امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

- شيخ مفيد

#1
اولينفقيه شيعي که پا از دايره‌ی  اخبار و نقل فراتر گذاشته و به بيان نظريات عقلاني پرداخت، عالم بزرگوار و مايه‌ی  فخــر شيعه، شيخ مفيد(ره) بود. وي در کتاب گرانقدر المقنعه به بيان نظــرات فقهي خود پرداخته و بحث ولايت­فقيـــهرا در باب امر به معروف و نهي از منکر و اقامه‌ی  حدود مطرح نموده است.
ایشاندر اين باب پس از آنکه اقامه‌ی  حدود را بر عهده‌ی  سلطان اسلام و منصوب از سوي خدا، يعني ائمه‌ی  هدي (ع) می­داند، پس از ایشان امر اجـراي حدود را تفويض شده از سوي معصومين(ع) به فقهاي شيعه دانسته­اند که در صورت امکــان بايد اجراي حد کرده و به مواردي چون قطع دست سـارق، تازيانه زدن بر زاني و قتل قاتل اقـــدام نمايد و اين کار را بر امير و حاکم شيعـــه واجب و لازم مي­داند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[13] امر ديگــريکه به عقیده‌ی  ایشان به فقها واگذار شده، امر قضا و حکم کردن بين مؤمنين بر اسـاس شرع و صلح برقرار کردن بين آنهاست.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[14] همچنين شيخ مفيد در بحث وصيت مي­گويند: «اگر وصي بميرد، در نبود سلطــان عادل، فقهاي عادل شيعه که صاحب عقل و نظر و فضل هستند، تمام آنچــه را سلطان اسلام (امام معصوم) سرپرستي مي کند، به عهده دارند»
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان