيخ مفيد - ~ERFAN~ - 23-07-2014

اولينفقيه شيعي که پا از دايره‌ی  اخبار و نقل فراتر گذاشته و به بيان نظريات عقلاني پرداخت، عالم بزرگوار و مايه‌ی  فخــر شيعه، شيخ مفيد(ره) بود. وي در کتاب گرانقدر المقنعه به بيان نظــرات فقهي خود پرداخته و بحث ولايت­فقيـــهرا در باب امر به معروف و نهي از منکر و اقامه‌ی  حدود مطرح نموده است.
ایشاندر اين باب پس از آنکه اقامه‌ی  حدود را بر عهده‌ی  سلطان اسلام و منصوب از سوي خدا، يعني ائمه‌ی  هدي (ع) می­داند، پس از ایشان امر اجـراي حدود را تفويض شده از سوي معصومين(ع) به فقهاي شيعه دانسته­اند که در صورت امکــان بايد اجراي حد کرده و به مواردي چون قطع دست سـارق، تازيانه زدن بر زاني و قتل قاتل اقـــدام نمايد و اين کار را بر امير و حاکم شيعـــه واجب و لازم مي­داند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[13] امر ديگــريکه به عقیده‌ی  ایشان به فقها واگذار شده، امر قضا و حکم کردن بين مؤمنين بر اسـاس شرع و صلح برقرار کردن بين آنهاست.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[14] همچنين شيخ مفيد در بحث وصيت مي­گويند: «اگر وصي بميرد، در نبود سلطــان عادل، فقهاي عادل شيعه که صاحب عقل و نظر و فضل هستند، تمام آنچــه را سلطان اسلام (امام معصوم) سرپرستي مي کند، به عهده دارند»